3421
Sök

Fick glappande hjullager, skroten påstår att det är bra, blåst på 800kr?

272 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Köpte för ett tag sedan styrknoge eller vad det heter (hela grejen med hjullager, ABS givare osv) på skroten eftersom jag var i behov av det snabbt och hade körförbud på bilen pga glappande lager.

Jag kom direkt från skolan så hade "fina" kläder på mig, bad därför en som jobbade där känna så att lagret inte glappade, och då sa han nej det är bra, det är garanti på det och är testat. Så jag köpte delen och åkte hem, men när jag skulle montera det dagen efter känner jag att det är lika mkt glapp i det som mitt gamla!! går även ojämt trögt. Åkte då till biltema och fick köpa helt nya grejer och reparerat min gamla, vilket tog drygt en vecka då jag var tvungen att flexa/svetsa i min gamla del.

Så då åker jag tillbaka till skroten och ska lämna tillbaka min del som jag köpte, då påstår de att lagret ska glappa, och kommer sluta glappa när jag monterar det på bilen! När jag sa nej det är dåligt, jag vill ha pengarna tillbaka började de bråka och sa att jag inte kan nått om bilar och att jag får ett tillgodokvitto ist. Efter mycket tjafsande fick jag gå därifrån...

Då till frågan:
* KAN ett lager som glappar när det inte är monterat "bli bra" när man monterar det så att bilen skulle gå igenom besiktningen?
* Är det såhär på alla bilskrotar?

537 Inlägg
14 oktober 2011
vad är det för bil?

272 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
SAAB-Karlsson skrev:
vad är det för bil?

Volvo 850

537 Inlägg
14 oktober 2011
ok, och det är en sk. HUB-Unit dvs att det är hela navet man byter, man kan inte byta endast lagret?

272 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
SAAB-Karlsson skrev:
ok, och det är en sk. HUB-Unit dvs att det är hela navet man byter, man kan inte byta endast lagret?

jo man kan byta lager, fast det gamla hade rostat fast och hade inte tillgång till bra verktyg och lokal då.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
14 oktober 2011
Det ska ej glappa, du ska ha pengarna tillbaka, eller så gör du en anmälan till ARN.

Lev livet, det kan ta slut fort

537 Inlägg
14 oktober 2011
MT-Adam skrev:
SAAB-Karlsson skrev:

jo man kan byta lager, fast det gamla hade rostat fast och hade inte tillgång till bra verktyg och lokal då.

ok, lagret kommer inte sluta glappa för att man monterar det så du har nog tyvärr blivit lurad.
det du kan göra är att gå tillbaka och säga att du provade att montera skiten men att det glappade ändå.

272 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Ok.

"Tyvärr" har jag redan lämnat tillbaka delen då jag har 1h resväg dit så det kanske är omöjligt att göra något nu? Har ett tillgodokvitto på 800kr men jag vill aldrig åka upp till dom igen, tyckte det kändes obehagligt när man var ensam där med massa folk som pratade på deras hemspråk och sa att jag inte kan nått om bilar och att jag inte skulle få pengarna tillbaka.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
14 oktober 2011
Tillgodokvitto på 800 kronor för en del som var trasig vid hämtning och du fick garanti på av försäljaren. Kräv pengarna tillbaka bums eller åtminstone plocka ut en annan del för samma värde och sälj eller ha kvar till en regnig dag, en kupéfläckt förslagsvis.

2slow

458 Inlägg
14 oktober 2011
MT-Adam skrev:
Jonnsard skrev:
BMWgrabben skrev:

Hm.. man är liksom inte intresserad av dina fritidssysslor/intressen, snarare kunskapen om det du jobbar med smile

Detta ger mej endast en oseriös bild av hela företaget lol

ja, och det verkar som ni har fått helt rätt bild av företaget då!

Nu har vi ju inte fått reda på all info om köpet heller, såsom dag du köpte delen, när du åkte tbx med den osv. Det har en del med "pengarna tillbaka garantin" att göra, över 7, 14 vissa fall 30dagar... osv
Dom kan ha handlat rätt men min magkänsla säger endå att dom inte gjort det.
Men bevisa oss gärna med att ge oss datum, så folk får upp ögonen för hur dom betett sig, dock är det ju väldigt svårt att bevisa på internet att du varit där o klagat och inte fått pengarna tillbaka, men skanna in kvitto och tillgodokvittot så vet vi allihop att du har rätt och dom har fel så slipper fler folk bli lurade.
Mvh John

