3569
Sök

Audi 100 Quattro C4 2.8 V6 - Broms-indikering

Das Auto
455 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Är trött på att det är en lampa som lyser i instrumenteringen som visar att jag har "slitna bromsklossar" någonstans fram.

Vet om att det sitter givare där som läser av, men det är något glapp där fram så jag tänkte jag skulle försöka få bort det. Får jag bort den indikeringen, så kommer det att stå "OK" på skärmen och sedan så släcks det, vilket kan vara skönt i mörker.

Nu till min fråga: Hur gör jag för att "lura" bilen?
Det sitter alltså en +/- kabel vad jag förstått, som tydligen får kontakt när klossarna är dåliga, vilket gör att lampan tänds.

Kan jag då alltså bara klippa båda kablarna och tvinna ihop dom, eller är det tvärtom? Ska jag kapa dom och isolera dom så att dom inte får kontakt med varandra?

Mycket tacksam för svar.

Jag vet om att det är ett glapp eftersom en gång så släcktes den efter en hård inbromsning, och sedan tändes den igen. smile


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
397 Inlägg
14 november 2011
#2
Lampan till indikeringen är släckt så länge kretsen är hel dvs beläggen utgör en del av kretsen o när dessa är slut så bryts kretsen o lampan tänds. Försök med att bygla kontaktstycket ute vid hjulet där kablarna från belägget är inkopplat.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Das Auto
455 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#3
Swedenrockers skrev:
Vänster och höger belägg ligger i slinga mot jord, när beläggen slits ner så bryts slingan och varningen tänds.
Leta upp Auto check-modulen och jorda den brun/bröna kabeln i kammare 6 i det gröna 26-poliga kontaktstycket.

Tackar så mycket för det.
Auto-Check-Modulen sitter vart? smile


Das Auto
455 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#4
Fladdermusen skrev:
Lampan till indikeringen är släckt så länge kretsen är hel dvs beläggen utgör en del av kretsen o när dessa är slut så bryts kretsen o lampan tänds. Försök med att bygla kontaktstycket ute vid hjulet där kablarna från belägget är inkopplat.

Okej! Tack för det.
Hur menar du med bygla?
Mer info kring detta uppskattas verkligen, om det finns bilder, posta på. Är helt ny på inom det här, knappt sett hur det ser ut. smile


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
397 Inlägg
14 november 2011
#5
st4hl skrev:
Fladdermusen skrev:
Lampan till indikeringen är släckt så länge kretsen är hel dvs beläggen utgör en del av kretsen o när dessa är slut så bryts kretsen o lampan tänds. Försök med att bygla kontaktstycket ute vid hjulet där kablarna från belägget är inkopplat.

Okej! Tack för det.
Hur menar du med bygla?
Mer info kring detta uppskattas verkligen, om det finns bilder, posta på. Är helt ny på inom det här, knappt sett hur det ser ut. smile

en kabelstump med en flatstift kontakt i vardera ända som du sätter mellan kontakterna i kontaktstycket på fjäderbenet som är till slitagevarnaren, alternativt klipp bort kontaktstycket o skarva ihop kablarna med en skarvkontakt. det kan även vara så att kablarna till kontaktstycket kar ärgat så att dem inte leder strömmen som dem skall i så fall får du försöka klippa bort den bit av kabeln som är ärgad o ersätta den med ny kabel. jag skulle dock börja med att bygla kontakterna då det är lite onödigt att klippa i bilens i i onödan.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Das Auto
455 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#6
Fladdermusen skrev:
st4hl skrev:
Fladdermusen skrev:
Lampan till indikeringen är släckt så länge kretsen är hel dvs beläggen utgör en del av kretsen o när dessa är slut så bryts kretsen o lampan tänds. Försök med att bygla kontaktstycket ute vid hjulet där kablarna från belägget är inkopplat.

