3071
Sök

Låda till MDS AUIDIOPHILE 12"

29 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
tjena!

Har bytt till mig en mds audiophile pro 12" mot min gamla baslåda!

Har läst mycket om detta och har sett 100 olika förslag på lådvolymer man ska ha, men ja blir inte klok på något av de ja läser, eftersom alla säger olika.

Om man säger såhär. Jag lyssnar mycket på techno, pop o endel dansband;) så att säga mycket blandad musik :-)

Så till frågan. Som rubriken lyder, jag undrar hur stor lådvolym jag behöver smile samt om baslådan ska vara med en eller flera så kallad port ( dock ja kallar det sugrör! ) eller om det ska vara en sluten låda???
mått och form på lådan kan jag kirra själv, bara jag kan få svar på volymen Så kan jag mixxtra lite med måtten så lådan får plats i min bil på egen hand:-)

Mycket tacksam för svar, alla svar är till hjälp!

Har även en liten till fråga, ang slutsteg till denna bas:-)
Just nu har jag ett mosfet X.... På 800 watt.

Så om ni har rekomendationer på ett bra och prisvärt slutsteg som skulle kunna lira bra med denna bas jag har??? Dock vill ja inte lägga mer än 3764:- på ett steg:-)
Men som sagt alla inlägg är välkomna, som har med ämnet att göra devillsäga:)

Ha det bra o tack på förhand, MVH EMIL cool
Senast redigerat av EmilSvahn (2 november 2011)

Bmw 325i Coupe

29 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Omformulering, ursäkta förra innehållet:-)

Bmw 325i Coupe

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 november 2011
Hmm nu är jag lite lat. Men skriv parametrarna på basen smile

29 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Det ja kan se på
Mitt element:
2000 watt rms
Max 4000 watt
2+2 ohm

I övrig info jag fick från han som jag bytte till mig elementet av:
Frekvensomfång: 21-1100 Hz
SPL dB 1W/1m: 90
Impedans: 2x2
Xmax +/- mm: 24
Magnet Oz: 160
Talspole mm: 75
Fs Hz: 29,516
Qts: 0,282
Vas liter: 29,714
REVC Ohm: 3,6
SD msgm: 47,144
BL tm: 26,476
Qms: 6,643
Qes: 0,294
Cms um/n: 94,15
Mms g: 308,823

Bmw 325i Coupe

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 november 2011
Vad har du för ett slutsteg till den?

29 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Det är just de,, nu har ja ett slutsteg som ja drev mina dubbla GAS ALPHA 12er me.
Ett mosfet z2200 o de ligger på 800 watt, tvåkanals

Men som ja skrev i teåden är ja jätte intresserad av att köpa något som är bra och som lirar helt ok tsm med mds basen:-)

Bmw 325i Coupe

695 Inlägg
2 november 2011
EmilSvahn skrev:
tjena!

Har bytt till mig en mds audiophile pro 12" mot min gamla baslåda!

Har läst mycket om detta och har sett 100 olika förslag på lådvolymer man ska ha, men ja blir inte klok på något av de ja läser, eftersom alla säger olika.

Om man säger såhär. Jag lyssnar mycket på techno, pop o endel dansband;) så att säga mycket blandad musik :-)

Så till frågan. Som rubriken lyder, jag undrar hur stor lådvolym jag behöver smile samt om baslådan ska vara med en eller flera så kallad port ( dock ja kallar det sugrör! ) eller om det ska vara en sluten låda???
mått och form på lådan kan jag kirra själv, bara jag kan få svar på volymen Så kan jag mixxtra lite med måtten så lådan får plats i min bil på egen hand:-)

Mycket tacksam för svar, alla svar är till hjälp!

Har även en liten till fråga, ang slutsteg till denna bas:-)
Just nu har jag ett mosfet X.... På 800 watt.

Så om ni har rekomendationer på ett bra och prisvärt slutsteg som skulle kunna lira bra med denna bas jag har??? Dock vill ja inte lägga mer än 3764:- på ett steg:-)
Men som sagt alla inlägg är välkomna, som har med ämnet att göra devillsäga:)

Ha det bra o tack på förhand, MVH EMIL cool

Basreflex: 42Liter
1x103mm port längd 230mm
F3-db vid 27.4hz

Sluten: 35L
F3-db vid 31.3hz

Om du lyssnar mycket på dansband och tajt techno samt gillar tajt lite snyggare bas fast med avkall på ett par db skulle jag utan tvekan valt sluten. Men vill du även lyssna på hip hop och basskivor, kör reflex, dansband funkar i den också dock inte lika snyggt..... Och angående effekten, denna bas slukar en del, så mer intressant skulle vara om du kunde skriva va de är för ett steg också då Watt-talet inte är de mest intressanta vid första anblick... Och, vad är det för bil den ska sitta i? hjälper vid val av lådkonstruktion..
Senast redigerat av nesum (2 november 2011)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

29 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Mycket tacksam för snabba svar!
På steget står det såhär
Mac Z 2200
2 CH mosfet AMP
1200 watts max
smile
Sen angående bilen, så åker ja bmw 325i coupe, och där i skuffen ska alltså basen få plats:)

Själva byggandet av lådan har jag absolut inga problem med, bygger med lutning på baksidan, detta blir min 4e seriösa låda jag bygger. Så det viktiga jag såg i var att få reda på volymen och om den ska va portad. Ich det tackar ja hjärtligt dig för snabbt svar:-) tror att ja kommer köra med portad låda (alltså blåsrör)

Bmw 325i Coupe

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 november 2011
EmilSvahn skrev:
Mycket tacksam för snabba svar!
På steget står det såhär
Mac Z 2200
2 CH mosfet AMP
1200 watts max
smile
Sen angående bilen, så åker ja bmw 325i coupe, och där i skuffen ska alltså basen få plats:)

Själva byggandet av lådan har jag absolut inga problem med, bygger med lutning på baksidan, detta blir min 4e seriösa låda jag bygger. Så det viktiga jag såg i var att få reda på volymen och om den ska va portad. Ich det tackar ja hjärtligt dig för snabbt svar:-) tror att ja kommer köra med portad låda (alltså blåsrör)

Det steget ska ge 650Wrms vid 2ohm bryggat. Dock vet jag inte hur mycket distorsion det är vid den nivån.
Tror att du i närmsta skedet ska kolla på ett mer anpassat steg! smile

695 Inlägg
3 november 2011
Som nitromast skrev tycker jag att du borde kolla efter ett lite häftigare slutsteg, detta kan funka, men inte tillräckligt mot vad elementen vill ha.. 650 watt i 2ohm med 0.05% distortion (enligt holländska uppgifter) är ej tillräckligt.. Att spela med för klent steg kan bli riktigt tråkigt med brända element som resultat..

®™ Nuclear Performance

451 Inlägg
3 november 2011
Basen har ju 2x2ohm spolar så det funkar hur som helst inte med steget han har då basen bara kan kopplas till 1ohm eller 4ohm impedans.

Du behöver ett 1ohm stabilt monoblock med skapligt mycket effekt. För att hamna inom din budget så finns det inte så mycket annat att välja på än (http://www.autohifi.se/?item_id=HXA3K) och resterande pengar på ett extra batteri och 50mm² kablar.
Senast redigerat av Landstrom (3 november 2011)

21 761 Inlägg
3 november 2011
nesum skrev:
1x103mm port längd 230mm
F3-db vid 27.4hz

F3-db vid 31.3hz

MDS:s egna förslag är jag lite tveksam till, men jag har varken provat basen eller lådan. Med tanke på basens parametrar så är slutet inget bra alternativ, basreflex är bättre.

Avstämningen på basreflexlådan är 49 Hz enligt ritningen, då är lådan inte lämplig för någon djupare bas. Att F3 ligger på 27,4Hz låter förstås "imponerande", men kollar man hur kurvan blir så uppstår en ordentlig peak omkring avstämningen och någon "allround" tvivlar jag på att lådan i praktiken blir. smile

Men detta är bara teorier, folk som har haft den basen får väl ge mer råd. Att räkna ut en basreflexlåda som spelar allround till den basen är inte lätt, lådvolymen blir liten och portlängden drar iväg rejält (som vanligt).

29 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Mycket tacksamma för alla svar jag fått i tråden!! Det uppskattas väldigt mycket!:-)

Ang de där med steget, okej då får jag se till och göra mig av med det och införskaffa det som fanns på länken:-)

I övrigt, måste jag ha ett till batteri alltså? Så de kommer inte o räcka o driva detta med bilens batteri?

Och ang lådvolym, 42 liter kommer det lira på okej då eller? Eller bör jag satsa på större låda, typ 60 liters??

MVH!

Bmw 325i Coupe

695 Inlägg
4 november 2011
Drönirettab skrev:
nesum skrev:
1x103mm port längd 230mm
F3-db vid 27.4hz

F3-db vid 31.3hz

MDS:s egna förslag är jag lite tveksam till, men jag har varken provat basen eller lådan. Med tanke på basens parametrar så är slutet inget bra alternativ, basreflex är bättre.

Avstämningen på basreflexlådan är 49 Hz enligt ritningen, då är lådan inte lämplig för någon djupare bas. Att F3 ligger på 27,4Hz låter förstås "imponerande", men kollar man hur kurvan blir så uppstår en ordentlig peak omkring avstämningen och någon "allround" tvivlar jag på att lådan i praktiken blir. smile

Men detta är bara teorier, folk som har haft den basen får väl ge mer råd. Att räkna ut en basreflexlåda som spelar allround till den basen är inte lätt, lådvolymen blir liten och portlängden drar iväg rejält (som vanligt).

Nä helt enkelt är de inte att räkna på denna basen, har jobbat på mds och byggde då en låda åt kund enligt mds egna spec ritning, sluten, men den monterades i en golf 3a med gott resultat.. Förmodligen spelar den inte lika bra i en tät bmw. mitt beräkningsprogram har strejkat så kanske kan någon räkna o kanske se kurvan för en annan volym?...

®™ Nuclear Performance

29 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
Tack alla ytterligare en gång fär många o kloka svar!!:-)
Men detta är inte min absoluta hemmaplan, med billjud osv.

Men ang ett till batteri till bilen? Är det bara alltså att koppla på mitt gamla batteri och sedan koppla steget via det nya batteriet?

Och när ni nämner det här med 1, 2 eller 4 ohm, kopplar man då på ett speciellt sätt?

Edit: ska börja bygga lådan idag, det blir till att köra efter 42 liter med basreflex. Kan kanske tanka upp en bild sen så får ni se hur de blir:-)

Mvh Emil!!
Senast redigerat av EmilSvahn (5 november 2011)

Bmw 325i Coupe

Team dBakuten
3 453 Inlägg
5 november 2011
Prisvärt steg.. http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318347 som fungerar förträffligt i 1 ohms belastning.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

21 761 Inlägg
5 november 2011
EmilSvahn skrev:
Men ang ett till batteri till bilen? Är det bara alltså att koppla på mitt gamla batteri och sedan koppla steget via det nya batteriet?

Ja, man kan göra så. Det ska dock sitta en säkring i vardera ände av kabeln, så nära varje batteri som möjligt. Kabeln från bakre batteriet till steget ska dessutom ha en egen säkring.

EmilSvahn skrev:
Och när ni nämner det här med 1, 2 eller 4 ohm, kopplar man då på ett speciellt sätt?

Man kopplar basens talspolar antingen i serie eller parallellt med varandra, i ditt fall kan impedansen bli 4 Ohm (serie) eller 1 Ohm (parallellt).

EmilSvahn skrev:
det blir till att köra efter 42 liter med basreflex.

Skriv gärna hur den lådan låter, alltså om den verkar spela som du har tänkt dig. smile

29 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
http://i44.tinypic.com/ng2993.jpg

Ska man koppla enligt bilden på ett enkanals slutstegg??

http://i41.tinypic.com/20jgro6.jpg

Ska man koppla enligt bilden på ett två kanls steg??

Och erkänn att mina paint kunskaper äger tongue

Bmw 325i Coupe

21 761 Inlägg
5 november 2011
Första bilden är helt rätt, andra bilden kan man säga är "i princip rätt men inte helt optimalt". Det går att koppla ett tvåkanalssteg på det sätt du visar, men om båda kanalerna inte ger ut precis lika mycket effekt så arbetar inte basens talspolar "optimalt".

Av den anledningen rekommenderar istället att först seriekoppla basens talspolar och sedan bryggkoppla stegets kanaler. Steget belastas med samma slutimpedans, men eventuella skillnader mellan kanalerna jämnas ut eftersom de bryggkopplas och basens talspolar får likadana signaler. smile

29 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Lådan är byggdes färdigt igår, har dock inget rör (basport) till den, med det blir till och inföeskafa imorrn:-)

Dock testade jag koppla ihop slutsteget med basen sÅ där som visades på bild 1. Men det gick iccke!! Stegets varningslampa lös röd och basen spelade inte.

Har nu sålt iväg steget och beställt steget som fanns på länken till autohifi :-)
Hoppas det lirar på bra!

I övrigt så tankar ja upp lite bilder på lådan senare idag:-)

Bmw 325i Coupe

Sök