2501
Sök

Projekt Toxic Bird! Pro Touring Pontiac Firebird T/A 70:a

Har alltid varit svag för muskelbilsepoken men av olika skäl så har det inte blivit nån förrns nu på äldre dar. Bygger nu på en Trans-Am från 1970, första årgången av andra generationen Firebirds. Det kommer att bli Pro... Visa mer

186 099 Visningar
Uppdaterades senast 28 juni 2017
262 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#21
Hej på er! Ja det har väl inte hänt så vansinnigt mycket i garaget. Det började med att stormen förra söndagen tog strömmen men den är tillbaks nu iaf. Själv så har jag varit och jobbat i Kecskemet (Ungern) och lyckades dra på mig en ordentlig förkylning där nere, inge kul alls och flyga hem med ett huve som kändes som en fotboll. Nu e jag hemma igen och förkylningen ger sakta med sig, har även ett hus som renoveras och det får ha högre prioritet än Pontiacen.

Har fått lite papper från Riksarkivet vad det gäller bilens förra ägare, väldigt kul läsning. Den registrerades 1973-05-21 och togs in till Sverige av AB Curt Eklund, den såldes och rullade första tiden i Stockholm med omnejd. Såldes sen upp till Jokkmokk där den rullade många år för att till slut hamna i Olofström som bara ligger några mil härifrån. Sen vandrade den vidare upp i de Småländska skogarna.

Har börjat jaga upp de förra ägarna och hittat flera av dem som jag tänker kontakta så fort förkylningen gett med sig, inte trevligt att sitta och hosta och snörvla i luren. big_smile Ska höra om de har foton på bilen och någon historia om varför de köpte den, om de varit på nån långresa m.m. Ska sen sammanfatta allt som ett litet trevligt dokument som kan följa bilen i framtiden.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

220 Inlägg
8 december 2011
#22
Lycan skrev:
Hej på er! Ja det har väl inte hänt så vansinnigt mycket i garaget. Det började med att stormen förra söndagen tog strömmen men den är tillbaks nu iaf. Själv så har jag varit och jobbat i Kecskemet (Ungern) och lyckades dra på mig en ordentlig förkylning där nere, inge kul alls och flyga hem med ett huve som kändes som en fotboll. Nu e jag hemma igen och förkylningen ger sakta med sig, har även ett hus som renoveras och det får ha högre prioritet än Pontiacen.

Har fått lite papper från Riksarkivet vad det gäller bilens förra ägare, väldigt kul läsning. Den registrerades 1973-05-21 och togs in till Sverige av AB Curt Eklund, den såldes och rullade första tiden i Stockholm med omnejd. Såldes sen upp till Jokkmokk där den rullade många år för att till slut hamna i Olofström som bara ligger några mil härifrån. Sen vandrade den vidare upp i de Småländska skogarna.

Har börjat jaga upp de förra ägarna och hittat flera av dem som jag tänker kontakta så fort förkylningen gett med sig, inte trevligt att sitta och hosta och snörvla i luren. big_smile Ska höra om de har foton på bilen och någon historia om varför de köpte den, om de varit på nån långresa m.m. Ska sen sammanfatta allt som ett litet trevligt dokument som kan följa bilen i framtiden.

Antar att ägare i Jokkmokk var om jag inte minns fel namn (Mats Tikka) för det finns tydligen bara några få 70:or i Sverige varav han hade en i just Jokkmokk.Isåfall körde de Streetrace förr med bilen innan han bytte ut 70:an mot en 76:a Trans Am. Använde firman Eklunds bilen nåt,min 73:a togs i trafik nån eller några veckor av första firman innan den såldes till första ägaren. Är det inte lite häftigt att få fram bilens historik som jag sa?Krya på dig nu big_smile
Senast redigerat av Transam1973 (8 december 2011)

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

28 Inlägg
14 februari 2012
#23
klart de är tikkas gamla... har varit me i en och annan bilsport med mera.. big_smile den bilen har historia

262 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
#24
Hej på er! Nu är jag tillbaka efter ett långt uppehåll, har lagt min fritid på att få ett hus färdigt och och det har tagit sin tid. Har varit korta stunder i garaget och plockat lite grand men har inte hänt så mycket att det varit värt att rapportera.

Nu har jag fått mera tid över så nu ska jag uppdatera lite oftare. Det som hänt är att jag även byggt mig ett garage till, ska bli lackbox och förvaring till Pontiacen när den är klar. Nu står karossen där medans jag ska göra iordning dörrar, skärmar och huv.

Titta länge och väl på olika huvgångjärn bl.a Billets men det är ju vansinnespriser, ger inte 6000-8000kr för ett par. De gamla orginalgångjärnen var väldigt slitna och glappade kopiöst. Jag bestämde mig för att renovera de jag hade så jag slipade bort de gamla nitarna. Borrade upp hålen och brotschade det sista för att få de runda, sen svarvades det nya "nitar". Jag la även teflonbrickor mellan alla stagen där de ledar sig, istället för att nita ihop gångjärnen igen så skruvade jag ihop dem. Måste säga att de blev bättre än nya, väldigt tajta och stabila men ändå går de lätt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-2e1649572ba5a8562602bec1e8b73ed0.jpg
Fjädern var inte nådig att få på plats igen men det gick och jag blev väldigt nöjd med funktion och utseende.smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

68 Inlägg
17 maj 2012
#25
Äntligen! Välkommen tillbaks wink


172 Inlägg
17 maj 2012
#26
ser trevligt ut med ditt projekt. kommer att följas.

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
18 maj 2012
#27
Alltid spännande med en storblocksbil wink Kul att den har lite svensk historia dessutom. Kommer att följa såklart cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

262 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#28
Claes_Kent skrev:
Äntligen! Välkommen tillbaks wink

Tack så mycket, ja det är skönt att äntligen komma igång igen lite mer regelbundet i garaget.

panzerknackers skrev:
ser trevligt ut med ditt projekt. kommer att följas.

Ja det är ett kul projekt där man får låta fantasin flöda fritt, tack vare det inte blev en orginalrenovering så har man ganska så fritt spelrum. big_smile Ska följa ditt projekt som oxå verkar väldigt lovande.

-MATS- skrev:
Alltid spännande med en storblocksbil wink Kul att den har lite svensk historia dessutom. Kommer att följa såklart cool

Ja den har varit med om en hel del, med 25 ägare förutom mig så önskar man att den kunde tala om vad den varit med om. Ska som sagt ta och försöka få kontakt med tidigare ägare har bara inte fått tummarna ur ännu.roll


Idag så har båda framskärmarna blivit plåtrena och jag har svetsat igen positionsljushålen. Använder numera nästan helt uteslutande Dillon gassvets till all tunnplåt, en gasdriven tigsvets kan man nog kalla den.
Tennspacklat svetsen efteråt så nu är det dags att epoxilacka dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-75b8fe4d983f45b4f16cc356a50253c6.jpg
Det är inte snö på marken utan blästersand. big_smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

13 Inlägg
18 maj 2012
#29
Trevligt objekt


262 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#30
freddemannen skrev:
Trevligt objekt

Tack så mycket.

I helgen så blev det lite gjort iaf, det blev huvens tur att få lite ompyssling. Det satt gamla hederliga huvlås av modellen fastskruvad krombricka i huven med hårnålspinne som lås. Jag köpte för ett tag sen lite modernare lås som nu skulle sättas på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-4ed41732ef334fa2b715f60c08e111d8.jpg
Som synes var det mer vilja än kunnande från den som satt dit de gamla huvlåsen, man undrar hur man mätt för att få till det såhär.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-13e6cfa9791fa4ef35569aac774e5d86.jpg
Här har jag börjat kapa upp för de nya huvlåsen, hålsåg med rätt diameter i lilländen och sen såga sig ned till storänden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-f1f2cce1a48b4307f4a6654dcdb91cfc.jpg
Här är det nya låset inpassat, ska bara göras hål till skruvarna oxå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-bde81318b48637667f638821fdf5745b.jpg
Så här blev det på undersidan, klurar på att bygga in låset lite snyggare men det blir en senare fråga det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-fe1cc37ad74ff3be46e484a2bcb6c898.jpg
Den här bilden välte omkull, vet inte varför men man ser ju ändå hur det ser ut med de nya låsen. hmm

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

172 Inlägg
21 maj 2012
#31
ser riktigt bra ut. har haft sådana lås och de låser riktigt bra.

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

Totalt okunnig
413 Inlägg
23 maj 2012
#32
Blir nog bra detta. Är det ngt jag ångrar i mitt liv är varför jag inte lärde mig och svetsa och blev lite bättre på bilmekande i min ungdom.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar

262 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
#33
panzerknackers skrev:
ser riktigt bra ut. har haft sådana lås och de låser riktigt bra.

Ja de ser ut att kunna funka bra med dessa huvlås.cool


Mane_Attraction skrev:
Blir nog bra detta. Är det ngt jag ångrar i mitt liv är varför jag inte lärde mig och svetsa och blev lite bättre på bilmekande i min ungdom.

