4260
Sök

Avgasvärden: Volvo 460 (CO, HC, Lamda)

9 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har fått för höga avgasvärden på min bil. Det är en volvo 464-313 GL 1993, 2,0l motor.

Jag har bytt katalysator, lamdasond. Avgasröret är absolut tätt. Även nya stift och olja/filter är bytt.

Mina värden jag får hos bilprovningen är:
Gränsvärden inom parates

CO 5,8 (0,5) HC 256 (100)
CO 2500 6,8 (0,3) LAMBDA 0,82 (0,96-1,04)

Är det något som har en aning om vad det kan vara för fel? Jag är enormt tacksam för hjälp!

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2011
#2
Det ser ut som om din bil går tokigt "fett", dvs den får allt för mycket bränsle. Jag skulle börja med att koppla upp bilen mot en lämplig bärbar dator inkl rätt programvara (eller diagnosutrustning) och läsa av live-värden på lambdan samt temp-signalen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar. Men det kanske är någon databox som reglerar värden som behövs bytas då?

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2011
#4
Börja med att kolla att värden är rimliga från de två givarna jag nämner. Visst kan en databox gå sönder MEN det är inte så vanligt, däremot rätt vanligt att givare av olika slag ger sig med tiden (tex ABS-givare,vevaxelgivar,tempgivare o definitivt lambdasonden...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#5
Chansar på styrboxen. Någon som vet var den sitter?

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2011
#6
Ingen smart chansning... Var boxen sitter får du googla, jag känner inte till Voflo...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
27 oktober 2011
#7
lånar tråden lite , en polares 205 gti besiktigades för lite sen med 1600 i hc värde . Några tips på vad det kan va för fel ?

Har kollat stiften och kollar man på de så ser det ut som om bilen går för snålt


...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2011
#8
1600 i HC??? Hade för mig att max var 999 som Bilprovningens "instrument" klarade av att visa, men det kan ju ha kommit nya bättre (?) instrument. Om HC var 160 istället för 1600 och övriga värden var OK så skulle jag testa med en ordentlig varmkörning (4-5 mil på varvtal kring 3500-4000, vid dessa varvtal har du god lambdareglering vilket gör att "katten" kan jobba optimalt. Vid fullgas så har du ingen lambdareglering, då får "katten" anstränga sig för att förbränna oförbränt bränsle mm)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
27 oktober 2011
#9
dawwe skrev:
1600 i HC??? Hade för mig att max var 999 som Bilprovningens "instrument" klarade av att visa, men det kan ju ha kommit nya bättre (?) instrument. Om HC var 160 istället för 1600 och övriga värden var OK så skulle jag testa med en ordentlig varmkörning (4-5 mil på varvtal kring 3500-4000, vid dessa varvtal har du god lambdareglering vilket gör att "katten" kan jobba optimalt. Vid fullgas så har du ingen lambdareglering, då får "katten" anstränga sig för att förbränna oförbränt bränsle mm)

Det var 1600 .. fick det inne på carspect i kristianstad smile övriga värden var ok

blev lika chockad som du hehe

Vad är det HC halten visar ? 460in som disskuteras i tråden talades om att den gick för fett och att det var därför hc halten var hög, men denna går snålt ( vita tändstift ) vilket enligt mig låter helt knas då


...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2011
#10
Hur luktar avgaserna? Antar att du vet hur det luktar när en bil bränner olja. Denna borde ju rimligtvis bränna olja om alla andra värden var OK?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
27 oktober 2011
#11
dawwe skrev:
Hur luktar avgaserna? Antar att du vet hur det luktar när en bil bränner olja. Denna borde ju rimligtvis bränna olja om alla andra värden var OK?

jo det luktar lite bränd olja om den, men borde inte tänstiften va helt svarta utav sot då?? Det är tändstiften som förvirrar mig hehe

Men vad exakt berättar HC värdet ? Hur bra förbränningen är ?


...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2011
#12
HC betyder oförbrända kolväten. Bränslet och oljan består av kolväten. Hur mycket olja drar bilen? Är det typ 1 liter per 100 mil? En så hög oljeförbrukning är på gränsen till alldeles för mycket...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2011
#13
Skall tillägga att i teorin så bildas det bara koldioxid och vatten vid perfekt förbränning, men sådant existerar bara just i teroin vad gäller bilmotorer. All förbränning är mer eller mindre ofullständig, det är där katalysatorn kommer in i bilden, den kan "rena" någonstans kring 300-500 ppm av de oförbrände kolvätena har jag för mig...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
27 oktober 2011
#14
dawwe skrev:
HC betyder oförbrända kolväten. Bränslet och oljan består av kolväten. Hur mycket olja drar bilen? Är det typ 1 liter per 100 mil? En så hög oljeförbrukning är på gränsen till alldeles för mycket...

Har faktiskt ingenaning om hur mycket olja den dricker ... ska kolla med han när han kommer hem

med andra ord kan det vara en kass katt som gör att värdena är sky höga ? samt att den då antagligen förbränner endel olja

Vilka fel skulle man kunna anta att det är som gör att den dricker olja ?

Dåliga kolvringar ? Men om kolvringarna är dåliga bör väl även kompet bli lägre ?

Eller har du några andra felsökningstips ? smile

Tackar för hjälpen !
Senast redigerat av CHEEVA (27 oktober 2011)


...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2011
#15
Som sagt en "katt" renar i regel mellan 300-500ppm så vitt jag vet, så att få ner 1600ppm till max 100 ppm blir kämpigt bara genom att byta "katt"...
Jag skulle ta reda på hur mycket olja den drar till att börja med. Sedan skulle jag läsa av felkoder, trots att övriga värden var OK. Kommer ni fram till att den drar mer än 1 liter olja per 100 mil (utan nämnvärda läckage!) så skulle jag se mig om efter en annan spis, har för mig att Peugots 1.9 på 122 hk var känd för att dra "en del olja"...
Man bör även kolla så att oljenivån INTE är över max, för då kan bilen bränna "bra med olja".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
27 oktober 2011
#16
dawwe skrev:
Som sagt en "katt" renar i regel mellan 300-500ppm så vitt jag vet, så att få ner 1600ppm till max 100 ppm blir kämpigt bara genom att byta "katt"...
Jag skulle ta reda på hur mycket olja den drar till att börja med. Sedan skulle jag läsa av felkoder, trots att övriga värden var OK. Kommer ni fram till att den drar mer än 1 liter olja per 100 mil (utan nämnvärda läckage!) så skulle jag se mig om efter en annan spis, har för mig att Peugots 1.9 på 122 hk var känd för att dra "en del olja"...
Man bör även kolla så att oljenivån INTE är över max, för då kan bilen bränna "bra med olja".

okok smile ska kika runt lite sen då, återigen tack !


9 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#17
Jag kan summera upp lite vad som har hänt.

Bilen besiktigades 2011-10 med följade avgasväden:
CO 6,0 (0,5)               HC 312 (100)
CO 2500 5,0 (0,3)       LAMBDA 0,85 (0,96-1,04)

Bytte sedan katalysator och lamdasond, vattentempsensor, stift, olja/filter.
Fick följade värden:
CO 5,8 (0,5)                HC 256 (100)
CO2500 6,8 (0,3)         LAMBDA 0,82 (0,96-1,04)

Testade sedan med etanol i tanken (50/50):
CO 0,0 (0,5)               HC 014 (100)
CO2500 4,8 (0,3)        LAMBDA 0,86 (0,96-1,04)

Kompressionsprov

Varmkörde bilen, tog bort säkring till besinpump, lossade alla stift från motorn, öppnade spjället fullt, och skruvade i mätaren.
Mätaren gav inte exakta värden. Men på ett ungefär ser det ut så här.

Utan olja i:
1.1 ~ 10,75 bar
2.1 ~ 10,75 bar
3.1 ~ 10,50 bar
4.1 ~ 10,10 bar

Med olja i (Körde provet 4 gånger på varje cylinder och tog medelvärdet):
1.2 ~ 10,48 bar
2.2 ~ 11,60 bar
3.2 ~ 11,00 bar
4.2 ~ 11,30 bar

Luftmassemätare, tempgivarsensor, lamdasond har jag kontrollerat med min multimeter.
Tjuvluftlekage, avgaslekage och liknande är kontrollerat. Och ventilpackningar, kolvringar verkar ju vara hela.

Vad som återstår att felsöka är kamremmen, och en eventuell feltändning. Enligt dokumentationen så finns det inga spår av kamremsbyte. Men hålet för att spärra kamaxel är ju igensvetsat!! (Hålet jämte oljestickan under bilen). Jag misstänker att den kan vara felaktigt utbytt (alternativt aldrig utbytt?). Bilen har rullat strax över 15 000 mil.

Försvårar det arbetet att byta kamrem mycket om jag inte kan låsa kamaxeln?
Senast redigerat av Shaanas (7 november 2011)


Sök