thelaughingmadman skrev:
RightFront skrev:
thelaughingmadman skrev:
RightFront sa något lustigt också. Att man tittar i lagboken i en demokrati för att veta rätt och fel. Men det är ju fel. Lagar är ju bara riktlinjer, hur det tolkas beror på situation. Demokratier - och övriga världen för övrigt, är som bekant inte bara svart och vit.!
Det var nog dagens dummaste kommentar.
Knappast, det är nog du som inte riktigt förstått dig på hur lagen fungerar.
Om man följde lagen till punkt och pricka vore det ingen vits med advokater.
Ett intressant ämne i denna fråga kan du läsa här:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/at … 598474.svdHär har man alltså - även om det står si i lagen - tolkat det som så.
Lagen är svartvit, men det är inte världen.
Ska även tillägga: eftersom du, RightFront, hårdtolkar lagen gissar jag att du stänger av ljus (alternativt har nivåreglering för dina ljus) då du kör över gupp och ojämnheter. Jag menar, det kan ju uppstå ett tillfället där du bländar andra förare, vilket som du säger inte är tillåtet enligt lag.
Ta i PM sa jag, men nej nej...
Varför man har advokater? För att vi i Sverige tillämpar ett Kontradiktoriskt förfarande, och då är det bra att ha en utbildad advokat som företräder den tilltalade.
En misshandel är en misshandel, advokater, åklagare, nämndemän och domare är medvetna om det, det är inte så att advokaten försöker tolka om lagen i huvudförhandlingen för att hans klient ska undgå straff?
I vissa äldre eller mer komplicerade lagar är själva tolkningsfrågan av lagen mer aktuellt (bl.a. därför HD tar upp fall) men i såna här "lätta" texter är det mer bevisningen som behandlas i rätten (gjorde han det, ja eller nej)
Nej, för jag har inte uppsåt att blända med mina halvljus, något som krävs för denna paragraf... det är inte "vållande till bländning" eller någon annan låsas paragraf du har
Jag har läst juridik på universitetsnivå och jobbat som militärpolis, med det säger jag inte att jag kan allt, men vad har du för erfarenhet egentligen?