3510
Sök

Första bilen med viss funktion!!

plankan
17 november 2011
#41
twin_cam skrev:
1978 kom Peugeot 604 turbodiesel, så Volvo va inte först, men dom hade en stor stark motor och (faktiskt) lågt luftmotstånd.

Och hur mycket volvomotor var det då egentligen roll
BMW var på gång 1983 med 524 Td och sedan har det dragit på rejält för dom big_smile
(slut på OT)

679 Inlägg
17 november 2011
#42
Mercedes-Benz var först i världen med följande:

Bilen vid år 1886 (Då vid namn Benz, första Mercedesen kom 1900)
Kompressorn att sitta i bil vid 1923
Första bilen som hade bromsar vid alla 4 hjul 1924
Dieselmotorn år 1936
De uppfann dagens ABS vid 1978
Farthållare vid 1975 i S-klass
De uppfann även den moderna varianten av krockkuddar som samtidigt spänner bältet automatiskt vid kollision (som alla bilar har idag)

Första 7-växlade lådan 2003
De har även uppfunnit världens starkaste N/A V8 på 6.2L med 563hp/650nm

Finns hur mycket som helst värt att nämnas, MB äger 90% av patenten till alla dagens bilar!
Så varje bil har MB delar eller saker som är uppfunna utav MB.
Senast redigerat av Constantine (17 november 2011)


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
18 november 2011
#43
Constantine skrev:
Mercedes-Benz var först i världen med följande:

Bilen vid år 1886 (Då vid namn Benz, första Mercedesen kom 1900)
Kompressorn att sitta i bil vid 1923
Första bilen som hade bromsar vid alla 4 hjul 1924
Dieselmotorn år 1936
De uppfann dagens ABS vid 1978
Farthållare vid 1975 i S-klass
De uppfann även den moderna varianten av krockkuddar som samtidigt spänner bältet automatiskt vid kollision (som alla bilar har idag)

Första 7-växlade lådan 2003
De har även uppfunnit världens starkaste N/A V8 på 6.2L med 563hp/650nm

Finns hur mycket som helst värt att nämnas, MB äger 90% av patenten till alla dagens bilar!
Så varje bil har MB delar eller saker som är uppfunna utav MB.

Mjae... farthållare hittar du i många jänkare bra mycket tidigare än -75

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
18 november 2011
#44
hotrodder skrev:
Constantine skrev:
Mercedes-Benz var först i världen med följande:

Bilen vid år 1886 (Då vid namn Benz, första Mercedesen kom 1900)
Kompressorn att sitta i bil vid 1923
Första bilen som hade bromsar vid alla 4 hjul 1924
Dieselmotorn år 1936
De uppfann dagens ABS vid 1978
Farthållare vid 1975 i S-klass
De uppfann även den moderna varianten av krockkuddar som samtidigt spänner bältet automatiskt vid kollision (som alla bilar har idag)

Första 7-växlade lådan 2003
De har även uppfunnit världens starkaste N/A V8 på 6.2L med 563hp/650nm

Finns hur mycket som helst värt att nämnas, MB äger 90% av patenten till alla dagens bilar!
Så varje bil har MB delar eller saker som är uppfunna utav MB.

Mjae... farthållare hittar du i många jänkare bra mycket tidigare än -75

Cadillac hade farthållare redan på 50 talet om jag inte missminner mig som var vakuum styrt.
Det du menar med v8an är världens starkaste SERIEPRODUCERADE N/A v8. Men absolut inte den starkaste som finns.
Senast redigerat av Thunderbird88 (18 november 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

679 Inlägg
18 november 2011
#45
Thunderbird88 skrev:
hotrodder skrev:
Constantine skrev:
Mercedes-Benz var först i världen med följande:

Bilen vid år 1886 (Då vid namn Benz, första Mercedesen kom 1900)
Kompressorn att sitta i bil vid 1923
Första bilen som hade bromsar vid alla 4 hjul 1924
Dieselmotorn år 1936
De uppfann dagens ABS vid 1978
Farthållare vid 1975 i S-klass
De uppfann även den moderna varianten av krockkuddar som samtidigt spänner bältet automatiskt vid kollision (som alla bilar har idag)

Första 7-växlade lådan 2003
De har även uppfunnit världens starkaste N/A V8 på 6.2L med 563hp/650nm

Finns hur mycket som helst värt att nämnas, MB äger 90% av patenten till alla dagens bilar!
Så varje bil har MB delar eller saker som är uppfunna utav MB.

Mjae... farthållare hittar du i många jänkare bra mycket tidigare än -75

Cadillac hade farthållare redan på 50 talet om jag inte missminner mig som var vakuum styrt.
Det du menar med v8an är världens starkaste SERIEPRODUCERADE N/A v8. Men absolut inte den starkaste som finns.

Imperialen hade '58 farthållare ja, men nu syftar jag på Cruise control! vilket innebär att du kan ställa hastighet osv med spaken, står dessutom överallt att MB uppfann den s.k Cruise controlen.

Nej det är det säkert inte, men serieproducerade var just det jag menade, du kanske har något bättre förslag på N/A V8 som är starkare/snabbare?


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
18 november 2011
#46
Constantine skrev:
Thunderbird88 skrev:
hotrodder skrev:
Mjae... farthållare hittar du i många jänkare bra mycket tidigare än -75

Cadillac hade farthållare redan på 50 talet om jag inte missminner mig som var vakuum styrt.
Det du menar med v8an är världens starkaste SERIEPRODUCERADE N/A v8. Men absolut inte den starkaste som finns.

Imperialen hade '58 farthållare ja, men nu syftar jag på Cruise control! vilket innebär att du kan ställa hastighet osv med spaken, står dessutom överallt att MB uppfann den s.k Cruise controlen.

Nej det är det säkert inte, men serieproducerade var just det jag menade, du kanske har något bättre förslag på N/A V8 som är starkare/snabbare?

Fast det är ju bara in vidare utveckling.
Att kalla en vidareutveckling för en stor idé är väl egentligen att ta i.

Sa inte emot dig om Merca motorn. Bara lade till att det var starkaste serieproducerade wink
Fast kan väl lägga till (eftersom du vill) att på 60 talet hade 426 Hemin runt 430 hästar. 100 hästar mindre, 45 år tidigare.
Senast redigerat av Thunderbird88 (18 november 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

2 072 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#47
var inte mercedes först med blinkers i backspeglar? och audi med diodslinga? bmw angel eyes?
Senast redigerat av sandzoo (18 november 2011)

Sandzoo i da house

679 Inlägg
18 november 2011
#48
Thunderbird88 skrev:
Constantine skrev:
Thunderbird88 skrev:

Cadillac hade farthållare redan på 50 talet om jag inte missminner mig som var vakuum styrt.
Det du menar med v8an är världens starkaste SERIEPRODUCERADE N/A v8. Men absolut inte den starkaste som finns.

Imperialen hade '58 farthållare ja, men nu syftar jag på Cruise control! vilket innebär att du kan ställa hastighet osv med spaken, står dessutom överallt att MB uppfann den s.k Cruise controlen.

Nej det är det säkert inte, men serieproducerade var just det jag menade, du kanske har något bättre förslag på N/A V8 som är starkare/snabbare?

Fast det är ju bara in vidare utveckling.
Att kalla en vidareutveckling för en stor idé är väl egentligen att ta i.

Sa inte emot dig om Merca motorn. Bara lade till att det var starkaste serieproducerade wink
Fast kan väl lägga till (eftersom du vill) att på 60 talet hade 426 Hemin runt 430 hästar. 100 hästar mindre, 45 år tidigare.

Jovisst, dock vet jag inte men det verkar som MB har något patent på Cruise controllen, eftersom dem själva säger att dem införde den moderna varianten av farthållare plus att jag läst på flera andra ställen som stryker detta. Kan vara ungefär samma sak som ABS, GM med Imperialen var först med någon form av ABS men MB var först med att uppfinna den bättre och moderna varianten som sitter i alla dagens bilar.

Jo HEMI motorn är ju ett riktigt monster! dock undrade jag eftersom jag själv inte kommer på någon N/A V8 motor som har mer effekt!


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
18 november 2011
#49
Constantine skrev:
Thunderbird88 skrev:
Constantine skrev:

Imperialen hade '58 farthållare ja, men nu syftar jag på Cruise control! vilket innebär att du kan ställa hastighet osv med spaken, står dessutom överallt att MB uppfann den s.k Cruise controlen.

Nej det är det säkert inte, men serieproducerade var just det jag menade, du kanske har något bättre förslag på N/A V8 som är starkare/snabbare?

