3298
Sök

Volvo 940GL-91 nu med turbomotor som inte går att stänga av

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Satte i turbomotor i min 940GL igår och har ett problem..bilen går inte att stänga av...
Vet vart problemet ligger men då vet jag inte om spridarmotståndet gör ngn nytta.

Har skarvat på spridarmotståndet till spridarrelät på den grön/röda kabeln till den blå kabeln på spridarmotståndets blåa kabel på kontaktstycket.
Alla indiaktionslampor som går igång när man sätter bilen i tändningsläge lyser även när nycklar är ur...
MEN när jag kopplar ur kabeln som går från motståndet till relät så dör alla lampor, har dock inte startat bilen då jag är rädd för att ngt med bränsleboxen ska hända.

Vill ni att jag ska förklara lite bättre så säg till.
GJorde en skiss på hur allt är kopplat.

Kan säga direkt att jag inte dragit en helt ny kabel från relä->motstånd utan jag har skarvat på ifrån insuget på original kabeln som egentligen ska gå från relä till spridarna och vidare till motståndet.


Jätte tacksam för svar!!!


Mvh

http://data.fuskbugg.se/skalman02/fdfde59b_ritning.png


edit; på bilden har jag glömt rita in kabeln till kallstartsventilen som sitter kopplad på samma "krets" som den röd/gröna kabeln.
Senast redigerat av LINGSTROM (22 oktober 2011)


Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#2
Ingen? yikes


1 008 Inlägg
22 oktober 2011
#3
Det verkar som du får spänning bakvägen från någonstanns.
Min gissning är att spridarrelät har bränt fast, och du har tändspolens ordinarie blå kabel kvar på spolen tillsammans med den blå kabeln som du kopplat till spridarrelät... då går det bakvägen från batteri-genom spridarrelä- 15-anslutning tändspole - tändningslåsets 15- vidare till övriga komponenter som går på läge II.

Låt tändspolen vara kopplad original och byt spridarrelät så skall det fungera smile


Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#4
240bns skrev:
Det verkar som du får spänning bakvägen från någonstanns.
Min gissning är att spridarrelät har bränt fast, och du har tändspolens ordinarie blå kabel kvar på spolen tillsammans med den blå kabeln som du kopplat till spridarrelät... då går det bakvägen från batteri-genom spridarrelä- 15-anslutning tändspole - tändningslåsets 15- vidare till övriga komponenter som går på läge II.

Låt tändspolen vara kopplad original och byt spridarrelät så skall det fungera smile

Aha, jo det är så jag har gjort.
Så spridarmotståndet/spridarrelät skall inte kopplas på tändspolen?


Mvh


1 008 Inlägg
23 oktober 2011
#5
Nej.
Så det funkar nog bra om du byter reläet och tar bort den blå kabeln mellan spolen och grön-röd.

På senare modeller av 940t så har visserligen tändspolen sin matning via spridarrelät, varför vet jag inte, men är väl säkert en avstörning av spolen eftersom spridarreläts korrekta benämning är "radioavstörningsrelä"


Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#6
240bns skrev:
Nej.
Så det funkar nog bra om du byter reläet och tar bort den blå kabeln mellan spolen och grön-röd.

På senare modeller av 940t så har visserligen tändspolen sin matning via spridarrelät, varför vet jag inte, men är väl säkert en avstörning av spolen eftersom spridarreläts korrekta benämning är "radioavstörningsrelä"

Så den rödgröna kabeln skall inte vara inkopplad alls?
Isf har jag ingen kallstartventil inkopplad heller för den gulblåa kabeln är ihop kopplad med den rödgröna i originalstammen i vanliga fall? :S

För så som det är kopplat nu så är bilen segstartad när den är kall, men när den är varm startar bilen lätt.



Mvh


1 008 Inlägg
23 oktober 2011
#7
Joo.. grön-röd har du ju IN till motståndena och kallstarten.. den matas från spridarrelät.
Alltså, som du har gjort på skissen funkar, ta bara bort den blå kabeln mellan tändspolen och grön-röd som du kopplat dit för den behövs inte
Tändspolen får sin spänning på sin egna blå kabel direkt från tändningslåset.


Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#8
240bns skrev:
Joo.. grön-röd har du ju IN till motståndena och kallstarten.. den matas från spridarrelät.
Alltså, som du har gjort på skissen funkar, ta bara bort den blå kabeln mellan tändspolen och grön-röd som du kopplat dit för den behövs inte
Tändspolen får sin spänning på sin egna blå kabel direkt från tändningslåset.

Tack!
Nu funkar allt som det ska, bara lite skeptisk ang kallstartgrejen..

På turbostammen så satt det en kontakt med en bygel, måste denna sitta i "samma" kontakt som i min stam möjligtvis?
Sitter ingen kallstartsventil i denna motor så den kontakten är inte inkopplad i ngt (En blå kontakt), denna som ska byglas kanske?


Mvh


1 008 Inlägg
23 oktober 2011
#9
Nej, du behöver inte bygla någonting.
Skulle du bygla kallstartens kontakt så skickar du ju in +12v på den jordande styrutgången på LH2.4 = kortslutning.


Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#10
240bns skrev:
Nej, du behöver inte bygla någonting.
Skulle du bygla kallstartens kontakt så skickar du ju in +12v på den jordande styrutgången på LH2.4 = kortslutning.

Tack! <3


Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#11
Detta är rätt kopplingsmetod för att koppla in spridarmotstånd i en GL med LH 2.4 stammen.
DOCK skall den gul/blå kabeln som är till kallstartsventil även kopplas ihop med den röd/gröna då dessa sitter ihop från början under insuget.

STORT TACK till 240bns för hjälp och tips. <3 <3


https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36400/36400-8214fd5e8e56ae4c0326867b80268e5b_tn.jpg


Mvh



Sök