3785
Sök

B230f billig sugtrimmning nån som har nått recept?

from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#21
Children-Of-Bodom skrev:
henne_svenne skrev:
Vill inte verka dryg nu men testa att söka finns 10-20 trådar om hur man ökar hk i en b230 motor

Det är inte drygt. utom ren fakta enligt mina ögon ..
Verkar som folk inte alls testar o söka innan dom skapar en tråd o hoppats på 250 svar

JAG HAR KOLLAT RUNT! men jag la upp ett inlägg här för o se om nån vet eller har testat ett bra "trim recept"

till b230f som dom rekomderar.. det är väll ändå ett bilforum?


Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
29 oktober 2011
#22
Jag åkte 240 -87 med f motor som förstabil. K/H-kam, extraktorgrenrör, 2,5" avgas, öppet filter. Var en riktigt trevlig bil med dessa saker. Vill du ha lite till så kan du ju yta topp eller plana den du har. Med bra komp så borde du kunna ta ut några exta hästar på E85.


from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#23
Orangebullit skrev:
Jag åkte 240 -87 med f motor som förstabil. K/H-kam, extraktorgrenrör, 2,5" avgas, öppet filter. Var en riktigt trevlig bil med dessa saker. Vill du ha lite till så kan du ju yta topp eller plana den du har. Med bra komp så borde du kunna ta ut några exta hästar på E85.

tack smile


2 656 Inlägg
29 oktober 2011
#24
volvofille1 skrev:
Tja!

har precis köpt en fin 240glt 90 med b230f motor i

Jag är lite sugen på att trimma den lite nån gång,

och frågan är den: lämplig,billig och hållbar trimmning, dvs inte krabbla med o borra upp osv..

så jag tänkte det att är det någon här på garaget som har ett bra recept? smile

det jag själv tänkt är att få ungefär 140hk- kanske 170 på ett billigt och hållbart sätt smile

tänkte börja köra med: 531topp med vx3 kam (nån som vet nån bättre?)

styrenhet: orgrinal? (940?) nån som vett nått?

spridare: jag har ingen aning men har hört att 850 turbo spridare ska vara bra?

extarktorrör: vet ej vilket

tacksam för svar smile

MVH Filip.

köp ern 16v o stoppa i


from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#25
ekelund88 skrev:
volvofille1 skrev:
Tja!

har precis köpt en fin 240glt 90 med b230f motor i

Jag är lite sugen på att trimma den lite nån gång,

och frågan är den: lämplig,billig och hållbar trimmning, dvs inte krabbla med o borra upp osv..

så jag tänkte det att är det någon här på garaget som har ett bra recept? smile

det jag själv tänkt är att få ungefär 140hk- kanske 170 på ett billigt och hållbart sätt smile

tänkte börja köra med: 531topp med vx3 kam (nån som vet nån bättre?)

styrenhet: orgrinal? (940?) nån som vett nått?

spridare: jag har ingen aning men har hört att 850 turbo spridare ska vara bra?

extarktorrör: vet ej vilket

tacksam för svar smile

MVH Filip.

köp ern 16v o stoppa i

nej. ska inte byta motorn.. ska bara pigga upp orgrinalmotorn..


Rägger
132 Inlägg
29 oktober 2011
#26
byt topp och kam typ 531/vx3 sätt på extraktor och 2.5tums avgas höj bränsletrycket lättat svänghjul!  finns chip på tradera till f motorn!!

då borde den gå rätt gött!!


volvofille1 skrev:
Tja!

har precis köpt en fin 240glt 90 med b230f motor i

Jag är lite sugen på att trimma den lite nån gång,

och frågan är den: lämplig,billig och hållbar trimmning, dvs inte krabbla med o borra upp osv..

så jag tänkte det att är det någon här på garaget som har ett bra recept? smile

det jag själv tänkt är att få ungefär 140hk- kanske 170 på ett billigt och hållbart sätt smile

tänkte börja köra med: 531topp med vx3 kam (nån som vet nån bättre?)

styrenhet: orgrinal? (940?) nån som vett nått?

spridare: jag har ingen aning men har hört att 850 turbo spridare ska vara bra?

extarktorrör: vet ej vilket

tacksam för svar smile

MVH Filip.

from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#27
_swe_knutsson skrev:
byt topp och kam typ 531/vx3 sätt på extraktor och 2.5tums avgas höj bränsletrycket lättat svänghjul!  finns chip på tradera till f motorn!!

då borde den gå rätt gött!!


volvofille1 skrev:
Tja!

har precis köpt en fin 240glt 90 med b230f motor i

Jag är lite sugen på att trimma den lite nån gång,

och frågan är den: lämplig,billig och hållbar trimmning, dvs inte krabbla med o borra upp osv..

så jag tänkte det att är det någon här på garaget som har ett bra recept? smile

det jag själv tänkt är att få ungefär 140hk- kanske 170 på ett billigt och hållbart sätt smile

tänkte börja köra med: 531topp med vx3 kam (nån som vet nån bättre?)

styrenhet: orgrinal? (940?) nån som vett nått?

spridare: jag har ingen aning men har hört att 850 turbo spridare ska vara bra?

extarktorrör: vet ej vilket

tacksam för svar smile

MVH Filip.


tack för svaret smile


from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#29
_swe_knutsson skrev:
http://www.tradera.com/Trimchip-Branslechip-B230F--auktion_302209_142204323

fint får bli ett sådant nån gång smile


Rägger
132 Inlägg
29 oktober 2011
#30
inga större pengar! värt att testa


volvofille1 skrev:
_swe_knutsson skrev:
http://www.tradera.com/Trimchip-Branslechip-B230F--auktion_302209_142204323

fint får bli ett sådant nån gång smile

from reftele
180 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#31
_swe_knutsson skrev:
inga större pengar! värt att testa


volvofille1 skrev:
_swe_knutsson skrev:
http://www.tradera.com/Trimchip-Branslechip-B230F--auktion_302209_142204323

fint får bli ett sådant nån gång smile


de e ju de


2 419 Inlägg
29 oktober 2011
#32
http://www.mpre.se/

Där finns det endel roliga saker!

Sen kanske inte hästarna är att haka upp sig på? visst mer hk blir roligare men dyrt på sugis! du kan ju skaffa en rolig kam porta toppen, extraktor-2,5" avgas riktigt kallufts intag ta bort höfläkten sätta på elfläkt byta ut remhjulet mot ett lättare och ett lättat svänghjul! då lär du ju få en roligare bil!

Mer varvvillig om inte annat!


Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
30 oktober 2011
#33
Här är en rolig sida med bulliga saker till b230 motorerna:)
http://folkraceshop.se/


16 197 Inlägg
30 oktober 2011
#34

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 062 Inlägg
30 oktober 2011
#35
volvofille1 skrev:
AndreasPlars skrev:
En 531 topp ihop med en kamm från 240 med B23E 140hk, samt ett extraktorgrenrör borde väl ge nåt?
Sen kan man ju byta chip till ett som fetar på lite mera vid belastning/varv samt med en effektoptimerad tändkurva. Finns det nåt bättre insug som passar? Det som sitter på B23E SER ju bättre ut men hur är det egentligen?

M.V.H.

b230f är insprut,

b23e satt i som äldre 240,

jag vill inte byta motor i den till en med mekanisktsprut hehe

syfftet med detta inlägget är det att jag ville bara ha ett "trim recept" eventuellet nån har testa själv o så

men tack ändå smile

Jag menade INTE att du skulle byta motor såklart! Utan att du ska ta B23E kammen och stoppa i en 531 topp som du monterar i din bil ihop med lämpligt insug och grenrör.
Då byter du lixom inte motorn wink

M.V.H.


from reftele
180 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#36
AndreasPlars skrev:
volvofille1 skrev:
AndreasPlars skrev:
En 531 topp ihop med en kamm från 240 med B23E 140hk, samt ett extraktorgrenrör borde väl ge nåt?
Sen kan man ju byta chip till ett som fetar på lite mera vid belastning/varv samt med en effektoptimerad tändkurva. Finns det nåt bättre insug som passar? Det som sitter på B23E SER ju bättre ut men hur är det egentligen?

M.V.H.

b230f är insprut,

b23e satt i som äldre 240,

jag vill inte byta motor i den till en med mekanisktsprut hehe

syfftet med detta inlägget är det att jag ville bara ha ett "trim recept" eventuellet nån har testa själv o så

men tack ändå smile

Jag menade INTE att du skulle byta motor såklart! Utan att du ska ta B23E kammen och stoppa i en 531 topp som du monterar i din bil ihop med lämpligt insug och grenrör.
Då byter du lixom inte motorn wink

M.V.H.

läste väldigt fel wink men 531 topp blir det men kammen vet jag ej ännu ebetuelt vx3 insuget ska vara orgrinal smile


from reftele
180 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#37
evilaudio skrev:
www.timosmotor.se

tack smile


2 656 Inlägg
30 oktober 2011
#38
volvofille1 skrev:
AndreasPlars skrev:
volvofille1 skrev:

b230f är insprut,

b23e satt i som äldre 240,

jag vill inte byta motor i den till en med mekanisktsprut hehe

syfftet med detta inlägget är det att jag ville bara ha ett "trim recept" eventuellet nån har testa själv o så

men tack ändå smile

Jag menade INTE att du skulle byta motor såklart! Utan att du ska ta B23E kammen och stoppa i en 531 topp som du monterar i din bil ihop med lämpligt insug och grenrör.
Då byter du lixom inte motorn wink

M.V.H.

läste väldigt fel wink men 531 topp blir det men kammen vet jag ej ännu ebetuelt vx3 insuget ska vara orgrinal smile

alla orginalkammar suger apa = inget att ha sattsa på en bra vass kam istället de tjänar du på


from reftele
180 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#39
Orangebullit skrev:
Här är en rolig sida med bulliga saker till b230 motorerna:)
http://folkraceshop.se/

tackar smile


from reftele
180 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#40
ekelund88 skrev:
volvofille1 skrev:
AndreasPlars skrev:

Jag menade INTE att du skulle byta motor såklart! Utan att du ska ta B23E kammen och stoppa i en 531 topp som du monterar i din bil ihop med lämpligt insug och grenrör.
Då byter du lixom inte motorn wink

M.V.H.

läste väldigt fel wink men 531 topp blir det men kammen vet jag ej ännu ebetuelt vx3 insuget ska vara orgrinal smile

alla orginalkammar suger apa = inget att ha sattsa på en bra vass kam istället de tjänar du på

det får bli det tongue ska bara planera upp allt först drf jag la upp detta inlägg smile

för o se vad andra tycker är bäst o så smile



Sök