2636
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 169 549 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Vad göra nu roll  roll roll roll

Fråga en kompis om hjälp? tongue

Det gör jag smile

Eftersom mina kunskaper i metallurgi inte är det bästa så kallar jag in min kompis Andreas igen, som har egen metallhobbyverkstad, till rådslag.

Dessa fästjärn är antagligen härdade eller gjorda av fjäderstål, med tanke på hårdheten. Så vi beslutar oss för att pröva en sak.

Järnet har ju rätt längd, när det är ihopsvetsat (det blev ju kollat redan tidigare två gånger) så jag svetsar ihop det helt. Med svetsning från båda sidor.

Och genast efter (medan järnet ännu är varmt) lindar vi in järnet i bergull. Så det inte skall hinna kallna. Så kastar vi det i bilen och kör full fart till min kompis verkstad. Där värmer vi svetsfogen så den blir rödglödande. Vi använder helt vanlig gassvets vid detta arbetsmoment.

Sedan virar vi in järnet igen i bergullen och låter det självkallna. Vilket tar några timmar.

NU är svetsen lika stark som resten av järnet big_smile

Med andra ord så härdar vi svetsfogen tack vare den höga värmen och den långsamma kallningsprocessen.

Jag tog några kort, men tyvärr ser det ut som om jag skulle ha slarvat bort dem sad

Men vi fick iallafall stötfångarjärnet hållbart big_smile

10 163 Inlägg
17 oktober 2012
riktigt seriös och bra lösning. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
17 oktober 2012
WOW - vilken kille! Detta var ett knep jag aldrig hört talas om . . . vad exakt är "bergull" egentligen?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 126 Inlägg
17 oktober 2012
-MATS- skrev:
WOW - vilken kille! Detta var ett knep jag aldrig hört talas om . . . vad exakt är "bergull" egentligen?

Isolering liknande glasull och med god värmeabsorption smile

EDIT. Gjort av smält sten därav namnet tongue
Senast redigerat av Big_JN (17 oktober 2012)

mekare
45 Inlägg
17 oktober 2012
JohnWayne skrev:
Med andra ord så härdar vi svetsfogen tack vare den höga värmen och den långsamma kallningsprocessen.

Där skulle jag vilja säga att ni gjorde tvärtemot härdning, när man härdar värmer man upp materialet tills det börjar glöda sen kyler det väldigt snabbt. Det ni gjorde där är hur man skall svetsa i gjutjärn och andra stål sorter som innehåller mycket kol, och det är troligtvis någon sort av fjäderstål som dina fäster är gjorda av (har du provat att böja dem något?).

1 080 Inlägg
17 oktober 2012
Mattfolk skrev:
JohnWayne skrev:

Där skulle jag vilja säga att ni gjorde tvärtemot härdning, när man härdar värmer man upp materialet tills det börjar glöda sen kyler det väldigt snabbt. Det ni gjorde där är hur man skall svetsa i gjutjärn och andra stål sorter som innehåller mycket kol, och det är troligtvis någon sort av fjäderstål som dina fäster är gjorda av (har du provat att böja dem något?).

Genom att kontrollera temperaturen och sedan tiden materialet är uppvärmt kan man uppnå olika mikrostukturer, som syns i diagram (a) på bilden. Härdning är inte bara att värma och sen kyla direkt smile

http://imageshack.us/a/img7/7774/bild1vuw.jpg
Senast redigerat av pontiacen (17 oktober 2012)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

5 071 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
Djo skrev:
riktigt seriös och bra lösning. smile

Tackar tackar. Hoppas att det håller i många år framöver också.

5 071 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
Big_JN skrev:
-MATS- skrev:

Precis. Vad det heter i Sverige eller om det ens används där vet jag inte. Här används det som isolering i husväggar.

5 071 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
pontiacen skrev:
Mattfolk skrev:
JohnWayne skrev:

Genom att kontrollera temperaturen och sedan tiden materialet är uppvärmt kan man uppnå olika mikrostukturer, som syns i diagram (a) på bilden. Härdning är inte bara att värma och sen kyla direkt smile

http://imageshack.us/a/img7/7774/bild1vuw.jpg

Exakt. Och vad man använder för kylmedel spelar också roll. I vissa fall används vatten i andra fall olja.

