2448
Sök

Landrover Discovery V8 3.5 EFI får några år tillbax (Nu: .. är det typ klart, datum för effektmätning kommer)

Hey! Är student som brinner för bilar och motorer. Har sen en litet tid tillbax börjat med att renovera och göra en lätt trimning på en rover v8. Motorn ska sedan tillbaka ner i en landrover discovery som först får en lätt... Visa mer

211 901 Visningar
Uppdaterades senast 4 april 2018
Yawn...
3 151 Inlägg
28 februari 2013
#121
Satt just och funderade på "går det aldrig fel för den här killen?" också hände det där med ARP-bultarna... Nå, det löstes ju på ett smidigt sätt i alla fall. Bra jobbat! smile

58 Inlägg
28 februari 2013
#122
Fillefilmjolk skrev:
Omlin skrev:
Väldigt intressant projekt, håller på med något liknande till min Nova, fast de ska trimmas lite mer. Väldigt bra och innehållsrika uppdateringar! Fortsätt så! smile

Tack så mycket, ska försöka! smile Du får lycka till med Nova:n, den ser ut och vara grymt fin och motorn komma o bli rätt brutal den me tongue

Ja, tack själv:) Grymt fin är den kanske inte, men helt ok bruksskick, duger att vila ögonen på och att köra snabbt med smile


198 Inlägg
28 februari 2013
#123
Jag har nog skrivit detta förr.. men detta måste vara en av de absolut mest väldokumenterade och välskrivna bygglogg jag har sett på garaget.

Av någon anledning så ser det inte så svårt ut så detta skulle kunna få mig att våga skruva ner min projektbil i småbitar nån gång när plats finns.

156 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#124
Dometros skrev:
Olidligt spännande big_smile Blir det film på uppstart?

Jajjamänsan det blir de smile

Mervolic skrev:
Satt just och funderade på "går det aldrig fel för den här killen?" också hände det där med ARP-bultarna... Nå, det löstes ju på ett smidigt sätt i alla fall. Bra jobbat! smile

Haha jo jag hade lite tur där, Tack! tongue

OSkar000 skrev:
Jag har nog skrivit detta förr.. men detta måste vara en av de absolut mest väldokumenterade och välskrivna bygglogg jag har sett på garaget.

Av någon anledning så ser det inte så svårt ut så detta skulle kunna få mig att våga skruva ner min projektbil i småbitar nån gång när plats finns.

Tack så jätte mycket för den kommentaren! smile Att det ser ut och vara lätt tycker jag är helt rätt, för de är det. Bara man tar god tid på sig och inte tummar på noggrannheten så finns de ingen anledning för att något ska gå fel smile

Tycker du gör helt rätt i att vilja börja skruva, kör hårt säger jag! // Lycka till smile
Senast redigerat av Fillefilmjolk (28 februari 2013)


192 Inlägg
2 april 2013
#125
Har läst en bit igenom din projekttråd, jäkligt kul att läsa!

Dock måste jag höja ett varningensfinger ang att dra topplocksskruvarna till moment: Smörj ALDRIG en skruv som är momentklassad, framför allt inte en topplockskruv. Ingen olja eller kopparpasta eller fett etc, någonsin!
När ingenjörerna räknar ut moment så räknar dom även ut KLÄMKRAFTEN i förbandet, det är KLÄMKRAFTEN som har den stora betydelsen i ett förband. Framför allt med topplockspackningen. KLÄMKRAFTEN nås vid ett visst moment, med en osmörjd skruv. Smörjer man skruven så skenar momentet iväg eftersom att friktionen mellan gängorna minskar = KLÄMKRAFTEN skenar iväg med momenten!!!
Vid 100 Nm så är det oerhört hög klämkraft, kommer inte ihåg exakt. Runt ett tons tryck kanske. Smörjer man skruven så sticker KLÄMKRAFTEN iväg många flera gånger det tidigare trycket. Då snackar vi flera tons tryck vid skruven! Varav topplockspackningen komprimeras för mycket i bästa fall, annars får du sprickor i godset runt skruven.

