2298
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 169 528 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#1181
-MATS- skrev:
Du jobbar och gnor på bra cool Själv har jag haft garage-semester men du postar som en tok tongue

Jag fortsätter givetvis att följa detta bygge smile

Vad trevligt om du fortsätter följa mitt enkla hobbyprojekt big_smile

Och jag har ögonen på dina VW:s och din Edsel cool


5 071 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#1182
Som ni ser så behöver jag nya stötfångare. Jag började söka efter stötfångare genast jag köpte bilen, vilket var i början av 2000-talet. Då hade jag inget internet och eBay visste man inte existerade.

Jag tog kontakt med en som levererat delar till jänkare här i trakten och undrade om han kunde skaffa fram stötfångarna till min bil. Han skulle höra av sig om han fann nåt.

Det gick en tid och jag hade nästan glömt vårt samtal, men så en dag ringde han.
En firma i USA, Bumper Boys, hade just fått in goda råämnen, stötfångare till USA-bilar är ju inte nytillverkade, bara renoverade och omkrommade gamla ämnen.
De var triple chromed, dvs doppade i nickel, koppar och krom-bad. Den mest stryktåliga kromningsproceduren.

De skulle skickas till den stora SEMA-showen om jag inte tog dem. Och jag hade 2 timmar på mej att bestämma mej.

Jag funderade i 2 minuter och sa åt killen att ta hem dem.

Och det var verkligen rätt beslut. De blev en överraskning hur fina de faktiskt var big_smile big_smile big_smile
Det syns varken sliprepor eller bulor i dem. De är perfekta.

Visst kostade de en slant, men hälften av priset gick i frakt och jämför man med en stötfångare i plast åt nån modern bil så var dom säkert billigare. Då ska dessutom plaststötfångaren lackas också tongue


Nu tillbaka till projektet. Mina stötfångarjärn passar inte ett skit mad

dels för att den gamla stötfångaren varit smälld, och därför aningen vind. Därför har man också fått kröka om de gamla järnen så de skall passa den sneda stötfångaren.

dels för att den nya stötfångaren också är lite vind (antagligen hade Ford inte bättre pressverktyg eller så har råämnet varit i nån kollision nån gång.

Nå jag börjar från början. Jag passar in den nya stötfångaren som jag vill ha den med hjälp av pallbockar,
så får vi se hur vi löser detta problem


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e3260c4bbafc4d38fdcc00a2047b214f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-66a4975ad981b1ad858fa7549b450fd8.jpg

notera att stötfångaren vilar på gummimattor för att inte repas.


10 163 Inlägg
8 oktober 2012
#1183
fin kofångare får du till lika fin passform på den som resten kommer detta bli toppen. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 164 Inlägg
8 oktober 2012
#1184
Det står en Ford 59a i vårat garage och väntar på dig när du är klar med din.. wink haha big_smile

"Life´s too short to drive a boring car"

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 oktober 2012
#1185
JohnWayne skrev:
Nu tillbaka till projektet. Mina stötfångarjärn passar inte ett skit mad

dels för att den gamla stötfångaren varit smälld, och därför aningen vind. Därför har man också fått kröka om de gamla järnen så de skall passa den sneda stötfångaren.

dels för att den nya stötfångaren också är lite vind (antagligen hade Ford inte bättre pressverktyg eller så har råämnet varit i nån kollision nån gång.

Jag har faktiskt en annan teori till varför så gott som samtliga gamla amerikanska bilar har krökta stötfångare (och krökta fästjärn) . . . man har nämligen fäst domkraften i dem när man hissat upp bilen roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-43741431498d67534b935048d166e8b0.jpg
("Jacking Instructions" från Lincoln 1958-1960)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#1186
Djo skrev:
fin kofångare får du till lika fin passform på den som resten kommer detta bli toppen. smile

Jag tror jag får det, men det kommer att krävas en hel del jobb,


5 071 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#1187
dadde skrev:
Det står en Ford 59a i vårat garage och väntar på dig när du är klar med din.. wink haha big_smile

Man tackar för förtroendet big_smile
Men när denna blir klar blir det en bil av helt annan kaliber. Men törs jag säga så ni inte blir arga roll Jag tänkte nämligen börja renovera en......... hoppas ni inte blir arga och slutar följa denna tråd nu, men jag tänkte faktiskt börja renovera en Saab 99:a av alla bilar.

