Jag hade valt 530i, eftersom den inte kostar mer i drift än de svagare sexorna (Med reservation för försäkringspremien) och för att en V8 blir markant dyrare i både underhåll och förbrukning. Om inget annat får man betänka att där är mindre plats att komma åt under huven med en åtta...
Sedan tycker jag en BMW skall ha en sexa i en viss mån, inget ont om 540i men det är inte samma ystra karaktär i denna som i 3L-sexan och 540i E39 har dessutom ärvt framvagnen med snäckstyrning från 7-serie istället för den framvagn med kuggstångsstyrning som 6cyl. E39 har; Kort och gott sämre styrkänsla, sedan innebär en V8 lite mer vikt över framhjulen dessutom vilket inte direkt gynnar 540i det heller.
Både 530i och 540i finns med manuell och automatisk växellåda, men en manuell 540i är lite ovanligare. Jag tycker valet beror på vart du kör mest, E39 är fortfarande tillräckligt sportig och lätt på foten för att vara värd att växlas manuellt till skillnad från nyare 5-serie men samtidigt är automatlådan extremt smidig och lyhörd i bägge modellerna. Kör man mycket i stan är den helt klart värd att väljas!
535i/540i har samma problem med frusen vevhusventilation* och kylsystem i plast som kan spricka med åren. Sexan M54 har dock inte problem med oljepumpsbultar, insugsmembran eller ventilkåpspackningar vilket åttan M62 har.
*(Även om det verkar vanligare på 6an, kanske för att det finns fler 6cyl. än 8cyl.?)
E39, M54 och M62 är alla tre konstruktioner med hög kvalité så man skall inte förstora upp dess svagheter allt för mycket, men ovan tyckte jag det framstod som att V8 skulle ha färre svagheter än R6 och det tycker jag inte är korrekt utan jag upplever att det är tvärt om.
Provkör och köp den motor du trivs bäst med, så länge har jag dock lagt en röst på 530i som mest motor för pengarna.