Detta gäller alla skruvar egentligen, SMÖRJ ALDRIG EN SKRUV!

Annars tycker jag att du gör ett seriöst grymt jobb 😎👍


202 Inlägg
2 april 2013
#126
Man ska väl följa tillverkaren specifikationer i det här läget..

Det följer med instruktioner med ARP bultarna som han har använt...
Finns ett moment med olja som smörjmedel och ett moment med ARP's egna smörjmedel, använder man detta är åtdragningsmomentet mindre än med vanlig motorolja pga. klämkraften blir högre.

Men generellt sett: Smörjer man inte en skruv så kommer inte momentet att stämma pga. för hög friktion i gängor etc...
Vad som händer är att skruven dras för löst och klämkraften blir inte nog hög.
Man ska smörja under brickorna, på gängan och under muttern...
Sen dra i moment i en enda rörelse så det inte blir nåt uppehåll när du drar åt för att det kan krävas
högre moment för att "komma igång" igen.

Jag har alltid smort mina topplocksbultar utan problem!


Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
2 april 2013
#127
Hur fan har jag missat den här tråden tidigare? Helt fantastiskt projekt!


156 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#128
wccmarcus skrev:
Har läst en bit igenom din projekttråd, jäkligt kul att läsa!

Dock måste jag höja ett varningensfinger ang att dra topplocksskruvarna till moment: Smörj ALDRIG en skruv som är momentklassad, framför allt inte en topplockskruv. Ingen olja eller kopparpasta eller fett etc, någonsin!
När ingenjörerna räknar ut moment så räknar dom även ut KLÄMKRAFTEN i förbandet, det är KLÄMKRAFTEN som har den stora betydelsen i ett förband. Framför allt med topplockspackningen. KLÄMKRAFTEN nås vid ett visst moment, med en osmörjd skruv. Smörjer man skruven så skenar momentet iväg eftersom att friktionen mellan gängorna minskar = KLÄMKRAFTEN skenar iväg med momenten!!!
Vid 100 Nm så är det oerhört hög klämkraft, kommer inte ihåg exakt. Runt ett tons tryck kanske. Smörjer man skruven så sticker KLÄMKRAFTEN iväg många flera gånger det tidigare trycket. Då snackar vi flera tons tryck vid skruven! Varav topplockspackningen komprimeras för mycket i bästa fall, annars får du sprickor i godset runt skruven.

Detta gäller alla skruvar egentligen, SMÖRJ ALDRIG EN SKRUV!

Annars tycker jag att du gör ett seriöst grymt jobb 😎👍

Som du säger så höjs klämkraften med smörjmedel, (detta då all kraft går åt till att vrida runt bulten och sträcka den, istället för att skruvkraften går åt till friktionen i gänga, bricka och bultens undersida)

Med detta så skulle jag kunna köpa ditt resonemang till vissa speciella situationer; typ en jätte liten skruv som inte klarar så högt moment och olja lätt kan få det och skena iväg... kanske... smile

Men annars så måste jag hålla med b0hman gällande användning av olja och ARP fett, då det faktiskt både rekommenderas och säljs av tillverkaren, och många gånger är ett måste för att det ska bli rätt moment (enligt tillverkaren).

Utan speciell kunskap om ämnet så skulle jag vilja påstå att olja/arp-fett nästan är ett måste vid åtdragning av topplocksbultar, detta då torra gängor där vissa är lite renare/smutsigare än andra skulle kunna resultera i olika sträckning på bultarna, då gängor osv. påverkar bultarna med olika mycket friktion. Att ha olja/arp-fett är så klart ingen garanti, men dock än bidragande faktor för att kunna få en jämn, fin, och låg friktion i gängorna, och på så sätt få samtliga bultar att dras åt till samma moment (och till det som anges av tillverkaren).

Är min åsikt iallafall smile

Tack för kommentaren och kul att tråden uppskattas!

b0hman skrev:
Man ska väl följa tillverkaren specifikationer i det här läget..

