3315
Sök

Slö koppling! tips på vad felet kan vara. Mitsu galant V6 24V.

367 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#1
Tja!

Vet inte om detta är rätt avdelning att skriva detta på så om det inte är det får gärna mod flytta tråden till lämpligt ställe!

Körde precis en sträcka på en 12-14 mil och märkte strax utanför garageplatsen när jag växlade ner att kopplingen tog jätte långt ner och knappt svarade. Växlarna va tröga att få i och man fick nästan tvinga i dom. parkerade bilen och kände med handen på kopplingen och den känns nästan lea lös tills man nästan bottnat den.
I början av färden va den precis som den vatt innan utan det va ca den sista milen jag kände det.

Tror det är hydralisk koppling men inte säker. Hur kan man åtgärda detta själv? om inte, vad skulle det kosta på en verkstad? behöver bilen ganska ofta så måste få det fixat snabbt!

//Danny

More Bass To The People!

749 Inlägg
15 november 2011
#2
Troligen något hydraulproblem.

Ta reda på var det läcker.

Om du har en kopplings-slavcylinder som är integrerad med urtrampningslagret i spränkåpan och den läcker så blir det en dyrare historia.


367 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#3
Okej hmm hur kan den bara börja läcka sådär? funkat hur bra som helst fram till just nu. Bilen är från 93.
Senast redigerat av Warsore (15 november 2011)

More Bass To The People!

749 Inlägg
15 november 2011
#4
Hehe.

Ja fel de kommer plötsligt, så brukar det vara.

Ta reda på var det läcker så förstår du säkert varför.


367 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#5
Okej.. Nån som vet fall det är en hydralisk koppling på denna bil? är från 93.

More Bass To The People!

749 Inlägg
15 november 2011
#6
Kolla under huven så ser du om det sitter en wire.


367 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#7
Sökt på vissa reservdelsbasar där man petar in reg nr för o få fram delar och där säger den att det är en hydralisk koppling. även snackat med några som är lite mer bilkunniga än mig och dom säger. kolla slav/huvudcylindern samt slangar  så det blir morgondagens nöje. vet inte alls vart sånt här sitter dock haha. tips?

More Bass To The People!

367 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#8
Är nästan säker på att det är slavcylindern nu om jag fattat allt rätt. Filmade lite och detta är vad jag ser. http://www.youtube.com/watch?v=6deggK7kWro

Några tips på detta? Delen är lätt att få tag på och hyfsat billig. Så frågan är om den är svår att byta själv?

More Bass To The People!

749 Inlägg
16 november 2011
#9
Warsore skrev:
Är nästan säker på att det är slavcylindern nu om jag fattat allt rätt. Filmade lite och detta är vad jag ser. http://www.youtube.com/watch?v=6deggK7kWro

Några tips på detta? Delen är lätt att få tag på och hyfsat billig. Så frågan är om den är svår att byta själv?

Det du har filmat är kopplingens huvudcylinder och man ser inte om det är något fel på den.
där hydraulvätskan läcker ut, där har du felet.

Fyll på hydraulvätska i bromsvätskebehållaren och pumpa några gånger, kolla sen var det läcker ut, var det är blött med hydraulvätska.

Om du inte själv kan laga det, varför lämnar du inte det till en verkstad?


367 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#10
Okej. kopplingens huvudcylinder. kanske inte syns så bra på filmen men den bubblar och ser sprucken ut.
Ska se fall jag kan köpa lite vätska imorgon och hälla i, tack för tipset.

Blir antagligen lämna in det till verkstad, ja. Men slipper jag lägga mina sista kronor på en verkstad utan kan fixa det själv för mindre än halva tiden så hade det inte skadat.

More Bass To The People!

367 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#11
Hittade en sådan här. http://www.skruvat.se/Huvudcylinder-kop … 38566.aspx som enligt mig ser ut till att vara en sån som jag ska ha. eller?

More Bass To The People!


Sök