2593
Sök

230f -87 i 740 -90 har ingen gnista.

15 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#1
Hej. Jag var tvungen att byta motor i min Volvo 740gl -90 och fick då tag på en som jag fick ta. Motorn va en 87a men eftersom jag bara skulle ha motorn och använda min komponenter så tänkte jag inte mer på det och vad jag fick höra så skulle det bara vara att byta. Sagt och gjort, jag lyfte ur min gamla motor och skicka ner den andra. Jag skruvade ihop allt utan problem och de enda som var olikt var att nån kontakt hade en annan färg, men fick ihop den i alla fall. Sen skulle den startas och då märker jag att den inte har gnista och ser då att jag har en givare på min 90-motor som satt vid motor/växellåda och inte fanns på 87an, där den istället satt under fördelaren. Ska tydligen vara nån gnistgivare eller nått. En väldigt Volvokunnig sa att det gick ändå om man bara kopplade in sladden där istället, så ja provade, men den har fortfarande ingen gnista. Ström finns fram till tändspolen. Har man 90-givaren i hand och inkopplad och drar den mot metall så går pumpen igång men kopplar man in på 87-givaren, den på fördelaren så händer inget. Vad är det som inte stämmer? Ska gå att köra med gamla motorn till nya elsystemet enligt honom, han har gjort det förut i alla fall. Är det nån styrenhet som inte kan med 87-givaren och därför inte ger signal? Kontakterna ser likadana ut på båda givarna. Är extremt tacksam för alla svar så tveka inte. Tack på förhand // Joel.

Fullgas spar tid, tid är pengar, bara att gasa alltså!

SKANK Performence
272 Inlägg
15 november 2011
#2
den kallas för hallgivare... den ger signal till soppan o tändningen att motorn snurrar o att den ska börja mata in bensin o tända.. kan du inte montera den vid växellådan? om du tar sakerna från gamla motorn? jag har inte testat själv så vet inte om det funkar men borde göra det.

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

15 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#3
Jag håller på att sätta dit gamla svänghjulet och givaren nu så ska den ha gnista. Får återkomma med resultat senare.

Fullgas spar tid, tid är pengar, bara att gasa alltså!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 november 2011
#4
tuktarn skrev:
Jag håller på att sätta dit gamla svänghjulet och givaren nu så ska den ha gnista. Får återkomma med resultat senare.

glöm inte att montera svänhjulet rätt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

15 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#5
Har hört mig för lite och när motorn är nollad så ska ett ställe på svänghjulet, där det inte finns hål, vara riktat mot startmotorn. Stämmer eller? Vad händer annars?

Fullgas spar tid, tid är pengar, bara att gasa alltså!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 november 2011
#6
tuktarn skrev:
Har hört mig för lite och när motorn är nollad så ska ett ställe på svänghjulet, där det inte finns hål, vara riktat mot startmotorn. Stämmer eller? Vad händer annars?

japp det stämmer  smile
ja den kommer inte att gå igång om den stå fel eller så kommer den gå riktigt taskigt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

15 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#7
Alla givare som sitter på själva motorn, vet inte om det är nån temp givare och nått annat men det är monterat på blocket, ska jag byta dessa och ta dom som sitter på 90-blocket? Börjar med att sätta dit svänghjulet så ska vi se sen hur den beter sig big_smile Tack för svaren.

Fullgas spar tid, tid är pengar, bara att gasa alltså!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 november 2011
#8
tuktarn skrev:
Alla givare som sitter på själva motorn, vet inte om det är nån temp givare och nått annat men det är monterat på blocket, ska jag byta dessa och ta dom som sitter på 90-blocket? Börjar med att sätta dit svänghjulet så ska vi se sen hur den beter sig big_smile Tack för svaren.

du måste ha alla givare från ditt gamla block och sätta dom på ditt nya

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

15 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#9
Bytt svänghjul o givare nu och den startar och går som den ska nu smile Tack så mycket för hjälpen.

Fullgas spar tid, tid är pengar, bara att gasa alltså!


Sök