Det följer med instruktioner med ARP bultarna som han har använt...
Finns ett moment med olja som smörjmedel och ett moment med ARP's egna smörjmedel, använder man detta är åtdragningsmomentet mindre än med vanlig motorolja pga. klämkraften blir högre.

Men generellt sett: Smörjer man inte en skruv så kommer inte momentet att stämma pga. för hög friktion i gängor etc...
Vad som händer är att skruven dras för löst och klämkraften blir inte nog hög.
Man ska smörja under brickorna, på gängan och under muttern...
Sen dra i moment i en enda rörelse så det inte blir nåt uppehåll när du drar åt för att det kan krävas
högre moment för att "komma igång" igen.

Jag har alltid smort mina topplocksbultar utan problem!

Superbra svar! Kunde inte sagt de bättre själv tongue

Noart skrev:
Hur fan har jag missat den här tråden tidigare? Helt fantastiskt projekt!

Tror att jag uppdaterar för sällan, får ta och skynda på lite känner ja tongue Men jätte kul att de uppskattas, stort Tack för kommentaren smile   

_____________________________________________________________________________________

Övrigt: Ny stor uppdatering kommer inom 2 veckor, sitter och skruvar i skrivande stund.


Yawn...
3 151 Inlägg
2 april 2013
#129
Ser fram emot fortsättningen, detta är såklart en av de bästa trådarna på Garaget i mitt tycke! smile

192 Inlägg
3 april 2013
#130
b0hman skrev:
Man ska väl följa tillverkaren specifikationer i det här läget..

Det följer med instruktioner med ARP bultarna som han har använt...
Finns ett moment med olja som smörjmedel och ett moment med ARP's egna smörjmedel, använder man detta är åtdragningsmomentet mindre än med vanlig motorolja pga. klämkraften blir högre.

Men generellt sett: Smörjer man inte en skruv så kommer inte momentet att stämma pga. för hög friktion i gängor etc...
Vad som händer är att skruven dras för löst och klämkraften blir inte nog hög.
Man ska smörja under brickorna, på gängan och under muttern...
Sen dra i moment i en enda rörelse så det inte blir nåt uppehåll när du drar åt för att det kan krävas
högre moment för att "komma igång" igen.

Jag har alltid smort mina topplocksbultar utan problem!

Om beredaren har räknat på förbandet med smord skruv så är det en annan sak, då ska man självklart smörja skruven, annars blir det fel det med.
Har erfarenhet av detta, då jag jobbat en del med produktionsteknik och beredning. Inköpare som tänker -äh, skruv som skruv, och köper in ovaxade skruvar i rätt storlek men beredaren har räknat på förbandet med en vaxad skruv.. Gissa hur länge dom skruvarna satt...

Jag har aldrig jobbat med ARP's grejer, men säger dom att man ska smörja in så är det säkert så smile


84 Inlägg
15 april 2013
#131
Personligen tycker jag att detta är Garagets bästa projekt som ja nånsin har sett! Vilket jobb du bara har lagt ner för läsarnas skull! Det ska du ha creed för! Och vilket jobb med motorn, du är verkligen begåvad inom detta! Varje gång när jag läser en uppdatering så lyser min dag upp, jag blir så glad! smile


156 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#132
Uppdatering - Del 1 av 2, där nummer två förhoppningsvis hinner bli klar till början av nästa vecka .. 

Några inledningsord jag skulle vilja börja med är att denna uppdatering tyvärr kommer innehålla några provisoriska lösningar. Detta då bland annat första uppstarten närmar sig, samt att lite beslutsångest råder kring valet av luftfilter, men mer om det längre ner.

Först så måste ja fortsätta där ja sist sluta, och de va med att montera fast den nya generatorn. Men med lite eftertanke så valde jag att göra den monteringen lite senare då den mest bara skulle sitta i vägen för annat som ska på.

