2822
Sök

Turbokonvertera B230FB (Bonnmeck)

164 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
#1
Har planer på att turbo konvertera min 940 -91 med B230FB (39K på mätarn). Skall mest göra det för att lära mig och för att få lite mer liv i maskinen, inte tänkt göra någon så seriös lösning först iallafall, bara få igång den med turbo så lätt som möjligt och sen förbättra den därifrån.
Denna guiden har jag kollat en del på: http://skogenracing.editboard.com/t28-g … fragor-har
och det verkar ju vara enkel lösning om man inte ska ladda så mycket. Det jag undrar är håller en B230FB för sisådär 150-180 häst som jag siktar mot utan att ändra kompressionen och sånt? Byta ventiler och andra enklare motor meck kan jag göra om det behövs.

Sen hur kan man enkelt lösa oljereturen?

Om skiten rasar spelar det inte så stor roll, vill att det ska hålla ett tag iallafall dock, och det ska inte vara en ren lekbil så den kommer inte att pressas så hårt hela tiden.


1 316 Inlägg
15 oktober 2011
#2
Sök på forumet...finns ett antal trådar redan....

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

164 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
#3
Volvofarfar skrev:
Sök på forumet...finns ett antal trådar redan....

Okej, sökt en del men tycker inte jag har hittat någon vettig information direkt. Folk är sällan hjälpsamma när det är någon som vill turbokonvertera på detta forum iallafall. Men vad jag kommit fram till med mer sökning iallafall är att motorn håller om man inte öser på för mycket.
Men jag undrar fortfarande hur man enklast kan lösa oljereturen och om lösningen i guiden jag linka funkar bra. Och en till liten fråga går motorn bättre på lägre kompression med turbo eller är det enbart för att det ska hålla bättre?


2 419 Inlägg
15 oktober 2011
#4
om du bara vill hänga på turbon alltså inte behöva öppna motorn så är det väll i stora drag bara att fixa ett grenrör ic tryckrör, det vanliga! boxar osv!

Oljereturen måste du borra upp ett hål för! Olja till turbon vet jag icke kanske går att ta från nån skruv i motorn?


164 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
#5
strandberg31 skrev:
om du bara vill hänga på turbon alltså inte behöva öppna motorn så är det väll i stora drag bara att fixa ett grenrör ic tryckrör, det vanliga! boxar osv!

Oljereturen måste du borra upp ett hål för! Olja till turbon vet jag icke kanske går att ta från nån skruv i motorn?

I guiden som jag linka är det en guide som visar hur man kan turbokonvertera utan boxar och ic, det är så jag har tänkt göra det, ic slänger jag nog på men boxar har jag tänkt att skippa till att börja med. Borra hål för oljeretur är väll nog inga problem att göra lätt, tappa ur oljan, borra hålet, ta bort så mycket spån man kan,  hälla mer olja igenom motorn ut ur hålet som tar med sig spånet, sen fylla på oljan och köra runt motorn lite och sen byta olja sen har man nog det metallspånfritt. Eller finns det något enklare sätt för att inte få metallspån i motorn? Det sliter ju något enormt på motorn med spån i den.



Sök