5302
Sök

Bmw 330 00a, dovt serieklonkande som försvann vid gaspådrag har blivit ett brutalt donkande samt att hela bilen skakar.

53 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#1
Gjorde en tråd förra veckan om att jag hade ett serieklonkande någonstans under bilen, inte så farligt men blev lite värre. Igår när jag skulle till jobbet gjorde jag en omkörning med ett hastigt gaspådrag och då small det till utav helvete å nu slår det satan någonstans under bilen kan inte se något när jag tittar under dock. Svårt å förklara problemet  men jag gör ett försök.

När jag gasar lätt så jag ligger på låga varv i rätt växel är det mindre farligt men fortfarande illa, vid frikoppling lättar det också lite när jag bara rullar men smäller till jämnsmed att hastigheten sjunker, enstaka rejäla smällar dock. Gasar jag på i låga växlar i låghastighet smäller det duktigt likaså om jag gasar på i högre växlar vid låg hastighet.

Svårt å förklara smällarna men det är någonstans vid baksätet, mitten eller under baksätet på passagerarsätet.

Känns som det kommer bli en rejäl smäll när detta ska repareras så lika bra att försöka vara så förberedd som möjligt om någon kan ha en aning?
Senast redigerat av Chrilleee (18 oktober 2011)

53 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#3
siiimooon skrev:
Diffen?

Du får ursäkta mig men är duktigt grön på bilar, vad är diffen? Diffa bakaxeln är väl att svetsa ihop den eller något men va diffen är har jag inte en aning om. :-P

7 277 Inlägg
18 oktober 2011
#4
Diffen sitter i bakaxeln.
Stödlagret kanske?

Det är väl bara att hissa upp bilen och snurra lite så lär det ju vara svårt att missa vad som låter


Påstängd
1 197 Inlägg
18 oktober 2011
#5
Chrilleee skrev:
siiimooon skrev:
Diffen?

Du får ursäkta mig men är duktigt grön på bilar, vad är diffen? Diffa bakaxeln är väl att svetsa ihop den eller något men va diffen är har jag inte en aning om. :-P

Ja det är bakaxeln det kan vara fel på, var liknande på en kompis bil, lät illa länge, helt plötsligt small det till när han drog ur den lite, dreven i diff-klumpen var slut. smile


192 Inlägg
18 oktober 2011
#6
troligtvis stödlagret eller hardyskivan,,,

//// Tommie

53 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#7
Okej, tacksam för svar om det nu är tänkbara scenarion är det svårt att byta själv? Vad kostar delar och i runda slängar vad tar en verkstad för de?

53 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#8
Bumpar tråden med lite mer info

Allt jag sagt tidigare, om klonket, dunkandet å ryckningarna har någonting med drivningen att göra då bilen inte behöver vara igång eller i växel för att felet ska yttra sig utan det räcker att den rullar/puttas.

Any ideas?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
31 januari 2012
#9
Fungerar handbromsen som den ska? Tänkte så backarna inte har släppt i limmningen och kilat fast sig. Kan ge en väldigt tråkig körupplevelse.

Fast du skrev att problemen var mer under bilen, dock värt att kolla på kanske.

2slow

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
31 januari 2012
#10
Säkert en sjukt dum fråga, men har du kollat så alla däck är åtdragna? Det kan låta rejält illa om dom är lösa. Annars gissar jag på stödlagret eller hardyskivan som andra skrivit, men det kan även vara diffen (klumpen i mitten av bakaxeln)som någon också skrev. Kolla så bromsoken sitter riktigt, även det kan ge av mycket ljud, och somazid skrev, handbromsbackarna, allt är värt att kolla upp.


53 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#12
steifan skrev:
I värsta fall kan det ju vara detta: http://video.google.com/videoplay?docid … 8066992482

Exempel på en M3:

Va ute å kollade nyss å de där kändes inte rätt, asså jag kan gasa hur mycket som helst inga symptom vid stillastående. Sen när jag är i dragläge å rullar sakta sakta bakåt så kommer klonket/donket någonstans ifrån vänster bakhjul eller i mitten men i den regionen i takt med att bilen rullar, så har någonting med drivaxeln att göra förmodar jag.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
31 januari 2012
#13
Kör inte mer, det kan bli värre och kostsamt

Misstänker att du har problem med knutkorset vid kardanaxel, lägg växel på neutral, luft upp bilen och gå under och vrid kardanaxel med hand.

Om det är det, passa på och byt också stödlager.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

19 Inlägg
31 januari 2012
#14
hade liknande ljud på min E36a jag hade förr och det visade sig att det var gummisaken längst fram på kardan axeln.
och man var ju dum nog att fortsätta köra så på motorvägen så small det till brutalt mycket och växelspaken försvann rakt ner i backen.
kardanaxeln hade då losnat fram och slagit till staget som höll upp växellåda och allt i bakkant så det gick av så den hängde ner i backen och de främre motorfästena fick lida (ingen rolig historia) så kolla det!!


53 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#15
Okej, då va en polare förbi med domkraft å dylikt så vi kunde kolla lite närmare.

Hardyskivan: Ok
Stödlagren: Ok
Kardanaxlarna: OK

Som någon tidigare påstått, antar vi att det är DIFFEN!

Testade å driva enbart däcken, för hand då snurrade inte kardanaxlarna. Vet inte om dom ska göra detta?

Men när vi sen bara körde med däcken i luften på dragläge så small det ju till som nämnt tidigare och hela diffklumpen rörde sig några cm vid varje smäll, kände även på klumpen och det är någonting där inne som smäller till men det verkar röra sig ända fram till växellådan och det tyckte polarn va konstigt.  Men det är väl dreven kanske? att nåt e tokigt med diffen är ju konstaterat, känns ju att det är den som smäller till vid drivning å hela den vibrerar ju vid smällarna, så hittade en ny diff på bildelbasen som vi tänkte tjonga dit nästa helg.

Ber till gud att det bara är den dock, så det inte är nåt annat som gått åt helvete med.

Men alla ska ha stort tack för era spekulationer å all hjälp jag fått, är de någon som har nån mer tanke så dela gärna dom!

Fridens

//Chrille

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 mars 2012
#16
Själv klart kommer du tillbaka och säga hur det gick.
Kanske öppna diffen och kolla in vad som gick snett.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 365 Inlägg
9 mars 2012
#17
När ni har bakändan på bilen upplyft så måste ni lägga i en växel för att kardanaxeln ska snurra, därefter kan ni testa att vrida på bakhjulen för hand, är växeln i neutral ja då snurrar inte kardanaxeln såklart.
Har själv kört sönder en diff både 1 och 2 ggr och generellt så låter det riktigt illa om den hela tiden efter något sådant. Även om ni kanske är helt säkra på att det är diffen så hade jag först tömt ut oljan i den för att se om den är full av metallspån. en något lös kardanaxel tillsammans med dålig diffbussning kan smälla rätt rejält och på kraftigare bilar är det rätt svårt att testa detta för hand.


Chrilleee skrev:
Okej, då va en polare förbi med domkraft å dylikt så vi kunde kolla lite närmare.

Hardyskivan: Ok
Stödlagren: Ok
Kardanaxlarna: OK

Som någon tidigare påstått, antar vi att det är DIFFEN!

Testade å driva enbart däcken, för hand då snurrade inte kardanaxlarna. Vet inte om dom ska göra detta?

Men när vi sen bara körde med däcken i luften på dragläge så small det ju till som nämnt tidigare och hela diffklumpen rörde sig några cm vid varje smäll, kände även på klumpen och det är någonting där inne som smäller till men det verkar röra sig ända fram till växellådan och det tyckte polarn va konstigt.  Men det är väl dreven kanske? att nåt e tokigt med diffen är ju konstaterat, känns ju att det är den som smäller till vid drivning å hela den vibrerar ju vid smällarna, så hittade en ny diff på bildelbasen som vi tänkte tjonga dit nästa helg.

Ber till gud att det bara är den dock, så det inte är nåt annat som gått åt helvete med.

Men alla ska ha stort tack för era spekulationer å all hjälp jag fått, är de någon som har nån mer tanke så dela gärna dom!

Fridens

//Chrille


53 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#18
Jo men de gjorde vi naturligtvis, men kardanen snurrade inte ändå.

Jo, men som jag sa ryckte i kardanaxlarna och dom kändes hela. Sen när jag rullade sakta på dragläge så hoppa ju diffen till vid varje smäll och kände du på den medans bilen drev så kände man tydligt att det var inne i klumpen de vibrera å small till.



Richtenb skrev:
När ni har bakändan på bilen upplyft så måste ni lägga i en växel för att kardanaxeln ska snurra, därefter kan ni testa att vrida på bakhjulen för hand, är växeln i neutral ja då snurrar inte kardanaxeln såklart.
Har själv kört sönder en diff både 1 och 2 ggr och generellt så låter det riktigt illa om den hela tiden efter något sådant. Även om ni kanske är helt säkra på att det är diffen så hade jag först tömt ut oljan i den för att se om den är full av metallspån. en något lös kardanaxel tillsammans med dålig diffbussning kan smälla rätt rejält och på kraftigare bilar är det rätt svårt att testa detta för hand.


