3151
Sök

Köpråd: Stor bensinsnål kombi, MAX 50k

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#1
Tjo,

CTR:n är såld och det är dax att införskaffa sig en stor kombi där en stor bilbarnstol samt barnvagn och massvis med blöjor får plats.

Kommer pendla 10 mil tur och retur till jobb varje dag så behöver en bil som dricker lite. Farthållare är ett MÅSTE! smile

Har en budget på 50k att leka med, inte ett rött öre mer tyvärr.

Jag är helt lost, har inte en susning vilka bilar i segmentet som är bra. Behöver all hjälp jag kan få! smile

MVH
P-H

V-Power
1 186 Inlägg
2 november 2011
#2
Varför tror alla att dem behöver en ful kombi så fort dem har skaffat barn? big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#3
R1kard skrev:
Varför tror alla att dem behöver en ful kombi så fort dem har skaffat barn? big_smile

Hahaha, ignorance is bliss...

404 Inlägg
2 november 2011
#4
Ford C-max! smile För att vara ford tycker jag den var riktigt skön att köra. Det är ju ingen Honda men den funkar. Finns säkert någon att hitta för runt 50k smile

Four wheels move your body, Two wheels move your soul.

245 Inlägg
2 november 2011
#5
Volvo V70 D5, det är ju visserligen diesel men min går riktigt billigt, mitt snitt på 3 år och 6500mil är 0.57L/milen.

Har 3 barnstolar i baksätet, trångt med det går, dock blir jag lite fastkilad i framsätet (190cm).

Borde gå att hitta någon för 50k.
/MVH Erik


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
2 november 2011
#6
Pendlar du 10mil om dagen och ska ha en stor bil finns det inget att tveka på - diesel är det som gäller om du inte skiter pengar. Det blir billigare, och nyare dieslar går dessutom riktigt bra smile (Ok, det är ingen CTR, men det kan du inte räkna med för 50k och kombi heller)

Väl där finns det ju massor att välja på och där får väl din personliga smak komma före en del annat, men Toyota Avensis är garanterat ingen dålig bil för att ta ett exempel.

/Mattias

2 266 Inlägg
2 november 2011
#7
Ford Mondeo 01-06 finns för under 50tusen, lite plastig invändigt men ack så stor i utrymmet i fram och baksätet. 4 cylindriga motorn drar lika mycke som v6 dock ligger runt 0,9 blandad och är ganska trött, v6an ska de vara bra knuff i, men dieseln ska vara riktigt snål och skatten ska inte vara så hög heller.

Volkswagen Passat finns de många under 50, dock kass framvagn på 98-01 innan faceliften. Också en stor bil invändigt.

svetsdiff !!!

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#8
Vinne skrev:
Ford C-max! smile För att vara ford tycker jag den var riktigt skön att köra. Det är ju ingen Honda men den funkar. Finns säkert någon att hitta för runt 50k smile

Hmm, den hade jag nog aldrig tänkt på själv faktiskt. Får kanske ta och testa en sådan, Ford är i mina ögon inte bra bilar, men det är andras åsikter som färgat av sig eftersom jag aldrig kört en Ford i hela mitt liv.

eferm skrev:
Volvo V70 D5, det är ju visserligen diesel men min går riktigt billigt, mitt snitt på 3 år och 6500mil är 0.57L/milen.

Har 3 barnstolar i baksätet, trångt med det går, dock blir jag lite fastkilad i framsätet (190cm).

Borde gå att hitta någon för 50k.
/MVH Erik

Vilken årsmodell? Kollade på en V70 02:a och det var skatt på typ 6500kr om året?! Då hjälper det inte att den dricker lite.

matteeee skrev:
Pendlar du 10mil om dagen och ska ha en stor bil finns det inget att tveka på - diesel är det som gäller om du inte skiter pengar. Det blir billigare, och nyare dieslar går dessutom riktigt bra smile (Ok, det är ingen CTR, men det kan du inte räkna med för 50k och kombi heller)

Väl där finns det ju massor att välja på och där får väl din personliga smak komma före en del annat, men Toyota Avensis är garanterat ingen dålig bil för att ta ett exempel.

Från vilken årsmodell är skatten låg på dieslar? Som sagt, 6500kr i skatt för en V70 D5 från 02... känns som att det kostar mer än det smakar.

Avensis, vilka årsmodeller snackar vi då?

PMPerformance skrev:
Ford Mondeo 01-06 finns för under 50tusen, lite plastig invändigt men ack så stor i utrymmet i fram och baksätet. 4 cylindriga motorn drar lika mycke som v6 dock ligger runt 0,9 blandad och är ganska trött, v6an ska de vara bra knuff i, men dieseln ska vara riktigt snål och skatten ska inte vara så hög heller.

Volkswagen Passat finns de många under 50, dock kass framvagn på 98-01 innan faceliften. Också en stor bil invändigt.

Har kollat på Passat Variant 2001 och framåt. Med 1.8T-motorn, problemet är att alla har gått långt och den motorn har inte bästa rykte för att hålla när de gått långt, om jag förstått rätt. De andra motorerna till Passaterna var inte mycket att hurra för heller.

Mondeon har jag också kollat lite på, ingen uppfattning mer än att sambon direkt sa nej när jag visade henne en big_smile
Senast redigerat av PointMan (2 november 2011)

2 266 Inlägg
2 november 2011
#9
Ja de är väl 1,9 tdi på passaterna som går och går, 1,8t lär ju skötas med tät oljebyten max 1000mil för att gå utan problem.
Jaha hon ville inte åka ford men be henne och provköra en istället wink

V70, passat och mondeo dieselarna ligger rakt lika i skatt forden är nog billigast.

De är först när partikelfiltret vart monterat på bilarna skatten sjönk.

svetsdiff !!!

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
2 november 2011
#10
PointMan skrev:
matteeee skrev:
Pendlar du 10mil om dagen och ska ha en stor bil finns det inget att tveka på - diesel är det som gäller om du inte skiter pengar. Det blir billigare, och nyare dieslar går dessutom riktigt bra smile (Ok, det är ingen CTR, men det kan du inte räkna med för 50k och kombi heller)

Väl där finns det ju massor att välja på och där får väl din personliga smak komma före en del annat, men Toyota Avensis är garanterat ingen dålig bil för att ta ett exempel.

Från vilken årsmodell är skatten låg på dieslar? Som sagt, 6500kr i skatt för en V70 D5 från 02... känns som att det kostar mer än det smakar.

Avensis, vilka årsmodeller snackar vi då?

Skit i låg skatt. Med 10 mil om dagen lär du komma upp i 3k mil om året totalt?

Med bensin kostar det dig då cirka 40 papp med soppa och skatt, med diesel 36 papp, om dieseln kostar 6500 i skatt o drar 0,7 och bensinaren 2000 i skatt och 0,9 i snitt. 4 papp sparade som du kan sätta in på ungens konto wink

Break even har du redan vid 1600 mil. Dessutom inbillar jag mig att diesel har bättre andra(tredje?)-handsvärde, men det kan vara svårt att bevisa.

/Mattias

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 november 2011
#11
slår ett slag för en v70 D5 även jag! smile

skulle du inte gilla dieselskatten så kan jag nämna som en parantes att min etanolkonverterade saab 9-5 går under litern på etanol blandad körning. har klarat som bäst 0.86 l/mil fast då var man otroligt försiktig med gasen i 10 mil ungefär smile

MVH



Sök