lakhea skrev:
Det där med nedre drevet ska du nog kolla upp.
Det flytter sig fran o tillbaka oavsett hur mycket du är drar åt bulten.
Har varit ute för detta flera gånger eftersom dreven är i ett skitmaterial.
Ett råd för ditt eget bästa är att sätta dit ett nytt drev med "krysskil" på.
Hade axeln varit konisk så hade det funkat men den är cylindrisk.
Det behöver inte vara mer än nån mm det rör sig så blir allt typ kaos.
Ett välment råd bara.
Jo, det kan tänkas att det skapar problem, men har dubbelkollat så att kamaxeln ligger rätt så just nu borde det inte vara ett problem i alla fall. Nog för att man inte kan se på mikrometern var kolven vänder, men det är ju lätt inom marginalen för vad ett ställbart kamaxeldrev kan göra. Och oavsett så borde inte det i så fall ytterst minimala felet göra att bilen sotar som en sur diesel och att det rinner svart gegga ur avgasröret. Bilen är dessutom varvillig ibland, typ när den är kall och har rena stift.
Har testat lite mer grejer i dag...
Bytte till en annan bränslebox
Bytt tändkablar, stift och gjort rent föredelaren
Har kollat tändstiften med stroboskop och sålänge stiften inte är jätteblöta så tänder alla fyra fint.
Ryckt LMM:en igen (den verkade gå liiiite bättre en stund utan LMM, men fortfarande skit. Andra gången märktes ingen skillnad, kanske var en tillfällighet.)
Dubbelkollat det där med kamaxeln.
Kollat kompressionen och den var jämn över alla fyra cylindrarna.
Råkade kolla fel tempmätare förra gången, men i dag mätte vi upp sprutets temperaturgivare och den stämde, hade 1,6 kOhm mellan stiften vid en temperatur på typ 30-35 grader.
Resultat: En jävla kvast av sotig rök ur avgasröret.
Skulle vilja få tag på en annan LMM... annars tror jag vi har testat alla grejer som kan påverka hur mycket bränsle motorn får
Styrsystemet baserar väl hur länge spridarna hålls öppna på
*Massa och temperatur på den luft som passerar LMM
*Motortemperatur
*Lambdasondens mätvärde
och sen räknar det väl ut hur länge de ska vara öppna med hjälp av bränslemapen? Vad har jag missat? Har spjälets läge någon betydelse för hur mycket bränsle som ska in i cylindrarna?