Chrilleee skrev:
Okej, då va en polare förbi med domkraft å dylikt så vi kunde kolla lite närmare.

Hardyskivan: Ok
Stödlagren: Ok
Kardanaxlarna: OK

Som någon tidigare påstått, antar vi att det är DIFFEN!

Testade å driva enbart däcken, för hand då snurrade inte kardanaxlarna. Vet inte om dom ska göra detta?

Men när vi sen bara körde med däcken i luften på dragläge så small det ju till som nämnt tidigare och hela diffklumpen rörde sig några cm vid varje smäll, kände även på klumpen och det är någonting där inne som smäller till men det verkar röra sig ända fram till växellådan och det tyckte polarn va konstigt.  Men det är väl dreven kanske? att nåt e tokigt med diffen är ju konstaterat, känns ju att det är den som smäller till vid drivning å hela den vibrerar ju vid smällarna, så hittade en ny diff på bildelbasen som vi tänkte tjonga dit nästa helg.

Ber till gud att det bara är den dock, så det inte är nåt annat som gått åt helvete med.

Men alla ska ha stort tack för era spekulationer å all hjälp jag fått, är de någon som har nån mer tanke så dela gärna dom!

Fridens

//Chrille


1 365 Inlägg
9 mars 2012
#19
Ok det här låter helt galet... ni vred på bakhjulen för hand med växeln i och kardanaxeln snurrade inte? Jag är ruggigt imponerad att du kunnat köra bilen alls. Klart ni får byta Diff men jag får inte historien att gå ihop. om ni spinner på bakhjulen med växel i och kardanaxln inte snurrar så låter det som att stödlagret till diffen är helt slut

du säger att du ryckte i kardanaxlarna? Det finns bara 1 däremot finns det 2 bakaxelstag. Är det dessa du ryckt i?

Chrilleee skrev:
Jo men de gjorde vi naturligtvis, men kardanen snurrade inte ändå.

Jo, men som jag sa ryckte i kardanaxlarna och dom kändes hela. Sen när jag rullade sakta på dragläge så hoppa ju diffen till vid varje smäll och kände du på den medans bilen drev så kände man tydligt att det var inne i klumpen de vibrera å small till.



Richtenb skrev:
När ni har bakändan på bilen upplyft så måste ni lägga i en växel för att kardanaxeln ska snurra, därefter kan ni testa att vrida på bakhjulen för hand, är växeln i neutral ja då snurrar inte kardanaxeln såklart.
Har själv kört sönder en diff både 1 och 2 ggr och generellt så låter det riktigt illa om den hela tiden efter något sådant. Även om ni kanske är helt säkra på att det är diffen så hade jag först tömt ut oljan i den för att se om den är full av metallspån. en något lös kardanaxel tillsammans med dålig diffbussning kan smälla rätt rejält och på kraftigare bilar är det rätt svårt att testa detta för hand.


Chrilleee skrev:
Okej, då va en polare förbi med domkraft å dylikt så vi kunde kolla lite närmare.

Hardyskivan: Ok
Stödlagren: Ok
Kardanaxlarna: OK

Som någon tidigare påstått, antar vi att det är DIFFEN!

Testade å driva enbart däcken, för hand då snurrade inte kardanaxlarna. Vet inte om dom ska göra detta?

Men när vi sen bara körde med däcken i luften på dragläge så small det ju till som nämnt tidigare och hela diffklumpen rörde sig några cm vid varje smäll, kände även på klumpen och det är någonting där inne som smäller till men det verkar röra sig ända fram till växellådan och det tyckte polarn va konstigt.  Men det är väl dreven kanske? att nåt e tokigt med diffen är ju konstaterat, känns ju att det är den som smäller till vid drivning å hela den vibrerar ju vid smällarna, så hittade en ny diff på bildelbasen som vi tänkte tjonga dit nästa helg.

Ber till gud att det bara är den dock, så det inte är nåt annat som gått åt helvete med.

Men alla ska ha stort tack för era spekulationer å all hjälp jag fått, är de någon som har nån mer tanke så dela gärna dom!

Fridens

//Chrille




1 798 Inlägg
9 mars 2012
#20
menar han inte drivaxlarna då?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer


Sök