2523
Sök

Geggig olja på en golf 2006

9 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#1
hjälp
sad

9 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#2
oljan är rinnig i oljestickan och geggig under oljelocket

248 Inlägg
12 november 2011
#3
den är nämligen inte vit/grå färgad också?

9 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#4
nere i stickan ser den fin ut förutom då att den är rinnig men på oljelocket är den "geggig" och gulfärgad.

/T

261 Inlägg
12 november 2011
#5
kör du mycket kortkörningar?


248 Inlägg
12 november 2011
#6
det du kan ha fått, kan vara sludge, detta händer då om man kör ofta korta sträckor. för att bli av med detta så måste oljan värmas upp över 85grader under en längre period för att bli av med geggan.
Senast redigerat av Denzig (12 november 2011)

9 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#7
minsta körsträckan är 11km*2 på vardagar och en gång i veckan 110km*2

248 Inlägg
12 november 2011
#8
vevhusventilationen kanske är kass?

9 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#9
jag hade bilen på en verkstad i hörby där han kollade på den samt blåste med tryckluft ner i oljestickan och på insugningensslangen. Han sa att det var som det ska och att det förmodligen kommer att försvinna med tiden. Tycker dock att problemet växer istället då de geggigt och blött på oljelocket.

/T

261 Inlägg
12 november 2011
#10
är förmodligen den där milen du åker varje dag, antar att den får stå under dagen och kallna för att sedan köras en mil hem igen.


9 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#11
ok. Tänkte göra ett oljebyte+filter samt hälla ner en motortvätt innan tömning av oljan. Hoppas på att det kommer att försvinna då men kommer detta att uppstå igen och är detta på något sätt farligt?


Mvh T

133 Inlägg
12 november 2011
#12
Du måste köra långt och hetta upp oljan ordentligt för att det ska försvinna. Det är inte en engångsfix, utan om du fortsätter köra smått kommer det bli så igen. Ett oljebyte kommer inte förändra någonting.


747 Inlägg
12 november 2011
#13
Som tidigare säger så handlar det om att oljan inte hinner komma upp i driftstemperatur på ca 90-100 grader, antingen får du köra någon omväg eller helt enkelt acceptera detta.

/ Toni Larsson

9 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#14
absolut,ska köra lite omvägar framöver smile men angående rinnig olja då? vad kan detta bero på?
Tack för alla tips btw!

/T

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 november 2011
#15
En mils körning ska räcka för att värma upp oljan tillräckligt på en så pass liten motor. Beror ju iofs på vd det är för typ av körning. En mil i stan räcker förmodligen inte. Och så länge det enbart är geggigt på oljelocket o ingen annanstans så spelar det inte nån som helst roll. För jag antar att det inte ser likadant ut nere i toppen om du tittar ner där...

Sen vad du menar med rinnig olja vet jag inte. Oljan o motorn ska ju rinna. Och vad jag har förstått så är det ganska tunn olja i moderna motorer, den blir ju även ändå tunnare när den är varm. Stinker det bensin om den?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

9 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#16
det är landsvägskörning och hastigheten är alltid mellan 70-100km/h..så ingen stadskörning alltså...
När jag köpte bilen va de bara geggigt på oljelocket men nu är den även blöt...
Tyckte inte de luktade bensin kände även med fingrarna men kunde inte tyda något sådant..om vatten skulle komma ner dit så skulle de väl ändra färg? ok,så det kan vara för tunn olja? tror dom körde castrol LL 5w-30 edge? För den är så pass tunn att jag inte kan tyda hur mycket olja som finns i motorn

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 november 2011
#17
Ja vatten i oljan skulle synas, plus att vatten skulle försvinna ur kylsystemet. Det kan även ha lite med väderleken att göra, det är ju mycket fuktigt ute och temperaturer där det växlar både över o under 0-graderssträcket ger mycket kondens i slutna utrymmen.

Tror inte oljan är för tunn, är den nybytt så har den ju väldigt lite "färg" och det kan vara väldigt svårt att se den. Har lite samma svårighet att läsa av nivån på en skogsmaskin jag kör när man bytt olja, och i den är det 15-40.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

9 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#18
jo det är klart, nu är det runt nollan så det säkert med att göra..jo oljan ska vara bytt nyligen(3veckor sedan).
Så du tror inte ett extra oljebyte samt filter är nödvändigt just nu?
Tack för dom goda tipsen!

MVH Theo

261 Inlägg
13 november 2011
#19
oljan kan upplevas rinnig då det är 0-30W i den.



Sök