Slutmontering – TopplockDAG 1En ledig helg och motorns bottendel klar gav än topplocken som nästa uppgift på listan..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-92c6048a26913cba7a78ff3911cf8a0f.jpg]()
Och
för att inte dra ut på allt pratande så började ja med att rengöra båda decken med lite papper och medium thinner

![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2e1042fbd06a8db17a475f668b95c047.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0f1553731e336b3cb16eb376ef4f2b7e.jpg]()
Sen la ja upp packningen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c66d1cbe5ce8af2c08b1adbab8ac1f8a.jpg]()
Till topparna ska ja som tidigare visat använda
ARP-bultar, inte direkt för att mina effektutag behöver de, men tillsammans med den nya kompositpackningen och lite högre kompression är det inte direkt ett minus.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-52e16bf8270c7ce99dd48eca5b50d3ab.jpg]()
Som synes så är mina topplock
14 bultade, men det finns även de som är 10 bultade
(nyare typ), med högre kompression om ja inte minns fel. ![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e3a7373ab840898dc29132567fdcc607.jpg]()
La på lite monteringsolja på de gängor som skruvas ner i motorblocket.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6a84d61a39473a2a98e50e8d079d51cf.jpg]()
Skruvade ner samtliga pinnbultar med
handkraft![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-65bc53cc3bc2b28ff2d5e124c0569bb9.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d0affa21b0d6dc503ded0b863cb33615.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e59a37a457ac68f004f5f315027e7162.jpg]()
Lade försiktigt på ena topplocket
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-96a07e418524478a11822755caf71a09.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9968014fbd62625fd451009b3534a13f.jpg]()
Samtliga gängor smörjdes med
ARP monteringsfett, även brickornas båda sidor, och muttrarnas undersida fick sig en liten klick.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-91e4a9a770444040626d42097a8aa33f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f859b1ba45b2e888b040c1874eb0604d.jpg]()
Sen skruvades de ner med lätt handkraft
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-481857cc4877fe4b8e4a26fb2c378237.jpg]()
Med alla bultar ditsatta så blev det att ta fram momentnyckeln. Då topplocksbultarna ska dras åt är det extra viktigt att
momentdra samtliga bultar i rätt årdning och till rätt moment, i exempelvis
tre steg, detta för att topplocket inte ska få några böjspännnigar eller liknande och att packningen trycks ner
”jämnt och fint
”...
eller nått På mina bultar var slutmomentet 80 ft/lb som typ är
108 Nm med
”våra” enheter.
1. Så de första jag gjorde var att ställa momentnyckeln på en tredjedel av det totala åtdragningsmomenten dvs:
108 / 3 = 36 NmSen drog jag åt samtliga bultar till 36 Nm i den ordning som på bilden under.
(Land Rover's rekommendationer)2. Steg två blev att dra åt bultarna igen i samma ordning men nu till:
2 * 36 = 72 Nm3. Och sista steget vart att dra bultarna till slutmomentet:
3 * 36 = 108 Nm(i samma ordning)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3e057eadb1b98af94cf004922b53a80c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5919bb78fe059f114dee034bbb67eda6.jpg]()
Med båda topplocket ditsatta och åtdragna med rätt packning och moment så vart det tid för att sätta dit samtliga lyftare, stötstänger, och vipparmar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-326856358aef36177e0dbc484dee4dfc.jpg]()
(Info om dessa hydrauliska lyftare: sida 3 i tråden)Med samtliga lyftare lätt rengjorda i WD40 så smörjdes ett lätt lager av
”Joe Gibbs” fett på lyftarens glidyta, dvs samma fett som användes till glidytorna på kamaxeln.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d5df6777ff30a4a34f18953e78411daa.jpg]()
Ett redigt lager monteringsolja i lyftar.. hålen
eller va de heter![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ccff933bbe4778321ace158d9d578bac.jpg]()
och desamma på lyftarnas sidor och ovansida.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-38a316702b30d85928cf71db469dbb88.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a3cb3f7662394832a126d8367fe5c34c.jpg]()
På lyftarnas ovansida las även lite monteringsfett, samma som användes till motorns alla lager.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2fbb02310b7c2f58dcb0e9c4ddc36965.jpg]()
Efter alla lyftare så kom alla stötsänger. Dessa har endast rengjorts och kontrollerats av motorverkstan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f437cd3c01d5dae43f75f59f3795f0a4.jpg]()
Även alla ventiltoppar och stötsstängstoppar fick sig en liten klick monteringsfett.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0327573ec12f087f8b1706626c560eba.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-eb194919a7f69a5d73b0fdd5bb5cad43.jpg]()
Viparmsaxeln med samtliga vipparmar + spacers under de fyra fästena, som valdes vid provmonteringen för att få rätt spel mellan stötstänger/lyftare/vipparm.
(info: sida 3 i tråden)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-39e91137f756a454d24957cea5eea004.jpg]()
Åtdragning med momentnyckeln till angivet moment
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8f602e3a60eb8ea96f2987fead4518e7.jpg]()
Så va de typ klart
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c7a2dfecb5eaf9424f17026ad62bc964.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3fb7f5fc8d20eb9ef7ee60298f47b157.jpg]()
Dubbelkollade bara spelet innan kvällen
DAG 2 Är ganska medveten om att denna tråd inte är någon blogg..
Men! bara för att kunna ge en liten förklaring varför ja plötsligt rullade in motorn i ett
kaklat rum så är följande två bilder bara en liten hint..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3781ea9720c98fbcf46502ef1d49d664.jpg]()
Hade denna vy vid frukostbordet och kände inte att de skulle gå så bra att skruva vidare...
i kallgaraget..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-91d6d2ddcb201040b1b6ef19432fea37.jpg]()
Så dagen började med att rulla in motorn i ett litet isolerat rum som vart tomt för stunden.
+ en liten värmefläkt 
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-92fd04a50027b508e17ffab7ffcad1d0.jpg]()
Med några
+ grader och en mössa så va det dax att sätt dit insuget med samtliga packningar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0920ad19d6b576190c04a815d3576388.jpg]()
Rengjorde först med lite thinner
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-30555cd7472763e31e2e1d2704883c26.jpg]()
Mellan toppen och blocket finns ett litet
jack som det inte är allt för ovanligt att det läcker olja igenom.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-877be64dfc85224c27a4eb2426df4117.jpg]()
Idag har packningen som satt här utvecklats lite
genom åren så nu finns här en redig tagg som gräver sig ner i jacket.. fast lite tätning på tub är ändå inte fel att använda på det här stället
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-35e9fed19c02e2ad87c0330f4b987387.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b6d852b631c6772359bb2ce43e02ba41.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0aff9afbdd0a563f690192d4da783fbe.jpg]()
På övergången på ovansidan va de inte heller fel att lägga en klutt tätning på tub.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-78a4469db3691fdd7bbe53114e5c3da9.jpg]()
Sen vart de
tyvärr lite
simsalabim här då jag just lagt på tätningsmassa kring insugningskanalerna + vattenkanaler på packningen, och insåg att jag glömt lägga på den plåt som trycket ner plåtpackningen mot gummipackningen innan.. så vart och börja gräva fram den.. då ja för min
”förtvivlan” upptäckte att plåten låg bland allt
left over från motorn.. och varken var tvättat eller lackad.. Så medans tätningen sakta torkade så vart det paniktvätt, slipning och lackning med tvättstugans torkskåp som lackskåp...
Där av inga bilder på hur ja la tätningen.. 
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-13106661786ff7d8a582d93f9b175b2b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1e3567bd70deb902583c5d31705923a1.jpg]()
Innan tätningen skulle torka blev de snabbt att skruva dit alla bultar för insuget för hand, och sedan dra åt de till angivet moment.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cf19426d04ce6e296606d2a49aee8eb6.jpg]()
Med insuget fastskruvat plockades samtliga åtta spridare fram, som inte allt för länge sen vart på rengöring och sprutbildskontroll.
(+ topplocken ditlagda för att skydda vipparmarna mot dam och annat smuts)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ddbd9ad6b46ffd956528d9bacb34b161.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5dcc8d5cf5868840b08b19d629694eac.jpg]()
Efter spridarna kom
fuelrailen (glömt va de heter på svenska). Denna har endast rengjorts och lackats med motorfärg, det samma gäller bräsletrycksregulatorn som fick bli
svart.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f0de57cf50690bf7a6c53508e83a0c57.jpg]()
Sen vart de slut på ledigheten.. ![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-22342ea3f06cabf58bb12e9d58861824.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b3fb48ffb844086def23e1110d99ace8.jpg]()
Fortsättning följer 