Risken med att företaget går i konkurs är inte att reservdelar försvinner utan att ovanligare delar och tjänster försvinner. Kort sagt kommer det sannolikt aldrig bli problem med att få fram en ny styrled, men smäller du någon mindre elektronik som på andra märken kostar 1500:- att byta kanske denna delen inte finns till SAAB längre. Då gäller det att hoppas på att man hittar rätt del på en skrot, sedan skall den eventuellt "installeras" i bilen med; Jag vet inte hur petiga SAAB´s modeller är på den punkten?
Nog kommer någon ta chansen att göra delar till SAAB, men man skall komma ihåg att SAAB med 4miljoner tillverkade bilar totalt inte är någon direkt guldmarknad jämfört med t.ex VAG som säljer drygt 3.5miljoner bilar per år. Kort sagt kommer SAAB-delar sannolikt inte vara det högst prioriterade.
Och så var det just de ovanligare delarna som inte säljs så ofta jag nämnde ovan, en biltillverkare har nämligen som skyldighet att hålla sina produkter med delar. Denna skyldighet försvinner i och med SAAB´s konkurs, och ni har då svårt att övertyga mig om att någon tredje part är beredd på att tillverka och lagerhålla vissa ovanliga delar med förlust "bara för att"?
Detsamma gäller värdeminskningen, jag kan inte hålla med om Andromeda´s exempel fullt ut. En BMW eller MB etc. sjunker inte riktigt så lågt, ta en 328i-95 som exempel för att ta motsvarande bil som 330i fast 5år äldre idag: Under 20.000:- är det mest slitna bilar eller rena vrak till salu. En bekant köpte dock en välskött och välutrustad 900 2.0t Talladega-98 redan år 2008, för 18.000:-. Vad är den bilen värd idag, 10-15.000:-? Och vad är en sliten sådan värd? Det är dock inga stora skillnader, värdeminskningen är inte den dyra biten med att äga en bil med inköpspris på 60´!
Kan du tänka dig att köpa en SAAB är det ingen dum affär ändå, jag hade dock väntat lite på vad som händer med märket i och med att det verkar som om företaget står och väger på kanten för tillfället. Om priserna sjunker efter konkursen kan det väl vara några tusenlappar extra värda att vänta på?