Hej, jag har en X3 E83 själv och i familjen finns en RX400h så jag tänkte försöka svara på dina frågor.
Lexus först, en kanonbil på många sätt och vis. Relativt låg förbrukning, angivna 0.81L/mil är inte realistiskt men du kan klara dig på 0.9L/mil med rätt körstil men räkna med upp till en liter per mil. Det tar lite tid att lära sig utnyttja hybriddriften fullt ut, men även 1L/mil är mer än ok för en så tung SUV med denna prestanda.
Skatten kostar 1800:- men eftersom den är klassad som miljöbil är de första fem åren fria från skatt, en mellanservice kostar strax under 3000:- medan en stor 5000:- eller lite till beroende på vad som behövs göras. Bilen har knappt krävt några reparationer, men jag upplever ändå delarna som lite dyra men då Lexus är av god kvalité behöver man troligtvis byta dessa sällan jämfört med andra bilar så det jämnar nog ut sig.
Försök få tag på en Executive, den bäst utrustade versionen, men även en Comfort har tillräckligt med utrustning. Vår är en Executive och navigator, ML-stereo, stolar och annan utrustning är kanon, tycker dock det saknas en del utrustning som får modellens ålder att märkas: Parkeringsvarnare (Endast backkamera), USB/AUX-funktion, stolar med bättre inställningsmöjligheter (Ex. BMW´s komfortstolar) med mera.
Den största nackdelen med RX400h tycker jag dock är vinteregenskaperna, framkomlighet är tyvärr inte hybriddrivlinans vassa kort. Som du kanske vet saknar bilen kardanaxel utan en elmotor sköter drivningen bak istället? Det fungerar fint i fart när batteriet laddas kontinuerligt, men skall snö eller is forceras i lägre fart dräneras batteriet på en minut eller mer. Därefter är bilen framhjulsdriven!
Och som inte det vore nog saknar modellen:
-Diffbromsar eller liknande, både fram och bak skickas alltså kraften till det hjul med minst grepp (Kraften tar den lättaste vägen).
-En stabilitetskontroll som går att koppla ur, både antispinn och antisladd på RX400h är nitiska och har du kört fast vägrar bilen att tillåta det minsta lilla hjulspinn. Du sitter helt enkelt där och kan göra vad du vill, hjulen tillåts knappt snurra oavsett.
Uppe i fart är dock RX trygg även i svår halka, men den trygghet du upplever i en bil med konstant fyrhjulsdrift infinner sig aldrig utan den är något mer nervös. Bilen uppträder understyrt, och är strikt förbjuden från Mamma antisladd att kasta ut bakänden så lek är bara att glömma. Och till det sista, underredet på modellen är helt oskyddat, ta det försiktigt utanför asfalten!
Men på det stora hela, en helt underbar bil!
BMW X3 är tvärt om en utmärkt vinterbil i mina ögon. Jag hänvisar dig till denna tråd och mitt inlägg där:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p2957089"en helt underbar bil, den är en fröjd att köra vintertid. Det spelade ingen roll att motorvägen var täckt med 20cm snö i vintras, den gick som om det vore barmark och riktigt djup snö som till exempel att svänga av vägen och köra rakt in i skogen gick utan problem. Och då var det ändå snö långt över bilens trösklar, och min bil rullar på friktionsdäck. "Underbar bil att leka med, xDrive upplevs med antisladd-systemet i DTC-läge (Tillåter mer innan det griper in) nästan bakhjulsdriven utan att för den sakens skull bli slängig med bakänden. Tycker bilen i detta läge är helt underbar att leka med vintertid, man kan utan problem köra aktivt men har ändå både livrem och hängslen ifall det skulle gå för långt.
Stora servicen kostar som nämnts 4000:-, skatten ligger på 2200:- och delarna är relativt billiga för att höra till en SUV. Storebror X5 är dock mer avancerad och därmed lite dyrare i drift. Jag har en xDrive20i och den dricker 1-1.1L/mil och pressas då hyfsat hårt då den är lite slö i mina ögon, X3-ägare på Autopower.se brukar ange att deras exemplar med sexan dricker lite mer; 1.1-1.3L/mil beroende på motor (M54 på tidiga, N52 på senare). Den lilla dieseln sägs dricka 0.6-0.7L/mil, de större dieselsexorna uppåt 0.8-0.9(-1L)/mil. Det senare har några enstaka ägare till den stora 3.0SD (Dubbelturbo) angett, och då har de sannolikt tung gasfot med...
När det gäller VW Tiguan blev jag personligen aldrig särskilt frälst vid den, Skoda Yeti är mycket mer bil till mindre pengar! Andra modeller som jag upplever konkurrenskraftiga är Mercedes MLK (Senaste versionen), GLK och Audi Q5.
Volvo XC60 är en fin bil den med, men Volvo´s D5 är traktorlik och törstig vilket drar ner bilen i övrigt. Finns några exemplar med bensinmotor, men diesel är klart vanligast då exempelvis T6 är enormt törstig.
Lycka till i jakten!