2792
Sök

Dyr skatt på diselbil, köra oskattat?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 oktober 2011
jimmzzan skrev:
Handlar väl inte om att ha råd i detta fallet, handlar mer om snålhet.

Då kan man omformulera det: Är han inte beredd att betala skatten kan han strunta i bränsle, försäkring och reparationer som generellt är de dyra punkterna i ett bilägande. Då kan han väl ha den och titta på i Garaget istället..? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 168 Inlägg
27 oktober 2011
Rquired skrev:
jimmzzan skrev:
Handlar väl inte om att ha råd i detta fallet, handlar mer om snålhet.

Då kan man omformulera det: Är han inte beredd att betala skatten kan han strunta i bränsle, försäkring och reparationer som generellt är de dyra punkterna i ett bilägande. Då kan han väl ha den och titta på i Garaget istället..? smile

Haha, kanske det. smile

8 883 Inlägg
27 oktober 2011
Som tidigare nämts så blir det böter+ att fordonsskatten kommer att överlåtas till kronofogden med allt vad det innebär.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
27 oktober 2011
Borde vara som i England, oskattad bil = polisen tar bilen på plats. Hämtar du inte ut den efter 2v blir bilen 80x40 cm.... Dock tycker jag det sista är lite galet. Hällre sälja än krossa!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Supraman
2 300 Inlägg
27 oktober 2011
Felplacerad skrev:
Måste bara fråga, varför i hela helvete ska man ens behöva betala skatt för sin bil?

Om det är för miljö, vilket jag fått för mig.. Så är det ju som att säga att det är okej att förstöra miljön, om du betalar för det :S ? Är jag helt fel ute eller vad är meningen med bilskatt ?

Bilskatten ska gå till underhåll och nybyggnation av allmäna vägar.
Sen en del av skatten går till miljön.
Denna delen är egentligen en styrning som är till för att vara en motivation att köra mindre och snålare bilar.
Ju mer en bil anses slita på vägen och smutsa ner ju mer ska man betala i skatt för den.

Nu kan detta diskuteras i tid och evighet men nu finns skatten där.
Min personliga åsikt är att har man inte råd eller är för snål att betala sin del så ska man inte köra bil.
Att inte betala är att åka snålskjuts på andra som betalar.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Självlärd
3 083 Inlägg
29 oktober 2011
Köp en bil som är 30år istället så behöver du inte köra oskattat

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Muttley
29 oktober 2011
Felplacerad skrev:
Måste bara fråga, varför i hela helvete ska man ens behöva betala skatt för sin bil?

Om det är för miljö, vilket jag fått för mig.. Så är det ju som att säga att det är okej att förstöra miljön, om du betalar för det :S ? Är jag helt fel ute eller vad är meningen med bilskatt ?

Jag brukar tänka att de är lodare som har så dålig uppfattning om varför man betalar bilskatten. Har man inte lite koll på det så måste man kolla upp det. Tro inte vägarna kommer bli bättre om folk inte betalar.

Förövrigt så är vi rätt klena på straffsatsen i sverige. Om de kunde ändra den till att beslagta bilen och polisen får sälja vidare bilen efter 1 månad och sedan använda de pengarna till vägskatterna då hade vi även sluppit alla sumphål.

Annars så är detta väl en tråd som är lite av uppmaning till brott.

888 Inlägg
29 oktober 2011
Många i tråden har ingen koll alls!!!!

Varför i hela fridens namn ska det gå till kronofogden för att man kör en avställd bil??? Är bilen avställd å behöver man inte betala så vad är problemet? TS köper en bil som ska skattas i tex november ställer han av den idag behöver han inte betala om han ställer av och då kan inget gå till kronofogden.

Skyltarna tar dom inte, kör själv avställt för tillfället och böterna är 1500:- inga skyltarna blir du inte av med i första taget men efter kanske 4-5 ggr.

75 Inlägg
29 oktober 2011
Jag tror mer det va en poäng att skatten är såpass mycket dyrare än straffet så frågan är om det är värt att betala skatten.

Skatten har blivit mycket dyrare medans bötes straffet ligger kvar på samma nivå.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
29 oktober 2011
oskattad bil tolkar jag som att man kör bilen avstäld!

inte att man skiter i att  betala skatten på en påstalld bil det är en viss skillnad

obetaldskatt=avskyltning+böter
avstalld bil=böter

viktigt att hålla isär begreppen
då  obetaldskatt går till kronofogden så man åker på att betala skiten förr eller senare

avstalld bil så är det bara böterna man kan få
skyltarna kan dom inte röra

MEN!!!! vid upprepade brott av samma art=indraget körkort

något som kan vara värt att tänka på

är skatten på 6500 så är den delad i 4lika stora delar så varje kvartal betalar man skatten på en sån bil
Senast redigerat av Growe (29 oktober 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

14 124 Inlägg
29 oktober 2011
Askolin skrev:
1000:- i böter är det, blev stannad tidigare i år då det tydligen fanns en skatteskuld från förr förra ägaren på bilfan på 352 spänn yikes lol .. nekade dock på plats och slapp senare böter men otroligt irreterande då jag köpte bilen avställd men nybes och jag betala in skatten på inbetalningskortet jag fick ut sad bara jobbigt och åka olagligt..

