2446
Sök

Tokslö b230ft, Varför?

270 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hallå, Har varit o köpt mig en 945 turbo från 93, Med automatlåda.

Den gick kanonfint nästan hela vägen hem, då den började bli vrålseg och turbon ladda dåligt, gick ur och konstaterade att topplockspackningen var gången så in i. Oljan såg ut som mjölk osv, rök vitt i väldiga mängder.

Kasta av toppen, bytte samtliga packningar. När jag skulle starta var han asträlig att få igång, men när han väl gick igång så svarar han dåligt på gasen, när jag lägger i driven o ska iväg orkar han knappt, känns som han stryper sig själv.

Kollat så att motorn är nollad cirkus 3000 gånger.


Ända som har gjort me motorn är att det sitter en A-kam i. Någon som vet va fan de kan vara?


Inga felkoder heller!


1 298 Inlägg
27 oktober 2011
#2
Min erfarenhet är att man måste riktplana toppen i samband med byte av topplockpackning. Kan oftast kvitta annars. Så kolla ifall den fortfarande drar vatten och ryker m.m. Kan ju vara så att det är lika kass som innan.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

270 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#3
Den blåryker så in i helvete iallafall, misstänker att turbon är lite tjurig. Kanske skulle ta o riktplana helvetet då? kan ju faktiskt har blivit lite skev


1 298 Inlägg
27 oktober 2011
#4
Sakiq skrev:
Den blåryker så in i helvete iallafall, misstänker att turbon är lite tjurig. Kanske skulle ta o riktplana helvetet då? kan ju faktiskt har blivit lite skev

Är turbon kass så att den förbrukar olja och vatten den vägen så borde du inte se något på stickan eller oljeklet i expansionskärlet. Har de med topplockspackningen att göra så syns de ju däremot på stickan. Prova att plana toppen, det är ju något du säkert för göra ändå!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

270 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#5
När man riktplanar, måste man ta hela ytan på 1 skär? eller kan man köra över den 2 gånger? Har inte så stora "stål" så jag kan dra över hela samtidigt


1 298 Inlägg
27 oktober 2011
#6
Sakiq skrev:
När man riktplanar, måste man ta hela ytan på 1 skär? eller kan man köra över den 2 gånger? Har inte så stora "stål" så jag kan dra över hela samtidigt

Du, de har jag faktiskt ingen aning om! tongue

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Forummoderator
26 325 Inlägg
27 oktober 2011
#7
Kan ju även vara så att den blåryker därför att det finns en massa gammal olja i intercoolern, som kom dit när toppackningen gick sönder.
Rätta mig om jag har fel, någon.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

767 Inlägg
27 oktober 2011
#8
Så länge det inte blir nivåskillnader så ska du kunna plana av i 2 skär.

Har du kollat så övre dödläget stämmer vid nollning? kanske är det som spökar smile
Är ju inte det som är problemet med att den ryker men kan vara problemet med taskig gång.
Senast redigerat av Jiimpa (27 oktober 2011)


One Man Clan
4 287 Inlägg
27 oktober 2011
#9
sitter toppen fast å inte rör sig i fräsbordet så går de ju å köra av den i 2 svep.

Din intercooler är säkert full i olja så börja med att rengöra den! turbon behöver inte vara pajj.

Hur har du kollat nollningen på motorn ? inte helt ovanligt att rörsprinten i kamaxeln å vevaxeldrevets låsning går sönder så de går inte å tro att motorn är nollad genom att titta på markeringarna, man får dra ut ett stift å kolla så 1ans kolv ä i ÖD och att ventilnockarna på 1ans cylinder är kl 10 respektive 14.


270 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#10
Den är nollad till 100%
Dock glömde jag kolla så att alla kolvar gick ända upp, så inte någon stake har krökt sig när det kommit vatten där, kanske bara är o ta ur stiften o köra ner en mejsel o se? Ska göra ett komptest imorn, så ser jag hur motorn mår!

Tips på o rengöra intercooler? Tack boys


767 Inlägg
27 oktober 2011
#11
Sakiq skrev:
Den är nollad till 100%
Dock glömde jag kolla så att alla kolvar gick ända upp, så inte någon stake har krökt sig när det kommit vatten där, kanske bara är o ta ur stiften o köra ner en mejsel o se? Ska göra ett komptest imorn, så ser jag hur motorn mår!

Tips på o rengöra intercooler? Tack boys

Ja det funkar med att köra ner en mejsel i tändstift hålen. Stiften är inte oljiga då så det blir dålig gnista?



Sök