Growe skrev:
oskattad bil tolkar jag som att man kör bilen avstäld!
inte att man skiter i att betala skatten på en påstalld bil det är en viss skillnad
obetaldskatt=avskyltning+böter
avstalld bil=böter
viktigt att hålla isär begreppen
då obetaldskatt går till kronofogden så man åker på att betala skiten förr eller senare
avstalld bil så är det bara böterna man kan få
skyltarna kan dom inte röra
MEN!!!! vid upprepade brott av samma art=indraget körkort
något som kan vara värt att tänka på
är skatten på 6500 så är den delad i 4lika stora delar så varje kvartal betalar man skatten på en sån bil
Helt rätt, allt igenom... det är BÄTTRE att köra avställt, dvs du får endast böter.. men tillslut så gör du polisen nog förbannat så att du kan bli ifrågasatt om du ens skall ha körkort..
Gammal fordonsskatt följer med bilen, oavsett om det är 300 kr som den föregående ägaren (eller ägaren innan honom, eller innan honom ect..) inte har betalat, så får fordonet ej framföras. Kronofogden ligger på den som är betalningssyldig(den som inte betalat) men samtidigt läggs spärren in på DIN bil, så att du ej får bruka den.. även om skatten är betald de senast 14 åren! ... helvetes mysko regler...
Jsg har suttit i den sitsen själv, att jag åkte på att pröjsa någon annans skuld (för det gör du ju också, betalas den ursprungliga skulden till transportstyrelsen in, så har ju den betalningsskyldiga endast räntor samt påslag från KF att betala... och det är ÄNNU jävligare..
Och nej, tydligen går det inte att komma ifrån detta, även om du är den 74646 ägaren efter personen som inte betalat skatten... tro mig, jag har testat...
Nej, byt reglerna för helvete..