3,5" för instrumentbrädan, vilka är bra? (lista)

Frissan
17 oktober 2011 · 4 693 Inlägg

ExtraKim skrev:
Ljudbyggaren ligger i Helsingborg...

Haha ja just det, då var det något annat jag tänkte på hmm

Booyakasha!
LiNx
17 oktober 2011 · 424 Inlägg

Emphaser's 3.5a såg trevlig ut, undrar om den låter trevligt oxå..

Ground Zero har en som heter Plutonium GZPM80SQ, men vet lika lite där..

Fasiken, vart ju inte enkelt de här direkt big_smile

Horsyhorse
17 oktober 2011 · 1 727 Inlägg
Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Team_Bilradiohuset
17 oktober 2011 · 452 Inlägg

Som någon tidigare skrev så åk till en butik och lyssna om du har möjlighet.
Min personliga favorit i den prisklassen är Hertz ECX87 som låter väldigt bra mot vad den kostar.

mvh mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet
Volvo C30T5 "C30 Nurburgring Edition" (2007)
Volvo S70 T5 "Dragrace edition" (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 oktober 2011 · 8 744 Inlägg

Hertz ECX87 är ingen jag skulle rekommendera, jag gillad den också förut men efter en jämförelse mot andra så ligger den inte alls lika bra till hos mig. Lite liknande karaktär som JL TR350CXi, vass diskant (eller iaf överdriven) och lite klent mellanregister. Då finns det klart roligare element i samma prisklass, som t.ex. tidigare nämda Emphaser men även Axton och Magnat. JBL ligger också i samma liga som JL och Hertz. Anser jag.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
evilaudio
17 oktober 2011 · 16 195 Inlägg

http://www.supersonic.se/product.html/f … gory_id=81   den säger ja bara smile 

inte hört nåt som låter så bra för så lite pengar.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
LiNx
17 oktober 2011 · 424 Inlägg

Hört lite samma om Hertz ECX87, lite väl kall & vass! En kompis som säljer Hertz avråder mej oxå fr deras sortiment! Och vi gillar ungefär samma karaktär när de kommer till ljud.

Herr EvilAudio smile , måste nog hålla med i de resonemanget.. Verkar va nåt me Bredband som många gillar just i den aspekten.. som Faital Pro 3FE20 och Vifa TG9FD-10-04 har jag läst en hel drös gott om!

Aldrig haft möjligheten att att lyssna på dom live, men många på bilstereoforum sajten pratar gott om dom oxå!

Som sagt, varken nån utav dessa 2 kostar multum heller big_smile

evilaudio
17 oktober 2011 · 16 195 Inlägg

LiNx skrev:
Hört lite samma om Hertz ECX87, lite väl kall & vass! En kompis som säljer Hertz avråder mej oxå fr deras sortiment! Och vi gillar ungefär samma karaktär när de kommer till ljud.

Herr EvilAudio smile , måste nog hålla med i de resonemanget.. Verkar va nåt me Bredband som många gillar just i den aspekten.. som Faital Pro 3FE20 och Vifa TG9FD-10-04 har jag läst en hel drös gott om!

Aldrig haft möjligheten att att lyssna på dom live, men många på bilstereoforum sajten pratar gott om dom oxå!

Som sagt, varken nån utav dessa 2 kostar multum heller big_smile

de e fördelen men PA prylar.. de läggs inga pengar på design utan pengarna läggs på RÄTT saker.. hur dom ska låta smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
LiNx
17 oktober 2011 · 424 Inlägg

Låter intressant minst sagt!
Dom lägger väl inte massa pengar på onödigt marknadsförning & design som sagt, o de e man glad för som konsument big_smile

Vart grymt sugen på testa antingen den du rekomendera el Vifa's! Ngt som du sj hört personligen?

evilaudio
17 oktober 2011 · 16 195 Inlägg

LiNx skrev:
Låter intressant minst sagt!
Dom lägger väl inte massa pengar på onödigt marknadsförning & design som sagt, o de e man glad för som konsument big_smile

Vart grymt sugen på testa antingen den du rekomendera el Vifa's! Ngt som du sj hört personligen?

faital pro har ja hört smile     eftersom de e bredband så får man ju ett mer "korrekt" ljud utan fasfel mellan diskant å mellanregister å enligt mitt tycke ett mycke behagligare diskantregister.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
LiNx
18 oktober 2011 · 424 Inlägg

Låter trevligt smile Men finns de nackdelar med att montera bredbandselement på inst.brädan? Vet inte om de är en myt el inte men spelar inte dom lite mer smalare vinkelmässigt, dvs om man ska ge dom lite rättvisa så borde man rikta dom el duger de att spela dom upp i vindrutan o få Ok ljudbild ändå?

