11 november 2011
Trådstartare
Hej. Jag var tvungen att byta motor i min Volvo 740gl -90 och fick då tag på en som jag fick ta. Motorn va en 87a men eftersom jag bara skulle ha motorn och använda min komponenter så tänkte jag inte mer på det och vad jag fick höra så skulle det bara vara att byta. Sagt och gjort, jag lyfte ur min gamla motor och skicka ner den andra. Jag skruvade ihop allt utan problem och de enda som var olikt var att nån kontakt hade en annan färg, men fick ihop den i alla fall. Sen skulle den startas och då märker jag att den inte har gnista och ser då att jag har en givare på min 90-motor som satt vid motor/växellåda och inte fanns på 87an, där den istället satt under fördelaren. Ska tydligen vara nån gnistgivare eller nått. En väldigt Volvokunnig sa att det gick ändå om man bara kopplade in sladden där istället, så ja provade, men den har fortfarande ingen gnista. Ström finns fram till tändspolen. Har man 90-givaren i hand och inkopplad och drar den mot metall så går pumpen igång men kopplar man in på 87-givaren, den på fördelaren så händer inget. Vad är det som inte stämmer? Ska gå att köra med gamla motorn till nya elsystemet enligt honom, han har gjort det förut i alla fall. Är det nån styrenhet som inte kan med 87-givaren och därför inte ger signal? Kontakterna ser likadana ut på båda givarna. Är extremt tacksam för alla svar så tveka inte. Tack på förhand // Joel.
Fullgas spar tid, tid är pengar, bara att gasa alltså!