2486
Sök

Fråga om b230 motor.

467 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#1
Tja det är så att jag gjorde en upptekt idag. jag plokade ner 2 st B230f motorer den ena från 87 den andra från 88 men bygd som en 89 tror jag. det jag märkte var att lagrena var inte samma storlek och det femta lagret var inte lickadana. på 88 motorn är 5e lagret ett som even har lager sidor. och på 87ans är det bara ett vanligt lager som dom andra men på den här motorn är istället mitersat ett liknade fast det är ett vanligt lager sen sitter dom andra lager kanterna på bloket på mitersta lagret. och 88 ser ut som allla andra motorer jag plockat ner. för jag hade ju tänkt ta alla saker från 88 till 87 men nu gick ju inte det så då moste jag ha lager till 87 men det vet jag inte var jag får tag på? skriv görna om ni vill ha för klaring på något. bild kan fixas imorgon. // MVH Daniel

612 Inlägg
8 november 2011
#2
B200/230 uppdaterades omkring 1988, de första åren tillverkades B230 med betydligt klenare innehåll än gamla B23-familjen för att minska friktionen och bränsleförbrukningen. Tydligen blev man inte nöjda med resultatet, eftersom man sedan återgick till kraftigare dimensioner på de senare motorerna. Ska man trimma är tidiga B230 med sitt klenare innehåll mindre lämpligt att använda...

467 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#3
G-sson skrev:
B200/230 uppdaterades omkring 1988, de första åren tillverkades B230 med betydligt klenare innehåll än gamla B23-familjen för att minska friktionen och bränsleförbrukningen. Tydligen blev man inte nöjda med resultatet, eftersom man sedan återgick till kraftigare dimensioner på de senare motorerna. Ska man trimma är tidiga B230 med sitt klenare innehåll mindre lämpligt att använda...

okej var kan jag få tag på dom äldre lagrena eller ska jag satsa på försöka att att sätta igen h¨ålen med kemosk metal på den nyare motorn do jag komverterade den till turbo men den började lecka så mycket olja så jag byte till turbo motorn. hålen jag sak seta igen isåfal är det innan olje flitret och det ner i tråget tror du det gär med kemisk metal?

612 Inlägg
8 november 2011
#4
Ingen aning om var det säljs lager... men har du frågat på Volvo?

Vägrar laga saker med kemisk metall, särskilt saker som kan ställa till stora problem om det inte fungerar. Släpper pluggen på trycksidan så får din motor inget oljetryck, och du dränker vägen med olja...

Annars kostar en annan motor en femhundring...

467 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#5
G-sson skrev:
Ingen aning om var det säljs lager... men har du frågat på Volvo?

Vägrar laga saker med kemisk metall, särskilt saker som kan ställa till stora problem om det inte fungerar. Släpper pluggen på trycksidan så får din motor inget oljetryck, och du dränker vägen med olja...

Annars kostar en annan motor en femhundring...

okej men jag skulle ha den till en 740 som golvet är sönder rostat på ineifrån men lagad under ifrån så den går iogenom besiktningen sä tänkte ha den som vinter bil i år dä jag voltade med föra årets vinterbil för ett par veckor sen så blir nog att fixa lager till 87 motorn. men jag tänkte på det det är bara ramlagrena som är skilnad på 87an och 88 eller är det något mer?

467 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#7
svenssonracing skrev:
http://folkraceshop.se/vevlager-volvo-b230-glyco

Är det dom du är ute efter?

nopp dom här är det. http://folkraceshop.se/ramlager-volvo-b … fl2%3DB230 plus axellager men från folkraceshop.se beställar jag inga lager igen.


Sök