3114
Sök

VW Transportet 05- Ingen värme in i kupèn

105 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
Hej

Har en VW transporter 05 Pickup med 2.5TDI motorn.
Nu är det så att det inte kommer in någon värme i kupèn när jag använder motorvärmaren"WEBASTO .

Har legat under och tittat- värmaren går igång fint  och slangen som går längst upp torpedväggen blir varm-Fast returen ut ifrån kupèn är kall.

Misstänker att det är cirkulationspumpen fast endå inte , Värmen kommer ju hela vägen upp fast det blåser endå kallt i fläkten.

Startar jag bilen med värmaren igång får jag ingen värme fast motorn endå är varm tills jag stänger av värmaren så kommer motorns värmare efter 2 minuter ungefär.

Vad kan det vara tror ni ? Något värmeväxlare som strular eller ? Har haft bilen på verkstad för felsökning av koder fast inget visades. Men han förklarade att dem inte kunde se om mekaniskt fel utan bara allt har kontakt. ?

Mvh Andreas

Turbotekniker
54 Inlägg
14 november 2011
Vi får in rätt mycket turbojobb på Transporter T5 TDI motorn med 130hk framförallt. (K04 turbon)

Det som verkar vara orsaken är att vattenpumpen blir dålig mellan 10-20' mil och läcker ut vatten i oljan vilket leder till turbo eller motorras i värsta fall. Kunder som VW låtit kolla/provtrycka pumpen på har sagt att den varit ok, men efter demontering så har man kunnat konstatera att så inte är fallet.

Vet inte om detta hjälper dig, men om du har en drabbat model så ha stenkoll på vattennivån. Din kan ju ha börjat bli sliten.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

105 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
Airtune skrev:
Vi får in rätt mycket turbojobb på Transporter T5 TDI motorn med 130hk framförallt. (K04 turbon)

Det som verkar vara orsaken är att vattenpumpen blir dålig mellan 10-20' mil och läcker ut vatten i oljan vilket leder till turbo eller motorras i värsta fall. Kunder som VW låtit kolla/provtrycka pumpen på har sagt att den varit ok, men efter demontering så har man kunnat konstatera att så inte är fallet.

Vet inte om detta hjälper dig, men om du har en drabbat model så ha stenkoll på vattennivån. Din kan ju ha börjat bli sliten.

hmmm..

Tror inte det är något som kan vara fel - Har inget vatten i oljan och vattennivån har inte rört sig något alls senaste månaderna och detta fel kom ifrån en dag till en annan .

Har använt min värmare väldigt ofta.     Värt att nämna är att när väll motorns egna värme kommer in när den är på blir det otroligt varmt och den reagerar på reglagen så det är inte där felet är iaf.
Tack ändå för tipset !
Mvh Andreas

105 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
Någon som har sprängskiss över webasto brännaren? Tydligen cirkulationspumpen som är fel.

Bags are for bitches
296 Inlägg
24 december 2011
zurre skrev:
Någon som har sprängskiss över webasto brännaren? Tydligen cirkulationspumpen som är fel.

cirkulationspumpen är väldig vanligt.

Eller har jag fel igen?

105 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Fick pris på 3 lax - Detta är firmabilen det gäller... Dock någon som själv bytt? Sprängskiss?

Sök