Hej, Har en volvo 244 som i våras gick mycket bra men efter att ha pendlat med den ca 500 mil med den i sommar har den börjat gå ryckigt och skakigt på låga varvtal. Jag skruvade loss tändstiften och de var ganska sotiga, kan även tilläggas att jag inte bytt olja sedan i våras och den är ganska skitig. Jag funderade på om det är förgasaren som måste renoveras (membranet eller nålen), eller ska jag byta olja, tändstift eller filter?
Vad brukar ryckig gång på låga varvtal bero på? bilen går bra så fort man gasar lite. Någon som har något tipps på vad jag ska göra?
6% är på tok förmycket skulle tro att runt 2.5%-3.5% skulle vara bättre
har du tillgång till en gasmätarare så renovera förgasraren både munstycke+nål och sen ställer du in co halten där den ligger inom volvos angivna inställningsvärdet där hc halten är som lägst
då kommer bilen gå så bra som den kan gå detta förusätter så klart att alla vakumslangar är hela och motorn i övrigt är i bra skick
tändingen kollar man genom att koppla en tändingsinställningslampa sen belyser du remskivan på veven där det finns en markering som kommer visa hur tändingen står mot nedre kamremskåpan
sen vrider man fördelaren genom att släppa lite på bulten som fördelaren sitter fast med
gör man alla ovanstånde grejer kommer bilen gå så bra den bara kan göra
låt ingen tomte som tror dom kan något ställa in co halten för då kommer dom ställa ner den skit lågt och bilen går skit
utan försäkra dig om att det blir rätt gjort om du lämnar iväg bilen
har ställt många volvosar med K-jet och gjort som jag beskrev och detta har gjort stor skillnad för hur bilen går även om det är sprut så är det lika viktigt på en förgasarbil att man förstår vad värdena gör för skillnad och inte bara stirra sig blind på att ha en låg co halt
tror det finns ett renoveringskitt till förgasaren på volvo att köpa. enkelt att göra själv efter du gjort det är det bara lämna i till en mek som kan fixa cohalten.
Hittade en reparationssats för 1400kr http://www.misab.se/cdrk48.htm . Någon som har renoverat en Zenith-Stromberg förgasare 175 CD 2SE innan? är det svårt?
tror det finns ett renoveringskitt till förgasaren på volvo att köpa. enkelt att göra själv efter du gjort det är det bara lämna i till en mek som kan fixa cohalten.
finns 1av 1000 mekaniker som klarar av att ställa en förgasare på en 240 tyvärr
men ger man dom anvisningar hur man vill ha det borde dom klara av det
min erfarenhet från den tiden där förgasarbilar var vanliga var att idioterna ställer co halten såååå jäkla lågt det går har sätt exempel på 0.1%-0.2% och bilarna går skit illa
derför gäller det att ge dom anvisningar att ställa co halten inom värdena volvo anger och sen ställa den där hc halten är som lägst inom det området då har man bäst förbränning på tongång
men sen måste munstycken och nål vara i bra skick annars blir blandningen fel under belastning endå