3288
Sök

Volvo 940 230FK - Small till och tappade all ork, går som en påse nötter

15 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
#1
Jag och polaren var ute och åkte lite med 940:n. Vi höll bra fart när det small till och bilen började gå riktigt kasst.

Den verkar gå på allt från 1-4 cylindrar. Man kan starta upp den och den går normalt, fem sekunder senare orkar den knappt hålla motorn snurrande. Ibland svarar den normalt på gas men oftast missar den på några cylindrar och "hackar" sig upp i varv.


Nån som har några teorier om var man ska börja leta fel?


Motorn: 203FK med 18T, portad 530, mappat originalsprut, större laddluftkylare och spridare
Senast redigerat av Thallid (6 november 2011)

Smålänning
7 883 Inlägg
6 november 2011
#2
Troligen nån vacuumslang som lossnat, eventuellt tryckrör eller annat rör som har med insugningssystemet att göra.
Kanske BTR?
Kanske skjutit IC:n?

Jag skulle råda dig att 1 - Kolla felkoder och 2 - mät upp bränsletrycket.
Senast redigerat av twin_cam (6 november 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

72 Inlägg
7 november 2011
#3
Jag hade ungefär samma problem för några dagar sedan, hackade upp till 3000 varv, då kom den igång ( i friläge) sen när man la i växel så orkade den knappt. hoppade hemåt och då var det slangen mellan luftburken och turbon som hade lossnat...


73 Inlägg
7 november 2011
#4
Låter som om någon slang har lossnat som de ovan skriver hittar du inge fel där, kolla då så inte kamremmen kuggade över så den feltänder!


15 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
#5
En får tacka för tipsen.

*Oljetryck är normalt
*Bränsletryck är ~4 bar.
*Kollade efter slangar som lossnat men jag hittade inga. De kan ju iofs vara spruckna på ställen som man inte ser/kommer åt... 

Lät den stå på tomgång en stund. Den var rätt trött i början och ville inte gå på alla fyra men efter ett tag gick den åtminstone rätt fint på tomgång. Gasar man så verkar det vara 50/50 på antingen svara på gasen eller börja hacka sig upp i varv.

Motorn stendog dog två gånger i rad när jag ruckade på en av spridarkablarna. Var ju stensäker på att jag hade hittat felet men det funkade inte tredje gången jag testade, så det kanske var ren slump.


twin_cam: Hur kollar man om btr:en fungerar? Om trycket ligger hyfsat jämnt på 4 bar borde den vara lugn eller?

Scultura: Har ett rejält rör mellan luftmassemätaren och turbinhuset och det såg helt ut, men det skulle ju kunna vara en spricka i gummiskarvarna. Ska kolla på det i morgon...

Alexarn: Vet du om man kan kolla det på nåt lätt sätt utan att skruva ned remskivan/kåporna? Tyvärr är spåret melan remskiva/vevaxel borta så remskivan är flytande. hmm

73 Inlägg
7 november 2011
#6
Blir nog bara att skruva av kåpan å kolla ifall att den sitter rätt vid markeringarna smile


15 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#7
Lite updates då... Har haft bilen i garage i dag och då syntes det ju tydligt att den går väääldigt fett. Det låg en hög av sot under avgasröret, den ryker svart och stiften är dyblöta...


Kan det vara någon kallstartstjosan som har hängt sig? Bränslemappen som har fått fnatt?

Vad kan orsaka att den går så himla fett att den knappt orkar hålla igång sig?

474 Inlägg
11 november 2011
#8
Tyvärr är spåret melan remskiva/vevaxel borta så remskivan är flytande.
Menar du alltså att "kilen" är borta? Isåfall är det ju inte särskilt konstigt att motorn går skit, då kan ju kamremmen sitta ungefär exakt hur som helst?


15 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#9
Alka0512 skrev:
Tyvärr är spåret melan remskiva/vevaxel borta så remskivan är flytande.
Menar du alltså att "kilen" är borta? Isåfall är det ju inte särskilt konstigt att motorn går skit, då kan ju kamremmen sitta ungefär exakt hur som helst?

Japp, kilen till remskivan är borta. Tror väl inte att det ska påverka kamremmen egentligen, blir bara lite bökigare att montera kamremmen eftersom man inte riktigt vet när motorn är nollad. Men jag har ju haft nere toppen och kört säkert 20 mil sen dess och motorn har gått kalas tills nu för en vecka sen... sad

474 Inlägg
11 november 2011
#10
Thallid skrev:
Alka0512 skrev:
Tyvärr är spåret melan remskiva/vevaxel borta så remskivan är flytande.
Menar du alltså att "kilen" är borta? Isåfall är det ju inte särskilt konstigt att motorn går skit, då kan ju kamremmen sitta ungefär exakt hur som helst?

Japp, kilen till remskivan är borta. Tror väl inte att det ska påverka kamremmen egentligen, blir bara lite bökigare att montera kamremmen eftersom man inte riktigt vet när motorn är nollad. Men jag har ju haft nere toppen och kört säkert 20 mil sen dess och motorn har gått kalas tills nu för en vecka sen... sad

Hmm.. Visst sitter hjulet till kamremmen också på kilen? Isåfall kan ju remskivan vridas utan att veven vrids, och tvärt om.. Isåfall har du ingen aning om hur kamremmen sitter. kan ju ändras hela tiden..
Men jag kommer inte ihåg om den sitter på samma kil eller om det är olika på dessa.


Smålänning
7 883 Inlägg
12 november 2011
#11
Alka0512 skrev:
Thallid skrev:
Alka0512 skrev:
Tyvärr är spåret melan remskiva/vevaxel borta så remskivan är flytande.
Menar du alltså att "kilen" är borta? Isåfall är det ju inte särskilt konstigt att motorn går skit, då kan ju kamremmen sitta ungefär exakt hur som helst?

Japp, kilen till remskivan är borta. Tror väl inte att det ska påverka kamremmen egentligen, blir bara lite bökigare att montera kamremmen eftersom man inte riktigt vet när motorn är nollad. Men jag har ju haft nere toppen och kört säkert 20 mil sen dess och motorn har gått kalas tills nu för en vecka sen... sad

Hmm.. Visst sitter hjulet till kamremmen också på kilen? Isåfall kan ju remskivan vridas utan att veven vrids, och tvärt om.. Isåfall har du ingen aning om hur kamremmen sitter. kan ju ändras hela tiden..
Men jag kommer inte ihåg om den sitter på samma kil eller om det är olika på dessa.

Det är samma kil, och jag misstänker att felet är hittat i så fall.

Det sitter ju inte en kil där utan anledning, eller?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

15 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#12
Jag är tveksam till det, minns att jag tog i för kung och fosterland i drevet för att vrida runt motorn när remskivan var av. Lyckades ju få på kamremmen och hade det inte funnits nåt som styrde mot vevaxeln så hade ju det varit nästan omöjligt att få remmen rätt på första försöket...

Jag tror bara den kilen (eller vad man kallar det) är till för att remskivan ska hålla samma position så man lätt kan se när 1:an och 4:an är i ÖD...
Senast redigerat av Thallid (12 november 2011)

474 Inlägg
12 november 2011
#13
Thallid skrev:
Jag är tveksam till det, minns att jag tog i för kung och fosterland i drevet för att vrida runt motorn när remskivan var av. Lyckades ju få på kamremmen och hade det inte funnits nåt som styrde mot vevaxeln så hade ju det varit nästan omöjligt att få remmen rätt på första försöket...

Jag tror bara den kilen (eller vad man kallar det) är till för att remskivan ska hålla samma position så man lätt kan se när 1:an och 4:an är i ÖD...

Tror dock inte att när du tar i för kung och fosterland är samma sak som när man kör med motorn, eller? Tänk efter lite nu..
Håller inte remskivan samma position (som den inte gör utan kil..) Så betyder det att vevaxeln kan snurra utan att kammen följer med, eller hur?
Eftersom kilen är där för att remskivan inte ska kunna snurra utan att veven också snurrar, vilket är samma sak som att se när 1:an är i ÖD. Men det vet ju du inte eftersom nu kan allt ändras, när som helst..


15 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#14
Alka0512 skrev:
Thallid skrev:
Jag är tveksam till det, minns att jag tog i för kung och fosterland i drevet för att vrida runt motorn när remskivan var av. Lyckades ju få på kamremmen och hade det inte funnits nåt som styrde mot vevaxeln så hade ju det varit nästan omöjligt att få remmen rätt på första försöket...

Jag tror bara den kilen (eller vad man kallar det) är till för att remskivan ska hålla samma position så man lätt kan se när 1:an och 4:an är i ÖD...

Tror dock inte att när du tar i för kung och fosterland är samma sak som när man kör med motorn, eller? Tänk efter lite nu..
Håller inte remskivan samma position (som den inte gör utan kil..) Så betyder det att vevaxeln kan snurra utan att kammen följer med, eller hur?
Eftersom kilen är där för att remskivan inte ska kunna snurra utan att veven också snurrar, vilket är samma sak som att se när 1:an är i ÖD. Men det vet ju du inte eftersom nu kan allt ändras, när som helst..

Mja, det kan mycket väl vara så att jag tänker fel där! Ska kolla i kväll hur det står till med kamaxelns position.

Black Smoke Racer
73 Inlägg
12 november 2011
#15
remhjulet har en egen kil och de nedre kamdrevet likaså, bara gamla b23 å b21 har ja för mig som har samma kil till båda 2...

15 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#16
Kollade kamremmen nu och den verkar vara ok. Kolven vänder precis när markeringen på kamaxeln går förbi punkten på kamremskåpan. Startade bilen utan LMM och den gick skit då med.

Ska höra om man kan låna nåns bränslebox och LMM och testa med, sen är idéerna fan slut hmm

Edit: Har inte kollat felkoderna än dock, har inte så bra koll på det där...
Senast redigerat av Thallid (12 november 2011)

15 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#17
Sammanfattning


Har kopplat ur LMM: Ingen skillnad
Kopplat ur tempgivaren i toppen: Ingen skillnad
Kört med potentiometer i stället för tempgivare: Ingen skillnad
Kopplat ur lambdasonden: Ingen skillnad (inte ens lambdalampan lös, men jag vet ju inte om den funkar)
Kamremmen sitter på plats.
Oljetryck normalt
Oljan ser normal ut
Läcker inte vatten
Bränsletryck: 4 bar och pumpen låter precis som vanligt
Relät som sitter på kylarvattenbehållaren funkar (vad det nu är till).
Vi har mätt upp LMM:en och den såg ok ut

Bilen sotar nåt helt sjukt. Vi hade igång den i 20 sekunder och den här högen(?) låg under slutröret: http://oeke.dyndns.org/IMAG1030.jpg.

Det går inte att ha bilen igång längre än så för hela garaget blir fullt av svart rök typ och det går inte att andas...

Och den går precis som när felet började, fast nu går den aldrig bra längre. Nu går den riktigt skitdåligt hela tiden och orkar knappt varva, men den startar alltid och orkar med tomgång när den är kall iaf.


Nån med fler idéer om vad vi ska kolla på den? Ska låna en LH2.4-styrbox av en polare, men kan inte hämta den förrän tidigast fredag.

Smålänning
7 883 Inlägg
15 november 2011
#18
Ja bränslebox är det sista.

Det va visst problem med vissa boxar då bilarna va nya.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
15 november 2011
#19
Det där med nedre drevet ska du nog kolla upp.
Det flytter sig fran o tillbaka oavsett hur mycket du är drar åt bulten.
Har varit ute för detta flera gånger eftersom dreven är i ett skitmaterial.
Ett råd för ditt eget bästa är att sätta dit ett nytt drev med "krysskil" på.
Hade axeln varit konisk så hade det funkat men den är cylindrisk.
Det behöver inte vara mer än nån mm det rör sig så blir allt typ kaos.

Ett välment råd bara.

15 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#20
lakhea skrev:
Det där med nedre drevet ska du nog kolla upp.
Det flytter sig fran o tillbaka oavsett hur mycket du är drar åt bulten.
Har varit ute för detta flera gånger eftersom dreven är i ett skitmaterial.
Ett råd för ditt eget bästa är att sätta dit ett nytt drev med "krysskil" på.
Hade axeln varit konisk så hade det funkat men den är cylindrisk.
Det behöver inte vara mer än nån mm det rör sig så blir allt typ kaos.

Ett välment råd bara.

Jo, det kan tänkas att det skapar problem, men har dubbelkollat så att kamaxeln ligger rätt så just nu borde det inte vara ett problem i alla fall. Nog för att man inte kan se på mikrometern var kolven vänder, men det är ju lätt inom marginalen för vad ett ställbart kamaxeldrev kan göra. Och oavsett så borde inte det i så fall ytterst minimala felet göra att bilen sotar som en sur diesel och att det rinner svart gegga ur avgasröret. Bilen är dessutom varvillig ibland, typ när den är kall och har rena stift.

Har testat lite mer grejer i dag...

Bytte till en annan bränslebox
Bytt tändkablar, stift och gjort rent föredelaren
Har kollat tändstiften med stroboskop och sålänge stiften inte är jätteblöta så tänder alla fyra fint.
Ryckt LMM:en igen (den verkade gå liiiite bättre en stund utan LMM, men fortfarande skit. Andra gången märktes ingen skillnad, kanske var en tillfällighet.)
Dubbelkollat det där med kamaxeln.
Kollat kompressionen och den var jämn över alla fyra cylindrarna.
Råkade kolla fel tempmätare förra gången, men i dag mätte vi upp sprutets temperaturgivare och den stämde, hade 1,6 kOhm mellan stiften vid en temperatur på typ 30-35 grader.

Resultat: En jävla kvast av sotig rök ur avgasröret.

Skulle vilja få tag på en annan LMM... annars tror jag vi har testat alla grejer som kan påverka hur mycket bränsle motorn får smile


Styrsystemet baserar väl hur länge spridarna hålls öppna på
*Massa och temperatur på den luft som passerar LMM
*Motortemperatur
*Lambdasondens mätvärde
och sen räknar det väl ut hur länge de ska vara öppna med hjälp av bränslemapen? Vad har jag missat? Har spjälets läge någon betydelse för hur mycket bränsle som ska in i cylindrarna?


Sök