3621
Sök

Behöver hjälp med val av polermedel

55 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har blivit lite biten av det här med polering efter jag gick på 245an, lite innan o efter http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- … 0015_n.jpg

Nu skulle jag behöva hjälp med vilka mer 3M polermedel jag bör införskaffa.
Jag har redan den med grön kork nr:50417 samt mörkblå kork nr:50383 vilka jag är jätte nöjd med men skulle vilja ha något imellan de för att använda på mina föräldrars och vänners bilar.
Efter vad jag läst så borde jag ha antingen gul eller svart kork men vilken av dem??


Om det spelar någor roll så använder jag en osilernade bosch handslip till vilken jag har köpt sonax polertrissor http://www.pn-trading.se/sql_files.aspx?id=12868 lol


//Andreas

----------------------------------------------------------
Stavning och jag är som vatten och olja..


55 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#2
Felplacerad skrev:
DandanRacing skrev:
Hej.

Om det spelar någor roll så använder jag en osilernade bosch handslip till vilken jag har köpt sonax polertrissor http://www.pn-trading.se/sql_files.aspx?id=12868 lol

//Andreas

----------------------------------------------------------
Stavning och jag är som vatten och olja..

Du kan väl inte polera med en slipmaskin ? Lägga ut vax går väl kanske sådär, men polera ? hmm

För mig fungerar det riktigt bra, är ju karborrefäste så bara fästa polertrissan o droppa på lite polermedel o köra. finns ju som orginal tillbehör till de nyare -> http://www.bosch-do-it.se/accdiyocs-se/ … tID=131392

Är helt med på att det inte är optimalt men fungerar gör det..

//Andreas


55 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#3
Felplacerad skrev:
DandanRacing skrev:
Felplacerad skrev:
Du kan väl inte polera med en slipmaskin ? Lägga ut vax går väl kanske sådär, men polera ? hmm

För mig fungerar det riktigt bra, är ju karborrefäste så bara fästa polertrissan o droppa på lite polermedel o köra. finns ju som orginal tillbehör till de nyare -> http://www.bosch-do-it.se/accdiyocs-se/ … tID=131392

Är helt med på att det inte är optimalt men fungerar gör det..

//Andreas

Får du verkligen upp någon värme med den ? den snurrar väl inte ? hmm

Inte en aning. snurrar gör, lite beroende på vilket tryck man har, går att få den att bara rotera genom att lätta på trycket o vinkla den vilket jag använde på de svårare fläckarna på taket med bra resultat.
Jag är som sagt insat i att det inte är optimalt men det fungerar för mina nuvarande behov. Jag vill inte lägg ut mer pengar på "skitmaskiner" som bara kommer samla damm så jag håller på att spara till en av de bättre jag garanterat kommer bli nöjd med.

Har du något tipps om min fråga om polermedlen?

Är som sagt nybörjare, har polerat några inbyteshojar på jobbet med en liten roterande tryckluftsmaskin vilket fick mig att även testa den på volvon med resultatet att det blev sådana blåa ränder som syns i solljus(hologram?) över hela motorhuven lol därför jag bytte till boschen..

//Andreas


55 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#4
Felplacerad skrev:
DandanRacing skrev:
Har du något tipps om min fråga om polermedlen?

Är som sagt nybörjare, har polerat några inbyteshojar på jobbet med en liten roterande tryckluftsmaskin vilket fick mig att även testa den på volvon med resultatet att det blev sådana blåa ränder som syns i solljus(hologram?) över hela motorhuven lol därför jag bytte till boschen..

//Andreas

En dubbelmaskin kan du hitta för 400-500:- (skiljer sig inte mkt från liknande för 4000-5000:-)
Enkelmaskin får du en fin Flex för 3500:-

Men jag ska inte sitta och försöka övertala dig! tongue
Funkar det med slipen så gör det ju, jag har dock bara lagt vax med slip.. Tyckte inte om det roll


Använder tyvärr mig inte av 3M så kan ej vägleda dig där.
Men du får nog specificera dig på vad du behöver medlet du söker till.. Dina föräldrars och vänners bilar förklarar ju inte vad det är för lacker du ska polera. Vad söker du?

Jo det är ju en flex 3041 jag försöker spara till..

Haha oops, jag skrev ett mycket längre inlägg först men råkade sparka till datorns restartknapp innan jag han posta..

Det är denna serien jag pratar om. http://shop.bollnasbilvard.se/valj-fabr … 533-1.aspx
jag har grön och mörkblå kork vilka är rubbing och polervätska men skulle vilja ha ett mellanting till bilar som inte är så hårt åtgångna. Typ tvättrepor o lite små repor..
Ganska välskötta 940, 740, 240, 9000, 900 typ sådana bilar..

Grön:
En rubbing som snabbt avlägsnar slirepor och andra defekter i lacken samt återställer lyster. Effektiv polering med ett minimum av stänk, inget vatten behöver tillsättas för att skynda på processen. Mindre dammbildning än föregångaren. Används tillsammans med en skummgummi eller lammullsrondell rekommenderat varvtal 800-1500 rpm.

Mörkblå:
Mycket fint polermedel för borttagning av polerrosor och hologram. Använd med mjuk polerrondell.



De två jag funderar över är svart och gulkork,

Svart:
Finecut för användning på ytor där det krävs en mindre aggressiv process för att få önskad finish. Fine cut, som också effektivt avlägsnar polerrosor och kraftig överspray. Applicera med en skummgummi eller Lammullsrondell rekommenderat varvtal 800-1500 rpm.

Gul:
Extra fincut  för användning på ytor där det krävs en mindre aggressiv process för att få önskad finish. Finrubbing speciellt utveckad för de nyare billackerna.

Om man går efter lappen jag fick på mekonomen så går de från vit(grov) till rosa(vax) i denna ordningen..
Vit.
Grön. den har jag
Svart.
Gul.
Blå, Är i verkligheten Ljusblå kork.
Lila, Är i verkligheten Mörkblå kork. denna har jag med
Röd.
Rosa.

Sen har det kommit en ny flaska som har lila kork som även den kanske kan vara något?
Lila:
Mellangrov rubbing i 3M serien. Utvecklad för att passa 3M's Trizact slipskivor. Går även utmärkt att använda ihop med vanliga hårda polerrondeller. Perfekt för hårda lacker !

Jag blev tillsagd av polermäster på jobbet (som nu slutat) att grön och blå räckte om man ville snåla lite, men känns så dumt att gå på med för grovt medel om det inte behövs..

//Andreas
Är helt slut i knoppen efter att städat hela dagen så kanske svamlar lite mycket  :s Zzzz


Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
22 oktober 2011
#5
Värme är inget att eftersträva.. värme är bara en nackdel då det handlar om polering..

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
22 oktober 2011
#6
Larpa skrev:
Värme är inget att eftersträva.. värme är bara en nackdel då det handlar om polering..

Det här får du nog allt förklara cool det är ju värme man vill ha för att smälta repor!


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
22 oktober 2011
#7
Felplacerad skrev:
Jag skulle nog kört på Svart kork. Svart = Fin rubb / Gul = Extrafin rubb...
Gul känns ju lite som att det gäller på nästan nylackerade bilar. Medans Svart är för fina lacker..

Nu fick man en liten lektion i 3M också cool

Måste bara korrigera.
Gul är medium och skapar hologram, måste efterpolera med oscilerande och mö.blå som är fin.
Svart är medium/grov, och måste efterpoleras i två steg om du inte ska ha monster hologram när bilen kommer ut i solen smile


Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
22 oktober 2011
#8
Jill skrev:
Larpa skrev:
Värme är inget att eftersträva.. värme är bara en nackdel då det handlar om polering..

Det här får du nog allt förklara cool det är ju värme man vill ha för att smälta repor!

Haha.. smile Det är en fullständig missuppfattning som en del säljare utan branschkunnande har fått folk att tro på.. Vill inte göra dig förnärmad på något vis men det är INTE så.. vill bara vara behjälplig! wink Pröva gärna med en huv frånm skroten och en varmluftspistol och se om du kan smälta ihop nån repa!? smile 

Och hur kan repor försvinna av våtslip om värme krävs?  Och varför försvinner inte repor i solen en varm sommardag? Åtminstone i Usa osv så borde det ju inte behövas nån polering isåfall? Och varför är inte alla lackboxar uthyrda på helgerna för smältning av repor?

