Hej alla Forummedlemmar här på Garaget.org! Nu ska jag försöka förklara det här på enklaste sätt med bilder och sådant så att ni förstår.
Jag har nu köpt en bilstereo till min bil. Jag köpte bilen begagnad i oktober och då fanns det ingen bilstereo i bilen därav av köpet. Och det som var ännu tråkigare var att det inte fanns någon kontakt i bilen utan bara en massa lösa kablar som ni ser på bilden nedan:
Men men, jag tänkte jag tar och köper en stereo ändå och försöker koppla ihop alla kablar. Och det gick väl bra till en början. Jag har koll på vilka kablar som ska skarvas ihop med vilka men jag får inte ljudet att fungera.
Så där ser det ut på baksidan av stereon.
Här ser ni hur jag har kopplat ihop det...
(jag är medveten om att en kabel har lossnat, den lossnade när jag tog upp den)
Ser väl ganska rörigt ut men vad jag vet så har jag kopplat allt rätt, fast kanske inte ändå.
Så här ser kopplingarna ut:
På den ena är det färgerna:
Gul
Blå
Röd
Svart
Alla färger vet jag vad de betyder.
På den andra kopplingen är det färgerna:
Grön
Grön/svart
Vit
Vit/svart
Grå
Grå/svart
Lila
Lila/svart
Det där är ju högtalarsladdar som ska kopplad till bilens högtalare kablar men PROBLEMET är att inte alla kablar har samma färg!?
Alltså, något fel har jag ju gjort men VAD? Jag blir fan inte klok på det här. Har försökt med det här i ett flertal timmar utan att få det att fungera.
Ni som har någon aning om vad som kan vara fel så ge mig ett tips! Högtalarna verkar fungera, för det klickar till i de ibland och man hör att brusar lite ibland men inget ljud kommer ur dom!
Sedan en till fråga:
Den där tjockaste svarta kabeln som kommer från bilen, det är ju antennkabeln men den passar ju inte till stereon? Kontakten verkar ju inte passa? Skit konstigt. Eller kan man ta bort kontakten och därefter få in antennkabeln i stereon?
Ja,ja det här blev lite rörigt nu
Men hoppas någon vet vad problemet kan vara! Man blir gaalen när man inte får det att fungera efter...ah jag vet inte hur många timmar!!