2483
Sök

Köpråd SUVar

345 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjena

Eftersom vintern snart är här så skulle jag vilja veta lite om den "bästa" SUVen som man kan köpa för bästa pris då man vill slippa hålla på att slira omkring i snön utan mer "ploga" sig fram. *skrattar*

Dom modeller jag har kollat på är

Lexus RX 400h
BMW X3/5
VW Tiguan

Finns fler men dessa har jag kollat på lite extra. Hur ser det ut med.
Servicekostnader
Försäkringar
Skatter
Bensinförbrukningar
Reservdelar

på dessa bilar, och jag mottager tips på andra Suvar med fyrhjulsdrift. Helst med inbyggd navi.

Mvh R
Senast redigerat av RoberthR (14 oktober 2011)

Supra Club Sweden

228 Inlägg
14 oktober 2011
#2
Jag köpte en MB ML55 amg i våras. är toknöjd med den hittills!

Servicen e väl rätt dyr om man inte har kontakter.
Försäkring e väl relativt dyrt.
Skatten är inte alls så farlig tycker jag!
Bensinförbrukningen ligger väl mellan 1.5-2 liter/ mil.

Tycker att det är mkt körglädje i den, även fast den väger en del.
En V8 på 347 hk orginal, konstant fyrhjulsdrift, väldigt bekväm att åka långresor med, kan lasta sjukt mycket, stort bagage utrymme!

Mvh Adde

Det e VI som e HAMMARBY!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 oktober 2011
#3
Hej, jag har en X3 E83 själv och i familjen finns en RX400h så jag tänkte försöka svara på dina frågor.

Lexus först, en kanonbil på många sätt och vis. Relativt låg förbrukning, angivna 0.81L/mil är inte realistiskt men du kan klara dig på 0.9L/mil med rätt körstil men räkna med upp till en liter per mil. Det tar lite tid att lära sig utnyttja hybriddriften fullt ut, men även 1L/mil är mer än ok för en så tung SUV med denna prestanda.

Skatten kostar 1800:- men eftersom den är klassad som miljöbil är de första fem åren fria från skatt, en mellanservice kostar strax under 3000:- medan en stor 5000:- eller lite till beroende på vad som behövs göras. Bilen har knappt krävt några reparationer, men jag upplever ändå delarna som lite dyra men då Lexus är av god kvalité behöver man troligtvis byta dessa sällan jämfört med andra bilar så det jämnar nog ut sig.

Försök få tag på en Executive, den bäst utrustade versionen, men även en Comfort har tillräckligt med utrustning. Vår är en Executive och navigator, ML-stereo, stolar och annan utrustning är kanon, tycker dock det saknas en del utrustning som får modellens ålder att märkas: Parkeringsvarnare (Endast backkamera), USB/AUX-funktion, stolar med bättre inställningsmöjligheter (Ex. BMW´s komfortstolar) med mera.

Den största nackdelen med RX400h tycker jag dock är vinteregenskaperna, framkomlighet är tyvärr inte hybriddrivlinans vassa kort. Som du kanske vet saknar bilen kardanaxel utan en elmotor sköter drivningen bak istället? Det fungerar fint i fart när batteriet laddas kontinuerligt, men skall snö eller is forceras i lägre fart dräneras batteriet på en minut eller mer. Därefter är bilen framhjulsdriven!
Och som inte det vore nog saknar modellen:
-Diffbromsar eller liknande, både fram och bak skickas alltså kraften till det hjul med minst grepp (Kraften tar den lättaste vägen).
-En stabilitetskontroll som går att koppla ur, både antispinn och antisladd på RX400h är nitiska och har du kört fast vägrar bilen att tillåta det minsta lilla hjulspinn. Du sitter helt enkelt där och kan göra vad du vill, hjulen tillåts knappt snurra oavsett.

Uppe i fart är dock RX trygg även i svår halka, men den trygghet du upplever i en bil med konstant fyrhjulsdrift infinner sig aldrig utan den är något mer nervös. Bilen uppträder understyrt, och är strikt förbjuden från Mamma antisladd att kasta ut bakänden så lek är bara att glömma. Och till det sista, underredet på modellen är helt oskyddat, ta det försiktigt utanför asfalten!

Men på det stora hela, en helt underbar bil!

BMW X3 är tvärt om en utmärkt vinterbil i mina ögon. Jag hänvisar dig till denna tråd och mitt inlägg där: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p2957089

"en helt underbar bil, den är en fröjd att köra vintertid. Det spelade ingen roll att motorvägen var täckt med 20cm snö i vintras, den gick som om det vore barmark och riktigt djup snö som till exempel att svänga av vägen och köra rakt in i skogen gick utan problem. Och då var det ändå snö långt över bilens trösklar, och min bil rullar på friktionsdäck. "
Underbar bil att leka med, xDrive upplevs med antisladd-systemet i DTC-läge (Tillåter mer innan det griper in) nästan bakhjulsdriven utan att för den sakens skull bli slängig med bakänden. Tycker bilen i detta läge är helt underbar att leka med vintertid, man kan utan problem köra aktivt men har ändå både livrem och hängslen ifall det skulle gå för långt.