Glömde tillägga, de lät mig åka från platsen då jag hade nära hem men de kunde inte garatera att nästa polis som fick syn på mig skulle stoppa mig hmm de kunde/skulle egentligen plockat skyltarna av bilen..

anledningen att dom släppte dig var just pga att det var förra ägaren smile

det var nog ganska självklart när dom slår vidare på ditt reggnummer att du gjort rätt för dig genom att betala den nya skatten och allt

så då finns det ingen större risk att släppa iväg dig med plåtarna ibehåll för en skuld som var utfärdad innan du var ägare av fordonet

misstänker att det var samma anledning till att du klarade dig från böterna då du gjort så rätt du kunde antas göra
genom att betala skatten när du fick inbetalningskortet

450 Inlägg
29 oktober 2011
elsmurfo skrev:
Hej, sitter i min ensamhet och funderar på om man köper en diselbil, låt oss säga audi modell större.
Skatten ligger kring 6500kr / år.

Vad ligger böterna på om man åker fast för att köra oskattat? Läste någon stans 600kr?
Det betyder att man nästa kan åka fast 1 gång i månaden och fortfarande komma undan "lika" billigt som att betala skatten?

Eller blir böterna högre efter varje gång man har åkt dit för samma sak?

Mvh

vilken fånig tråd.

gör som andra ärliga människor och betala för dig.

att man ens lägger upp en tråd med tanken att inte betala bilskatt hoppas man ju bara att du blir av med kortet då du också som andra ska bidra till utgifterna för vägar etc.

killercow
29 oktober 2011
oskattat betyder ju att bilen är avställd

avställd bil betyder att den inte kan försäkras för trafik.

alltså så åker man dit för både kört oförsäkrat å oskattat.

skatten går visst till kronofogden för åker du dit för att ha kört den så måste skatten betalas å då räknar dom på att du måste betala för ett helt år.

De är mycket man åker på. plus att blir du stoppad måste du skatta för ett helt år direkt. struntar du då betala så går de till kronofogden som gör utmätning.

Så blir du stoppad 1 gång så blir de dyrare än betala skatten direkt å köra lagligt

14 124 Inlägg
29 oktober 2011
killercow skrev:

skatten går visst till kronofogden för åker du dit för att ha kört den så måste skatten betalas å då räknar dom på att du måste betala för ett helt år.

De är mycket man åker på. plus att blir du stoppad måste du skatta för ett helt år direkt. struntar du då betala så går de till kronofogden som gör utmätning.

Så blir du stoppad 1 gång så blir de dyrare än betala skatten direkt å köra lagligt

källa?

har aldrig hört någo som åkt på hela skatten när dom kört avställt!

trafikförsäkring kan du ha på bilen
tecknade senast trafiförsäkring på en bil fast den var avstald
för det roliga i kråksången så kan man inte ställa på en bil utan en gällande trafikförsäkring

sen kan man inte få böter för att man kör utan trafikförsäkring
därimot så blir man straffad genom att få betala till trafikförsäkringsföreningen ifall du har bilen påstald men ej trafikförsäkring tex om man skiter i att betala försäkringen man tecknade vid påställningen

så en källa skulle sitta fint!

killercow
29 oktober 2011
Growe skrev:
killercow skrev:

källa?

för det roliga i kråksången så kan man inte ställa på en bil utan en gällande trafikförsäkring

därimot så blir man straffad genom att få betala till trafikförsäkringsföreningen ifall du har bilen påstald men ej trafikförsäkring tex om man skiter i att betala försäkringen man tecknade vid påställningen

http://www.skatteverket.se/privat/svarp … 00578.html

detta är källa på att de går till kronofogden. å jag tolkar det som att man måste betala för hela året om man åker dit dessutom ser dom ju om man åker dit att bilen faktiskt används

3 354 Inlägg
29 oktober 2011
killercow skrev:
Growe skrev:
killercow skrev:

källa?

detta är källa på att de går till kronofogden. å jag tolkar det som att man måste betala för hela året om man åker dit dessutom ser dom ju om man åker dit att bilen faktiskt används

lite skillnad på utebliven betalning och att ha ställt av bilen sj? då är det ingen skatteskuld/körförbud pga ej betalt skatt. utan bara köra med avställd bil. visserligen också oskattad men inte pga obetald skatt.
Senast redigerat av Seth (29 oktober 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

