3503
Sök

740-88 högtomgång och drar satans mycket bensin efter kortslutning .

SCHTEEK , yes . That's just me !
36 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#1
Har ett mkt irriterande problem med min volvo 740-88 ( tidiga modellen )
I januari i år så kortslöt bränsleboxen efter att jag råkade köra i en allt för djup vatten pöl , då pumpade den in ca 30 liter bensin i motorn , i olja o luftfilter o hela skiten .

Efter att bensinen va tömd ur motor och avgassystem och även boxen torkat så startar bilen igen .
Dock tryckte den fortfarande in för mkt bensin , bilen gick endå att köra .
Tomgången låg mellan 1500-2000 ..
Sen i Maj-Juni gick tomgången ner och legat stadigt .
Nu när det kalla kommit igen så går tomgången upp och bensinen slukas .

Då jag varesig har trippmätare/km mätare lr bensinmätare vet ja int riktigt hur mycket den drar . Men mer än normalt iaf .

Då undrar jag : kan det vara bränsleboxen som behöver bytas ? bränslerelät ? eller vad kan det vara ??

Kan ju meddela att tomgången går upp även vid köer och liknande på sommaren ..
Senast redigerat av idaa-_- (25 oktober 2011)

Yes Sir , I race .

3 Inlägg
26 oktober 2011
#2
Prova byt tomgångmotor plus boxen kan ju har hänt nåt där smile

48 Inlägg
26 oktober 2011
#3
Troligen nått vid tomgångs motorn. eller så ligger din kallstartschock på att den har hängt sig då går bilen upp i varv av sej själv när den blir varm . kallchocken gör juh att den trycker fram mer bensin undertiden motorn e kall å även att den står högre i varv 900rpm e juh normallt å med kallchocken så kan den ligga mellan 1000-1500

i´m multi talent i can talk and piss you of at the same time!

SCHTEEK , yes . That's just me !
36 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#4
Men borde det int då vara så under sommarhalvåret också ? Precis som på vintern..

Yes Sir , I race .

48 Inlägg
26 oktober 2011
#5
jo kallchocken ligger alltid på när du startar bilen å motorn e kall oavsett.  smile å hänger den sej så slår den inte ifrån å då brukar dom göra det din bil gör . vilket e vanligt på gamla 740 å 240 med insprut

i´m multi talent i can talk and piss you of at the same time!

48 Inlägg
26 oktober 2011
#6
mc_dex skrev:
jo kallchocken ligger alltid på när du startar bilen å motorn e kall oavsett.  smile å hänger den sej så slår den inte ifrån å då brukar dom göra det din bil gör . vilket e vanligt på gamla 740 å 240 med insprut

den kostar inte mkt attt byta om det e felet ca.2oo kr den sitter på insuget om du googlar på kallstartsventil volvo 740 så ser du bilder vart den sitter smile

i´m multi talent i can talk and piss you of at the same time!

SCHTEEK , yes . That's just me !
36 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#7
men borde den endå int bete sig likadant på sommaren ?? :S

Yes Sir , I race .


Sök