Friktion behövs för att polera ned en repa - friktion ger värme - värme får medel att torka = nackdel..

Det är pga sånna här villfarelser och felaktiga påståenden som jag gav mig i kast med att sprida kunskaper istället..

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
22 oktober 2011
#9
Larpa skrev:
Jill skrev:
Larpa skrev:
Värme är inget att eftersträva.. värme är bara en nackdel då det handlar om polering..

Det här får du nog allt förklara cool det är ju värme man vill ha för att smälta repor!

Haha.. smile Det är en fullständig missuppfattning som en del säljare utan branschkunnande har fått folk att tro på.. Vill inte göra dig förnärmad på något vis men det är INTE så.. vill bara vara behjälplig! wink Pröva gärna med en huv frånm skroten och en varmluftspistol och se om du kan smälta ihop nån repa!? smile 

Och hur kan repor försvinna av våtslip om värme krävs?  Och varför försvinner inte repor i solen en varm sommardag? Åtminstone i Usa osv så borde det ju inte behövas nån polering isåfall? Och varför är inte alla lackboxar uthyrda på helgerna för smältning av repor?

Friktion behövs för att polera ned en repa - friktion ger värme - värme får medel att torka = nackdel..

Det är pga sånna här villfarelser och felaktiga påståenden som jag gav mig i kast med att sprida kunskaper istället..

Friktion och värme påverkar lacken så att den planas ut och att repor smälter ihop. Inget hokus, utan säger man emot det säger man emot ren fakta. Visst kan du polera utan värme om du känner för det, men då får du välja ett polermedel som bryts ner på sättet du polerar, utan värme. Låter för mig väldigt onödigt och dumt. Värmen klipper ju reporna effektivt med proffs medel som Menzerna, 3M och Lahega enligt min erfarenhet.

Våtslip arbetar på att "klippa" topparna o lacken och plana ut den på ett ännu mer effektivt sätt än polering, men så mycket farligare varför man alltis skall mäta lacken innan.

smile


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
22 oktober 2011
#10
Felplacerad skrev:
Jill skrev:
Felplacerad skrev:
Jag skulle nog kört på Svart kork. Svart = Fin rubb / Gul = Extrafin rubb...
Gul känns ju lite som att det gäller på nästan nylackerade bilar. Medans Svart är för fina lacker..

Nu fick man en liten lektion i 3M också cool

Måste bara korrigera.
Gul är medium och skapar hologram, måste efterpolera med oscilerande och mö.blå som är fin.
Svart är medium/grov, och måste efterpoleras i två steg om du inte ska ha monster hologram när bilen kommer ut i solen smile

Då tycker jag det är dags för BBV att ändra sin artikelbeskrivning tongue

Ja verkligen! cool

Får be limban polera en svart lack med endast svart kork och fota i solen åt oss wink


Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
22 oktober 2011
#11
Jill skrev:
Larpa skrev:
Jill skrev:

Det här får du nog allt förklara cool det är ju värme man vill ha för att smälta repor!

Haha.. smile Det är en fullständig missuppfattning som en del säljare utan branschkunnande har fått folk att tro på.. Vill inte göra dig förnärmad på något vis men det är INTE så.. vill bara vara behjälplig! wink Pröva gärna med en huv frånm skroten och en varmluftspistol och se om du kan smälta ihop nån repa!? smile 

Och hur kan repor försvinna av våtslip om värme krävs?  Och varför försvinner inte repor i solen en varm sommardag? Åtminstone i Usa osv så borde det ju inte behövas nån polering isåfall? Och varför är inte alla lackboxar uthyrda på helgerna för smältning av repor?

Friktion behövs för att polera ned en repa - friktion ger värme - värme får medel att torka = nackdel..

Det är pga sånna här villfarelser och felaktiga påståenden som jag gav mig i kast med att sprida kunskaper istället..

Friktion och värme påverkar lacken så att den planas ut och att repor smälter ihop. Inget hokus, utan säger man emot det säger man emot ren fakta. Visst kan du polera utan värme om du känner för det, men då får du välja ett polermedel som bryts ner på sättet du polerar, utan värme. Låter för mig väldigt onödigt och dumt. Värmen klipper ju reporna effektivt med proffs medel som Menzerna, 3M och Lahega enligt min erfarenhet.

