MrEricsson skrev:Evildan skrev:BMWgrabben skrev:All data som sparas.. dont get it?
Kortet sparar hur fort/sakta jag kör o hur länge. Vad menar du?
http://www.transport.se/home/trp2/tidn/ … 91002A73A1
eller yrar erat fackförbund?
förtydliganden: jag vet mycket väl skillnaden på färdskrivarblad och färdskrivarkort.
Tydligen inte då de inte heter färdskrivarkort det heter förarkort. och heter inte färdskrivar blad heter diagramblad
Spec då de gäller samma regler på den gammla tekniken och den nya.
de sparar samma information 1 år frammot.
men de ända man kan åka dit på under 1 år är körtiderna / vilotiderna
förutsatt man inte är så dum som han i länken du skickade .
då snutarna vet inte om man haft släp eller inte tidigare innan man stötte på dom. osv
sen får man lära sig en annan sak på på yrkesförarutbildningen. man ska aldrig skriva på böter på vägen. man ska alltid neka tyckte facket.
men du kan ju få tro om du vill att man åker dit för allt som sparas. men så är inte verkligheten iaf.
ett tips annars är ju att läsa åkeri handboken där står de allt man kan åka dit för och lite till även som inrikes trafik som utlandstrafik. så du kan oroa dig lite mer haha
Det som avhandlades var frågan om huruvida en förare kan få fortkörningsböter retroaktivt, det bevisade jag tydligt och lätttfattligt med min tidigare länk men trots detta påstår du i din text ovan att det enda du kan böfällas för är körtider/vilotider, skillnaden på hur din och min verklighet ser ut tänker jag därmed inte ens spekulera i, däremot kan du enligt det regelverk som finns rent juridiskt fällas retroaktivt för felaktigheter som uppdagas vid en eventuell revision av ett åkeriföretag och därigenom kan åkeriet förlora sitt trafiktillstånd samt bli bötfällt för felaktigheter som inträffat upp till ett år tillbaka i tiden.
Dessutom att även påstå att föraren som länken handlade om är "dum" anser jag är helt felaktigt då denne var ärlig nog att stå för sitt misstag och försökte inte som du blivit rekommenderad av både transportarbetarförbundet och de som utbildade dig till yrkesförare att försöka smita undan och neka till ett uppenbart trafikbrott.
Anledningen till att jag använde benämningarna: färdskrivarblad och färdskrivarkort är för att även inte insatta läsare ska kunna tillgodogöra sig texten på ett smidigt sätt, på samma vis som man kallar en pallvagn felaktigt för palltruck såsom man felaktigt benämner frigolit, Jeep, Vespa osv.
Då vi tydligen är på den låga sandlådenivån (som så ofta i urspårade trådar på G.org) att det skall rättas ord i texten kan även jag föreslå litteratur, SAOL där finns information om bla orden: framåt och enda.
Finns även bra regler att tillgodogöra sig angående sär skriv ning gällande ord såsom: åkerihandboken.
Jag lägger nu ned denna diskussion då den har hamnat OT.
0
0
0
0