Materialen kan också kylas i etapper. Vissa härdningsmetoder så kyls och värms materialen i omgångar. Så ditt diagram är helt korrekt big_smile

5 071 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
Mattfolk skrev:
JohnWayne skrev:

Så gör man när man svetsar gjutjärn, men det går även att härda med denna metod.

Jag provade att rikta ett av järnen i en hydraulpress, vilket faktiskt fungerade. Men de var betydligt mer lättarbetade om man värmde dem röda med gassvetsen före man böjde dem tongue

5 071 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
OK, då är det ett järn kvar

Detta järn är färdigt fräst, men måste kortas lite. Här se med tusch hur mycket som skall bort

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-027f5f38e1f70ccc3602b08d99e5d683.jpg

Istället för att kapa ur en bit mitt i, så kör jag av järnet i bakkant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c7923516667d07b1224a0a4f3103898c.jpg

Jag skär ut en bit av ett av mina gamla järn och svetsar dit

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c66874379c4610ca14c92119fe29a3be.jpg

NU fort som      f yikes n       in i isoleringsmaterialet och iväg till min kompis, som startar upp gassvetsen.
Vi värmer upp järnet tills det glöder och så in med det i bergullen igen. Inom 3 timmar är det så kallt att det går att slipa och fixa till svetsen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4c0dce3e4364612940bd6a545e6a12e9.jpg

2 126 Inlägg
18 oktober 2012
JohnWayne skrev:
Big_JN skrev:
-MATS- skrev:

Precis. Vad det heter i Sverige eller om det ens används där vet jag inte. Här används det som isolering i husväggar.

Kallas Stenull här i Sverige och används här med, mest som brandskyddsisolering tror jag men även i andra sammanhang (tak och golv och ljudisolering). Stötte dock själv mest på glasull under min tid som Sanerare/rivare och utvecklade en allergi mot detta fördömda skit tongue

5 071 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
Big_JN skrev:
JohnWayne skrev:
Big_JN skrev:

Kallas Stenull här i Sverige och används här med, mest som brandskyddsisolering tror jag men även i andra sammanhang (tak och golv och ljudisolering). Stötte dock själv mest på glasull under min tid som Sanerare/rivare och utvecklade en allergi mot detta fördömda skit tongue

Detta kliar som bara själva mad mad mad om man får det innanför kläderna. Dessutom förångas bergullen och bildar en gas när den kom i kontakt med de glödheta järnen. Både jag och Andreas fick kraftig huvudvärk och blev yra av denna skit sad

2 126 Inlägg
18 oktober 2012
JohnWayne skrev:
Big_JN skrev:
JohnWayne skrev:

Detta kliar som bara själva mad mad mad om man får det innanför kläderna. Dessutom förångas bergullen och bildar en gas när den kom i kontakt med de glödheta järnen. Både jag och Andreas fick kraftig huvudvärk och blev yra av denna skit sad

Tror där är större risker vid hantering av stenull än med glasull så var försiktiga och använd mask vid hantering.

Just glasullen sticker inte så mycket nu för tiden (den gamla glasullen var rent utsagt för jävlig att hantera) men mina ögon däremot svullnar upp bara jag kommer i närheten av skiten. Använde alltid mask när jag rev väggar m,m.

Förresten så ser allt bra ut som vanligt wink

5 071 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
Big_JN skrev:
JohnWayne skrev:
Big_JN skrev:

Tror där är större risker vid hantering av stenull än med glasull så var försiktiga och använd mask vid hantering.

Just glasullen sticker inte så mycket nu för tiden (den gamla glasullen var rent utsagt för jävlig att hantera) men mina ögon däremot svullnar upp bara jag kommer i närheten av skiten. Använde alltid mask när jag rev väggar m,m.

Förresten så ser allt bra ut som vanligt wink

Tackar tackar smile

5 071 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
Nu är alla fästjärn på plats och stötfångaren passar helt ok smile

Som ni så använder jag nya bultar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-adf74041afcdd5008fa726da8b5db375.jpg

5 071 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
Och så här ser det ut med järnen monterade på stötfångaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-bcea5709035bd8c11d75788fa5af0128.jpg

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
20 oktober 2012
Det ser ju mycket gediget ut, får man säga smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

10 163 Inlägg
20 oktober 2012
Såg rätt rejält ut och snyggt blir bra det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
-MATS- skrev:
Det ser ju mycket gediget ut, får man säga smile

Jaa, stötfångarjärnen är lika grova som järnvägsräls smile

Sök