272 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Tyvärr har jag inte kvittot kvar i samband med tillbakalämnandet. Trodde absolut inte det skulle vara några problem så tänkte inte på att ta kopia på det. Tillgodokvittot har jag ju kvar dock...
Ang. datum så var det mellan 7-30 dagar. Tror att de har lagen med sig på den sidan, (7 dagar ångerrätt, 30 dagar garanti) men att sälja en defekt del och inte återbetala den kan ju aldrig vara lagligt!
Senast redigerat av te_wik (14 oktober 2011)

458 Inlägg
14 oktober 2011
MT-Adam skrev:
Tyvärr har jag inte kvittot kvar i samband med tillbakalämnandet. Trodde absolut inte det skulle vara några problem så tänkte inte på att ta kopia på det. Tillgodokvittot har jag ju kvar dock...
Ang. datum så var det mellan 7-30 dagar. Tror att de har lagen med sig på den sidan, (7 dagar ångerrätt, 30 dagar garanti) men att sälja en defekt del och inte återbetala den kan ju aldrig vara lagligt!

Snyggt kvitto, på ett tillgodokvitto måste man skriva in (i detta fallet) åttahundrakronor för att det skall vara rätt, annars kan ju mottagaren fylla i hur många nollor han vill... big_smilebig_smile HAPPYFACE! (Nu uppmanar jag dock ej till lagbrott, säger endast vad man kan göra om man har en tom matskål och en hel säck med torrfoder.)
Mvh John

2 452 Inlägg
14 oktober 2011
800 kr hade jag aldrig betalat får du ju en hel lagerdel  alla andra skrotar tar 250 kr för ett lager skall du ha lagret med spindel så kostar det 500kr på skroten....sålde själv ett nytt lager för 200kr då jag glömde titta att det var 4bultad jag tog med mig...o det lagret var nytt...

döden kommer tillbaka

749 Inlägg
14 oktober 2011
Det är mkt svårare att känna om ett hjullager glappar när hjulet ej är monterat.
Har det legat ute och varit skadat så kan det ha rostat i det vilket gör att glappet försvinner tillfälligt.

Sen gör man alltid bäst i att köpa servicedelar nya om man har ekonomi till det.

Lagret ska inte glappa alls om det är ok, oavsett om det är monterat eller inte.
Senast redigerat av Bjornn (14 oktober 2011)

272 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
turbodeath: 750kr var det billigaste jag hitta, men de hade inte hemma på den skroten...

Bjornn: Ja det är jag med på, när hjulet kommer på får man ju större hävarm så då borde det glappa mer? Lagret glappade ju märkbart när man känner på det icke-monterat. Och då påstår en kille när jag säger att den inte kommer gå igenom besiktningen att glappet kommer upphöra när det är monterat på bilen. Enligt honom kunde han mycket om bilar och jag lite.

Ja självklart, det var endast pga det var viktigt att få bilen rullande så fort som möjligt så jag kunde ta mig till och från skolan. Men nu sitter det ändå helt nya delar på den, vilket blev billigare än skrotens skit... "God bless Biltema"

749 Inlägg
14 oktober 2011
Han har iallafall fel när han säger att glappet ska försvinna när man monterade det, så du borde få dina pengar tillbaks.

Drivaxlen som man drar fast igenom lagret låser mot ett solit nav som är den innre lagerbanan och påverkar inte lagerspelet överhuvudtaget.

Bra att du har ett nytt lager nu iallafall men du borde ha rätt att få dina pengar tillbaks för det trasiga lagret.

Fast alla skrotar har ingen återlämning och inga garantier utan det är upp till kunden att avgöra om varan är i bra skick eller ej.
Senast redigerat av Bjornn (14 oktober 2011)

272 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Bjornn skrev:
Han har iallafall fel när han säger att glappet ska försvinna när man monterade det, så du borde få dina pengar tillbaks.

Drivaxlen som man drar fast igenom lagret låser mot ett solit nav som är den innre lagerbanan och påverkar inte lagerspelet överhuvudtaget.

Bra att du har ett nytt lager nu iallafall men du borde ha rätt att få dina pengar tillbaks för det trasiga lagret.

Fast alla skrotar har ingen återlämning och inga garantier utan det är upp till kunden att avgöra om varan är i bra skick eller ej.

Okej, precis som jag trodde då. Stod å tjatade med dom i 20 min men kändes inte som jag kunde göra nått sad

Det var dock 1 mån garanti på delen...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 oktober 2011
Nä, att hänga ut ett företag på detta sättet är inte OK, då då vi inte har en representant för företaget här och De har därför ingen möjlighet att ge sin version av händelsen (finns alltid två sidor av myntet).

Har därför raderat och redigerat inlägg i tråden så företagsnamnet ej framkommer.

Se till att hålla er till topic, diskussionen om biltemas hjullager kan ni ta i denna tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119098

Mvh Tommy, Moderator.

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök