3391
Sök

Volvo 740 -88 dog mitt under omkörning

47 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Hallå! Tänkte ta och berätta hela händelseförloppet. Motorn (B230F) gick och har alltid gått hur bra som helst tills idag. Låg bakom en seg epa-traktor och det gick knappt att åka på trean så det gick inte så fort, slängde i tvåan och körde om. När jag väl kommit förbi la jag i trean men det kändes som att bilen skakade så mycket, kände även att den inte svarade på gaspådrag!

Direkt efter så märkte jag hur tyst det blev och att motorn hade lagt av, alla varningslampor lyste (som dom ska göra när motorn ej är igång). Hade turen att hinna precis fram till en infart till en parkering, hade ingen styrservo.

Därefter försökte jag starta motorn igen, den gick igång men gick väldigt ojämnt, den dog ganska direkt. Provade några gånger till, lyckades hålla motorn vid liv så länge som jag pumpade på gasen, men det höll inte länge så den dog ganska snabbt ändå.

En kvart senare fick jag igång den, varvade upp motorn med ett par pumpningar på pedalen till max 2000 varv ca och då dog den direkt.

Senare på kvällen så åkte jag dit för att prova en gång till, motorn gick igång utan problem, stegvis höjde jag varvtalet och gjorde sedan lite kvickare vartalsändringar. Då funkade den som vanligt igen!

Frågan är nu, vad kan ha hänt? Kan jag lita på att den går riktigt ifall jag ska iväg någonstans? Kan vatten orsaka något liknande, då jag kört i några vattenpölar?

Har läst att bränslepumpsrelät kan vara en vanlig orsak, men jag kan höra att bränslepumpen bygger upp tryck då jag vrider på tändningen, så den får ju ström i alla fall.

Men vad tror ni det kan bero på, utifrån det jag har sagt ovan? neutral

13 Inlägg
28 oktober 2011
en polare till mig hade samma problem med sin 740 och vi letade som galningar efter felet och det visade sig vara catten som var gången vet inte men kolla det . tongue

157 Inlägg
9 november 2011
Hej! hade snarlika probelm på min 740 för något år sedan och det var hallgivaren som sitter i fördelaren eller på tändplattan eller vad det kallas. hade dock liknande symptom när tändmodulen sa upp sig!
Hoppas att det hjälper något! smile mvh Michael

Sök