3491
Sök

Dyr skatt på diselbil, köra oskattat?

412 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Hej, sitter i min ensamhet och funderar på om man köper en diselbil, låt oss säga audi modell större.
Skatten ligger kring 6500kr / år.

Vad ligger böterna på om man åker fast för att köra oskattat? Läste någon stans 600kr?
Det betyder att man nästa kan åka fast 1 gång i månaden och fortfarande komma undan "lika" billigt som att betala skatten?

Eller blir böterna högre efter varje gång man har åkt dit för samma sak?

Mvh

16 197 Inlägg
26 oktober 2011
har du otur så tar dom regskyltarna för dig om du blir stoppad å du får inte tillbaka som förens skatten e betald... samt böter på 1500.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

7 Inlägg
26 oktober 2011
Tjena, är ju Sverige detta vet du så du överlever nog straffen för detta.
Känner folk som blivit av med kortet fler gånger än någon kan tro och kör nu mera utan och det blir inte mycket av det.

Kör på wink

Edit: Ang skyltarna så har man ju gamla kvar sen man bytte till nya eller också så har man ännu större lager på detta wink
Skyltarna kostar inte så mycket att köpa in innan detta.
Senast redigerat av Niklas_87 (26 oktober 2011)

7 394 Inlägg
26 oktober 2011
plus man kan väl knappast smita från skatten ?? de skickar väl det till kronkalle om man inte pröjsar??

jag menar du har väl bilen ireggad,, å försäkrad?? annars är du MKT korkad för om man kör avställd bil å hamnar i en olycka får man pröjsa VÄLDIGT mkt ur egen ficka,, kan aldrig vara värt det

3 354 Inlägg
26 oktober 2011
blir du stannad så blir det böter på 1000:-
http://www.poliskontroll.se/trafikregler.html
Du måste även ställa bilen och får inte köra 1cm ens. De kan ta skyltarna med.
Samt oftast så blir bilen "oförsäkrad" för färd på väg om den är oskattad/avställd så det kan bli DYRARE
bara att söka o läsa
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=118931
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=77396
Senast redigerat av Seth (26 oktober 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

457 Inlägg
26 oktober 2011
Dom tar skyltarna, du får inte röra bilen en meter. Det är det dom kan göra om dom är på dåligt humör! (Som dom kanske blir efter 7:e gången dom stoppar dig och ser till sin förvåning att du inte betalat skatten ännu)

Själv tycker jag att ska man ha en bil, spelar ingen roll om det är en diesel eller bensin så ska skatten betalas.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
26 oktober 2011
elsmurfo skrev:
Hej, sitter i min ensamhet och funderar på om man köper en diselbil, låt oss säga audi modell större.
Skatten ligger kring 6500kr / år.

Vad ligger böterna på om man åker fast för att köra oskattat? Läste någon stans 600kr?
Det betyder att man nästa kan åka fast 1 gång i månaden och fortfarande komma undan "lika" billigt som att betala skatten?

Eller blir böterna högre efter varje gång man har åkt dit för samma sak?

Mvh

Betala vad det kostar eller skit i att åka diesel.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Trucker
2 710 Inlägg
26 oktober 2011
Som tidigare nämnt, vet folk som kör bilar med körförbud, folk som inte får köra pga ett o annat.

Svenska systemet är så upp o ner att vem som helst kan fiffla precis hur denne vill. Utan att åka dit;)
Frågar vi våra politiker så är statistiken blablabla.. Statistiken är precis som politikerna, ser ej verkligheten! wink

Själv tycker jag dock inte att de är bra, betalar o åker fritt utan att ha hjärtat i halsgropen varje gång jag ger mig ut. Skulle skämmas så jag knappt kunde se upp om snuten tog mig med tjejen bredvid i en oskattad bil (i mitt läge, 2058kr/året)

Har man ej råd med en tysk, kanske man borde tänka på en japanare istället smile

Fart missbrukare

12 086 Inlägg
26 oktober 2011
Att åka oskattat ger 1500kr i böter om man kör bensin, tvivlar på att den är lägre om du kör diesel.
Om du åker fast upprepade gånger för samma förseelse gissar jag på att de kommer vidta ytterligare åtgärder.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 oktober 2011
Skatterna har obestridligen tagit klivet upp till astronomiska nivåer, och det ytterst tveksamt om det är värt att betala dessa horribla summor. De tragikomiska seriefigurerna som titulerar sig som politiker har tyvärr en beklaglig tendens att alldeles för ofta spendera skatteslantarna på trams som direkt kan placeras i kategorin: "Onödigt jävla skit".

Personligen överväger jag starkt att fly undan de värsta fordonsrelaterade utgifterna genom en sk. bilmålvakt smile

Moralpredikare, paragrafryttare och inbilska byråkrater behöver inte ta sig tid att spy upp sina utslitna och  enerverande synpunkter, tack på förhand wink

Eller kanske inte.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 oktober 2011
Gissa varför jag har en -77 mersa med nyare motor & låda?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
26 341 Inlägg
26 oktober 2011
Niklas_87 skrev:
Tjena, är ju Sverige detta vet du så du överlever nog straffen för detta.
Känner folk som blivit av med kortet fler gånger än någon kan tro och kör nu mera utan och det blir inte mycket av det.

Kör på wink

Edit: Ang skyltarna så har man ju gamla kvar sen man bytte till nya eller också så har man ännu större lager på detta wink
Skyltarna kostar inte så mycket att köpa in innan detta.

Är inte detta uppmaning till brott..?

Till tråden så håller jag med dem som säger att, har man inte råd att åka skattat så ska man inte åka.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 298 Inlägg
26 oktober 2011
Rätta mig om jag har fel men jag har bestämt för mig att en bil där skatten inte betalats in i tid blir automatiskt avställd. Detta har iallafall inträffat för mig per automatik då jag inte betalt in skatten på någon bil eftersom den inte använts under en längre tid. Av det följer att det förmodligen inte går att teckna en försäkring på en avställd bil, alternativt att försäkringsbolaget skriker till ifall det sker en olycka och vägrar gå in.

Följderna  av att köra en oförsäkrad bil känner säkert de flesta till att det inte är något att rekommendera. Kör på en tvåbarnsmamma vid ett övergångsställe t.ex. så blir du ersättningsskyldig till du når folkpensionsålder i det här landet.

Vill du köra diesel så kan du ju alltid snegla på att lastbilsregistrera en något äldre audi. Vet att det kan vara lite krångligt att lastbilsregga något nyare bilar med krockkuddar i b-stolpar och dylikt men detta kanske någon annan känner till bättre.

Eller så får du satsa på en diesel som är tillverkad framåt -05 eller något så att den har partikelfilter. Den ingår då i miljöklass 2005PM och har betydligt lägre skatt för att vara en diesel.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 168 Inlägg
26 oktober 2011
900A    Fordon brukats utan att fordonsskatten varit betald (kan ej kombineras med 602A-avställt fordon)    1000:-

http://www.trafikjuristen.se/boter/poli … vrigt3.htm

113 Inlägg
26 oktober 2011
1000:- i böter är det, blev stannad tidigare i år då det tydligen fanns en skatteskuld från förr förra ägaren på bilfan på 352 spänn yikes lol .. nekade dock på plats och slapp senare böter men otroligt irreterande då jag köpte bilen avställd men nybes och jag betala in skatten på inbetalningskortet jag fick ut sad bara jobbigt och åka olagligt..

Glömde tillägga, de lät mig åka från platsen då jag hade nära hem men de kunde inte garatera att nästa polis som fick syn på mig skulle stoppa mig hmm de kunde/skulle egentligen plockat skyltarna av bilen..
Senast redigerat av Askolin (29 oktober 2011)

Redneck life
357 Inlägg
27 oktober 2011
Betala skatten om du skall köra en sån bil, har du inte råd med detta så kan du köpa dig en skattefri nissan micra. Kör du väldigt mycket varje år så har du snart spert in dom pengarna du lagt på skatten, och kör du väldigt lite varje år så...behöver du ingen diesel bil=)

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?

106 Inlägg
27 oktober 2011
Har du inte råd o betala skatten så har du nog inte råd med sån bil heller!!

1 168 Inlägg
27 oktober 2011
Handlar väl inte om att ha råd i detta fallet, handlar mer om snålhet.

106 Inlägg
27 oktober 2011
ja kanske men är man så snål så ska man inte ha en sån bil med så dyr skatt

jimmzzan skrev:

1 168 Inlägg
27 oktober 2011
T5_kungen skrev:
ja kanske men är man så snål så ska man inte ha en sån bil med så dyr skatt

jimmzzan skrev:

Kan hålla med till en viss del, smile

Sök