7 november 2011
Trådstartare
Jag kan summera upp lite vad som har hänt.
Bilen besiktigades 2011-10 med följade avgasväden:
CO 6,0 (0,5) HC 312 (100)
CO 2500 5,0 (0,3) LAMBDA 0,85 (0,96-1,04)
Bytte sedan katalysator och lamdasond, vattentempsensor, stift, olja/filter.
Fick följade värden:
CO 5,8 (0,5) HC 256 (100)
CO2500 6,8 (0,3) LAMBDA 0,82 (0,96-1,04)
Testade sedan med etanol i tanken (50/50):
CO 0,0 (0,5) HC 014 (100)
CO2500 4,8 (0,3) LAMBDA 0,86 (0,96-1,04)
Kompressionsprov
Varmkörde bilen, tog bort säkring till besinpump, lossade alla stift från motorn, öppnade spjället fullt, och skruvade i mätaren.
Mätaren gav inte exakta värden. Men på ett ungefär ser det ut så här.
Utan olja i:
1.1 ~ 10,75 bar
2.1 ~ 10,75 bar
3.1 ~ 10,50 bar
4.1 ~ 10,10 bar
Med olja i (Körde provet 4 gånger på varje cylinder och tog medelvärdet):
1.2 ~ 10,48 bar
2.2 ~ 11,60 bar
3.2 ~ 11,00 bar
4.2 ~ 11,30 bar
Luftmassemätare, tempgivarsensor, lamdasond har jag kontrollerat med min multimeter.
Tjuvluftlekage, avgaslekage och liknande är kontrollerat. Och ventilpackningar, kolvringar verkar ju vara hela.
Vad som återstår att felsöka är kamremmen, och en eventuell feltändning. Enligt dokumentationen så finns det inga spår av kamremsbyte. Men hålet för att spärra kamaxel är ju igensvetsat!! (Hålet jämte oljestickan under bilen). Jag misstänker att den kan vara felaktigt utbytt (alternativt aldrig utbytt?). Bilen har rullat strax över 15 000 mil.
Försvårar det arbetet att byta kamrem mycket om jag inte kan låsa kamaxeln?
Senast redigerat av Shaanas (7 november 2011)