3566
Sök

Trimmad volvo motor, B234f. Hänger org soppa och tändsystems chippen/boxar med? seriöst!

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#21
Okej, jag tackar för twin_cam & Xuri för dom två sista svaren och nu tro jag att jag vet hur jag ska gå till vägar och göra! Tackar!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
1 november 2011
#22
det går att fippla ganska duktigt med orginal sprut med orginal mapparna

fast man är begränsad till varvstoppet

tändingen går att ställa genom att flytta givaren vid svänghjulet

med större spridare+lmm så lurar man sprutet att leverera mer soppa än vad det är gjort för

200hk är inga problem med orört system
sen får man nog börja ändra lite andra grejer


polarn kör sin volvo 360 iof turbo men 16v maskin med turbo och har både insprutningen och tändingen är orginal

enda han gjort är höjt tändingen genom att flytta hallgviaren kör med 800cc spridare e85bränsle och ombyggd lmm

kan man göra det på en bil som har ett tändsystem som är gjort till 8v

så borde det inte vara några problem att plocka lite effekt ur ett sprut som är betydligt mycket bättre än orignalet i 360

men man får pröva sig fram till en bra lösning


en annan jag känner byggde en 2.5liters 8v motor med förgasare som har 235hk i en 360 bara ren sug maskin

så förgasare kan vara ett alternativ om man vet vad man syslar med

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 november 2011
#23
Growe skrev:
det går att fippla ganska duktigt med orginal sprut med orginal mapparna

fast man är begränsad till varvstoppet

tändingen går att ställa genom att flytta givaren vid svänghjulet

med större spridare+lmm så lurar man sprutet att leverera mer soppa än vad det är gjort för

200hk är inga problem med orört system
sen får man nog börja ändra lite andra grejer


polarn kör sin volvo 360 iof turbo men 16v maskin med turbo och har både insprutningen och tändingen är orginal

enda han gjort är höjt tändingen genom att flytta hallgviaren kör med 800cc spridare e85bränsle och ombyggd lmm

kan man göra det på en bil som har ett tändsystem som är gjort till 8v

så borde det inte vara några problem att plocka lite effekt ur ett sprut som är betydligt mycket bättre än orignalet i 360

men man får pröva sig fram till en bra lösning


en annan jag känner byggde en 2.5liters 8v motor med förgasare som har 235hk i en 360 bara ren sug maskin

så förgasare kan vara ett alternativ om man vet vad man syslar med

De enklaste i hans fall är å jorda stiften på tändoxen för att höja eller sänka tändningen -3/+3/+6 grader.

och jag skulle vilja säga att man lurar inte systemet å ge mer soppa, man lurar de att KUNNA lämna mer effekt, då de är en flödesbegränsning i lmm:en.   org lmm bottnar man å då ger den MAX soppa för tidigt. me större lmm fular men systemet bara så att man kan plocka mer effekt innan man kör lmm i botten å den ger MAX soppa.   lurar man lh systemet med lika många procent större spridare + lmm går bilen fortfarande som orginal men du är inte utanför lmm:ens mätvärde vid 25-300hk..

Org lmm på lh 2.4 turbosarna räcker till över 200 hk, å till hans 16v där han har den lmm alla kallar 3" kan han nog plocka duktigt mycke mer.

Å din polare kör ju garanterat chippade boxar eller gamla sådana för annars hade han stött på flödesbegränsningarna i chippet om han plocka lite effekt i den där 360in.  (om han kör org boxar som de verkar?)
han har nog dessutom sänkt tändningen för 16v motorn vill inte ha lika mycke tändning som 8v spisarna.

en turbo spis är mycke enklare å plocka effekt på. ovsett om tändningen är lite snällt ställd å man eldar för kråkorna så får man ändå lite effekt me hjälp av laddtrýckets skull, en sugis är så mycke känsligare å svårare att hämta effekt på.  en turbospis me fel tändning kan ändå lämna 20 -30 hk per hekto laddtryck.   en sugismotor där brukar man jaga typ 5hk  i stöten me avgas,grenrör osv..  lite skillnad.


Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#24
twin_cam skrev:
Ja, vettiga förgasare lämnar direkt mer hästar ett ett originalsprut med originachipp och mappning.
För att sprutet har åtskilliga miljönormer m.m att rätta sig efter, måste kunna uppfylla samtliga avgaskrav, och starta och gå perfekt direkt varesig det är -60 eller +60. Dessutom måste det samarbeta med tändningen för att inte bilen ska spika om nån växlar fel och går ner för låst, eller på annat sätt belastar motorn onormalt.

Försök få igång en vass förgasarbil i mååånga minusgrader...
Försök köra samma bil med släp där det är backigt och bara finns 95-oktan...

Motsvarigheten till t.ex dubbla webrar på sprutsidan är fyra insugstrattar, fyra spjäll och vass mapp...

Jag tycker han ska vässa bra, sen åka till någon som kan mappa LH-jetronic, eller fixa ett riktigt chipp.
Då behåller du alla säkerhetfunktioner, felkodsutläsning, driftsäkerheten och framförallt slipper man hålla på och riva i kabelhärvan...

Jag är helt inne på att mappa om LH-jetronic systemet som jag redan ha i bilen, eller få chipp som passar min bil, men bästa vore att få de mappat. Och då undra jag om ni vet folk som gör det i södra sverige? Och pris, så man ha lite att gå på.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
1 november 2011
#25
Xuri skrev:
Growe skrev:
det går att fippla ganska duktigt med orginal sprut med orginal mapparna

fast man är begränsad till varvstoppet

tändingen går att ställa genom att flytta givaren vid svänghjulet

med större spridare+lmm så lurar man sprutet att leverera mer soppa än vad det är gjort för

200hk är inga problem med orört system
sen får man nog börja ändra lite andra grejer


polarn kör sin volvo 360 iof turbo men 16v maskin med turbo och har både insprutningen och tändingen är orginal

enda han gjort är höjt tändingen genom att flytta hallgviaren kör med 800cc spridare e85bränsle och ombyggd lmm

kan man göra det på en bil som har ett tändsystem som är gjort till 8v

så borde det inte vara några problem att plocka lite effekt ur ett sprut som är betydligt mycket bättre än orignalet i 360

men man får pröva sig fram till en bra lösning


en annan jag känner byggde en 2.5liters 8v motor med förgasare som har 235hk i en 360 bara ren sug maskin

så förgasare kan vara ett alternativ om man vet vad man syslar med

De enklaste i hans fall är å jorda stiften på tändoxen för att höja eller sänka tändningen -3/+3/+6 grader.

och jag skulle vilja säga att man lurar inte systemet å ge mer soppa, man lurar de att KUNNA lämna mer effekt, då de är en flödesbegränsning i lmm:en.   org lmm bottnar man å då ger den MAX soppa för tidigt. me större lmm fular men systemet bara så att man kan plocka mer effekt innan man kör lmm i botten å den ger MAX soppa.   lurar man lh systemet med lika många procent större spridare + lmm går bilen fortfarande som orginal men du är inte utanför lmm:ens mätvärde vid 25-300hk..

Org lmm på lh 2.4 turbosarna räcker till över 200 hk, å till hans 16v där han har den lmm alla kallar 3" kan han nog plocka duktigt mycke mer.

Å din polare kör ju garanterat chippade boxar eller gamla sådana för annars hade han stött på flödesbegränsningarna i chippet om han plocka lite effekt i den där 360in.  (om han kör org boxar som de verkar?)
han har nog dessutom sänkt tändningen för 16v motorn vill inte ha lika mycke tändning som 8v spisarna.

en turbo spis är mycke enklare å plocka effekt på. ovsett om tändningen är lite snällt ställd å man eldar för kråkorna så får man ändå lite effekt me hjälp av laddtrýckets skull, en sugis är så mycke känsligare å svårare att hämta effekt på.  en turbospis me fel tändning kan ändå lämna 20 -30 hk per hekto laddtryck.   en sugismotor där brukar man jaga typ 5hk  i stöten me avgas,grenrör osv..  lite skillnad.

tändingen är höjd på polaren 360 16v turbo E85 heter nog hemligheten?! han kör enbart orginal sprutet med andra spridare och bmw klappa med 360 orginal innandömme
sen tror jag att han har en progresiv bränsletrycksregualtor
inga problem alls att köra så
man får lura systemet att tro något helt annat

att jorda boxen för högre tänding blir endå för lite
jag förutsätter att man kör e85 på en sug motor och där kan man fläska på duktigt hög tänding innan det blir ett problem

Kör fort så hinner inget hända...

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
1 november 2011
#26
Xuri skrev:
Growe skrev:
det går att fippla ganska duktigt med orginal sprut med orginal mapparna

fast man är begränsad till varvstoppet

tändingen går att ställa genom att flytta givaren vid svänghjulet

med större spridare+lmm så lurar man sprutet att leverera mer soppa än vad det är gjort för

200hk är inga problem med orört system
sen får man nog börja ändra lite andra grejer


polarn kör sin volvo 360 iof turbo men 16v maskin med turbo och har både insprutningen och tändingen är orginal

enda han gjort är höjt tändingen genom att flytta hallgviaren kör med 800cc spridare e85bränsle och ombyggd lmm

kan man göra det på en bil som har ett tändsystem som är gjort till 8v

så borde det inte vara några problem att plocka lite effekt ur ett sprut som är betydligt mycket bättre än orignalet i 360

men man får pröva sig fram till en bra lösning


en annan jag känner byggde en 2.5liters 8v motor med förgasare som har 235hk i en 360 bara ren sug maskin

så förgasare kan vara ett alternativ om man vet vad man syslar med

De enklaste i hans fall är å jorda stiften på tändoxen för att höja eller sänka tändningen -3/+3/+6 grader.

och jag skulle vilja säga att man lurar inte systemet å ge mer soppa, man lurar de att KUNNA lämna mer effekt, då de är en flödesbegränsning i lmm:en.   org lmm bottnar man å då ger den MAX soppa för tidigt. me större lmm fular men systemet bara så att man kan plocka mer effekt innan man kör lmm i botten å den ger MAX soppa.   lurar man lh systemet med lika många procent större spridare + lmm går bilen fortfarande som orginal men du är inte utanför lmm:ens mätvärde vid 25-300hk..

Org lmm på lh 2.4 turbosarna räcker till över 200 hk, å till hans 16v där han har den lmm alla kallar 3" kan han nog plocka duktigt mycke mer.

Å din polare kör ju garanterat chippade boxar eller gamla sådana för annars hade han stött på flödesbegränsningarna i chippet om han plocka lite effekt i den där 360in.  (om han kör org boxar som de verkar?)
han har nog dessutom sänkt tändningen för 16v motorn vill inte ha lika mycke tändning som 8v spisarna.

en turbo spis är mycke enklare å plocka effekt på. ovsett om tändningen är lite snällt ställd å man eldar för kråkorna så får man ändå lite effekt me hjälp av laddtrýckets skull, en sugis är så mycke känsligare å svårare att hämta effekt på.  en turbospis me fel tändning kan ändå lämna 20 -30 hk per hekto laddtryck.   en sugismotor där brukar man jaga typ 5hk  i stöten me avgas,grenrör osv..  lite skillnad.

Lite offtopic bara men hur många grader ligger tändningen original på i en b234f lh2.4 maskin?

...........Team T-Röd Racing.............

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 november 2011
#27
Growe skrev:
Xuri skrev:
Growe skrev:
det går att fippla ganska duktigt med orginal sprut med orginal mapparna

fast man är begränsad till varvstoppet

tändingen går att ställa genom att flytta givaren vid svänghjulet

med större spridare+lmm så lurar man sprutet att leverera mer soppa än vad det är gjort för