Finns FatalPro'n bara i 8Ω.. Såg att fanns lite Peerless & Tang Band i 4Ω, så slipper jag brygga.. kaffe lol

dbakuten TEAM dBAkuten
18 oktober 2011 · 865 Inlägg

LiNx skrev:
Låter trevligt smile Men finns de nackdelar med att montera bredbandselement på inst.brädan? Vet inte om de är en myt el inte men spelar inte dom lite mer smalare vinkelmässigt, dvs om man ska ge dom lite rättvisa så borde man rikta dom el duger de att spela dom upp i vindrutan o få Ok ljudbild ändå?

Finns FatalPro'n bara i 8Ω.. Såg att fanns lite Peerless & Tang Band i 4Ω, så slipper jag brygga.. kaffe lol

Varför måste du ha 4ohm?

En lättdriven 8ohms högtalare spelar betydligt högre en en tung driven 4ohms högtalare,

Faitalpro 3" och 4" bredband element är extremt lättdrivna med känslighet på 91-93dB/1w så det är inga bekymmer med 8ohm.
Jämförelse
Peerless 3" har ca 84dB/1w
Faital Pro 3" har ca 91dB/1w

Viss skillnad.
Dock så kommer det komma 4ohms element från FaitalPro inom kort på marknaden.


MVH//Björn

Senast redigerat av dbakuten (18 oktober 2011)

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
VincentQvarfordt
18 oktober 2011 · 152 Inlägg

På Torsdag ska jag premiärlyssna på min bil, med Amegas 3.5" koaxialer drivna av 2 kanaler från ett Kicker SX 650.4

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
19 oktober 2011 · 2 353 Inlägg

Beroende på delning och effekt, men Vifan/Triusen, delad säg 150-180Hz, med typ 40W in slår allt som redan nämnts i denna tråd.

Och, kika inte på känslighetssiffran för elementen, den stämmer inte. Vifan spelar högre än en DLS dome med samma effekt in.

Det enda element jag hört som är lika bra eller bättre är Pioneers ODR.

Ser man till priset finns ingenting att fundera på.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
dbakuten TEAM dBAkuten
19 oktober 2011 · 865 Inlägg

jonash skrev:
Beroende på delning och effekt, men Vifan/Triusen, delad säg 150-180Hz, med typ 40W in slår allt som redan nämnts i denna tråd.

Och, kika inte på känslighetssiffran för elementen, den stämmer inte. Vifan spelar högre än en DLS dome med samma effekt in.

Det enda element jag hört som är lika bra eller bättre är Pioneers ODR.

Ser man till priset finns ingenting att fundera på.

Tycker Vifan/Triusen (nu heter den Peerless om jag förstår rätt)  är lite tun i diskanten längst upp i frekvensen. Samt tittar man på frekvensmätningen på en sådan så går den bara mellan 200-15000Hz +/-3dB.

Om man ska köpa en sådan ska man inte titta på W rms då den bara ha 5W enligt specen fullregister.

Men visst för de pengarna låter den bra men passar inte mina öron perfekt.

MVH/Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
19 oktober 2011 · 2 353 Inlägg

dbakuten skrev:

jonash skrev:
Beroende på delning och effekt, men Vifan/Triusen, delad säg 150-180Hz, med typ 40W in slår allt som redan nämnts i denna tråd.

Och, kika inte på känslighetssiffran för elementen, den stämmer inte. Vifan spelar högre än en DLS dome med samma effekt in.

Det enda element jag hört som är lika bra eller bättre är Pioneers ODR.

Ser man till priset finns ingenting att fundera på.

Tycker Vifan/Triusen (nu heter den Peerless om jag förstår rätt)  är lite tun i diskanten längst upp i frekvensen. Samt tittar man på frekvensmätningen på en sådan så går den bara mellan 200-15000Hz +/-3dB.

Om man ska köpa en sådan ska man inte titta på W rms då den bara ha 5W enligt specen fullregister.

Men visst för de pengarna låter den bra men passar inte mina öron perfekt.

MVH/Björn

Jag har inte lyssnat på det du jämför den med så det blir svårt att uttala sig till 100%. Men för det som Vifa TG9am gör är den i princip helt oslagbar på på marknaden och defintivt helt oslagbar om man ser till prestanda/pris. Rätt installerad så är vi många som anser att det som slår den är Pioneers ODR, men att Vifa TG9an är bättre än tex Focals Be...Subjektivt självklart. Men det är inte vilka som helst som tycker så..

Vad avser specen på den, så kan man lugnt säga att den är konservativt angiven. Möjligen för att det i grund och botten är ett hemmaelement. Men Robsarve har kört sina Triusar ned till 120Hz, med 120W per sida och ingen har gått sönder. Jag rekommenderar dock att man för normalt bruk delar högre, kanske 150-180Hz 12dB, men då tål den lätt 100W.