Som start så blev det en ny rattstång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b351265f71bd2df24508324f9e5daaad.jpg

Som fick lite långtidsfett på axeltapparna. (tror ja de heter)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a45a9b846f1c341bb847474212a6f67a.jpg

Vartefter den sattes på plats precis som den gamla. (fast bak och fram så de nya grenrören kunde komma på)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6562bd3d583f4c5268dde4bc544564cc.jpg

Att jag bytte ut den gamla mot en ny berodde inte så mycket på rosten, utan mer att de var en liten skada i rattstångens vibrations dämpare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-88096c748c174b74f8dc95ba2a52e5f1.jpg

Efter att rattstången var monterad så passade det bra att koppla ihop servostyrningen, med servo pumpen och dess hydrauloljebehållare. Här har samtliga ledningar endast rengjorts med lite bromsrengörning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-712506b84f092b3ad6cc13480c5e0e50.jpg

Slangen under servopumpen

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b7e79da7588288fe49e16cdb4b0f54d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0f6c9c68bcb2dd658b5b3f9ca85c2c6f.jpg

Sen tryckslangen till styrservot..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ec3e757624be05fc05e03d6a956c8d4c.jpg

och sist returen till hydrauloljebehållaren.

Här är det gjort ett nytt fästesom flyttat behållaren lite längre bak. (nya fästet sitter bak på behållaren, som i princip bara är en L-formad plåtbit med fyra hål)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dbb711d02945aef11706f57ace9c6976.jpg

Detta gjordes för att det från början satt ett bilbatteri på denna sida... (dvs. på höger sida i färdriktningen)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fe66d6c80bd7d791128b1e7407f15d7c.jpg

…och de finns planer på att sätta ett till batteri på vänster sida, där det innan var plats för bland annat hydrauloljebehållaren för styrservot samt en domkraft.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e31c4b476ffa8b00613df2728496aa14.jpg
(Där min vänsterhand pekar satt behållaren tidigare)

Då styrservosystemet vart klart så passade det bra att skruva fast växelådsoljekylaren. Här har den endast gått igenom en grov tvätt, samt fått ett jätte tunt lager svart sprayfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-680d717b4a96da56077ae23917983340.jpg

Ledningarna bak till växellådan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a1de06717f493ea2db871e977abb0215.jpg

...samt en bult i tråget som håller fast de två ledningarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b9065ff068b8c49bab60a4e9276840bc.jpg

Efter de så va det tänkt att grenrören skulle på, men innan de så skulle de lindas in i lite avgasbandage.

Och till de så hade de köpts in 14 meter avgasbandage på lösmeter av typen glasfiberväv. Denna ska enligt tillverkaren klara 1300 grader Celsius, sen om de är kontinuerligt eller under korta stunder fick jag tyvärr inte veta. Men hur de än är så spelar det egentligen ingen roll för min milda applikation. (Kommer ha svårt att komma upp i de temperaturerna ändå)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-db131368a37ed824b1fd2f7bcebb3834.jpg

Grenrören har sen senast varit inne på blästring, i detta fallet glasblästring. Blästringen gjordes då den svarta färgen som låg på senast endast var ett skyddande lager mot rost, som skulle brännas bort så fort rören blev varma.

I detta steg så kommer grenrören lindas på ett sätt som vissa kanske kan tyckas vara lite konstigt. Dvs rören kommer att lindas in ofärgade cirka halvvägs ner till kollektorn, vart de därefter kommer bli målade med en värmebeständig färg den resterande vägen ner. Detta gör ja av några olika anledningar.

Den främsta anledningen är att jag aldrig gjort detta innan, så mitt sätt att göra de på är endast en blandning av andras erfarenheter jag plockat från vänner, samt andra folk på forum som gjort detta tidigare.

Och då folk säger allt från, linda in bandaget blött/tort, dubbellinda/dubbellinda inte, måla röret/måla röret inte då det bara blir gegga under osv... så blev valet att göra de på en blandning av de olika sätten och sen se hur resultatet blev inför nästkommande projekt. (Man kan ju inte annat än lära sig av sina misstag)

Och som sagt är detta första försöket, så de är verkligen ingen målbild över hur de ska göras eller se ut tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d74d87333f292f5da25e1bf097345e63.jpg