Stora kast big_smile


5 071 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#1188
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Nu tillbaka till projektet. Mina stötfångarjärn passar inte ett skit mad

dels för att den gamla stötfångaren varit smälld, och därför aningen vind. Därför har man också fått kröka om de gamla järnen så de skall passa den sneda stötfångaren.

dels för att den nya stötfångaren också är lite vind (antagligen hade Ford inte bättre pressverktyg eller så har råämnet varit i nån kollision nån gång.

Jag har faktiskt en annan teori till varför så gott som samtliga gamla amerikanska bilar har krökta stötfångare (och krökta fästjärn) . . . man har nämligen fäst domkraften i dem när man hissat upp bilen roll

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 66e8b0.jpg
("Jacking Instructions" från Lincoln 1958-1960)

Hmm.... den tanken har inte slagit mej, men det kan mycket väl vara så.


5 071 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#1189
Återigen frågar jag min polare som har en -59 om han kan tänka sig att sälja sina stötfångarjärn, och se, det kan han smile
Han berättar dock att hans bil också varit involverad i en kollision nån gång i tiden, så även hans järn behöver riktas.

De röda stötfångarjärnen kommer från min polare, och här är en jämförelse hur mycket järnen kan kasta!!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-5445aea6deb645517475565889944714.jpg


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 508 Inlägg
9 oktober 2012
#1190
är stötfångare/järn lika på ford & din bil då? tänkte dom är väl tillverkade på olika fabriker med olika verktyg?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

10 163 Inlägg
9 oktober 2012
#1191
ser bra ut smile

jasså en saab 99a ska du bygga folkrace bil? tongue

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 oktober 2012
#1192
Djo skrev:
jasså en saab 99a ska du bygga folkrace bil? tongue

lol

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
9 oktober 2012
#1193
JohnWayne skrev:
dadde skrev:
Det står en Ford 59a i vårat garage och väntar på dig när du är klar med din.. wink haha big_smile

Man tackar för förtroendet big_smile
Men när denna blir klar blir det en bil av helt annan kaliber. Men törs jag säga så ni inte blir arga roll Jag tänkte nämligen börja renovera en......... hoppas ni inte blir arga och slutar följa denna tråd nu, men jag tänkte faktiskt börja renovera en Saab 99:a av alla bilar.

Stora kast big_smile

Nästan så att man slutar följa tråden efter det uttalandet!
Skärp dig nu och håll dig till riktiga bilar, FoMoCo! big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 oktober 2012
#1194
Thunderbird88 skrev:
JohnWayne skrev:
dadde skrev:
Det står en Ford 59a i vårat garage och väntar på dig när du är klar med din.. wink haha big_smile

Man tackar för förtroendet big_smile
Men när denna blir klar blir det en bil av helt annan kaliber. Men törs jag säga så ni inte blir arga roll Jag tänkte nämligen börja renovera en......... hoppas ni inte blir arga och slutar följa denna tråd nu, men jag tänkte faktiskt börja renovera en Saab 99:a av alla bilar.

Stora kast big_smile

Nästan så att man slutar följa tråden efter det uttalandet!
Skärp dig nu och håll dig till riktiga bilar, FoMoCo! big_smile

Sluta följa?! yikes

ALDRIG - denna tråd ÄGER ju de flesta övriga projekt här inne på gorg enligt min åsikt smile

Tänk en 99:a renoverad lika seriöst som denna Meteor, måste nästan bli en av de finaste på jordklotet!

Även om jag förstår att det är en skämtsam pik att hålla sig till Fordfamiljen, så är det både intressant och lärorikt att ge sig på lite andra märken och biltyper. Själv beundrar jag oavsett bilmodell de allra flesta projekt som är välgjorda, men dissar faktiskt sorgliga "yx-byggen" av favoritmodeller.

Att följa seriösa byggen är som en vitamininjektion och triggar dig till egna prestationer i garaget och ger dig möjlighet att både ge ut och ta emot värdefulla tips och ideér cool

Jag måste väl bekänna att även jag känner suget att testa något nytt och outforskat ibland - någon som vill starta en projekttråd likande exempelvis denna gamla MG som jag hittade i videosektionen här på forumet? Klicka på länken och lyssna till motorljudet! Visst verkar den rolig att köra?!

MG PA från 1934 med kompressor

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 508 Inlägg
10 oktober 2012
#1195
Å jag är sugen på att rädda en SAAB 95 för det är en av de fränaste gamla "vardagsbilar" som jag vet smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

5 071 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#1196
farbrorbozze skrev:
är stötfångare/järn lika på ford & din bil då? tänkte dom är väl tillverkade på olika fabriker med olika verktyg?

