3503
Sök

740-88 högtomgång och drar satans mycket bensin efter kortslutning .

SCHTEEK , yes . That's just me !
36 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Har ett mkt irriterande problem med min volvo 740-88 ( tidiga modellen )
I januari i år så kortslöt bränsleboxen efter att jag råkade köra i en allt för djup vatten pöl , då pumpade den in ca 30 liter bensin i motorn , i olja o luftfilter o hela skiten .

Efter att bensinen va tömd ur motor och avgassystem och även boxen torkat så startar bilen igen .
Dock tryckte den fortfarande in för mkt bensin , bilen gick endå att köra .
Tomgången låg mellan 1500-2000 ..
Sen i Maj-Juni gick tomgången ner och legat stadigt .
Nu när det kalla kommit igen så går tomgången upp och bensinen slukas .

Då jag varesig har trippmätare/km mätare lr bensinmätare vet ja int riktigt hur mycket den drar . Men mer än normalt iaf .

Då undrar jag : kan det vara bränsleboxen som behöver bytas ? bränslerelät ? eller vad kan det vara ??

Kan ju meddela att tomgången går upp även vid köer och liknande på sommaren ..
Senast redigerat av idaa-_- (25 oktober 2011)

Yes Sir , I race .

3 Inlägg
26 oktober 2011
Prova byt tomgångmotor plus boxen kan ju har hänt nåt där smile

48 Inlägg
26 oktober 2011
Troligen nått vid tomgångs motorn. eller så ligger din kallstartschock på att den har hängt sig då går bilen upp i varv av sej själv när den blir varm . kallchocken gör juh att den trycker fram mer bensin undertiden motorn e kall å även att den står högre i varv 900rpm e juh normallt å med kallchocken så kan den ligga mellan 1000-1500

i´m multi talent i can talk and piss you of at the same time!

36 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Men borde det int då vara så under sommarhalvåret också ? Precis som på vintern..

Yes Sir , I race .

48 Inlägg
26 oktober 2011
jo kallchocken ligger alltid på när du startar bilen å motorn e kall oavsett.  smile å hänger den sej så slår den inte ifrån å då brukar dom göra det din bil gör . vilket e vanligt på gamla 740 å 240 med insprut

48 Inlägg
26 oktober 2011
mc_dex skrev:
jo kallchocken ligger alltid på när du startar bilen å motorn e kall oavsett.  smile å hänger den sej så slår den inte ifrån å då brukar dom göra det din bil gör . vilket e vanligt på gamla 740 å 240 med insprut

den kostar inte mkt attt byta om det e felet ca.2oo kr den sitter på insuget om du googlar på kallstartsventil volvo 740 så ser du bilder vart den sitter smile

36 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
men borde den endå int bete sig likadant på sommaren ?? :S

Yes Sir , I race .

Sök