Tack! Det är aldrig för sent att lära sig nåt nytt, det är bara man själv som sätter gränserna för vad man klarar och inte klarar. Visst tar det tid ibland när man gör saken själv istället för att lämna iväg jobbet till ett proffs, men vad lär man sig på det.wink

Ikväll så fick jag ge med mig och fixa till en ny brevlåda, min sambo har tjatat länge om detta. Så det var o plocka fram airbrushen ur gömmorna. Är lite ringrostig för har inte gjort nåt med sprutan sen förra sommaren, men donade till en ros i true fire stil. Min sambo blev helnöjd och är "kunden" nöjd så är jag nöjd. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-4d6d24364b84372042747713a1ca2172.jpg

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

Yawn...
3 151 Inlägg
25 maj 2012
#34
Snyggt! smile Lär ju definitivt bli ensam med den lådan i alla fall... Dvs till Rusta snor din idé och sedan har alla likadana massproducerade, haha. big_smile wink

262 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#35
Mervolic skrev:
Snyggt! smile Lär ju definitivt bli ensam med den lådan i alla fall... Dvs till Rusta snor din idé och sedan har alla likadana massproducerade, haha. big_smile wink

Tack! Ja man vet ju aldrig vad som händer med kreationerna, vet om andra som helt plötsligt hittat motiv de gjort som vinylstickers att sätta på bilar. hmm

Har haft fullt upp med annat så det har inte hänt så mycket på Pontiacfronten. Vardagsbilen (SAAB 9-5:a) bytte jag vattenpump och drivrem i torsdags efter jobbet, sen var det fredagsmys med sambon, lördagen tillbringades i Halmstad med whippetrace (dragracing för vinthundar), söndags var det Mors dag och måndagen körde vi skräp.

Ikväll så har det blivit lite gjort, börjat med innerskärmarna som slipas plåtrena. Hål som ska svetsas igen och lite rost på den ena som ska lagas. Det tar sin lilla tid men snart är alla lösa delar klara för epoxigrund.smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-92fafb65137208b2a4a696dfa8a017a8.jpg

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

241 Inlägg
3 juni 2012
#36
kul projekt smile kommer lätt följas smile


262 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#37
Äntligen har man semester, känns som det är tusen saker som ska göras med hus och trädgård. Lite tid ska allt spenderas nere i garaget iaf, har rivit subframen som ska slipas och lackas så jag kan montera de nya bärarmarna med luftfjädringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-1722827474c33c1916cc65fa44901298.jpg
Fjädrarna är inget att leka med, här är ett tips. Plocka bort stötdämparen och sen kan man trä i en gängstång mellan övre stötdämparfästet och nedre bärarm. En plattjärnsbit som man borrar hål i sen muttrar som man kontralåser mot varandra som stöd mot undre bärarm. Gänga på den övre muttern vid stötdämparinfästningen med någon centimers glapp, ta bort muttern till spindelleden. Slå till på spindeln så att spindelleden lossnar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-696ba2a16bae726c2dcde470a98e2312.jpg
Montera bort övre bärarm med spindeln och sen är det bara att släppa trycket på fjädern genom att gänga på övre muttern. Tycker att detta är betydligt smidigare än att bråka med fjäderspännare och domkrafter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-2e591d42447598f9dcfa5ade30f5896e.jpg
Nu är subframen nedplockad och slipning ska påbörjas, inte det roligaste jobbet men det ska göras det oxå. smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

262 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#38
Då var subframen nedslipad och det var dags att förbereda för airride. Det är viktigt att det finns frigång runt om luftbälgen så det inte finns risk för nötskador oavsett vilket läge det är på åkhöjden. Fick med en ganska så hyfsad beskrivning på vad som behövdes göras från RideTech, mätte ut hur mycket som skulle kapas bort och tog hörnorna med 24mm hålsåg för en fin radie. Sen var det en kombination av skärbrännare och vinkelslip som gjorde jobbet. Även "tänderna" som håller överdelen på orginalfjädern skulle bort och min Dillonsvets är helt suverän som skärbrännare, nästan som plasmaskärare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-03c3a53c83b6f4f499034441cac1d3a9.jpg
Här är det uppkapat enligt ritning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-e1c505dfa8e635358793cf7c04abe78f.jpg
Kapade "tänderna" till fjäderfästet, blev varmt som tusan om fingrarna för all värme slog tillbaks uppåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-8fe91b5fee06754d65202cdbaea2f1df.jpg
Provmontering av undre bärarm och luftdämpare för kontroll av frigång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-3f8f25b061839f31f43914562ac834e0.jpg
Bara att konstatera att det är gott om plats för bälgen att röra sig på utan att det tar i. Nu är det dags att få på färgen så man kan montera tillbaka subframen. big_smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

1 966 Inlägg
13 juli 2012
#39
Du verkar vara en j*vel på å bygga du! Ska följas, lagt prenumeration smile

262 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#40
ehedman skrev:
Du verkar vara en j*vel på å bygga du! Ska följas, lagt prenumeration smile

Man får tacka och buga! Kul att du hakar på min tråd. smile

Nu går man i väntans tider, ja så allvarligt är det inte men beställt lite prylar till framvagnen. Har fått bekräftelse på att sakerna är på väg från Amerikat, är bl.a en 2 3/4 varvs styrsnäcka, hjälpstyrarm, polyurethanebussningar m.m.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120


Sök