Aja... Till en början klipptes det iallafall till en lagom bit för det första röret. Att starkt rekommendera vid arbete med glasfiberväv är användningen av skyddsmask då de små glasfibrerna inte alls är kul att få in i lungorna. Att sedan tänka ett steg längre och använda handskar kan jag personligen rekommendera de med... så slipper man klia sönder händerna resten av kvällen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6fa3cb8f838e6763755d3a5bcceb9999.jpg

Med en passande remsa tillklippt så lindades ett varv längs upp på röret, där de sedan drogs runt en plaststripe för att hålla avgasbandaget på plats. Sedan ska så klart bandaget dras åt med en stripe av metall. Men då dessa är lite dyrare än de i plast så kan de vara bra att först sätta fast en i plast om man behöver klippa upp och göra om utifall något skulle bli fel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4e133f7626588d1854ed2d308319c0d3.jpg

Varje varv blev hårt åtdraget. Kändes det som att det längre bak fanns lite slapphet i bandaget så lindades de upp och börjades om från den punkten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-49ba1f1099cc7e909f5e8a4dab57afcf.jpg

Då de såg någorlunda okey ut så drogs bandaget åt med en metallstripe längst ner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ff6d64a7d526cd6545fd753db1df0231.jpg

Vart efter en till metallstripe drogs åt längst upp, och den i plast kliptes av och togs bort. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-01e79cd4b43d6a349f11d8c8d7838bae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-87897adbf29c8db9f3e12e149e5a6bd2.jpg

En klar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9116e51ac8b5265e9ac86b3509622185.jpg

Alla klara smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3e40ab636bdd259f8eee92fbac7da058.jpg

Några anledningar till att röret bara lindades halva vägen är bland annat att där bandaget slutar, så har rören redan passerat förbi ramen och är i princip utanför motorummet och mitt i fartvinden (där de inte bidrar med så mycket värme till motorummet)

En annan anledning till att rören inte lindades vidare är att några av de sitter så tajt längst ner så att bandaget inte kunde lindas runt separat.

En tredje anledning är att cirka 13.5 meter av de 14 meter glasfiberväv som fanns gick åt till att linda de två grenrören på bilderna över/under så den halva metern som fanns kvar hade ändå inte räckt.

Hade jag haft mer bandage över så hade jag ändå inte valt att dubbellinda de fyra resterande rören som går samman (dvs linda runt alla fyra rören tillsammans), då temperaturen nere i kollektorn då skulle kunna bli så hög att det funnits risk för sprickbildning i materialet/svetsfogarna. (detta då rören är av ganska enkel kvalite)


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-eae21f79c47945a58e89e8e5497366cf.jpg

För att skydda rören (försöka iaf, kommer rosta ändå) mot lite fukt och liknande yttre påfrestningar så sprayades de på ett tunt lager värmebeständig färg.

Här kan man klart undra varför jag inte sprayade hela röret, dvs. den metallrena ytan under glasfiberväven. Detta har jag avstått från att göra då jag hört de ena och andra om hur de kan se ut några år senare då fukt, värme, rost och bandaget geggat ihop sig längst under.. inte för att jag vet om de är sant... men som sagt, detta är första försöket, och hur ja än målar så kommer de rosta i slutändan iallafall, så de fick bli såhär tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-03530da049cdde829cbb659d6ec8533c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-42698763ba85837c46b350fbb36373d0.jpg

Monterat med en nya packning under smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-13bbc2a37170e511e613a0474c15adab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e846836fa866cd57a8a3c5a98c0731e6.jpg

Med båda grenrören fastskruvade så fick kylaren skruvas på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-354453835d76fa75b9c0a41656235cac.jpg

Vartefter det nu var generatorn tur att komma på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4780e43e1048dacd54b4e15c657e0f33.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-032ce08dfd171ca7d867411325c6ed4b.jpg

Och med de gjort så kunde jag börja förbereda insuget för att skruvas fast.

Det första blev att sätta fast gaswire-länkaget, vartefter insugs-förvärmaren (kanske de heter) sattes på plats.

Denna har i uppgift att förhindra isbildning i spjällhuset som kan uppstå kalla, luftfuktiga dagar (eller bara luftfuktiga dagar kanske de va). Detta gör den genom att lite av motorns varma kylarvätska leds från insugets översida och in i genom denna kammare, vart efter kylarvätskan förs vidare till kylaren. På så sätt värms spjällhuset upp och isbildning förhindras.

På mer gasglada Rover v8:or som har denna typ av uppvärming så brukar den normalt sätt tas bort, samt hålet på insugets översida och kylare pluggas igen, då uppvärmningen sänker motorprestandan lite. Dvs. då luften värms upp och får lägre densitet. (kall luft = mer effekt)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d53bb3833170d906363638692dd6b46e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a9cadeb75d07252b894e2ebffff8c842.jpg

Sen så skruvades gasspjällssensorn på plats med en ny packning under.
Vart efter Bypass-ventilen skruvades fast på baksidan (missade tyvärr att ta bild på den)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6f294c853c8effb298ea9ddf55532e11.jpg

Innan insuget skruvades på plats så las ett jätte tunt lager ”tätningen på tub” runt längst kanten för att förhindra att motorn suger tjuvluft från någon liten läcka. (Finns konstigt nog ingen färdig packning till denna plats) hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-054f4c5205ecb7436fe1633e8066bc02.jpg

Fastskruvat så såg de sedan ut såhär.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-32912e26f71f6a112384d1ccf25db469.jpg

Med motorn klar för resterande insugs delar så va dags att montera några provisoriska saker, detta då jag i skrivande stund ännu inte har kunnat bestämma mig för huruvida jag ska använda det eftermarknadsluftfilter som är införskaffat eller om det skulle passa bättre med något annat. Hur som helst så betyder de att jag inte införskaffat allt för att färdigställa insuget, så därför monterar jag istället på det lite av det gamla insugsröret.

Detta insugsrör går mellan spjällhuset och luftmassemätaren. Till utsidan ser de ganska smutsigt ut, men insidan är noga rengjord från dam och annat smuts.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8480fb1b7df639d473f2cd3ca7aa4bd1.jpg

…..bjöööää

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d0534922ae636c7b7a1fb6c5fe4b6e73.jpg

Det gamla luftfiltret som ska ersättas ser ut såhär (se bild under)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1bdce6237b00054095f7b50093189375.jpg

Anledningen till att jag valt att byta ut den gamla luftfilterburken mot en ny av annan typ är att för att denna är en känd flaskhals på just Rover 3.5 liters v8:orna som sitter i Land Rover Discovery, Range Rover Classic, och liknande.

Problemet ligger bland annat i att cirka 7000 liter luft ska igenom de här lilla hålet varje minut då motorn varvar 4000 varv/min, (t.ex.) och att all luft den suger upp tar den från typ mitten av motorrummet... som är ganska så varm... (om ja tänkt rätt nu? 3,5 / 2 = 1,75 och 1,75*4000 = 7000)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-566ddfa8c464fb31328d0940f7fdeede.jpg

Hur som helst så är hålet inte speciellt stort och därav lite av en begränsning för att kunna ta ut större effektutag.

Med de sagt så har jag införskaffat ett nytt eftermarknadsfilter (se bild under) Kanske en liten varning för ”pump my ride” här... som är en av de anledningar som gör mig osäker huruvida jag ska använda de här luftfiltret eller inte...

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8b583752c4c3f1767f93f7946d8f3b79.jpg

Huruvida såna här filter ger mer hästar eller inte kan ofta bli en ganska vild diskussion, där jag personligen tycker att allt beror på bil, motor och vad som sitter där från första början från fabrik smile Dock så är väll tyvärr verkligheten att dessa ger mer psykologisk effekt än fysisk på motorer i orginalutförande.

Här på garaget.org finns de redan en riktigt bra faktaruta gällande sport/öppna luftfilter som kan vara bra att titta igenom om man känner sig lite mer intresserad av ämnet eller behöver lite ”bra att veta” inför ett luftfilter köp smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

Minsta hålet på det nya luftfiltret är lite större och skapar därmed en mindre begränsning för ökat luftflöde, som behövs för att kunna ta ut mer effekt med den nya eftermarknadskamaxeln, grenrören, portningen, osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3e0232e0592a3784e8d934172a6aae94.jpg

Rättare sagt så har K&N ”rate:at” de här filtret för att tillgodose tillräckligt mycket luftflöde för att kunna ta ut 250 hästkrafter. Dvs. tillräckligt mycket luft kan passera genom filtret för att tillgodose 250 hk. Sen att jag kommer kunna få ut 250 hästar från mina 156 original känns högst osannolikt med mina milda modifikationer.

Därav borde luftfiltrets storlek vara tillräcklig för de nya modifikationerna utan att bli en flaskhals.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a0a822f3e38d999c3cef86fcc3cca991.jpg

Innan luftfiltret sattes på plats så fick luftmassemätaren åka in emellan. Även här fick tyvärr en hemsk tejpbit lindas en massa varv mellan luftmassemätare och luftfilter för att fungera som reducering mellan de två då ingen silikonslang köpts in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-98a5ad812459e4f43ad8bf21e144ea37.jpg
(slang och tejp som pekas på byts ut så fort luftfiltret är bestämt)

För stunden under första uppstart så kommer filtret få ligga som på bilden under. Om ny insugsslang/rör köps in så kommer filtret flytas längre bak, samt närmare bromsservot (längre bort mot vindrutan dvs)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c63f6e9e34acb3ac0cd33032b8da9e65.jpg

En bra grej som var en av anledningen till att just detta filtret köptes in från början var att man fick med en sån här snabel man kan sätta på för och suga in lite kalluft... eller typ dra rakt upp o få en snorkel för o köra ner i träsk.. eller varför inte rakt ner för o dammsuga lite i garaget...

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-eae283d4720764064b9ccbcbd9a45d52.jpg

höhöhö... tragisk humor … Men med luftfiltret på plats så kunde samtliga kylarslangar börja monteras. Och med de följde att två kylarrör som tidigare målats behövde skruvas på plats. Dessa rör är en bit av de ledningar som leder in varm kylarvätska in i kupén varvid kupéfläkten blåser luft på och på så sätt får in varmluft i kupén när de är kallt ute.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-743dbc2cc4622eac128513bdce73f858.jpg

Slangarna har som tidigare visats blivit inköpta som nya i silikon. Dessa är av universaltyp, dvs. de kommer i olika former och storlekar för att sedan byggas ihop efter egen önskan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b1770ab530673e6a486184f9b6b1333e.jpg

Så där det exempelvis varit en sån här kylarslang (se bild under)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-905b748292ffcfa28244b66b70f05676.jpg

Så har de tagits hem 3 st 90 graders böjar, samt två slangkopplingar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-146085941600836fb41f431fa7215b9b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d82da1d9f2b0f9daee4eef64225e5914.jpg

Som sedan kunnat se ut något såhär (se bild under)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-675eba2ddfb4ac3258db891bdc4c8357.jpg

Och till sist se ut något såhär (se bild under)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2e4652fae41dedbd8202c198c79af605.jpg

Förutom att samtliga skarvar här fått sig en slangklämma samt att en slangkoppling bytts ut mot en hållare för en vattentempgivare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-347d9ade88162d89dd5ee94580070860.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-145dc86765aa13ec08b68694d03afe9f.jpg

Då de gamla slangarna mättes upp så har de troligtvis mäts lite fel... eller någon slang slarvats bort då de tyvärr saknas 2 svängar och en rak längd för att slutföra kylarsystemet + vevhusventilationen (se de två bilderna under)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0c49efe8fa3af2f0627cf8bf995fe732.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0183840284bd8ac275d6192217883e50.jpg

Dessa slangar är dock redan beställda och skickade, så med lite tur så kommer de i slutet av veckan smile

Under tiden slangarna skickas så får de bli att göra annat..

Och de första blev att sätta dit bränsleledningarna. (bränslematningen längst bort samt bränslereturen närmast på bilden under)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6b6b2796e30c04c732da768c6ee622c1.jpg

Sedan passade det bra att skruva fast lite nya givare, först fick vattentempgivaren för
instrumentpanelen skruvas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-12a4a9019098b4f7f51b24fa9c0ddbe6.jpg

Innan den skruvades in så lades de lite "tätning på tub" på gängorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-277d21d3075866e096c87c6e5667ff79.jpg

Sen fick de bli vattentemgivaren för ecu:n (data-boxen för bränsle insprutningen)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-043d5a452b64d5a5e8395a435767c1b8.jpg

Som gömmer sig där nere, givaren dvs. (se bild under). Även här las lite "tätning på tub" på gängorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-43bfe41a5562437b43ef5734abc7dc4f.jpg

Innan de glöms bort så fick även den bakre vevhusventilaionen åka på.. som är en form av ett litet öppet filter som skyddar ett pytte litet hål på den bakre ventilkåpan. (känns lite som ett nöd-filter om den större vevhusventilationen täpper igen)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7290582bcdab2b76f4c47cf388af6230.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e02d579af7f269c97a7690fe599fc816.jpg

Och som avslut fick de åka på en ny originalkork till oljepåfyllningen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-880a159b40c3e3bc85ccf2fba16443a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-061e50949012cdf7976f529b944ce4b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a8545593523040ad52b3ae1ab2974def.jpg

Sen vart de tyvärr allt för del 1 av förhoppningsvis 2 täta uppdateringar. 


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3c4d65bbe0aba3e4cbb8c9b746050440.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d53c568334a719c1bc5c1157dc06edb6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c336616cdf5c3170ddf9d05e4703193f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bb2248fb88dd32086a592d15906efb10.jpg

Om nu samtliga slangar och remmar hinner komma hem till slutet av denna vecka + samtliga tändkablar och resterande elsystem kopplas in, så finns de nog en ganska skaplig chans att motorn kanske hinner startas nu till helgen smile

Om inte så får de bli några veckor senare... fingers krossed neutral

Fortsättning följer tongue


156 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#133
volvobonnen skrev:
Personligen tycker jag att detta är Garagets bästa projekt som ja nånsin har sett! Vilket jobb du bara har lagt ner för läsarnas skull! Det ska du ha creed för! Och vilket jobb med motorn, du är verkligen begåvad inom detta! Varje gång när jag läser en uppdatering så lyser min dag upp, jag blir så glad! smile

Får verkligen ta och tacka för att de uppskattas så mycket! Att få höra sånt får än att bara vilja fortsätta smile


Yawn...
3 151 Inlägg
16 april 2013
#134
Grymt bra jobbat! Är alltid lika roligt att läsa den här tråden!

4 201 Inlägg
16 april 2013
#135
Lika bra uppdatering som vanligt. Fick mig att fundera på hur många hk biltema har raitat mitt luftfilter för:P


156 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#137
Mervolic skrev:
Grymt bra jobbat! Är alltid lika roligt att läsa den här tråden!

De tar jag och tackar stort för smile

zemet skrev:
Lika bra uppdatering som vanligt. Fick mig att fundera på hur många hk biltema har raitat mitt luftfilter för:P

Haha tongue Lär väll kunna suga upp ganska mycket luft med ett sånt iaf smile

Putteliten skrev:
Riktigt trevlig motorrum du får! Fixar du till min motor i Audin sen eller? wink

Jo tack smile hehe, kan alltid ta och skicka slangstumparna som blir över, färgen skulle nog passa wink


Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 april 2013
#138
Som vanligt saknar jag ord för ditt arbete o detaljrikehet! Så underbart o kolla varje updatering! fortsätt så big_smile


198 Inlägg
17 april 2013
#139
Alltid lika kul att läsa dina uppdateringar smile

9 122 Inlägg
17 april 2013
#140
Fillefilmjolk skrev:
Putteliten skrev:
Riktigt trevlig motorrum du får! Fixar du till min motor i Audin sen eller? wink

Jo tack smile hehe, kan alltid ta och skicka slangstumparna som blir över, färgen skulle nog passa wink

Ååååh, shysst! big_smile Har faktiskt funderat på svart insug med slipade ränder som ditt och sen röda slangar till det.



Sök