2163
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 169 534 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#1201
Djo skrev:
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
ser bra ut smile

jasså en saab 99a ska du bygga folkrace bil? tongue

Nää big_smile Tanken är väl att bygga en 99:a som man ville att de skulle se ut när de var nya. Alltså modifiera med orginaltillbehör typ, front och bakspoiler från 99 Turbo. Jalusi, dubbla antenner bak och några tidtypiska lm-fälgar big_smile

var lite smått ironisk då jag är allt annat än saab mäniska själv wink

Alla kan inte vara intresserad av samma saker big_smile


5 071 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#1202
farbrorbozze skrev:
Å jag är sugen på att rädda en SAAB 95 för det är en av de fränaste gamla "vardagsbilar" som jag vet smile

Där ser man smile I alla stora jänkebilsfantaster bor det en lite Saab-kille som vill komma ut big_smile


10 163 Inlägg
10 oktober 2012
#1203
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
JohnWayne skrev:

Nää big_smile Tanken är väl att bygga en 99:a som man ville att de skulle se ut när de var nya. Alltså modifiera med orginaltillbehör typ, front och bakspoiler från 99 Turbo. Jalusi, dubbla antenner bak och några tidtypiska lm-fälgar big_smile

var lite smått ironisk då jag är allt annat än saab mäniska själv wink

Alla kan inte vara intresserad av samma saker big_smile

exakt själv kör man en 70-80-90 tals ikon en volvo 240 menmen back to topic wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#1204
Jag går tillväga så att jag börjar i ena stötfångarsidan och kommer att modifiera järn efter järn tills de passar.

Vad för slags material de är gjorda av vet jag inte. De är hårda som flinta roll Det går inte att svetsa mad i dem och fräs-stålen slår det gnistor ifrån när man försöker fräsa om hålen mad mad

Här ser vi hur hålet borde se ut för att järnet skall pass

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7b72fcbb43e6f27a664c757ab4edca99.jpg

jag har ritat med tusch hur hålet måste fräsas ur för att få en större justeringsmån.



En kompis som har tillgång till egen svarv och fräs får äran att fixa mina järn.

Här är hålet fixat och järnet provmonteras

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6fc9f4ccc4bc6863d333f3267e8053c8.jpg


5 071 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#1205
Djo skrev:
JohnWayne skrev:
Djo skrev:

var lite smått ironisk då jag är allt annat än saab mäniska själv wink

Alla kan inte vara intresserad av samma saker big_smile

exakt själv kör man en 70-80-90 tals ikon en volvo 240 menmen back to topic wink

En 240 Turbo från de första åren skulle inte heller vara helt fel. Samma röda kulör som den i Göta kanal  big_smile


10 163 Inlägg
10 oktober 2012
#1206
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
JohnWayne skrev:

Alla kan inte vara intresserad av samma saker big_smile

exakt själv kör man en 70-80-90 tals ikon en volvo 240 menmen back to topic wink

En 240 Turbo från de första åren skulle inte heller vara helt fel. Samma röda kulör som den i Göta kanal  big_smile

jo dom är fräna men inte så lätta hitta dom i bra skik tyvär själv kör man en gl från 92 men ja turbona slutade dom ju med 84 i 240 som är rätt trist menmen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 126 Inlägg
10 oktober 2012
#1207
JohnWayne skrev:
farbrorbozze skrev:
är stötfångare/järn lika på ford & din bil då? tänkte dom är väl tillverkade på olika fabriker med olika verktyg?

Det är åtminstone meningen att dom skall vara det roll

Kan vara skillnad på kvalitén på dom olika fabrikerna!
På GM och GMC kan det vara enorm skillnad på kvalitén t, ex. Har ju en Cheva Van och en GMC Vandura av samma årsmodell ståendes här hemma för tillfället och kan säga att GMC:n som är tillverkad i Kanada (Scarborough, Ontario) håller mycket bättre kvalité än min Cheva som är tillverkad i USA. Är tillverkad i Lordstown, Ohio av alla j-vla ställen tongue

Vet inte om Meteoren tillverkades i Kanada eller i USA för den Kanadensiska marknaden men det kan säkert du eller Mats svara på wink


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 oktober 2012
#1208
Big_JN skrev:
Vet inte om Meteoren tillverkades i Kanada eller i USA för den Kanadensiska marknaden men det kan säkert du eller Mats svara på wink

De kom från en fabrik i Kanada ... åren var väl 1949-76 har jag för mig ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 oktober 2012
#1209
JohnWayne skrev:
Ljudet i MG är suveränt cool

Visst kittlar det lite i gasfoten tongue ?!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 126 Inlägg
10 oktober 2012
#1210
-MATS- skrev:
Big_JN skrev:
Vet inte om Meteoren tillverkades i Kanada eller i USA för den Kanadensiska marknaden men det kan säkert du eller Mats svara på wink

De kom från en fabrik i Kanada ... åren var väl 1949-76 har jag för mig ...

Visste väl att du kunde svara på det cool


5 071 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#1211
Djo skrev:
JohnWayne skrev:
Djo skrev:

exakt själv kör man en 70-80-90 tals ikon en volvo 240 menmen back to topic wink

En 240 Turbo från de första åren skulle inte heller vara helt fel. Samma röda kulör som den i Göta kanal  big_smile

jo dom är fräna men inte så lätta hitta dom i bra skik tyvär själv kör man en gl från 92 men ja turbona slutade dom ju med 84 i 240 som är rätt trist menmen.

Slutade man tillverka 240 med Turbo 1984?


5 071 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#1212
Big_JN skrev:
JohnWayne skrev:
farbrorbozze skrev:
är stötfångare/järn lika på ford & din bil då? tänkte dom är väl tillverkade på olika fabriker med olika verktyg?

Det är åtminstone meningen att dom skall vara det roll

Kan vara skillnad på kvalitén på dom olika fabrikerna!
På GM och GMC kan det vara enorm skillnad på kvalitén t, ex. Har ju en Cheva Van och en GMC Vandura av samma årsmodell ståendes här hemma för tillfället och kan säga att GMC:n som är tillverkad i Kanada (Scarborough, Ontario) håller mycket bättre kvalité än min Cheva som är tillverkad i USA. Är tillverkad i Lordstown, Ohio av alla j-vla ställen tongue

Vet inte om Meteoren tillverkades i Kanada eller i USA för den Kanadensiska marknaden men det kan säkert du eller Mats svara på wink

Kan väl mycket vara så.


5 071 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#1213
-MATS- skrev:
Big_JN skrev:
Vet inte om Meteoren tillverkades i Kanada eller i USA för den Kanadensiska marknaden men det kan säkert du eller Mats svara på wink

De kom från en fabrik i Kanada ... åren var väl 1949-76 har jag för mig ...

Min är tillverkad i Oakville Ontario om jag inte minns fel smile


5 071 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#1214
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Ljudet i MG är suveränt cool

Visst kittlar det lite i gasfoten tongue ?!

Att det gör smile


5 071 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#1215
Ett av mina egna järn passade bättre här en de införskaffade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e8ce49753f02208b0e40413060e37a9e.jpg

Behövde bara fräsa hålet avlångt så satt det som det skulle big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c9e1ccba99f6f2d9cd4f73f4833aec9b.jpg

Nu är det bara 4 järn kvar. Hoppas inte detta blir långtråkigt tongue


10 163 Inlägg
11 oktober 2012
#1216
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
JohnWayne skrev:

En 240 Turbo från de första åren skulle inte heller vara helt fel. Samma röda kulör som den i Göta kanal  big_smile

jo dom är fräna men inte så lätta hitta dom i bra skik tyvär själv kör man en gl från 92 men ja turbona slutade dom ju med 84 i 240 som är rätt trist menmen.

Slutade man tillverka 240 med Turbo 1984?

ja det gjorde man då kom nämligen första året av 740 dock hade ju 760 funnits sedan 82 och haft en turbo variant om jag ej minns fel. men nu måste vi hålla oss till topic vill du veta mer får vi skika pm med varandra wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 oktober 2012
#1217
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:
Big_JN skrev:
Vet inte om Meteoren tillverkades i Kanada eller i USA för den Kanadensiska marknaden men det kan säkert du eller Mats svara på wink

De kom från en fabrik i Kanada ... åren var väl 1949-76 har jag för mig ...

Min är tillverkad i Oakville Ontario om jag inte minns fel smile

Oakville var väl enda fabriken där Meteor byggdes, eller fanns det fler ställen i Kanada?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#1218
Djo skrev:
JohnWayne skrev:
Djo skrev:

jo dom är fräna men inte så lätta hitta dom i bra skik tyvär själv kör man en gl från 92 men ja turbona slutade dom ju med 84 i 240 som är rätt trist menmen.

Slutade man tillverka 240 med Turbo 1984?

ja det gjorde man då kom nämligen första året av 740 dock hade ju 760 funnits sedan 82 och haft en turbo variant om jag ej minns fel. men nu måste vi hålla oss till topic vill du veta mer får vi skika pm med varandra wink

OK smile


5 071 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#1219
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:

De kom från en fabrik i Kanada ... åren var väl 1949-76 har jag för mig ...

Min är tillverkad i Oakville Ontario om jag inte minns fel smile

Oakville var väl enda fabriken där Meteor byggdes, eller fanns det fler ställen i Kanada?

Ingen aning faktiskt tongue


5 071 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#1220
följande järn i spänns fast i fräsen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0f2330dc5164bd0f7766badbcdf63b4e.jpg


fräsningen kan påbörjas


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-06fdbb8d1cadd3c7c5682857ec10a58f.jpg

med ett hårdmetallstål är det som att skära i smör smile

järnen monterade


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-16b47d2586b8e7415ff083ab9184df89.jpg


nu finns det rejäl justeringsmån ifall det skulle behövas big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cbb1d7243f9d91cd1b31664f671095e9.jpg



Sök