3457
Sök

Volvo 244 -80 går ryckigt på låga varv.

102 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej,
Har en volvo 244 som i våras gick mycket bra men efter att ha pendlat med den ca 500 mil med den i sommar har den börjat gå ryckigt och skakigt på låga varvtal. Jag skruvade loss tändstiften och de var ganska sotiga, kan även tilläggas att jag inte bytt olja sedan i våras och den är ganska skitig. Jag funderade på om det är förgasaren som måste renoveras (membranet eller nålen), eller ska jag byta olja, tändstift eller filter?

Vad brukar ryckig gång på låga varvtal bero på? bilen går bra så fort man gasar lite. Någon som har något tipps på vad jag ska göra?

6 634 Inlägg
31 oktober 2011
#2
Läckange insug

De/Dem

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
31 oktober 2011
#3
Har du finns det förgasarolja? Kolla även så att slangen mellan bromsservo och insug är hel, den brukar ställa till det.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

102 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#4
discokapten skrev:
Har du finns det förgasarolja? Kolla även så att slangen mellan bromsservo och insug är hel, den brukar ställa till det.

Har fyllt på med förgasarolja nyligen så det är inte det. Men kan det vara nålen i förgasaren som måste bytas?

Vilken slang är det du menar? har samma motor som på bilden.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/B21A.JPG

1 798 Inlägg
31 oktober 2011
#5
Börja med att få kollat tändinställning och CO-halt, därefter åtgärd efter resultatet av detta.


102 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#6
Kollade CO-halt nyligen och den låg runt 6% så det är ju lite högt, vad brukar det bero på? hur ändrar man tändinställningen?

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
1 november 2011
#7
6% är på tok förmycket skulle tro att runt 2.5%-3.5% skulle vara bättre

har du tillgång till en gasmätarare så renovera förgasraren både munstycke+nål
och sen ställer du in co halten där den ligger inom volvos angivna inställningsvärdet där hc halten är som lägst

då kommer bilen gå så bra som den kan gå
detta förusätter så klart att alla vakumslangar är hela och motorn i övrigt är i bra skick

tändingen kollar man genom att koppla en tändingsinställningslampa sen belyser du remskivan på veven där det finns en markering som kommer visa hur tändingen står mot nedre kamremskåpan

sen vrider man fördelaren genom att släppa lite på bulten som fördelaren sitter fast med

gör man alla ovanstånde grejer kommer bilen gå så bra den bara kan göra

låt ingen tomte som tror dom kan något ställa in co halten för då kommer dom ställa ner den skit lågt och bilen går skit

utan försäkra dig om att det blir rätt gjort om du lämnar iväg bilen

har ställt många volvosar med K-jet och gjort som jag beskrev och detta har gjort stor skillnad för hur bilen går
även om det är sprut så är det lika viktigt på en förgasarbil att man förstår vad värdena gör för skillnad och inte bara stirra sig blind på att ha en låg co halt

Kör fort så hinner inget hända...

102 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#8
Vad brukar en renovering av en förgasare kosta om man lämnar in till en verkstad?

3 182 Inlägg
2 november 2011
#9
tror det finns ett renoveringskitt till förgasaren på volvo att köpa. enkelt att göra själv efter du gjort det är det bara lämna i till en mek som kan fixa cohalten.

102 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#10
Hittade en reparationssats för 1400kr http://www.misab.se/cdrk48.htm . Någon som har renoverat en Zenith-Stromberg förgasare 175 CD 2SE innan? är det svårt?

1 798 Inlägg
2 november 2011
#11
CO-halt = 2,0% (+1,0% - 0,5%)
Tändläge = 12° föd (+/-2°) vakuum bortkopplad.

Kontrollera detta innan du köper på dig massa dyra delar.


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
2 november 2011
#12
pukan2 skrev:
tror det finns ett renoveringskitt till förgasaren på volvo att köpa. enkelt att göra själv efter du gjort det är det bara lämna i till en mek som kan fixa cohalten.

finns 1av 1000 mekaniker som klarar av att ställa en förgasare på en 240 tyvärr

men ger man dom anvisningar hur man vill ha det borde dom klara av det

min erfarenhet från den tiden där förgasarbilar var vanliga var att idioterna ställer co halten såååå jäkla lågt det går har sätt exempel på 0.1%-0.2% och bilarna går skit illa

derför gäller det att ge dom anvisningar att ställa co halten inom värdena volvo anger och sen ställa den där hc halten är som lägst inom det området då har man bäst förbränning på tongång

men sen måste munstycken och nål vara i bra skick annars blir blandningen fel under belastning endå

Kör fort så hinner inget hända...


Sök