3501
Sök

Behöver hjälp med val av polermedel

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
3 april 2012
Freddeponken skrev:
Constantine skrev:
Larpa skrev:
Freddeponken: Det syns på den röda bilen att den är körd med 3M. Den har en mjölkig gråton i färgen. Det syns även att du varit noga men du begränsas av dom medel du använder.. Lystern kan bli otroligt mkt bättre för dig med samma insats men andra medel! Ett litet tips bara i all välmening! smile Sema vinnaren hade samma tråkiga mjölkhinna innan jag gjorde den.. smile

Polerar med 3Ms medel, den mjölkiga tonen i lacken tar man bort med ett separat ultrafint 3M medel som ska ta bort hologram o saker orsakade av poleringen. Beror ju på i hur många steg man vill polera bilen smile

Kört i två steg, 3M grön och sen ultrafian med den blå 3m trissan.

Men hur ser ni att den är grå/mjölktonig? kan inte vara så att min kassa kamera spelar in?

Av bilden kan absolut man inte se något mer än att själva bilden har lite blåstick och aningen överexponering :-)

Grön är grov. Efter den behövs minst två poletsteg, gärna gul och sen mö.blå.
Senast redigerat av Jill (3 april 2012)

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
3 april 2012
Varför måste han köra ett steg till om bilen ser bra ut redan? Hela bilen är täckt med gråhinna... oavsett kamera så syns det. Krävs ett tränat öga för att se det. Framförallt så krävs det att man sett en fullblank bil för att se det och ha nåt att jämföra med. De allra flesta tycker såklart att den är röd och fin! smile Och det stämmer ju men den är inte maxad på långa vägar.. smile Allt är en fråga om grader och krav/önskemål..

4 418 Inlägg
3 april 2012
Larpa skrev:
Varför måste han köra ett steg till om bilen ser bra ut redan? Hela bilen är täckt med gråhinna... oavsett kamera så syns det. Krävs ett tränat öga för att se det. Framförallt så krävs det att man sett en fullblank bil för att se det och ha nåt att jämföra med. De allra flesta tycker såklart att den är röd och fin! smile Och det stämmer ju men den är inte maxad på långa vägar.. smile Allt är en fråga om grader och krav/önskemål..

Vem har sagt att den ser bra ut?

Som fotograf så vet jag vad du kan göra med en bild och att du aldrig kan ställa en diagnos efter bilden i tråden.

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
3 april 2012
Som Bilvårdare vet jag vad man kan göra med en lack.. smile Trodde vi va eniga om att låta varandra ha våra olika åsikter? Jag kan diskutera det till döddagar men det OT och bara intressant för ett fåtal så JAG konstaterar bara att den bilen skulle blivit rödare med annat medel och detcen min åsikt och din är en annan å det har vi förstått. Sen lyssnar folk på vem dom vill, fotografen eller den som säger sig kunna göra bilen blankare..

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
3 april 2012
Du skrev att man inte kunde se nåt annat än blåstick osv.. du skrev att man inte kunde se några andra än fototekniska problem och då måste ju det innebära att bilen ser bra ut eftersom du inte hade nåt att klaga på ang lacken? Varvet fel tänkt? Din logik e ju iofs inte som min..

4 418 Inlägg
3 april 2012
Larpa skrev:
Du skrev att man inte kunde se nåt annat än blåstick osv.. du skrev att man inte kunde se några andra än fototekniska problem och då måste ju det innebära att bilen ser bra ut eftersom du inte hade nåt att klaga på ang lacken? Varvet fel tänkt? Din logik e ju iofs inte som min..

Bilden har aningen blåstick och överexponering vilket gör att vad du än heter, vem du än är.. så kan du inte ge en korrekt diagnos på den bilden. Det är fakta, inte en åsikt.

679 Inlägg
3 april 2012
Förstår hur du tänker, klart det är onödigt att göra det flera gånger om man kan göra samma jobb bara på en gång. Dock är alla lacker olika, vilket jag fick erfara första gången jag polera min 9-5a, Motorhuven är omlackad sedan tidigare och den blev riktigt mjölkig i lacken medan resten av bilen var riktigt blank och fin. Kan ju också tillägga att bilen är svart + ganska mjuk lack och då ser man ju varenda liten microrepa..

1 587 Inlägg
3 april 2012
En sak bara.. Varför blir de såna blanka märken i lacken efter man polerat bilen.. Blank skugga typ på färgen eller de lite svårt att förklara.. men de syns hur man gått med trissan iaf.. Ingen som kan svara ??
Senast redigerat av Severin (3 april 2012)

357 Inlägg
3 april 2012
Med ett sånt resultat har man inte gjort rätt eller kört med för grova grejor.
Hologram/polerrepor eller vad man vill kalla det, dom flesta kör efter med en oscillerande maskin för att eliminera dessa.