Våtslip arbetar på att "klippa" topparna o lacken och plana ut den på ett ännu mer effektivt sätt än polering, men så mycket farligare varför man alltis skall mäta lacken innan.

smile

På vilket vis påverkar värme lacken så att den planas ut? Och det är enbart Hokus och jag bevisar gärna att det INTE är ren fakta.. Tex med en varmluftspistol eller gasolbrännare..

Värmen beror till största delen på valet av trissa och inte av medlet. Och angående medel så är ett medel som bryter ned sig betydligt bättre för glansen, hologrameliminering samt tiden och kostnaden för poleringen (vilket både kund och hantverkare tjänar på).

Och som du säger så är våtslip mer effektivt än polering på att avverka lackens ojämnheter och repor, hur kan det då komma sig då våtslip inte ger nån värme? wink

Och våtslip är inte farligare än polering, tvärtom är det säkrare om man kör för hand då det går att ha betydligt större kontroll då än med maskin..

Och jag har gjort massvis med några av SVeriges snyggaste bilar, bla den som var med i förra numret av Wheels, vilken slipades ned utan att nån mätning genomfördes.. Samma sak med en bil som idag står i Los Angeles på ett museum i några dagar innan den skall stå på Sema Showen i Las Vegas.. Våtslipade utan mätning.. Samma sak med en bil som blev tvåa i Sveriges Snyggaste Bil 2009, där inte hela bilen dock.. Den som ska stå i Vegas är en svart Charger från Mora som dom flesta känner till..

Och med dom bilar jag gjort så anser jag mig varken vara okunnig eller dum.. wink

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
22 oktober 2011
#12
Kan tillägga att du inte bör ha högre värme än 70gr celsius i en modern lack för att undvika eventuella färgskiftningar.. Och i solen så borde ju då reporna försvinna lika lätt som av polervärme.. Om vi pratar om ickeskadliga temperaturer.. Och tänk att ställa in en bil i lackboxen å se reporna försvinna.. De vore nåt det! smile Det faller på sin egen orimlighet. Men för att förstå att det är rent hokus så pröva gärna med en varmluftspistol som sagt.. Eller gasolbrännare.. det går INTE.. wink

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
22 oktober 2011
#13
Bara du som? Vad..

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
22 oktober 2011
#14
Larpa skrev:
På vilket vis påverkar värme lacken så att den planas ut? Och det är enbart Hokus och jag bevisar gärna att det INTE är ren fakta.. Tex med en varmluftspistol eller gasolbrännare..

Värmen beror till största delen på valet av trissa och inte av medlet. Och angående medel så är ett medel som bryter ned sig betydligt bättre för glansen, hologrameliminering samt tiden och kostnaden för poleringen (vilket både kund och hantverkare tjänar på).

Och som du säger så är våtslip mer effektivt än polering på att avverka lackens ojämnheter och repor, hur kan det då komma sig då våtslip inte ger nån värme? wink

Och våtslip är inte farligare än polering, tvärtom är det säkrare om man kör för hand då det går att ha betydligt större kontroll då än med maskin..

Och jag har gjort massvis med några av SVeriges snyggaste bilar, bla den som var med i förra numret av Wheels, vilken slipades ned utan att nån mätning genomfördes.. Samma sak med en bil som idag står i Los Angeles på ett museum i några dagar innan den skall stå på Sema Showen i Las Vegas.. Våtslipade utan mätning.. Samma sak med en bil som blev tvåa i Sveriges Snyggaste Bil 2009, där inte hela bilen dock.. Den som ska stå i Vegas är en svart Charger från Mora som dom flesta känner till..

Och med dom bilar jag gjort så anser jag mig varken vara okunnig eller dum.. wink

Visst kan man chansa, men det hade jag aldrig gjort, mer än på en nylackad bil där jag vet att det finns X antal lager med klarlack.

Jag tror säkert att du är fantastiskt duktig och gör riktigt bra jobb. Men det du skriver ovan, stämmer inte överens med hur alla andra jobbar .. Jag respekterar din kunskap, men anser att jag kan göra riktigt bra jobb jag med wink

Du skriver om äpple o päron... Äpple är bara värme, men päron är både värme och friktion. Där spelar val av trissa, medel och hastighet in på lacken. Det finns ingen universalmedel eller universal trissa som funkar på alla lacker, utan man måste anpassa sig efter mjuk/hårdhet, slitage och vad kunden vill ha.

Att påstå att det skulle finnas ett medel som klipper från 500-3000 utan att använda silocon och fillers, är som att säga att rödluvan och tomten finns .. ingen kommer att tro på en wink


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
22 oktober 2011
#15
Larpa skrev:
Kan tillägga att du inte bör ha högre värme än 70gr celsius i en modern lack för att undvika eventuella färgskiftningar.. Och i solen så borde ju då reporna försvinna lika lätt som av polervärme.. Om vi pratar om ickeskadliga temperaturer.. Och tänk att ställa in en bil i lackboxen å se reporna försvinna.. De vore nåt det! smile Det faller på sin egen orimlighet. Men för att förstå att det är rent hokus så pröva gärna med en varmluftspistol som sagt.. Eller gasolbrännare.. det går INTE.. wink

värme och friktion ... friktion och värme ... värme och friktion...

wink


Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
22 oktober 2011
#16
Tror att du oxå är duktig Jill.. inget snack om saken men du kan hitta medel och tillvägagångs sätt som ger dig ännu bättre resultat på enklare sätt.. Och jag har aldrig sagt att det finns ett medel som tar från 500korn till 3000.. Men det finns ett medel som tar vilka repor som helst och som man kan köra hologramfritt.. ÄVEN då du tvättat dom... Försöker lägga in en länk på Johans bil som till stota delar bara körde med grovrubbing på mornarna för att ta bort besöksrepor.. Iofs inget solljus men dock monterljus och inga hologram syntes där..

http://www.google.se/imgres?q=charger%2 … &ty=80

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
22 oktober 2011
#17
Haha.. tror inte vi tar oss längre där men jag bibehåller min åsikt att värme inte tillför nåt positivt då det gäller reppolering.. smile

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
22 oktober 2011
#18
Larpa skrev:
Tror att du oxå är duktig Jill.. inget snack om saken men du kan hitta medel och tillvägagångs sätt som ger dig ännu bättre resultat på enklare sätt.. Och jag har aldrig sagt att det finns ett medel som tar från 500korn till 3000.. Men det finns ett medel som tar vilka repor som helst och som man kan köra hologramfritt.. ÄVEN då du tvättat dom... Försöker lägga in en länk på Johans bil som till stota delar bara körde med grovrubbing på mornarna för att ta bort besöksrepor.. Iofs inget solljus men dock monterljus och inga hologram syntes där..

http://www.google.se/imgres?q=charger%2 … &ty=80

Det där går inte ihop. Så länge inte ditt medel är helt fillerbaserat.

Bilden säger mig tyvärr ingenting.
Detta däremot är sånt som imponerar;
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p … amp;t=4518


Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
22 oktober 2011
#19
Finns inget medel som är fillerbaserat.. filler är en olja som MÅSTE finnas i ett polermedel om man inte vill polera med vetemjöl.. Sen finns det oljor som döljer mer eller mindre.. Och det är lätt att säga att nåt inte funkar så länge man inte sett det.. Det fanns en tid då alla trodde att jorden var platt. Men ack så fel dom hade! smile Och jag bevisar det varje vecka och när helst det efterfrågas..

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
22 oktober 2011
#20
Larpa skrev:
Finns inget medel som är fillerbaserat.. filler är en olja som MÅSTE finnas i ett polermedel om man inte vill polera med vetemjöl.. Sen finns det oljor som döljer mer eller mindre.. Och det är lätt att säga att nåt inte funkar så länge man inte sett det.. Det fanns en tid då alla trodde att jorden var platt. Men ack så fel dom hade! smile Och jag bevisar det varje vecka och när helst det efterfrågas..

Märkligt att inte alla yrkes rekondare kör med Meguiars om det vore så bra wink allt brukar ha sin orsak.

Men om Meguiars funkar för dig på alla bilar, alla lacker, alla skick ... Så är det ju skit bra!

Känner att jag förklarat nog nu i denna frågan och tackar för en intressant diskussion, och som jag sagt i PM är du varmt välkommen till oss om du har vägarna förbi Ystad så bjuder jag på en kopp kaffe och du får motbevisa mig irl.! wink



Sök