Okej! Tack för det.
Hur menar du med bygla?
Mer info kring detta uppskattas verkligen, om det finns bilder, posta på. Är helt ny på inom det här, knappt sett hur det ser ut. smile

en kabelstump med en flatstift kontakt i vardera ända som du sätter mellan kontakterna i kontaktstycket på fjäderbenet som är till slitagevarnaren, alternativt klipp bort kontaktstycket o skarva ihop kablarna med en skarvkontakt. det kan även vara så att kablarna till kontaktstycket kar ärgat så att dem inte leder strömmen som dem skall i så fall får du försöka klippa bort den bit av kabeln som är ärgad o ersätta den med ny kabel. jag skulle dock börja med att bygla kontakterna då det är lite onödigt att klippa i bilens i i onödan.

Okej! Ja då förstår jag.
Ska alltså försöka ta bort kontaktstycket med de två kablarna i, och sedan "bygla" med någonting istället för att bara klippa kontakterna?

Om jag fattat det rätt, så ska kablarna ha kontakt med varandra (för att lampan ska vara släckt) och byglar man detta, så är det samma sak som att bara tvinna ihop kablarna? smile


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
397 Inlägg
14 november 2011
#7
st4hl skrev:
Fladdermusen skrev:
st4hl skrev:

Okej! Tack för det.
Hur menar du med bygla?
Mer info kring detta uppskattas verkligen, om det finns bilder, posta på. Är helt ny på inom det här, knappt sett hur det ser ut. smile

en kabelstump med en flatstift kontakt i vardera ända som du sätter mellan kontakterna i kontaktstycket på fjäderbenet som är till slitagevarnaren, alternativt klipp bort kontaktstycket o skarva ihop kablarna med en skarvkontakt. det kan även vara så att kablarna till kontaktstycket kar ärgat så att dem inte leder strömmen som dem skall i så fall får du försöka klippa bort den bit av kabeln som är ärgad o ersätta den med ny kabel. jag skulle dock börja med att bygla kontakterna då det är lite onödigt att klippa i bilens i i onödan.

Okej! Ja då förstår jag.
Ska alltså försöka ta bort kontaktstycket med de två kablarna i, och sedan "bygla" med någonting istället för att bara klippa kontakterna?

Om jag fattat det rätt, så ska kablarna ha kontakt med varandra (för att lampan ska vara släckt) och byglar man detta, så är det samma sak som att bara tvinna ihop kablarna? smile

Ja det är i princip samma sak som om du tvinnar ihop kablarna för att behålla en sluten krets. Om det inte fungerar att bygla kontakterna o beläggen är fräscha så är det dock troligt att kablarna har ärgat(ser grönaktig ut om du skalar kabeln) o har för stort motstånd så då får du klippa o skala kablarna bitvis utifrån hjulen inåt för att hitta frisk kabel att skarva, en kompis till mig har en C4a som han fick följa kablarna upp i motorrummet på o klippa o skarva ihop dem där för att bli av med ärgad kabel som hade för stort motstånd.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Das Auto
455 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#8
Fladdermusen skrev:
st4hl skrev:
Fladdermusen skrev:

en kabelstump med en flatstift kontakt i vardera ända som du sätter mellan kontakterna i kontaktstycket på fjäderbenet som är till slitagevarnaren, alternativt klipp bort kontaktstycket o skarva ihop kablarna med en skarvkontakt. det kan även vara så att kablarna till kontaktstycket kar ärgat så att dem inte leder strömmen som dem skall i så fall får du försöka klippa bort den bit av kabeln som är ärgad o ersätta den med ny kabel. jag skulle dock börja med att bygla kontakterna då det är lite onödigt att klippa i bilens i i onödan.

Okej! Ja då förstår jag.
Ska alltså försöka ta bort kontaktstycket med de två kablarna i, och sedan "bygla" med någonting istället för att bara klippa kontakterna?

Om jag fattat det rätt, så ska kablarna ha kontakt med varandra (för att lampan ska vara släckt) och byglar man detta, så är det samma sak som att bara tvinna ihop kablarna? smile

Ja det är i princip samma sak som om du tvinnar ihop kablarna för att behålla en sluten krets. Om det inte fungerar att bygla kontakterna o beläggen är fräscha så är det dock troligt att kablarna har ärgat(ser grönaktig ut om du skalar kabeln) o har för stort motstånd så då får du klippa o skala kablarna bitvis utifrån hjulen inåt för att hitta frisk kabel att skarva, en kompis till mig har en C4a som han fick följa kablarna upp i motorrummet på o klippa o skarva ihop dem där för att bli av med ärgad kabel som hade för stort motstånd.

Okej! Åfan, då får jag ta mig en titt på det i veckan.
Tack så mkt för hjälpen! smile


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
397 Inlägg
14 november 2011
#9
st4hl skrev:
Fladdermusen skrev:
st4hl skrev:
Okej! Ja då förstår jag.
Ska alltså försöka ta bort kontaktstycket med de två kablarna i, och sedan "bygla" med någonting istället för att bara klippa kontakterna?

Om jag fattat det rätt, så ska kablarna ha kontakt med varandra (för att lampan ska vara släckt) och byglar man detta, så är det samma sak som att bara tvinna ihop kablarna? smile

Ja det är i princip samma sak som om du tvinnar ihop kablarna för att behålla en sluten krets. Om det inte fungerar att bygla kontakterna o beläggen är fräscha så är det dock troligt att kablarna har ärgat(ser grönaktig ut om du skalar kabeln) o har för stort motstånd så då får du klippa o skala kablarna bitvis utifrån hjulen inåt för att hitta frisk kabel att skarva, en kompis till mig har en C4a som han fick följa kablarna upp i motorrummet på o klippa o skarva ihop dem där för att bli av med ärgad kabel som hade för stort motstånd.

Okej! Åfan, då får jag ta mig en titt på det i veckan.
Tack så mkt för hjälpen! smile

Lycka till smile Jag måste själv kolla kablarna till slitagevarnaren på min Urquattro då jag får larmet "achtung bremssystem defect" upprepat i högtalarna med jämna mellanrum.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Das Auto
455 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#10
Fladdermusen skrev:
st4hl skrev:
Fladdermusen skrev:

Ja det är i princip samma sak som om du tvinnar ihop kablarna för att behålla en sluten krets. Om det inte fungerar att bygla kontakterna o beläggen är fräscha så är det dock troligt att kablarna har ärgat(ser grönaktig ut om du skalar kabeln) o har för stort motstånd så då får du klippa o skala kablarna bitvis utifrån hjulen inåt för att hitta frisk kabel att skarva, en kompis till mig har en C4a som han fick följa kablarna upp i motorrummet på o klippa o skarva ihop dem där för att bli av med ärgad kabel som hade för stort motstånd.

Okej! Åfan, då får jag ta mig en titt på det i veckan.
Tack så mkt för hjälpen! smile

Lycka till smile Jag måste själv kolla kablarna till slitagevarnaren på min Urquattro då jag får larmet "achtung bremssystem defect" upprepat i högtalarna med jämna mellanrum.

Tackar! Haha, äsch skit i det. Det är ju bara tufft med en talande tysk i en sån gammal bil! big_smile


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
397 Inlägg
14 november 2011
#11
st4hl skrev:
Fladdermusen skrev:
st4hl skrev:

Okej! Åfan, då får jag ta mig en titt på det i veckan.
Tack så mkt för hjälpen! smile

Lycka till smile Jag måste själv kolla kablarna till slitagevarnaren på min Urquattro då jag får larmet "achtung bremssystem defect" upprepat i högtalarna med jämna mellanrum.

Tackar! Haha, äsch skit i det. Det är ju bara tufft med en talande tysk i en sån gammal bil! big_smile

Hehe ja det är det förvisso smile

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever


Sök