Stora servicen kostar som nämnts 4000:-, skatten ligger på 2200:- och delarna är relativt billiga för att höra till en SUV. Storebror X5 är dock mer avancerad och därmed lite dyrare i drift. Jag har en xDrive20i och den dricker 1-1.1L/mil och pressas då hyfsat hårt då den är lite slö i mina ögon, X3-ägare på Autopower.se brukar ange att deras exemplar med sexan dricker lite mer; 1.1-1.3L/mil beroende på motor (M54 på tidiga, N52 på senare). Den lilla dieseln sägs dricka 0.6-0.7L/mil, de större dieselsexorna uppåt 0.8-0.9(-1L)/mil. Det senare har några enstaka ägare till den stora 3.0SD (Dubbelturbo) angett, och då har de sannolikt tung gasfot med...

När det gäller VW Tiguan blev jag personligen aldrig särskilt frälst vid den, Skoda Yeti är mycket mer bil till mindre pengar! Andra modeller som jag upplever konkurrenskraftiga är Mercedes MLK (Senaste versionen), GLK och Audi Q5.

Volvo XC60 är en fin bil den med, men Volvo´s D5 är traktorlik och törstig vilket drar ner bilen i övrigt. Finns några exemplar med bensinmotor, men diesel är klart vanligast då exempelvis T6 är enormt törstig.

Lycka till i jakten!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

345 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#4
Jag bugar och bockar för bådas förslag men ger Rquired en stor eloge för din kunnighet och dina förklaringar, om jag går mer ingående på vad jag behöver så är det en suv som dricker lite men ändå är kul att köra, är en fantast av "cockpit prylar" dvs desto mer prylar att trycka på desto roligare, så en backvarnare/kamera/navi är att föredra till 110%. BMW har alltid varit en favorit men har alltid trott att det ska vara det dyraste man kan äga när det gäller reservdelar samt försäkring.

Har dock hört att senare modeller av MB ska har svåra problem med elen?

Supra Club Sweden

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 oktober 2011
#5
RoberthR skrev:
Jag bugar och bockar för bådas förslag men ger Rquired en stor eloge för din kunnighet och dina förklaringar, om jag går mer ingående på vad jag behöver så är det en suv som dricker lite men ändå är kul att köra, är en fantast av "cockpit prylar" dvs desto mer prylar att trycka på desto roligare, så en backvarnare/kamera/navi är att föredra till 110%. BMW har alltid varit en favorit men har alltid trott att det ska vara det dyraste man kan äga när det gäller reservdelar samt försäkring.

Har dock hört att senare modeller av MB ska har svåra problem med elen?

Nja, "vanligt missförstånd". BMW är inte någon billig bil att äga men om man jämför med andra motsvarande bilar så är dem enligt min erfarenhet billigast. Teknikens Värld gjorde en undersökning om underhållskostnader i TV 7/2005, här blev BMW billigast i varje klass. BMW E46 med 6cyl. blev tom den billigaste modellen totalt, en förstaplats den delade med Ford KA 1.3! Så dyra är dem inte, försäkringen kan dock bli svindyr för yngre ägare som de flesta körglada bilar å andra sidan ofta har.

Mercedes har haft mycket problem med elfel och rost, men verkar ha fixat till sig de allra senaste åren. Jag känner många Mercedes-förare både bekanta och inom familjen, de flesta övergav märket under 2000-talet på grund av detta. För några år sedan köpte dock ett par nya bilar till sitt hushåll, först en ML320 CDI 2009 och sedan en GLK320 CDI 2010. Bägge har fungerat helt utan anmärkning, så det verkar gå åt rätt håll för märket!

När det gäller torrkörning för prylgalningar är både Lexus, BMW iDrive, Audi MMI och Mercedes Command rena drömmen! En nackdel för BMW X3 E83 dock som enbart har en gammaldags navigator, du får köpa X5 E70 eller nya X3 F25 för att få iDrive i en sådan tyvärr.

Billig och rolig? Det hade varit mycket lättare att svara om vi haft en ungefärlig budget att utgå ifrån! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

335 Inlägg
14 oktober 2011
#6
Rquired skrev:
[Volvo XC60 är en fin bil den med, men Volvo´s D5 är traktorlik och törstig vilket drar ner bilen i övrigt. Finns några exemplar med bensinmotor, men diesel är klart vanligast då exempelvis T6 är enormt törstig.