14 124 Inlägg
29 oktober 2011
Seth skrev:
killercow skrev:
Growe skrev:
källa?

lite skillnad på utebliven betalning och att ha ställt av bilen sj? då är det ingen skatteskuld/körförbud pga ej betalt skatt. utan bara köra med avställd bil. visserligen också oskattad men inte pga obetald skatt.

hehe japp skulle tro det

att fordonskatten går till kronfogden vid utebliven betalaning är inget som man funderar över det vet man att räkningar som inte betals går i regel till fogden smile

fast detta är jhu inte ett bevis åt något håll

är det så att man åker på hela skatten skulle en källa vara väldigt intresant!

335 Inlägg
29 oktober 2011
Growe skrev:

inte att man skiter i att  betala skatten på en påstalld bil det är en viss skillnad

avstalld bil=böter

då  obetaldskatt går till kronofogden så man åker på att betala skiten förr eller senare

är skatten på 6500 så är den delad i 4lika stora delar så varje kvartal betalar man skatten på en sån bil

Helt rätt, allt igenom... det är BÄTTRE att köra avställt, dvs du får endast böter..   men tillslut så gör du polisen nog förbannat så att du kan bli ifrågasatt om du ens skall ha körkort..

Gammal fordonsskatt följer med bilen, oavsett om det är 300 kr som den föregående ägaren (eller ägaren innan honom, eller innan honom ect..) inte har betalat, så får fordonet ej framföras. Kronofogden ligger på den som är betalningssyldig(den som inte betalat) men samtidigt läggs spärren in på DIN bil, så att du ej får bruka den..  även om skatten är betald de senast 14 åren! ...   helvetes mysko regler... 

Jsg har suttit i den sitsen själv, att jag åkte på att pröjsa någon annans skuld (för det gör du ju också, betalas den ursprungliga skulden till transportstyrelsen in, så har ju den betalningsskyldiga endast räntor samt påslag från KF att betala...     och det är ÄNNU jävligare.. 

Och nej, tydligen går det inte att komma ifrån detta, även om du är den 74646 ägaren efter personen som inte betalat skatten... tro mig, jag har testat... 
Nej, byt reglerna för helvete..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 oktober 2011
1000 eller 1500:- böter för obetalt skatt, bensin eller diesel, det spelar inget roll är för lite.
På grund av den mini belopp, många stunta i att betala och kör oskattade bil.
Om det skulle kosta 5000:- eller mer i böter, folk skulle tänka 2 gånger innan de sätter sig i bilen för att köra en oskattad bil.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

14 124 Inlägg
29 oktober 2011
tobbe456 skrev:
Growe skrev:

avstalld bil=böter

Helt rätt, allt igenom... det är BÄTTRE att köra avställt, dvs du får endast böter..   men tillslut så gör du polisen nog förbannat så att du kan bli ifrågasatt om du ens skall ha körkort..

Gammal fordonsskatt följer med bilen, oavsett om det är 300 kr som den föregående ägaren (eller ägaren innan honom, eller innan honom ect..) inte har betalat, så får fordonet ej framföras. Kronofogden ligger på den som är betalningssyldig(den som inte betalat) men samtidigt läggs spärren in på DIN bil, så att du ej får bruka den..  även om skatten är betald de senast 14 åren! ...   helvetes mysko regler... 

Jsg har suttit i den sitsen själv, att jag åkte på att pröjsa någon annans skuld (för det gör du ju också, betalas den ursprungliga skulden till transportstyrelsen in, så har ju den betalningsskyldiga endast räntor samt påslag från KF att betala...     och det är ÄNNU jävligare.. 

Och nej, tydligen går det inte att komma ifrån detta, även om du är den 74646 ägaren efter personen som inte betalat skatten... tro mig, jag har testat... 
Nej, byt reglerna för helvete..

kör man 3gånger med avställd bil så är det väldigt stor risk att dom snyter kortet i 3månader
nästa gång räcker det med 1gång

jo skatten är sjuk men!!! är skulden tillräckligt gammal försvinner den från bilen men ägaren som skulle betala in den är fortfarande skyldig
lite osäker hur länge dock

skatten borde vara personlig inte följa bilen

så skiter en ägare i att betala skatten borde inte det drabba nästa person
men vill minnas att dom tittar på en bättre lösning på problemet
dock ska man kontakta kf om man ska betala en skatteskuld som följt med bilen från en gammal ägare så fixar dom så att dom endå får betala hela skulden och du får då tillbaka summan som du legat ute med

om det inte varit blaj från den som påstog det på ett forum när fordonskatteskulder diskuterades

Sök