Diskanten är avrullad ovanför 15kHz, dvs för 99 av 100 inspelningar för en "vanlig person" så märks det inte ens, och kör man mp3/rippat så kommer man aldrig märka det. Sen är ju själva klangen i diskantområdet nåt som man kan prata om, och här är det så att om man monterar den ca 30grader off, så kommer den låta som bäst. Röster är den ju helt fenomenal på.

Jag säger det igen, för vad den kostar så finns det egentligen ingenting att fundera på.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
dbakuten TEAM dBAkuten
20 oktober 2011 · 865 Inlägg

jonash skrev:

dbakuten skrev:

jonash skrev:
Beroende på delning och effekt, men Vifan/Triusen, delad säg 150-180Hz, med typ 40W in slår allt som redan nämnts i denna tråd.

Och, kika inte på känslighetssiffran för elementen, den stämmer inte. Vifan spelar högre än en DLS dome med samma effekt in.

Det enda element jag hört som är lika bra eller bättre är Pioneers ODR.

Ser man till priset finns ingenting att fundera på.

Tycker Vifan/Triusen (nu heter den Peerless om jag förstår rätt)  är lite tun i diskanten längst upp i frekvensen. Samt tittar man på frekvensmätningen på en sådan så går den bara mellan 200-15000Hz +/-3dB.

Om man ska köpa en sådan ska man inte titta på W rms då den bara ha 5W enligt specen fullregister.

Men visst för de pengarna låter den bra men passar inte mina öron perfekt.

MVH/Björn

Jag har inte lyssnat på det du jämför den med så det blir svårt att uttala sig till 100%. Men för det som Vifa TG9am gör är den i princip helt oslagbar på på marknaden och defintivt helt oslagbar om man ser till prestanda/pris. Rätt installerad så är vi många som anser att det som slår den är Pioneers ODR, men att Vifa TG9an är bättre än tex Focals Be...Subjektivt självklart. Men det är inte vilka som helst som tycker så..

Vad avser specen på den, så kan man lugnt säga att den är konservativt angiven. Möjligen för att det i grund och botten är ett hemmaelement. Men Robsarve har kört sina Triusar ned till 120Hz, med 120W per sida och ingen har gått sönder. Jag rekommenderar dock att man för normalt bruk delar högre, kanske 150-180Hz 12dB, men då tål den lätt 100W.

Diskanten är avrullad ovanför 15kHz, dvs för 99 av 100 inspelningar för en "vanlig person" så märks det inte ens, och kör man mp3/rippat så kommer man aldrig märka det. Sen är ju själva klangen i diskantområdet nåt som man kan prata om, och här är det så att om man monterar den ca 30grader off, så kommer den låta som bäst. Röster är den ju helt fenomenal på.

Jag säger det igen, för vad den kostar så finns det egentligen ingenting att fundera på.

Du menar väl inte att du inte hör över 15khz ? Och du ska vara en finlirs domare.

Filtrera bort över 15khz så hör man stor skillnad jallefall jag. Detta var det dummaste jag har hört på bra länge?


Jag har lyssnat på mycket i mina dagar och att tyda på en högtalare som inte går högre en 15khz kostar kaffe pengar skulle låta bättre en ett Focal Utopia BE system för 38loppor tyder på en sak

Alla har olika hörsel och tur är väl det för annars hade det bara funnits en högtalare!

Men åter till ämnet ska man ha en 3.5" högtalare för under 1000 lappen så är det ett bra val.


MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
euf0ria
20 oktober 2011 · 63 Inlägg

Själv kör jag med Kicker KS35 och tycker dom har ett bra avstämt ljud. Bra detaljer i diskanten men den är absolut inte vass och ansträngande. Ett klart lyft från originalhögtalarna i en saab 9-3 med Standardljudpaketet! Jag får återkomma senare när jag även fått in tänkt slutsteg och ny HU så kan jag säga om de duger eller inte. Jag är kräsen när det gäller ljud ska påpekas.

evilaudio
20 oktober 2011 · 16 195 Inlägg

euf0ria skrev:
Själv kör jag med Kicker KS35 och tycker dom har ett bra avstämt ljud. Bra detaljer i diskanten men den är absolut inte vass och ansträngande. Ett klart lyft från originalhögtalarna i en saab 9-3 med Standardljudpaketet! Jag får återkomma senare när jag även fått in tänkt slutsteg och ny HU så kan jag säga om de duger eller inte. Jag är kräsen när det gäller ljud ska påpekas.

men bara för att man är kräsen när de gäller ljud så kan man ju uppleva ljud olika..   själv anser ja att KS har för vass diskant.   

fast visst låter dom bättre än saab original som e ren dynga.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Alpinabiturbo Kulan
20 oktober 2011 · 1 435 Inlägg

evilaudio skrev:
http://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-3fe20?category_id=81   den säger ja bara smile 

inte hört nåt som låter så bra för så lite pengar.

Nu blev jag sugen på att modda brädan i vinterbilen big_smile

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang