Som ni ser så behöver jag nya stötfångare. Jag började söka efter stötfångare genast jag köpte bilen, vilket var i början av 2000-talet. Då hade jag inget internet och eBay visste man inte existerade.
Jag tog kontakt med en som levererat delar till jänkare här i trakten och undrade om han kunde skaffa fram stötfångarna till min bil. Han skulle höra av sig om han fann nåt.
Det gick en tid och jag hade nästan glömt vårt samtal, men så en dag ringde han.
En firma i USA, Bumper Boys, hade just fått in goda råämnen, stötfångare till USA-bilar är ju inte nytillverkade, bara renoverade och omkrommade gamla ämnen.
De var triple chromed, dvs doppade i nickel, koppar och krom-bad. Den mest stryktåliga kromningsproceduren.
De skulle skickas till den stora SEMA-showen om jag inte tog dem. Och jag hade 2 timmar på mej att bestämma mej.
Jag funderade i 2 minuter och sa åt killen att ta hem dem.
Och det var verkligen rätt beslut. De blev en överraskning hur fina de faktiskt var
Det syns varken sliprepor eller bulor i dem. De är perfekta.
Visst kostade de en slant, men hälften av priset gick i frakt och jämför man med en stötfångare i plast åt nån modern bil så var dom säkert billigare. Då ska dessutom plaststötfångaren lackas också
Nu tillbaka till projektet. Mina stötfångarjärn passar inte ett skit
dels för att den gamla stötfångaren varit smälld, och därför aningen vind. Därför har man också fått kröka om de gamla järnen så de skall passa den sneda stötfångaren.
dels för att den nya stötfångaren också är lite vind (antagligen hade Ford inte bättre pressverktyg eller så har råämnet varit i nån kollision nån gång.
Nå jag börjar från början. Jag passar in den nya stötfångaren som jag vill ha den med hjälp av pallbockar,
så får vi se hur vi löser detta problem
notera att stötfångaren vilar på gummimattor för att inte repas.