MVH/

Severin skrev:
En sak bara.. Varför blir de såna blanka märken i lacken efter man polerat bilen.. Blank skugga typ på färgen eller de lite svårt att förklara.. men de syns hur man gått med trissan iaf..

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

679 Inlägg
3 april 2012
KaptenHaddock skrev:
Med ett sånt resultat har man inte gjort rätt eller kört med för grova grejor.
Hologram/polerrepor eller vad man vill kalla det, dom flesta kör efter med en oscillerande maskin för att eliminera dessa.

MVH/

Precis, oscillerande maskin plus något ultrafint medel. Vad använder du för polermedel när du tar bort hologram och polerrepor?

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
3 april 2012
Visst är alla lacker olika men fysikens lagar är ändock desamma.. Så i slutändan så är principen ändock detsamma.. Alla lacker reagerar likadant men i olika omfattning! Och jag har polerat några tusen bilar vid det här laget så nog är jag medveten om olikheterna.. smile

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
3 april 2012
Jill. Det som gör dig så unik är att du tror att DIN åsikt ÄR fakta medans dom som har en annan åsikt just bara har åsikter. Inse att du omöjligt kan vara den enda som kan nåt.. Oavsett vad du heter eller hur många kameror du har så är dina åsikter inte mer fakta än vad andras åsikter är.. Stå för din åsikt men bespara mig från att kalla dina åsikter för fakta..

4 418 Inlägg
3 april 2012
Larpa skrev:
Jill. Det som gör dig så unik är att du tror att DIN åsikt ÄR fakta medans dom som har en annan åsikt just bara har åsikter. Inse att du omöjligt kan vara den enda som kan nåt.. Oavsett vad du heter eller hur många kameror du har så är dina åsikter inte mer fakta än vad andras åsikter är.. Stå för din åsikt men bespara mig från att kalla dina åsikter för fakta..

Det kallas elementär bildkunskap, inget märkvärdigt alls :-)

663 Inlägg
3 april 2012
Hej är ingen fotograf och jobbar inte med bilrekond men tycker det är kul att hjälpa mina vänner osv så att försöka få showfinnish på deras bilar som går igenom automattvättar och sånt behövs inte men jag är ändå väldigt mottaglig vad det gäller att lära mig så jag är väldigt tacksam för era åsikter. Slänger upp en bild på en volvo...också bilden är tagen med samma skitpocketkamera=)

http://i98.photobucket.com/albums/l255/Freddeponken/007-3.jpg http://i98.photobucket.com/albums/l255/Freddeponken/006-3.jpg

357 Inlägg
3 april 2012
Hehe, Du kanske inte ska kasta sten i glashus Larry:)
Läs dina senaste inlägg i denna tråden, de framstår iaf som fakta.
Du kanske ska fila lite på ödmjukheten själv?

MVH/

Larpa skrev:

www.pingens.se
Följ oss på Facebook

357 Inlägg
3 april 2012
Avslutar alltid med TopTool, Menzerna SF och nordicpad blå trissor.
Det tåls att spritas, och synas i solsken eller valfri lampas ljus:)

MVH/

Constantine skrev:
Precis, oscillerande maskin plus något ultrafint medel. Vad använder du för polermedel när du tar bort hologram och polerrepor?

www.pingens.se
Följ oss på Facebook

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
3 april 2012
Hadokk: Om jag anser mig se en gråton så är ju det min åsikt och därmed fakta för mig. Men sen får ju alla tycka som dom vill men ingen kan ju säga att jag inte ser den då jag gör det. Varken Jill eller nån annan kan säga att jag inte ser det jag ser.. För övrigt så döljer alla medel, mer eller mindre och alla medel tål att spritas OM du kört klart. Hittat du nåt som legat dolt så innebär det att det är du som kört för lite inte att medlet döljer för mkt. När man polerar så får man ju se till att köra klart medlet.. Sen finns det snabbare och långsammare medel..

Amaze och Buffer döljer inte mkt alls vill jag minnas eller har du ändrat uppfattning nu när du börjat sälja nåt annat? smile

Bilvårdsexperten.se
374 Inlägg
3 april 2012
För om jag sveper en V70 huv med power från Menzerna på 3 minuter och sen tvättar av den.. visst är det en del som kommer fram då? Eller? smile

663 Inlägg
3 april 2012
Ni som jobbar med polering och säljer saker: beskriv vad ni använder och hur går tillväga istället än att vara kryptiska;)

357 Inlägg
4 april 2012
Läs mina inlägg så ser du att jag försöker att vara opartisk och okryptisk i mina inlägg.
Självklart är man färgad men att folk får upp ögonen för bilvård gynnar mig i långa loppet.
Det gör inte fanatiska försäljare:)

mvh/

Freddeponken skrev:
Ni som jobbar med polering och säljer saker: beskriv vad ni använder och hur går tillväga istället än att vara kryptiska;)

www.pingens.se
Följ oss på Facebook

Sök