Rquired skrev:
saab_sonett skrev:
Självklart. Men att skriva att "kraften finns där alltid". om en 520 automat är väl att ta i.....
TS väljer ju mellan 530 och 540. Jag tycker valet är enkelt. Men jag kanske är partisk.....
Det tycker jag inte, det är lätt att vara bortskämd som motorentusiast men en 520i täcker de flestas behov. Det är ingen raket men den känns inte slö och den orkar dra ett tungt släp till skillnad från många turbobilar med högre effekt som dock är stendöda på låga varv...
Det största problemet med 520i är inte att den är trött, utan att skillnaden i ägandekostnader mot en 530i är obefintliga bortsett från att en 30i är dyrare i försäkring för en del. Å andra sidan dricker en 530i med högre utväxling mindre i högre farter så det brukar gå att hävda att de kostar lika mycket i drift på ett ungefär.
540i däremot saknar en del utrustning som är standard på sexorna (Check Control t.ex om jag inte minns fel?), har en mindre modern framvagn och verkar kosta mer i drift än en sexa där framför allt förbrukningen sticker iväg. Jag vet att en del i denna tråd vittnat om låg förbrukning med framför allt manuella 540i, och många menar att den dricker lite väl uppe i fart, men läser man exempelvis trådar om förbrukning på Autopower.se vittnar många V8-ägare om en förbrukning uppemot 1.9-2L/mil med lite stadskörning och/eller kortare sträckor
(OBS, jag syftar alltså inte på blandad körning här). Enligt BMW´s siffror skiljer det 2.4dl/mil vid blandad körning, på 2000mil/år blir det cirka 7500:-.
Skulle något sedan krångla finns det fler potentiella felkällor på en V8, i praktiken är det dock inte hela världen då den skillnaden i reparationskostnad egentligen är rätt lite pengar jämfört med vad en bil kostar att driva under ett år med alla kostnader inräknade.
540i är en underbar bil som helt klart är värd att överväga och jag försöker inte få TS att inte köpa en sådan, men tidigare har det antytts att skillnaden i driftkostnad mellan 30i och 40i är så liten och att man "självklart skall välja en V8". Som jag visat ovan tycker jag inte det handlar om så lite pengar, å andra sidan är en 318i billigare än en E39 M54.
Vad jag vill få fram är att vill TS tvunget ha det starkaste och vassaste är 540i det självklara valet, men om man som TS antyder enbart vill ha en mysig bil med lite kraft under huven duger en 525i. Eftersom 530i kostar lika mycket som 25i i drift men är markant piggare tycker jag den är värd att överväga då den sparar några tusenlappar per år jämfört med ännu snabbare 540i.