3380
Sök

Söker billigt ställe att ställa in framvagn

1 314 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder så söker jag ett ställe i närheten som man kan lämna in bilen för framvagnsinställning wink Kolla med ett företag i närheten och den skulle ha 1500kr för detta och det lät väldigt dyrt sad Så om nån vet nåt bra ställe som är relativt billiga i närheten av alingsås, vårgårda, sollebrunn, borås m.m så får ni gärna tipsa om det wink

// Martin

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

785 Inlägg
8 november 2011
#2
Bör inte kosta mer än max 750:- för endast framvagnen.
Inte svar på din fråga, men en åsikt.

Its not the fart that kills, its the smell...

1 314 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#3
Fredde_Vette skrev:
Bör inte kosta mer än max 750:- för endast framvagnen.
Inte svar på din fråga, men en åsikt.

Jo, jag gick in till dem och frågade och dem tar betalt för fyrhjulsinställning men då sa jag att dem bara skulle ställa in framvagnen men då svara hon "den ska ändå upp i hela apparaten så vi tar betalt för fyrhjulsinställning ändå"

Vet inte riktigt hur det fungerar men dem skulle ändå ha 1500kr wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

5 089 Inlägg
8 november 2011
#4
Om det gäller 740in så tar vi 650 kr här i trollhättan på mitt jobb. Är ju en bit att åka dock ;P

Och alla som gör hjulinställning seriöst idag mäter både fram och bak. man ställer framvagnen beroende på hur bakvagnen står så att bilen går rakt när du kör.

Om du bara vill mäta fram så åk till närmaste "okq8" verkstad (eller liknande), dom brukar alltid ha en toe-sticka som dom bara mäter framvagnen med. Blir väll inte exakt med alltid något smile

\Lindgren

210 Inlägg
8 november 2011
#5
800 kr. för en framvagninställning hos en större däckfirma. Vad de gör är att ställa ratten rakt, lossa stryrlederna, justera dem så toe-in och allt det där står rätt och spänna styrlederna igen. Normalt behöver man inte röra bakvagnen.


785 Inlägg
8 november 2011
#6
Oftast kan man inte göra så mycket med bakvagnen heller, men det är ju bra om framvagn och bakvagn "linar up" med varann så du slipper köra på tvären. ( mer än nödvändigt, hehe)

Its not the fart that kills, its the smell...

1 314 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#7
FLindgren skrev:
Om det gäller 740in så tar vi 650 kr här i trollhättan på mitt jobb. Är ju en bit att åka dock ;P

Och alla som gör hjulinställning seriöst idag mäter både fram och bak. man ställer framvagnen beroende på hur bakvagnen står så att bilen går rakt när du kör.

Om du bara vill mäta fram så åk till närmaste "okq8" verkstad (eller liknande), dom brukar alltid ha en toe-sticka som dom bara mäter framvagnen med. Blir väll inte exakt med alltid något smile

Ok, det låter ju bra wink Ja det gäller 740in wink Anledningen till att jag vill ställa in framvagnen är för att däcken sliter snett och bara för nyfikenhet så undrar jag om det är nån som vet hur dem justerar framvagnen på en 740?
Senast redigerat av RallyMartin (9 november 2011)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

1 314 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#8
Bosse-buss skrev:
800 kr. för en framvagninställning hos en större däckfirma. Vad de gör är att ställa ratten rakt, lossa stryrlederna, justera dem så toe-in och allt det där står rätt och spänna styrlederna igen. Normalt behöver man inte röra bakvagnen.

Men om dem bara lossar styrlederna och fixar det så kommer väl inte däcken sluta slita snett? Eller är jag ute och cyklar nu?

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

1 624 Inlägg
9 november 2011
#9
RallyMartin skrev:
Bosse-buss skrev:
800 kr. för en framvagninställning hos en större däckfirma. Vad de gör är att ställa ratten rakt, lossa stryrlederna, justera dem så toe-in och allt det där står rätt och spänna styrlederna igen. Normalt behöver man inte röra bakvagnen.

Men om dem bara lossar styrlederna och fixar det så kommer väl inte däcken sluta slita snett? Eller är jag ute och cyklar nu?

350:- i GBG.

