Landrover Discovery V8 3.5 EFI får några år tillbax (Nu: .. är det typ klart, datum för effektmätning kommer)

Hey! Är student som brinner för bilar och motorer. Har sen en litet tid tillbax börjat med att renovera och göra en lätt trimning på en rover v8. Motorn ska sedan tillbaka ner i en landrover discovery som först får en lätt renovering. De här är mitt första bilprojekt så är en stor nybörjare som inte tackar nej till tips och trix! :)
  • 180 Följare
  • 208 356 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 april 2018
Fillefilmjolk
27 oktober 2012 · 156 Inlägg

Mini Uppdatering

För att inte ha allt för långa mellanrum mellan uppdateringarna, och inte få tråden att se ut som den glömts bort, så tänkte jag bara kasta upp lite bilder på vad som faktiskt hänt i höstmörkret tongue

Till en början har samtliga åtta bränslespridare varit inne på rengöring, läcktest, och sprutbildskontroll. Då bilen med motor rullat cirka 28 000 mil innan den plockades isär så kändes det rätt smidigt att skicka iväg spridarna på en liten renovering när hela bilen ändå får sig en.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5198ddf236fe68bcdfc7640d6eba4b18.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-557c6d90de7ea6cf3346c6e9409c6683.jpg
(bild på protokoll för bränslespridarna)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-31f3939ef4d69840b3c5c234ec432003.jpg
Här måste jag allt ta och tacka ”Performance Tuning Sweden” för att de tog sig tid att ta en bild på spridarbilden!

Om jag är inte är helt ute och cyklar så är lite fakta om dessa spridare följande:

Flöde: 180-195cc per minut
Arbetstryck: 2,5 Bar
Övrigt: Följande spridare tillhör Rover 14CUX ECU med tillhörande ”Hotwire” luftmassemätare från Lucas/Hitachi. Dessa spridare sitter även på Rovers 3,9 liters v8.. där egentligen samma ECU och programvara också finns…

För mer information om denna insprutning, eller hur man enkelt konverterar om sin gamla Buick, Rover eller Oldsmobile aluminium v8 från förgasare till insprutning så är denna sida (länk under) guld värd smile

http://www.britishv8.org/articles/rover-14cux-efi.htm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bab422d5f7ffaef15da64bb9f52d2d61.jpg

Förutom spridarna så har samtliga kylar - och vakuumslangar mäts upp, och ersatts med nya i silikon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-050640bf16a2c7b533b035c6639af212.jpg

Den gamla remdrivna kylarfläkten kommer att bytas ut mot två mindre eldrivna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a45295a051eef81e4ec06d2971a7d724.jpg

Då ja e lite sån som tycker om att ha framrutan fylld med mätare så har ja införskaffat några som ska hålla reda på:

- 2 x Avgastemp
- Lambda
- Oljetemp
- Oljetryck
- Vattentemp
- Volt

Förutom att de kan hålla sikten skymd sedan när bilen är ute och åker så kan de bidra till att kunna hålla lite koll på vad som händer i motorn vid första uppstart, exempelvis se så oljetrycket inte försvinner eller någon temperatur skenar iväg smile ... då inte en ODBII:a kan visa mig de tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2d83c4e3d29596f6b1199e2d8dde194b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4c4b9da8cb379a106fcd7f2be5875976.jpg

Och med detta visat så fanns det tyvärr inte så mycket mer att säga, än att nästa stora update först kommer inom två till tre veckor.. om man får lite ledigt dvs. roll

Mervolic Yawn...
27 oktober 2012 · 3 151 Inlägg

Kommer bli fint med röda slangar. smile

Hackev8
27 oktober 2012 · 2 121 Inlägg

härligt mycket man får veta iaf ska snart själv skaffa in en till v8 som ska antagligen bli diesel eller konvertera till insprut

DieLuftWaffe
27 oktober 2012 · 647 Inlägg

Rolig projekt tråd och lärorik detssutom smile Det gillar jag big_smile

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
OsTh707
11 november 2012 · 13 Inlägg

Riktigt nice! Gillar att du lägger upp så många bilder! smile

Fillefilmjolk
13 november 2012 · 156 Inlägg

Slutmontering – Topplock

DAG 1

En ledig helg och motorns bottendel klar gav än topplocken som nästa uppgift på listan..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-92c6048a26913cba7a78ff3911cf8a0f.jpg

Och för att inte dra ut på allt pratande så började ja med att rengöra båda decken med lite papper och medium thinner tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2e1042fbd06a8db17a475f668b95c047.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0f1553731e336b3cb16eb376ef4f2b7e.jpg

Sen la ja upp packningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c66d1cbe5ce8af2c08b1adbab8ac1f8a.jpg

Till topparna ska ja som tidigare visat använda ARP-bultar, inte direkt för att mina effektutag behöver de, men tillsammans med den nya kompositpackningen och lite högre kompression är det inte direkt ett minus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-52e16bf8270c7ce99dd48eca5b50d3ab.jpg

Som synes så är mina topplock 14 bultade, men det finns även de som är 10 bultade (nyare typ), med högre kompression om ja inte minns fel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e3a7373ab840898dc29132567fdcc607.jpg

La på lite monteringsolja på de gängor som skruvas ner i motorblocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6a84d61a39473a2a98e50e8d079d51cf.jpg

Skruvade ner samtliga pinnbultar med handkraft

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-65bc53cc3bc2b28ff2d5e124c0569bb9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d0affa21b0d6dc503ded0b863cb33615.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e59a37a457ac68f004f5f315027e7162.jpg

Lade försiktigt på ena topplocket

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-96a07e418524478a11822755caf71a09.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9968014fbd62625fd451009b3534a13f.jpg

Samtliga gängor smörjdes med ARP monteringsfett, även brickornas båda sidor, och muttrarnas undersida fick sig en liten klick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-91e4a9a770444040626d42097a8aa33f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f859b1ba45b2e888b040c1874eb0604d.jpg

Sen skruvades de ner med lätt handkraft

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-481857cc4877fe4b8e4a26fb2c378237.jpg

Med alla bultar ditsatta så blev det att ta fram momentnyckeln. Då topplocksbultarna ska dras åt är det extra viktigt att momentdra samtliga bultar i rätt årdning och till rätt moment, i exempelvis tre steg, detta för att topplocket inte ska få några böjspännnigar eller liknande och att packningen trycks ner jämnt och fint... eller nått

På mina bultar var slutmomentet 80 ft/lb som typ är 108 Nm med ”våra” enheter.

1. Så de första jag gjorde var att ställa momentnyckeln på en tredjedel av det totala åtdragningsmomenten dvs:

          108 / 3 = 36 Nm

Sen drog jag åt samtliga bultar till 36 Nm i den ordning som på bilden under. (Land Rover's rekommendationer)

2. Steg två blev att dra åt bultarna igen i samma ordning men nu till:

          2 * 36 = 72 Nm

3. Och sista steget vart att dra bultarna till slutmomentet:

          3 * 36 = 108 Nm

(i samma ordning)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3e057eadb1b98af94cf004922b53a80c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5919bb78fe059f114dee034bbb67eda6.jpg

Med båda topplocket ditsatta och åtdragna med rätt packning och moment så vart det tid för att sätta dit samtliga lyftare, stötstänger, och vipparmar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-326856358aef36177e0dbc484dee4dfc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0bfac108bfd1afa176e82cb6d8a8bf31.jpg
(Info om dessa hydrauliska lyftare: sida 3 i tråden)

Med samtliga lyftare lätt rengjorda i WD40 så smörjdes ett lätt lager av ”Joe Gibbs” fett på lyftarens glidyta, dvs samma fett som användes till glidytorna på kamaxeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d5df6777ff30a4a34f18953e78411daa.jpg

Ett redigt lager monteringsolja i lyftar.. hålen eller va de heter

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ccff933bbe4778321ace158d9d578bac.jpg

och desamma på lyftarnas sidor och ovansida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-38a316702b30d85928cf71db469dbb88.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a3cb3f7662394832a126d8367fe5c34c.jpg

På lyftarnas ovansida las även lite monteringsfett, samma som användes till motorns alla lager.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2fbb02310b7c2f58dcb0e9c4ddc36965.jpg

Efter alla lyftare så kom alla stötsänger. Dessa har endast rengjorts och kontrollerats av motorverkstan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f437cd3c01d5dae43f75f59f3795f0a4.jpg

Även alla ventiltoppar och stötsstängstoppar fick sig en liten klick monteringsfett.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0327573ec12f087f8b1706626c560eba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-eb194919a7f69a5d73b0fdd5bb5cad43.jpg

Viparmsaxeln med samtliga vipparmar + spacers under de fyra fästena, som valdes vid provmonteringen för att få rätt spel mellan stötstänger/lyftare/vipparm. (info: sida 3 i tråden)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-39e91137f756a454d24957cea5eea004.jpg

Åtdragning med momentnyckeln till angivet moment

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8f602e3a60eb8ea96f2987fead4518e7.jpg

Så va de typ klart smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c7a2dfecb5eaf9424f17026ad62bc964.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3fb7f5fc8d20eb9ef7ee60298f47b157.jpg

Dubbelkollade bara spelet innan kvällen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-42e8e51c20ceba3542f0cd2fd01e52e8.jpg

DAG 2

Är ganska medveten om att denna tråd inte är någon blogg.. Men! bara för att kunna ge en liten förklaring varför ja plötsligt rullade in motorn i ett kaklat rum så är följande två bilder bara en liten hint..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3781ea9720c98fbcf46502ef1d49d664.jpg

Hade denna vy vid frukostbordet och kände inte att de skulle gå så bra att skruva vidare... i kallgaraget.. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-91d6d2ddcb201040b1b6ef19432fea37.jpg

Så dagen började med att rulla in motorn i ett litet isolerat rum som vart tomt för stunden. + en liten värmefläkt roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-92fd04a50027b508e17ffab7ffcad1d0.jpg

Med några + grader och en mössa så va det dax att sätt dit insuget med samtliga packningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0920ad19d6b576190c04a815d3576388.jpg

Rengjorde först med lite thinner

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-30555cd7472763e31e2e1d2704883c26.jpg

Mellan toppen och blocket finns ett litet jack som det inte är allt för ovanligt att det läcker olja igenom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-877be64dfc85224c27a4eb2426df4117.jpg

Idag har packningen som satt här utvecklats lite genom åren så nu finns här en redig tagg som gräver sig ner i jacket.. fast lite tätning på tub är ändå inte fel att använda på det här stället tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-35e9fed19c02e2ad87c0330f4b987387.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b6d852b631c6772359bb2ce43e02ba41.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0aff9afbdd0a563f690192d4da783fbe.jpg

På övergången på ovansidan va de inte heller fel att lägga en klutt tätning på tub.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-78a4469db3691fdd7bbe53114e5c3da9.jpg

Sen vart de tyvärr lite simsalabim här då jag just lagt på tätningsmassa kring insugningskanalerna + vattenkanaler på packningen, och insåg att jag glömt lägga på den plåt som trycket ner plåtpackningen mot gummipackningen innan.. så vart och börja gräva fram den.. då ja för min förtvivlan upptäckte att plåten låg bland allt left over från motorn.. och varken var tvättat eller lackad.. Så medans tätningen sakta torkade så vart det paniktvätt, slipning och lackning med tvättstugans torkskåp som lackskåp... Där av inga bilder på hur ja la tätningen.. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-13106661786ff7d8a582d93f9b175b2b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1e3567bd70deb902583c5d31705923a1.jpg

Innan tätningen skulle torka blev de snabbt att skruva dit alla bultar för insuget för hand, och sedan dra åt de till angivet moment.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cf19426d04ce6e296606d2a49aee8eb6.jpg

Med insuget fastskruvat plockades samtliga åtta spridare fram, som inte allt för länge sen vart på rengöring och sprutbildskontroll. (+ topplocken ditlagda för att skydda vipparmarna mot dam och annat smuts)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ddbd9ad6b46ffd956528d9bacb34b161.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5dcc8d5cf5868840b08b19d629694eac.jpg

Efter spridarna kom fuelrailen (glömt va de heter på svenska). Denna har endast rengjorts och lackats med motorfärg, det samma gäller bräsletrycksregulatorn som fick bli svart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f0de57cf50690bf7a6c53508e83a0c57.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f405a2b6309bc4cd0fe5b3f9716b1d6b.jpg

Sen vart de slut på ledigheten..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-22342ea3f06cabf58bb12e9d58861824.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b3fb48ffb844086def23e1110d99ace8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7b0b0cc0ca778523bde8183190f15396.jpg

Fortsättning följer roll

zemet
13 november 2012 · 4 073 Inlägg

Den ser sjukt ren och fin ut din motor:) Håller du samma puts på hela ditt bygge så tror jag du kan vinna flera priser om du ställer ut:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Fillefilmjolk
13 november 2012 · 156 Inlägg

zemet skrev:
Den ser sjukt ren och fin ut din motor:) Håller du samma puts på hela ditt bygge så tror jag du kan vinna flera priser om du ställer ut:)

Tackar! smile Ja det kunde vara kul och prova. Måste bara hitta nån träff där alla Land-Rover-åkare inte gräver ner sig i träsk och gämför markfrigången tongue

Funkiee Saab älskare!
13 november 2012 · 4 597 Inlägg

det är ju sjukt vad fin motorn blir, du är grym, o älskar dina uppdateringar lika mycket för varje gång! big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
VirreVicente Student
15 november 2012 · 16 Inlägg

Grymt bra dokumenterat detta projekt!!!
Vad får man läsa om nästa gång i tråden, tråg och oljepump kanske? smile

Toyota MR2 "G-Limited" (1991)
Fillefilmjolk
15 november 2012 · 156 Inlägg

VirreVicente skrev:
Grymt bra dokumenterat detta projekt!!!
Vad får man läsa om nästa gång i tråden, tråg och oljepump kanske? smile

Tackar! Närmast blir det nog en liten update med några blästrade motordelar + lite färg. Men sen blir det tråg, oljepump och fördelare + lite förberedelse för att sänka ner motorn i motorummet, om ja hinner dvs. tongue

Ghosta
16 november 2012 · 4 Inlägg

Upp täckte din projekt tråd för ett par dagar sedan det bästa som jag sett på något forum! Om du tröttnar på den vackra motorn är min fru spekulant på den skulle passa perfekt i hennes röda Buick cab med alu åtta. Gösta

Fillefilmjolk
17 november 2012 · 156 Inlägg

Ghosta skrev:
Upp täckte din projekt tråd för ett par dagar sedan det bästa som jag sett på något forum! Om du tröttnar på den vackra motorn är min fru spekulant på den skulle passa perfekt i hennes röda Buick cab med alu åtta. Gösta

Haha, kul att tråden uppskattas! och tack för kommentaren smile Har dock svårt och tro att ja kommer släppa denna motor, men ska lägga det på minnet tongue

Mervolic Yawn...
17 november 2012 · 3 151 Inlägg

Motorn har blivit sjukt fin, men det förvånar mig inte efter allt jobb och slit du lagt ner!

Fillefilmjolk
25 november 2012 · 156 Inlägg

Mini update

Med de sista sakerna till motorn färdigblästrade så fick de bli att spruta på lite färg smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b2186b6514c986a5a5c6be90d98abe82.jpg

Men då de vart många delar som var gjorda i plåt/järn istället för aluminium så valde jag att spruta på lite zinkfärg först som enligt många är ett jätte bra rostskydd, + att de klarar temperaturer upp till 400º Celsius.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-31c24973e1856e377e7e306950b13d71.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f7daa499cfe546d7a2a618a2f26b1720.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9bd3fea7dd67f95dc8b8ac9854750790.jpg

Efter en 24 timmars torkning var delarna klara för att sprutmålas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9c99dbd2a1ce13c216feba3e3c3723ff.jpg

Även tråget som är i plåt fick torka under natten med några lager zinkspray, och som ses på bilden är nu en ny gänga dit svetsad för ”chipdetektorn” som sedan kommer att samla upp eventuellt metallspån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-906597557b955304de11eef21b589111.jpg

Med färg så såg de sedan ut såhär. Remhjulen fick bli svarta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8a374c85554ddc930d8f2144cc62f642.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e8bb253ded83110e7f368fcbf8d9a099.jpg
(Det som ser ut som missfärgningar på tråget är små groppar från tidigare rost, som nu blästrats bort)

Medans ja satt och vänta på att zinken skulle torka så fastnade jag i lite pyssel tongue

Skrev ut en bild och en textrad som jag sedan skar ut med ett rakblad

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2bf047fb295e788194a6a577118aae10.jpg

Maskerade upp bilden på ena motorfästet, det som sitter på undersidan bredvid startmotorn (har jag för mig) Är lite av värmeskölden som syns ner till höger.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-eabb5960196b4c94c0c52fc9e62edc45.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e0746e4acdfe551f981e39f55cfe1c10.jpg

Sen vart den typ klar..(bara A:t som kanske ska penslas till) Bra med ”styling” som aldrig syns tongue


Fortsättning följer.. förhoppningsvis med en mer seriös update roll

Senast redigerat av Fillefilmjolk (26 november 2012)

VirreVicente Student
11 december 2012 · 16 Inlägg

Grymt snygga delarna blev! Är det någon värmetålig färg du sprayat alla motordelar med? Hur fixade du "chipdetektorn"?
Snygg darth vader logga förresten, den borde du ha på fler dolda motordelar!

Toyota MR2 "G-Limited" (1991)
TimR
11 december 2012 · 84 Inlägg

Bästa projekttråden jag läst någonsin. Mycket att lära!

Prem lagd.

Funkiee Saab älskare!
11 december 2012 · 4 597 Inlägg

som vanligt, underbar update! big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Fillefilmjolk
14 december 2012 · 156 Inlägg

VirreVicente skrev:
Grymt snygga delarna blev! Är det någon värmetålig färg du sprayat alla motordelar med? Hur fixade du "chipdetektorn"?
Snygg darth vader logga förresten, den borde du ha på fler dolda motordelar!

Sent svar av mig här, men Tack för kommentaren! smile

Färgen är en värmetålig färg. Ska klara upp till 250 - 300 grader celcius om ja inte minns fel. (Är samma färg som användes på ventilkåporna)

Chipdetektorn kommer från en kontakt inom flyget big_smile
Kan tyvärr inte svara på vart man kan få tag på en ny, men kolla med ett företag som heter ARIGO om det är så att du vill få tag på en, de borde kunna ge ett bättre svar smile


TimR skrev:
Bästa projekttråden jag läst någonsin. Mycket att lära!

Prem lagd.

Stort Tack! Uppskattas verkligen smile


Funkiee skrev:
som vanligt, underbar update! big_smile

Tack ska du ha! kul att det uppskattas! smile

Senast redigerat av Fillefilmjolk (14 december 2012)

Ghosta
28 december 2012 · 4 Inlägg

Ghosta skrev:
Upp täckte din projekt tråd för ett par dagar sedan det bästa som jag sett på något forum! Om du tröttnar på den vackra motorn är min fru spekulant på den skulle passa perfekt i hennes röda Buick cab med alu åtta. Gösta

Hejsan  får dra tillbaka min frus intresse för din seriöst renoverade mycket vackra motor. Hittade på en 3,9 EFI motor från en RRC . Renoverings  tråden som du skapat kommer att bli användbar. Gott Nytt År. Göran

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang