2753
Sök

Golf 3'a variant -96 går dåligt på tomgång kall + bluddrar vid gaspådrag.

218 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#1
Idag la golfen av.

Det började med en helt normal start, backade ut från min parkeringsplats och precis när trampade ner kopplingen för att byta till ettan så åkte min varvmätare berg och dalbana, och så dog den.

Den gick och starta några gånger efter detta men dog alltid efter några sekunder, tomgången åkte mellan 800-1500 varv innan den dog. Ibland så klarade den sig längre om man höll ett konstant hög tomgång, 2000+

Nu så startar den inte alls.

Någon som kan detta vad som eventuellt felet kan ligga? yikes
Senast redigerat av Tommty (29 november 2011)

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

121 Inlägg
1 november 2011
#2
Suger garanterat tjuvluft.


218 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#3
ok, någon generell riktning att börja leka?

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

218 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#4
Nytt fenomen....Idag efter ha stått över natten så starta den direkt utan några missljud eller problem, Men när tomgången ställde sig run 1000 varv och jag skulle gaska så "ryckte" bilen till (nästan som om du startar på 1 utan koppling) innan den varvade ordentligt.

Sen så dog den... och nu när jag startar den så ligger den på 300 varv och "hackar". vill inte bli högre när man gasar heller....

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 november 2011
#5
Så där blev min Passat -95 när tändspolen gav upp...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

218 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#6
ajdå hmm låter inte roligt.

finns det något sätt att testa tändspolen ordentligt så jag vet innan att den är kass, så jag inte köper en och felet är något annat? tongue

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 november 2011
#7
Nej de är svåra o testa...Spolen är ihopbyggd med "tändmodulen". Finns två olika tändmoduler, en med 3 stift o en med 6 stift (om jag minns rätt!). Räkna stiften o köp en spole som har lika många stift på tändmodulen. Jag köpte min spole på ebay.de för knappa 400 inkl frakt, har funkat i över 8000 mil.En spole inkl tändmodul kostar ca 1000kr hos Mekonomen, o ytterligare lite dyrare hos VAG. Att köpa en beg spole från skroten är inte att rekommendera, spolarna ger alltid upp, förr eller senare, standard-fel på VAG på bila kring mitten av 90-talet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

218 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#8
tack!

Var ute idag med en kompis och städade igenom tändstift + fördelaren. Det hade skitnat igen i fördelaren så den rengjordes och nu verkar bilen vara fullt fungerande igen!

Om problemet kommer tillbaka så får det bli att köpa ny tändspole.

Nu hoppas jag bara att den fortsätter vara det iaf några månader till så jag kan fixa ut en sommarbil smile

Tack så mycket för all hjälp dawwe!

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

218 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#9
Tar upp denna tråden igen med en fråga.

den dog idag igen så jag köpte idag en batteriladdare och lät den ladda ca 30min en stund och då hoppade den igång efter ett kort tag, gick lite svackigt i början men sen så gick den fint. Men jag tycker det låter lite konstigt för första gången detta fenomen hände så "hackade" den sig fram på ca 300 varv länge innan den dog, idag dog den bara direkt.

Ovanstående problem, kan det betyda dåligt batteri? eller skulle det vara helt annolunda då.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

218 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#10
Batteriet verkar bara varit den gången, så inte problemet.

Problemet händer bara när bilen har stått över natten (d.v.s ca 14-16 timmar). Och då när jag startar den så går den riktigt dåligt. Den startar på ~1000 varv, men då och då så dör den till ca 600 men lyckas hålla sig igång upp igen, och så håller den på tills den dör helt.

När man kör så rycker den till rejält innan den accelererar som den ska.

någon vänlig själ som kan hjälpa en okunnig? hmm

Edit: kan tillägga att bilen drar runt 1.1-1.2l/milen också om detta säger något.
Senast redigerat av Tommty (25 november 2011)

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

218 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
#11
bytte tändspole idag. Men bilen går fortfarande väldigt svackigt + misständer.

den varvar bra på gaspådrag men om jag trycker ner gasen för snabbt så bluddrar den tills den varvar riktigt men om gaspådraget är riktigt snabbt så bluddrar den och dör.

Någon som har en annan idé vad det kan vara? hmm

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

133 Inlägg
29 november 2011
#12
Har du kollat om den drar tjuvluft?
Skaffa startgas och spruta runt insug, vacuumslangar och så vidare, läcker det reagerar motorn.


218 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
#13
har kollat slangarna och har ej hittat nån spricka. har även rengjort fördelarlocket från skit, kollat tändkablar, bytte tändspolen igår.

åker förbi och fixar startgas imorgon. Men problemet är att felet bara kommer då och då. Och när den har startat så går den igång.

Problemet uppkommer varje gång jag ska starta bilen och åka till skolan d.v.s på morgonen. ibland tar det 10-20min innan den tänder (bara startmotorn som rullar när jag vrider om nyckeln) och när den statar då första gången så går den extremt ryckigt. måste hålla igång den med gas annars dör den. Sen när man kör iväg så dem första minutrarna man kör på 2'an så rycker den fram innan den varvar riktigt.

Sen så kan den stå i skolan tills klocka 5 och då startar den på första gnistan och är helt stabil på ca 1000 varv på tomgången.

ursökta om det kanske är lite rörigt, isåfall får jag försöka förklara bättre tongue
Senast redigerat av Tommty (29 november 2011)

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

72 Inlägg
29 november 2011
#14
Hoppar in med några "kan vara" luftmassemätaren, om det är en insprutare, och sedan kanske bränsletrycksregulatorn, sedan på min golf 4 jag hade - gick en av 2 st lambdagivare sönder med
bara ökad törst på bilen som följd + väldigt sotigt bakparti...


218 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
#15
IROC-Z4EVER skrev:
Hoppar in med några "kan vara" luftmassemätaren, om det är en insprutare, och sedan kanske bränsletrycksregulatorn, sedan på min golf 4 jag hade - gick en av 2 st lambdagivare sönder med
bara ökad törst på bilen som följd + väldigt sotigt bakparti...

kan noll om detta då det är min första bil. Var sitter isåfall Lmm? hur ser jag om det är en insprutare? var sitter bränsletrycksregulatorn? tongue

och hur kollar jag dessa på eventuella fel?

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

72 Inlägg
29 november 2011
#16
Ojdå, lmm sitter mellan luftfilter och insugsrör - en litet svart rör(i regel) med en elektrisk anslutning,finns ett nät där den tar luft från filtret så att inte något främmande följer med in i insuget,går ett bränslerör till varje cylinder som då också har en elkontakt på varje spridare,bränsletrycksregulatorn vet jag faktiskt inte var den är placerad på mk 3, vet du vilken motor som sitter i...


218 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
#17
golf III variant 1.8 (75hk) CL -96 är det.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

72 Inlägg
29 november 2011
#18
Det är en insprutare, kom att tänka på att bränsletrycksregulatorn kan sitta nära bensinpumpen eller så sitter den i motorutrymmet någonstans på bränslesystemet, det är en liten rund sak...
Se om du har någon som kan titta på dessa 3 saker för det känns att det är något av dom som felar...


218 Inlägg
29 november 2011
Trådstartare
#19
ok, ska bege mig ut imorgon och rota runt, samt googla runt på vart de sitter tongue

hur kollar jag dessa på fel?

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

72 Inlägg
29 november 2011
#20
Lmm skall väl gå att mäta upp men lättast om man känner någon med liknande bil så är det bara att byta mellan bilarna,bränsleregulatorn skall hålla ett visst tryck på systemet så där behövs en mätklocka...
Prova först med lmm - känner igen lite av symptomen...
Jag kommer att komma in här imorgon och se om du hittat något fel - lycka till...



Sök