200hk är inga problem med orört system
sen får man nog börja ändra lite andra grejer


polarn kör sin volvo 360 iof turbo men 16v maskin med turbo och har både insprutningen och tändingen är orginal

enda han gjort är höjt tändingen genom att flytta hallgviaren kör med 800cc spridare e85bränsle och ombyggd lmm

kan man göra det på en bil som har ett tändsystem som är gjort till 8v

så borde det inte vara några problem att plocka lite effekt ur ett sprut som är betydligt mycket bättre än orignalet i 360

men man får pröva sig fram till en bra lösning


en annan jag känner byggde en 2.5liters 8v motor med förgasare som har 235hk i en 360 bara ren sug maskin

så förgasare kan vara ett alternativ om man vet vad man syslar med

De enklaste i hans fall är å jorda stiften på tändoxen för att höja eller sänka tändningen -3/+3/+6 grader.

och jag skulle vilja säga att man lurar inte systemet å ge mer soppa, man lurar de att KUNNA lämna mer effekt, då de är en flödesbegränsning i lmm:en.   org lmm bottnar man å då ger den MAX soppa för tidigt. me större lmm fular men systemet bara så att man kan plocka mer effekt innan man kör lmm i botten å den ger MAX soppa.   lurar man lh systemet med lika många procent större spridare + lmm går bilen fortfarande som orginal men du är inte utanför lmm:ens mätvärde vid 25-300hk..

Org lmm på lh 2.4 turbosarna räcker till över 200 hk, å till hans 16v där han har den lmm alla kallar 3" kan han nog plocka duktigt mycke mer.

Å din polare kör ju garanterat chippade boxar eller gamla sådana för annars hade han stött på flödesbegränsningarna i chippet om han plocka lite effekt i den där 360in.  (om han kör org boxar som de verkar?)
han har nog dessutom sänkt tändningen för 16v motorn vill inte ha lika mycke tändning som 8v spisarna.

en turbo spis är mycke enklare å plocka effekt på. ovsett om tändningen är lite snällt ställd å man eldar för kråkorna så får man ändå lite effekt me hjälp av laddtrýckets skull, en sugis är så mycke känsligare å svårare att hämta effekt på.  en turbospis me fel tändning kan ändå lämna 20 -30 hk per hekto laddtryck.   en sugismotor där brukar man jaga typ 5hk  i stöten me avgas,grenrör osv..  lite skillnad.

tändingen är höjd på polaren 360 16v turbo E85 heter nog hemligheten?! han kör enbart orginal sprutet med andra spridare och bmw klappa med 360 orginal innandömme
sen tror jag att han har en progresiv bränsletrycksregualtor
inga problem alls att köra så
man får lura systemet att tro något helt annat

att jorda boxen för högre tänding blir endå för lite
jag förutsätter att man kör e85 på en sug motor och där kan man fläska på duktigt hög tänding innan det blir ett problem

Jag vet vad e85 gör å har kört de själv. skitbränsle.   man kanske kan få de att lira ihop me riktigt sänkt komp. men de är nog riktigt lucky shot.. inget jag skulle rekommendera någon.... hans knacksensorer kanske jobbar flitigt.
sen pratar du om gamla Lh 2.2 eller  Jetronic sprutet med luftmängdsmätare å inte lh 2.4 me Luftmassemätare som trådskaparens bil har,.

jag har inte testat de själv men tror dessutom att de går å höjja tändningen totalt 9grader.  vilket jag anser är väldigt högt.

Hade jag byggt sugis hade jag försökt hålla nere kostnaderna å kört bf98... e85 kräver så mycke mer.
beror ju på vilket kom han kör hur mycke mer tändning han ska.


Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
#28
Jag är helt inne på att mappa om LH-jetronic systemet som jag redan ha i bilen,  Och då undra jag vem/vilka som gör det i södra sverige? Och ca pris, så man ha lite att gå på.

Smålänning
7 883 Inlägg
3 november 2011
#29
_volvo1 skrev:
Jag är helt inne på att mappa om LH-jetronic systemet som jag redan ha i bilen,  Och då undra jag vem/vilka som gör det i södra sverige? Och ca pris, så man ha lite att gå på.

När jag hörde mig för om LH-mappning för nått år sen kunde TB-Racing i Ålem fixa det...

Du kan ju höra med dom.
http://www.tbracing.se/

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök