Uppdatering - Del 1 av 2, där nummer två förhoppningsvis hinner bli klar till början av nästa vecka .. Några inledningsord jag skulle vilja börja med är att denna uppdatering tyvärr kommer innehålla några provisoriska lösningar. Detta då bland annat första uppstarten närmar sig, samt att lite beslutsångest råder kring valet av luftfilter, men mer om det längre ner.
Först så måste ja fortsätta där ja sist sluta, och de va med att montera fast den nya generatorn. Men med lite eftertanke så valde jag att göra den monteringen lite senare då den mest bara skulle sitta i vägen för annat som ska på.
Som start så blev det en ny rattstång.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b351265f71bd2df24508324f9e5daaad.jpg]()
Som fick lite långtidsfett på axeltapparna.
(tror ja de heter)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a45a9b846f1c341bb847474212a6f67a.jpg]()
Vartefter den sattes på plats precis som den gamla.
(fast bak och fram så de nya grenrören kunde komma på)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6562bd3d583f4c5268dde4bc544564cc.jpg]()
Att jag bytte ut den gamla mot en ny berodde inte så mycket på rosten, utan mer att de var en liten skada i rattstångens vibrations dämpare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-88096c748c174b74f8dc95ba2a52e5f1.jpg]()
Efter att rattstången var monterad så passade det bra att koppla ihop servostyrningen, med servo pumpen och dess hydrauloljebehållare. Här har samtliga ledningar endast rengjorts med lite bromsrengörning.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-712506b84f092b3ad6cc13480c5e0e50.jpg]()
Slangen under servopumpen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b7e79da7588288fe49e16cdb4b0f54d4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0f6c9c68bcb2dd658b5b3f9ca85c2c6f.jpg]()
Sen tryckslangen till styrservot..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ec3e757624be05fc05e03d6a956c8d4c.jpg]()
och sist returen till hydrauloljebehållaren.
Här är det gjort ett nytt fästesom flyttat behållaren lite längre bak.
(nya fästet sitter bak på behållaren, som i princip bara är en L-formad plåtbit med fyra hål) ![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dbb711d02945aef11706f57ace9c6976.jpg]()
Detta gjordes för att det från början satt ett bilbatteri på denna sida...
(dvs. på höger sida i färdriktningen)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fe66d6c80bd7d791128b1e7407f15d7c.jpg]()
…och de finns planer på att sätta ett till batteri på vänster sida, där det innan var plats för bland annat hydrauloljebehållaren för styrservot samt en domkraft.
(Där min vänsterhand pekar satt behållaren tidigare)Då styrservosystemet vart klart så passade det bra att skruva fast växelådsoljekylaren. Här har den endast gått igenom en grov tvätt, samt fått ett jätte tunt lager svart sprayfärg.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-680d717b4a96da56077ae23917983340.jpg]()
Ledningarna bak till växellådan...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a1de06717f493ea2db871e977abb0215.jpg]()
...samt en bult i tråget som håller fast de två ledningarna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b9065ff068b8c49bab60a4e9276840bc.jpg]()
Efter de så va det tänkt att grenrören skulle på, men innan de så skulle de lindas in i lite avgasbandage.
Och till de så hade de köpts in 14 meter avgasbandage på lösmeter av typen glasfiberväv. Denna ska enligt tillverkaren klara 1300 grader Celsius, sen om de är kontinuerligt eller under korta stunder fick jag tyvärr inte veta. Men hur de än är så spelar det egentligen ingen roll för min milda applikation.
(Kommer ha svårt att komma upp i de temperaturerna ändå)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-db131368a37ed824b1fd2f7bcebb3834.jpg]()
Grenrören har sen senast varit inne på blästring, i detta fallet glasblästring. Blästringen gjordes då den svarta färgen som låg på senast endast var ett skyddande lager mot rost, som skulle brännas bort så fort rören blev varma.
I detta steg så kommer grenrören lindas på ett sätt som vissa kanske kan tyckas vara lite konstigt. Dvs rören kommer att lindas in ofärgade cirka halvvägs ner till kollektorn, vart de därefter kommer bli målade med en värmebeständig färg den resterande vägen ner. Detta gör ja av några olika anledningar.
Den främsta anledningen är att jag aldrig gjort detta innan, så mitt sätt att göra de på är endast en blandning av andras erfarenheter jag plockat från vänner, samt andra folk på forum som gjort detta tidigare.
Och då folk säger allt från, linda in bandaget blött/tort, dubbellinda/dubbellinda inte, måla röret/måla röret inte då det bara blir gegga under osv... så blev valet att göra de på en blandning av de olika sätten och sen se hur resultatet blev inför nästkommande projekt.
(Man kan ju inte annat än lära sig av sina misstag) Och som sagt är detta första försöket, så de är verkligen ingen målbild över hur de ska göras eller se ut
Aja... Till en början klipptes det iallafall till en lagom bit för det första röret.
Att starkt rekommendera vid arbete med glasfiberväv är användningen av skyddsmask då de små glasfibrerna inte alls är kul att få in i lungorna. Att sedan tänka ett steg längre och använda handskar kan jag personligen rekommendera de med... så slipper man klia sönder händerna resten av kvällen... ![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6fa3cb8f838e6763755d3a5bcceb9999.jpg]()
Med en passande remsa tillklippt så lindades ett varv längs upp på röret, där de sedan drogs runt en plaststripe för att hålla avgasbandaget på plats. Sedan ska så klart bandaget dras åt med en stripe av metall. Men då dessa är lite dyrare än de i plast så kan de vara bra att först sätta fast en i plast om man behöver klippa upp och göra om utifall något skulle bli fel.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4e133f7626588d1854ed2d308319c0d3.jpg]()
Varje varv blev
hårt åtdraget. Kändes det som att det längre bak fanns lite slapphet i bandaget så lindades de upp och börjades om från den punkten.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-49ba1f1099cc7e909f5e8a4dab57afcf.jpg]()
Då de såg någorlunda okey ut så drogs bandaget åt med en metallstripe längst ner.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ff6d64a7d526cd6545fd753db1df0231.jpg]()
Vart efter en till metallstripe drogs åt längst upp, och den i plast kliptes av och togs bort.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-01e79cd4b43d6a349f11d8c8d7838bae.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-87897adbf29c8db9f3e12e149e5a6bd2.jpg]()
En klar...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9116e51ac8b5265e9ac86b3509622185.jpg]()
Alla klara
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3e40ab636bdd259f8eee92fbac7da058.jpg]()
Några anledningar till att röret bara lindades halva vägen är bland annat att där bandaget slutar, så har rören redan passerat förbi ramen och är i princip utanför motorummet och mitt i fartvinden
(där de inte bidrar med så mycket värme till motorummet)En annan anledning till att rören inte lindades vidare är att några av de sitter så tajt längst ner så att bandaget inte kunde lindas runt separat.
En tredje anledning är att cirka 13.5 meter av de 14 meter glasfiberväv som fanns gick åt till att linda de två grenrören på bilderna
över/under så den halva metern som fanns kvar hade ändå inte räckt.
Hade jag haft mer bandage över så hade jag ändå inte valt att dubbellinda de fyra resterande rören som går samman
(dvs linda runt alla fyra rören tillsammans), då temperaturen nere i kollektorn då skulle kunna bli så hög att det funnits risk för sprickbildning i materialet/svetsfogarna.
(detta då rören är av ganska enkel kvalite)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-eae21f79c47945a58e89e8e5497366cf.jpg]()
För att skydda rören
(försöka iaf, kommer rosta ändå) mot lite fukt och liknande yttre påfrestningar så sprayades de på ett tunt lager värmebeständig färg.
Här kan man klart undra varför jag inte sprayade hela röret, dvs. den metallrena ytan under glasfiberväven. Detta har jag avstått från att göra då jag hört de ena och andra om hur de kan se ut några år senare då fukt, värme, rost och bandaget geggat ihop sig längst under.. inte för att jag vet om de är sant... men som sagt, detta är första försöket, och hur ja än målar så kommer de rosta i slutändan iallafall, så de fick bli såhär
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-03530da049cdde829cbb659d6ec8533c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-42698763ba85837c46b350fbb36373d0.jpg]()
Monterat med en nya packning under

![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-13bbc2a37170e511e613a0474c15adab.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e846836fa866cd57a8a3c5a98c0731e6.jpg]()
Med båda grenrören fastskruvade så fick kylaren skruvas på plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-354453835d76fa75b9c0a41656235cac.jpg]()
Vartefter det nu var generatorn tur att komma på.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4780e43e1048dacd54b4e15c657e0f33.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-032ce08dfd171ca7d867411325c6ed4b.jpg]()
Och med de gjort så kunde jag börja förbereda insuget för att skruvas fast.
Det första blev att sätta fast gaswire-länkaget, vartefter insugs-förvärmaren
(kanske de heter) sattes på plats.
Denna har i uppgift att förhindra isbildning i spjällhuset som kan uppstå kalla, luftfuktiga dagar
(eller bara luftfuktiga dagar kanske de va). Detta gör den genom att lite av motorns varma kylarvätska leds från insugets översida och in i genom denna kammare, vart efter kylarvätskan förs vidare till kylaren. På så sätt värms spjällhuset upp och isbildning förhindras.
På mer gasglada Rover v8:or som har denna typ av uppvärming så brukar den normalt sätt tas bort, samt hålet på insugets översida och kylare pluggas igen, då uppvärmningen sänker motorprestandan lite. Dvs. då luften värms upp och får lägre densitet.
(kall luft = mer effekt)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d53bb3833170d906363638692dd6b46e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a9cadeb75d07252b894e2ebffff8c842.jpg]()
Sen så skruvades gasspjällssensorn på plats med en ny packning under.
Vart efter Bypass-ventilen skruvades fast på baksidan
(missade tyvärr att ta bild på den)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6f294c853c8effb298ea9ddf55532e11.jpg]()
Innan insuget skruvades på plats så las ett jätte tunt lager
”tätningen på tub” runt längst kanten för att förhindra att motorn suger tjuvluft från någon liten läcka.
(Finns konstigt nog ingen färdig packning till denna plats) 
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-054f4c5205ecb7436fe1633e8066bc02.jpg]()
Fastskruvat så såg de sedan ut såhär.
Med motorn klar för resterande insugs delar så va dags att montera några provisoriska saker, detta då jag i skrivande stund ännu inte har kunnat bestämma mig för huruvida jag ska använda det eftermarknadsluftfilter som är införskaffat eller om det skulle passa bättre med något annat. Hur som helst så betyder de att jag inte införskaffat allt för att färdigställa insuget, så därför monterar jag istället på det lite av det gamla insugsröret.
Detta insugsrör går mellan spjällhuset och luftmassemätaren. Till utsidan ser de ganska smutsigt ut, men insidan är noga rengjord från dam och annat smuts.
…..bjöööää![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d0534922ae636c7b7a1fb6c5fe4b6e73.jpg]()
Det gamla luftfiltret som ska ersättas ser ut såhär
(se bild under)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1bdce6237b00054095f7b50093189375.jpg]()
Anledningen till att jag valt att byta ut den gamla luftfilterburken mot en ny av annan typ är att för att denna är en känd flaskhals på just Rover 3.5 liters v8:orna som sitter i Land Rover Discovery, Range Rover Classic, och liknande.
Problemet ligger bland annat i att cirka 7000 liter luft ska igenom de här lilla hålet varje minut då motorn varvar 4000 varv/min,
(t.ex.) och att all luft den suger upp tar den från typ mitten av motorrummet... som är ganska så varm...
(om ja tänkt rätt nu? 3,5 / 2 = 1,75 och 1,75*4000 = 7000) ![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-566ddfa8c464fb31328d0940f7fdeede.jpg]()
Hur som helst så är hålet inte speciellt stort och därav lite av en begränsning för att kunna ta ut större effektutag.
Med de sagt så har jag införskaffat ett nytt eftermarknadsfilter
(se bild under) Kanske en liten varning för
”pump my ride” här... som är en av de anledningar som gör mig osäker huruvida jag ska använda de här luftfiltret eller inte...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8b583752c4c3f1767f93f7946d8f3b79.jpg]()
Huruvida såna här filter ger mer hästar eller inte kan ofta bli en ganska vild diskussion, där jag personligen tycker att allt beror på bil, motor och vad som sitter där från första början från fabrik

Dock så är väll tyvärr verkligheten att dessa ger mer psykologisk effekt än fysisk på motorer i orginalutförande.
Här på garaget.org finns de redan en riktigt bra
faktaruta gällande
sport/öppna luftfilter som kan vara bra att titta igenom om man känner sig lite mer intresserad av ämnet eller behöver lite ”bra att veta” inför ett luftfilter köp
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270 Minsta hålet på det nya luftfiltret är lite större och skapar därmed en mindre begränsning för ökat luftflöde, som behövs för att kunna ta ut mer effekt med den nya eftermarknadskamaxeln, grenrören, portningen, osv.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3e0232e0592a3784e8d934172a6aae94.jpg]()
Rättare sagt så har K&N
”rate:at” de här filtret för att tillgodose tillräckligt mycket luftflöde för att kunna ta ut 250 hästkrafter. Dvs. tillräckligt mycket luft kan passera genom filtret för att tillgodose 250 hk. Sen att jag kommer kunna få ut 250 hästar från mina 156 original känns högst osannolikt med mina milda modifikationer.
Därav borde luftfiltrets storlek vara tillräcklig för de nya modifikationerna utan att bli en flaskhals.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a0a822f3e38d999c3cef86fcc3cca991.jpg]()
Innan luftfiltret sattes på plats så fick luftmassemätaren åka in emellan. Även här fick tyvärr en
hemsk tejpbit lindas en massa varv mellan luftmassemätare och luftfilter för att fungera som reducering mellan de två då ingen silikonslang köpts in.
(slang och tejp som pekas på byts ut så fort luftfiltret är bestämt)För stunden under första uppstart så kommer filtret få ligga som på bilden under. Om ny insugsslang/rör köps in så kommer filtret flytas längre bak, samt närmare bromsservot
(längre bort mot vindrutan dvs)
En bra grej som var en av anledningen till att just detta filtret köptes in från början var att man fick med en sån här snabel man kan sätta på för och suga in lite kalluft... eller typ dra rakt upp o få en snorkel för o köra ner i träsk.. eller varför inte rakt ner för o dammsuga lite i garaget...
höhöhö... tragisk humor … Men med luftfiltret på plats så kunde samtliga kylarslangar börja monteras. Och med de följde att två kylarrör som tidigare målats behövde skruvas på plats. Dessa rör är en bit av de ledningar som leder in varm kylarvätska in i kupén varvid kupéfläkten blåser luft på och på så sätt får in varmluft i kupén när de är kallt ute.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-743dbc2cc4622eac128513bdce73f858.jpg]()
Slangarna har som tidigare visats blivit inköpta som nya i silikon. Dessa är av universaltyp, dvs. de kommer i olika former och storlekar för att sedan byggas ihop efter egen önskan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b1770ab530673e6a486184f9b6b1333e.jpg]()
Så där det exempelvis varit en sån här kylarslang
(se bild under)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-905b748292ffcfa28244b66b70f05676.jpg]()
Så har de tagits hem 3 st 90 graders böjar, samt två slangkopplingar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-146085941600836fb41f431fa7215b9b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d82da1d9f2b0f9daee4eef64225e5914.jpg]()
Som sedan kunnat se ut något såhär
(se bild under)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-675eba2ddfb4ac3258db891bdc4c8357.jpg]()
Och till sist se ut något såhär
(se bild under)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2e4652fae41dedbd8202c198c79af605.jpg]()
Förutom att samtliga skarvar här fått sig en slangklämma samt att en slangkoppling bytts ut mot en hållare för en vattentempgivare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-347d9ade88162d89dd5ee94580070860.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-145dc86765aa13ec08b68694d03afe9f.jpg]()
Då de gamla slangarna mättes upp så har de troligtvis mäts lite fel... eller någon slang slarvats bort då de tyvärr saknas 2 svängar och en rak längd för att slutföra kylarsystemet + vevhusventilationen
(se de två bilderna under)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0c49efe8fa3af2f0627cf8bf995fe732.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0183840284bd8ac275d6192217883e50.jpg]()
Dessa slangar är dock redan beställda och skickade, så med lite tur så kommer de i slutet av veckan
Under tiden slangarna skickas så får de bli att göra annat..
Och de första blev att sätta dit bränsleledningarna.
(bränslematningen längst bort samt bränslereturen närmast på bilden under) ![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6b6b2796e30c04c732da768c6ee622c1.jpg]()
Sedan passade det bra att skruva fast lite nya givare, först fick vattentempgivaren för
instrumentpanelen skruvas.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-12a4a9019098b4f7f51b24fa9c0ddbe6.jpg]()
Innan den skruvades in så lades de lite
"tätning på tub" på gängorna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-277d21d3075866e096c87c6e5667ff79.jpg]()
Sen fick de bli vattentemgivaren för ecu:n
(data-boxen för bränsle insprutningen) ![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-043d5a452b64d5a5e8395a435767c1b8.jpg]()
Som gömmer sig där nere, givaren dvs.
(se bild under). Även här las lite "tätning på tub" på gängorna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-43bfe41a5562437b43ef5734abc7dc4f.jpg]()
Innan de glöms bort så fick även den bakre vevhusventilaionen åka på.. som är en form av ett litet öppet filter som skyddar ett pytte litet hål på den bakre ventilkåpan.
(känns lite som ett nöd-filter om den större vevhusventilationen täpper igen)![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7290582bcdab2b76f4c47cf388af6230.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e02d579af7f269c97a7690fe599fc816.jpg]()
Och som avslut fick de åka på en ny originalkork till oljepåfyllningen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-880a159b40c3e3bc85ccf2fba16443a4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-061e50949012cdf7976f529b944ce4b7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a8545593523040ad52b3ae1ab2974def.jpg]()
Sen vart de tyvärr allt för del 1 av förhoppningsvis 2 täta uppdateringar. ![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3c4d65bbe0aba3e4cbb8c9b746050440.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d53c568334a719c1bc5c1157dc06edb6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c336616cdf5c3170ddf9d05e4703193f.jpg]()
Om nu samtliga slangar och remmar hinner komma hem till slutet av denna vecka + samtliga tändkablar och resterande elsystem kopplas in, så finns de nog en ganska skaplig chans att motorn
kanske hinner startas nu till helgen
Om inte så får de bli några veckor senare...
fingers krossed
Fortsättning följer 