3116
Sök

Audi A4 1,8t -97 Spikar efter chippning

79 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
Hej!
Chippade min bil på autotrim i gbg med BSR-chip för ca 1 vecka sedan.
Redan under provkörningen så började motorn "spika" då den laddar över till nästan 1,6 bar.
Det hackar speciellt när jag lägger i en hög växel och plattar.
Har bytt turbomagneten (minns inte exakt vad det hette men ser ut som en T-koppling med en kontakt).
Detta hjälpte inte trots killen på autotrim sa att dett var det säkra felet...

Någon som har en idé om vad som bör bytas/felsökas här näst? Är rädd att motorn ska ta skada då jag då och då råkar få den att ladda över och den spikar/slår av...
Värt att tillägga är att bilen är som sagt från 1997 och gått 25.000 mil

Tack på förhand
Rasmus
Senast redigerat av Salves (7 november 2011)

AudiSalve

Turbotekniker
54 Inlägg
7 november 2011
På din beskrivning så låter det som att den troligen inte spikar utan att den går in i laddtrycks eller moment spärr. Dvs motorn känner att laddtrycket är för högt och gör något åt det som att sänka tändning eller stänga av spridarna (fuel cut). Osäker på hur Audis databox fungerar dock.

Det du bör kontrollera är om du får skenande laddtryck av någon anledning eller om det är relaterat till chippet. Felkopplad slang på magnetventilen eller trasig slang till turbon ger skenande laddtryck tex.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

79 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
Magnetventilen skall vara rätt kopplad (annars var den fel från fabrik) men vilken av dem tre slangarna är det som kan vara trasig eftersom trycket skenar?
Tror inte det är chippet då hela databoxen är bytt til en från BSR och inte lödd av någon hobbymekare.
Värt att tillägga är att jag har en felkod på gasspjället (den går bla inte igen helt) om det kan ha något med saken att göra.

AudiSalve

Sök