Felplacerad skrev:
DandanRacing skrev:
Har du något tipps om min fråga om polermedlen?
Är som sagt nybörjare, har polerat några inbyteshojar på jobbet med en liten roterande tryckluftsmaskin vilket fick mig att även testa den på volvon med resultatet att det blev sådana blåa ränder som syns i solljus(hologram?) över hela motorhuven
därför jag bytte till boschen..
//Andreas
En dubbelmaskin kan du hitta för 400-500:- (skiljer sig inte mkt från liknande för 4000-5000:-)
Enkelmaskin får du en fin Flex för 3500:-
Men jag ska inte sitta och försöka övertala dig!
Funkar det med slipen så gör det ju, jag har dock bara lagt vax med slip.. Tyckte inte om det
Använder tyvärr mig inte av 3M så kan ej vägleda dig där.
Men du får nog specificera dig på vad du behöver medlet du söker till.. Dina föräldrars och vänners bilar förklarar ju inte vad det är för lacker du ska polera. Vad söker du?
Jo det är ju en flex 3041 jag försöker spara till..
Haha oops, jag skrev ett mycket längre inlägg först men råkade sparka till datorns restartknapp innan jag han posta..
Det är denna serien jag pratar om.
http://shop.bollnasbilvard.se/valj-fabr … 533-1.aspxjag har grön och mörkblå kork vilka är rubbing och polervätska men skulle vilja ha ett mellanting till bilar som inte är så hårt åtgångna. Typ tvättrepor o lite små repor..
Ganska välskötta 940, 740, 240, 9000, 900 typ sådana bilar..
Grön:
En rubbing som snabbt avlägsnar slirepor och andra defekter i lacken samt återställer lyster. Effektiv polering med ett minimum av stänk, inget vatten behöver tillsättas för att skynda på processen. Mindre dammbildning än föregångaren. Används tillsammans med en skummgummi eller lammullsrondell rekommenderat varvtal 800-1500 rpm.
Mörkblå:
Mycket fint polermedel för borttagning av polerrosor och hologram. Använd med mjuk polerrondell.
De två jag funderar över är svart och gulkork,
Svart:
Finecut för användning på ytor där det krävs en mindre aggressiv process för att få önskad finish. Fine cut, som också effektivt avlägsnar polerrosor och kraftig överspray. Applicera med en skummgummi eller Lammullsrondell rekommenderat varvtal 800-1500 rpm.
Gul:
Extra fincut för användning på ytor där det krävs en mindre aggressiv process för att få önskad finish. Finrubbing speciellt utveckad för de nyare billackerna.
Om man går efter lappen jag fick på mekonomen så går de från vit(grov) till rosa(vax) i denna ordningen..
Vit.
Grön. den har jag
Svart.
Gul.
Blå, Är i verkligheten Ljusblå kork.
Lila, Är i verkligheten Mörkblå kork. denna har jag med
Röd.
Rosa.
Sen har det kommit en ny flaska som har lila kork som även den kanske kan vara något?
Lila:
Mellangrov rubbing i 3M serien. Utvecklad för att passa 3M's Trizact slipskivor. Går även utmärkt att använda ihop med vanliga hårda polerrondeller. Perfekt för hårda lacker !
Jag blev tillsagd av polermäster på jobbet (som nu slutat) att grön och blå räckte om man ville snåla lite, men känns så dumt att gå på med för grovt medel om det inte behövs..
//Andreas
Är helt slut i knoppen efter att städat hela dagen så kanske svamlar lite mycket :s Zzzz