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
397 Inlägg
9 november 2011
#10
Jag tror att större däckfirmor tar runt 800:- på 2-hjulsdrivna bilar som någon påpekade här tidigare, jag tror jag betalade 1600:- sist på Euromaster men då var det för en 4-hjulsinställning på Urquattron. Andra alternativ är att gå till en gymnasieskola som har fordonsprorammet(troligen lite billigare än en däcksfirma) eller bonnmeka själv genom att ställa toe-in med hjälp av en träpinne med ett par spikar i som du först håller upp på framsidan av däcken o markerar på däcken med tejp vart spikarna var o sedan rullar fram bilen så du får tejpen på däckets baksida o kollar om avståndet har ökat eller minskat.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
9 november 2011
#11
försök ringa runt dom lokala mindre verkstäderna har du tur så hittar du någon gammal gubbe som kan ställa framvagnarna..och förstår hur man ska göra

dagens supermaskiner gör ingen nytta för idioterna som ställer hjulen förstår inte vad dom håller på med

gjorde en inställning på en större firma här i örebro och vilka sopp skallar på att ställa hjulinställningen

dom provkörde inte ens bilen efteråt

Kör fort så hinner inget hända...

210 Inlägg
9 november 2011
#12
Men om dem bara lossar styrlederna och fixar det så kommer väl inte däcken sluta slita snett? Eller är jag ute och cyklar nu?

Det finns inget annat att justera framvagnen med på en normal bil vad jag vet. Fjäderbenen sitter där de sitter och likaså drivaxlarna så där finns inget att justera. Eftersom styrlederna sitter längre ner än mitten på hjulet så ändras hjulens lutning inåt/utåt genom att skruva på styrlederna då det ändrar längden på styrstagen.
Senast redigerat av Bosse-buss (9 november 2011)


Smålänning
7 883 Inlägg
9 november 2011
#13
Om bilen plogar för mycket med framhjulen (för mycket toe) så kommer hjulen slita snett.

Jag gav 800 för det sist, då körde dom fyrhjulsmätning och framvagnsinställning.

Tog även hänsyn till att bilen är sänkt, och den blev stabil som satan efter.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 314 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#14
twin_cam skrev:
Om bilen plogar för mycket med framhjulen (för mycket toe) så kommer hjulen slita snett.

Jag gav 800 för det sist, då körde dom fyrhjulsmätning och framvagnsinställning.

Tog även hänsyn till att bilen är sänkt, och den blev stabil som satan efter.

Tack för tipsen allihopa wink

twin_cam: Vad vad det för firma som du lämna in bilen på då?

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

309 Inlägg
9 november 2011
#15
volvo här i gävle tog 600kr för att justera på min sierra. dom borde väl ha hyffsat likande pris inom koncernen om man inte räknar med storstadsverkstäderna
Senast redigerat av jonas_ahman (9 november 2011)

Läser och släcker felkoder. pm för info

7 274 Inlägg
9 november 2011
#16
jonas_ahman skrev:
volvo här i gävle tog 600kr för att justera på min sierra. dom borde väl ha hyffsat likande pris inom koncernen om man inte räknar med storstadsverkstäderna

Samma här. 600kr för 4hjulsinställning så länge som inte delarna sitter som fan då kan priset öka lite.


1 314 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#17
Brains skrev:
jonas_ahman skrev:
volvo här i gävle tog 600kr för att justera på min sierra. dom borde väl ha hyffsat likande pris inom koncernen om man inte räknar med storstadsverkstäderna

Samma här. 600kr för 4hjulsinställning så länge som inte delarna sitter som fan då kan priset öka lite.

Då får jag nog ta och ringa Volvo i alingsås imon och höra vad dem tar för det wink Tack för tipset!

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

154 Inlägg
9 november 2011
#18
Pecka i Göteborg på hisingen är bra.

http://lmgtfy.com/?q=Pekkas+framvagnsservice
Senast redigerat av Bimiss (9 november 2011)

1 314 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#19
Bimiss skrev:
Pecka i Göteborg på hisingen är bra.

http://lmgtfy.com/?q=Pekkas+framvagnsservice

Ok, tackar wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

143 Inlägg
9 november 2011
#20
där jag jobbar tar vi 550 för framvagn.



Sök