Det är åtminstone meningen att dom skall vara det roll


5 071 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#1197
Djo skrev:
ser bra ut smile

jasså en saab 99a ska du bygga folkrace bil? tongue

Nää big_smile Tanken är väl att bygga en 99:a som man ville att de skulle se ut när de var nya. Alltså modifiera med orginaltillbehör typ, front och bakspoiler från 99 Turbo. Jalusi, dubbla antenner bak och några tidtypiska lm-fälgar big_smile


5 071 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#1198
Thunderbird88 skrev:
JohnWayne skrev:
dadde skrev:
Det står en Ford 59a i vårat garage och väntar på dig när du är klar med din.. wink haha big_smile

Man tackar för förtroendet big_smile
Men när denna blir klar blir det en bil av helt annan kaliber. Men törs jag säga så ni inte blir arga roll Jag tänkte nämligen börja renovera en......... hoppas ni inte blir arga och slutar följa denna tråd nu, men jag tänkte faktiskt börja renovera en Saab 99:a av alla bilar.

Stora kast big_smile

Nästan så att man slutar följa tråden efter det uttalandet!
Skärp dig nu och håll dig till riktiga bilar, FoMoCo! big_smile

Hahahahaha, okay big_smile


10 163 Inlägg
10 oktober 2012
#1199
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
ser bra ut smile

jasså en saab 99a ska du bygga folkrace bil? tongue

Nää big_smile Tanken är väl att bygga en 99:a som man ville att de skulle se ut när de var nya. Alltså modifiera med orginaltillbehör typ, front och bakspoiler från 99 Turbo. Jalusi, dubbla antenner bak och några tidtypiska lm-fälgar big_smile

var lite smått ironisk då jag är allt annat än saab mäniska själv wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#1200
-MATS- skrev:
Thunderbird88 skrev:
JohnWayne skrev:

Man tackar för förtroendet big_smile
Men när denna blir klar blir det en bil av helt annan kaliber. Men törs jag säga så ni inte blir arga roll Jag tänkte nämligen börja renovera en......... hoppas ni inte blir arga och slutar följa denna tråd nu, men jag tänkte faktiskt börja renovera en Saab 99:a av alla bilar.

Stora kast big_smile

Nästan så att man slutar följa tråden efter det uttalandet!
Skärp dig nu och håll dig till riktiga bilar, FoMoCo! big_smile

Sluta följa?! yikes

ALDRIG - denna tråd ÄGER ju de flesta övriga projekt här inne på gorg enligt min åsikt smile

Tänk en 99:a renoverad lika seriöst som denna Meteor, måste nästan bli en av de finaste på jordklotet!

Även om jag förstår att det är en skämtsam pik att hålla sig till Fordfamiljen, så är det både intressant och lärorikt att ge sig på lite andra märken och biltyper. Själv beundrar jag oavsett bilmodell de allra flesta projekt som är välgjorda, men dissar faktiskt sorgliga "yx-byggen" av favoritmodeller.

Att följa seriösa byggen är som en vitamininjektion och triggar dig till egna prestationer i garaget och ger dig möjlighet att både ge ut och ta emot värdefulla tips och ideér cool

Jag måste väl bekänna att även jag känner suget att testa något nytt och outforskat ibland - någon som vill starta en projekttråd likande exempelvis denna gamla MG som jag hittade i videosektionen här på forumet? Klicka på länken och lyssna till motorljudet! Visst verkar den rolig att köra?!

MG PA från 1934 med kompressor

Oj oj oj, man tackar för de värmande orden. Med tanke på att det du som har den häftigaste projekttråden lol

Så känner jag också. Det är mycket intressantare att läsa om projekt som renoveras grundligt än såna som bara vill bli klara så snabbt som möjligt. Oavsett märken.

Personligen tycker jag det är häftigare att se en snikmodell av något het vardaglig modell än en halvdant renoverad top of the line.

Ta för exemplen en Eldorado Biaritz Cadillac eller en Chrysler 300 från femtiotalet. Man förväntar sig att sådana bilar ska vara i ett superskick. Är det sen ett norpa i kromet på en bakspegel eller ett dörrhandtag inte är lika fint skick som resten av bilen blir man besviken.

Däremot ser du en Datsun 120 i superskick blir man väldigt positivt överraskad, för sådana bilar ska ju inte renoveras. Hänger ni med big_smile

Ljudet i MG är suveränt cool



Sök