3 december 2020
Trådstartare
En kompis som är byggjobbare var å hälsade på i garaget en kväll. Diskussionen om hjulvinklar kom upp och han kom på idén att använda en bygglaser.
Egentligen behöver vi två stycken bygglasrar så en byggjobbarkompis till kallades till garaget.
Först satte vi lasern vertikalt efter hjulet. På så vis såg vi att det lutade inåt upptill ganska rejält på vänster sida. 15 mm för att vara exakt.
Vi justerade genom att sätta shims mellan övre länkarmen och ramen. På så vis fick vi ut hjulspindeln upptill och hjulet i 0-position.
Andra sidan var ok.
För att ställa toe in/toe ut så satte vi en bygglaser på varje sida av bilen. Vi ut gick från bakhjulen och lade laserstrålarna parallellt med varandra utefter bilen. Sedan mätte vi från framfälgens bakkant till fälgens framkant. Enligt servicemanualen får detta mått vara högst (omräknat från tum och fötter) 1,5 mm totalt. Alltså båda sidorna inräknade. Det gör 0,75 mm per sida. Det är nästan omätbart. Vi ställer toe in/toe ut så nära 0 mm vi kan. Efter provkörning verkar allt fungera fint och ratten är centrerad.
Den går ganska rakt efter vägen och styr upp själv efter att man rattat. Det tyder på att caster vinkel eller spindeltappslutningen är acceptabel.
Motorn hade ju problem med att hålla tycket i kylsystemet men byte till en gammal kylarkork verkar eliminera det.