Du är så horribelt anti D5'an alltså, den är inte alls traktorlik eller törstig, snarare stark, kraftfull och förvånadsvärt snål! wink XC60 har helt OK framkomlighet, rätt däckval så kommer du en bra bit. Man känner sig väldigt trygg i volvos crossover bilar när man kör dem i alla fall. Ligger bra efter vägen osv.
Och motorn är det definitvt inget fel på! wink


Jag vet, vi har haft denna diskussionen tidigare wink


345 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#7
Ta tex 250 000kr som utgångspris

Supra Club Sweden

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 oktober 2011
#8
tobbe456 skrev:
Rquired skrev:
[Volvo XC60 är en fin bil den med, men Volvo´s D5 är traktorlik och törstig vilket drar ner bilen i övrigt. Finns några exemplar med bensinmotor, men diesel är klart vanligast då exempelvis T6 är enormt törstig.

Du är så horribelt anti D5'an alltså, den är inte alls traktorlik eller törstig, snarare stark, kraftfull och förvånadsvärt snål! wink XC60 har helt OK framkomlighet, rätt däckval så kommer du en bra bit. Man känner sig väldigt trygg i volvos crossover bilar när man kör dem i alla fall. Ligger bra efter vägen osv.
Och motorn är det definitvt inget fel på! wink


Jag vet, vi har haft denna diskussionen tidigare wink

XC60 gillar jag och stämmer in i det du skriver, men motorn gillar jag inte. Men när BMW´s 35d med ett register som får D5 att framstå som spetsig i karaktären (och dessutom har markant mer effekt och vridmoment) dricker lika mycket eller tom mindre (I 5-serie/V70 är det så åtminstone) tycker jag den kan klassas som törstig.

Men visst, vi har haft den diskussionen förr! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 oktober 2011
#9
RoberthR skrev:
Ta tex 250 000kr som utgångspris

Jag har tyvärr lite tidsbrist, men utvecklar svaret senare! För den budgeten kan GLK, XC60 och X5 E70 bli svåra att hitta. En modell jag glömt är BMW X1, vad tror du om en sådan xDrive20d t.ex? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

335 Inlägg
15 oktober 2011
#10
Rquired skrev:
tobbe456 skrev:
Rquired skrev:
[Volvo XC60 är en fin bil den med, men Volvo´s D5 är traktorlik och törstig vilket drar ner bilen i övrigt. Finns några exemplar med bensinmotor, men diesel är klart vanligast då exempelvis T6 är enormt törstig.

Du är så horribelt anti D5'an alltså, den är inte alls traktorlik eller törstig, snarare stark, kraftfull och förvånadsvärt snål! ;) XC60 har helt OK framkomlighet, rätt däckval så kommer du en bra bit. Man känner sig väldigt trygg i volvos crossover bilar när man kör dem i alla fall. Ligger bra efter vägen osv.
Och motorn är det definitvt inget fel på! ;)


Jag vet, vi har haft denna diskussionen tidigare ;)

XC60 gillar jag och stämmer in i det du skriver, men motorn gillar jag inte. Men när BMW´s 35d med ett register som får D5 att framstå som spetsig i karaktären (och dessutom har markant mer effekt och vridmoment) dricker lika mycket eller tom mindre (I 5-serie/V70 är det så åtminstone) tycker jag den kan klassas som törstig.

Men visst, vi har haft den diskussionen förr! :)

Då jag inte har haft nöjet att testköra någon av BMW's senare modeller (nyaste är väl en 2004) så har jag svårt att bilda mig en uppfattning om BMW's dieselmotorer. Jag tvivlar absolut inte på att de är en fröjd att köra. Själv har jag dock svårt för BMW, har alltid upplevt dem som trånga invändigt. Inte kört några av de större modellerna dock.

Men D5an är en trevlig dieselmotor, och jag upplever den ju som snål! På 15-20 XC70 D5 automat har vi en snittförbrukning på ~0,75-0,85 liter milen (detta är med många olika förare)
När jag själv har kört en sådan har man kunnat lätt snitta 0,7, tom under. Detta är med en stor 4WD automat.  Självfallet är allt baserat på den glada högerfoten, men ändå ;)


Jag ville ändå slå ett slag för XC60'n, med D5an är den en trevlig bil som i mitt tycke åtminstone är värd att prövas i detta fallet


14 Inlägg
9 januari 2015
#11
Rquired skrev:
Och som inte det vore nog saknar modellen:
...
-En stabilitetskontroll som går att koppla ur, både antispinn och antisladd på RX400h är nitiska och har du kört fast vägrar bilen att tillåta det minsta lilla hjulspinn. Du sitter helt enkelt där och kan göra vad du vill, hjulen tillåts knappt snurra oavsett.

Så här kan man stänga av antispinn på RX 400h: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p4151186


Sök