Fast det är ju bara in vidare utveckling.
Att kalla en vidareutveckling för en stor idé är väl egentligen att ta i.

Sa inte emot dig om Merca motorn. Bara lade till att det var starkaste serieproducerade wink
Fast kan väl lägga till (eftersom du vill) att på 60 talet hade 426 Hemin runt 430 hästar. 100 hästar mindre, 45 år tidigare.

Jovisst, dock vet jag inte men det verkar som MB har något patent på Cruise controllen, eftersom dem själva säger att dem införde den moderna varianten av farthållare plus att jag läst på flera andra ställen som stryker detta. Kan vara ungefär samma sak som ABS, GM med Imperialen var först med någon form av ABS men MB var först med att uppfinna den bättre och moderna varianten som sitter i alla dagens bilar.

Jo HEMI motorn är ju ett riktigt monster! dock undrade jag eftersom jag själv inte kommer på någon N/A V8 motor som har mer effekt!

Vad jag vet så använde Ford (säkert GM också) vakuum styrd cruise control ända in på 90 talet.
Min 1988 Thunderbird har det och min 1993 och 1995 Lincoln har vakuum styrd cruise control.
Det fungerar bra som fan, dock så kan vakuum klockan börja läcka men den kostar nå 50kr så är inte så jobbigt.

Jo håller med. Alla kör bara överladd nu. Finns knappt några sug-monster från fabrik. Rätt tråkigt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

679 Inlägg
18 november 2011
#50
Thunderbird88 skrev:
Constantine skrev:
Thunderbird88 skrev:

Fast det är ju bara in vidare utveckling.
Att kalla en vidareutveckling för en stor idé är väl egentligen att ta i.

Sa inte emot dig om Merca motorn. Bara lade till att det var starkaste serieproducerade wink
Fast kan väl lägga till (eftersom du vill) att på 60 talet hade 426 Hemin runt 430 hästar. 100 hästar mindre, 45 år tidigare.

Jovisst, dock vet jag inte men det verkar som MB har något patent på Cruise controllen, eftersom dem själva säger att dem införde den moderna varianten av farthållare plus att jag läst på flera andra ställen som stryker detta. Kan vara ungefär samma sak som ABS, GM med Imperialen var först med någon form av ABS men MB var först med att uppfinna den bättre och moderna varianten som sitter i alla dagens bilar.

Jo HEMI motorn är ju ett riktigt monster! dock undrade jag eftersom jag själv inte kommer på någon N/A V8 motor som har mer effekt!

Vad jag vet så använde Ford (säkert GM också) vakuum styrd cruise control ända in på 90 talet.
Min 1988 Thunderbird har det och min 1993 och 1995 Lincoln har vakuum styrd cruise control.
Det fungerar bra som fan, dock så kan vakuum klockan börja läcka men den kostar nå 50kr så är inte så jobbigt.

Jo håller med. Alla kör bara överladd nu. Finns knappt några sug-monster från fabrik. Rätt tråkigt.

Jo de är tråkigt som fan, misstänker att alla w124or från 85-96 har Cruise control, vet dock ej ifall den är vakuum styrd eller inte!


Avstängd
10 388 Inlägg
18 november 2011
#51
Constantine skrev:
Mercedes-Benz var först i världen med följande:

De uppfann dagens ABS vid 1978

Och med "dagens ABS" syftar du på vad?

Det var inte MB som uppfann ABS, däremot hade de Boschs system '78

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

463 Inlägg
18 november 2011
#52
Det är inte så att Mercedes var först med adaptiv farthållare då?

Forummoderator
18 044 Inlägg
18 november 2011
#53
VW 1600 TLE -67. Första bilen med elektroniskt insprut.

Vilken bil hade den första elektroniskt styrda automatlådan?
Vilken hade den första adaptiva automaten?

http://www.aff.aland.fi/insprutning.htm

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

679 Inlägg
18 november 2011
#54
it_mutt skrev:
Constantine skrev:
Mercedes-Benz var först i världen med följande:

De uppfann dagens ABS vid 1978

Och med "dagens ABS" syftar du på vad?

Det var inte MB som uppfann ABS, däremot hade de Boschs system '78

Det fanns olika varianter förr som inte hette ABS men fungerade ungefär på samma sätt fast bara på vissa hjul!

"Det tyska företaget Bosch har utvecklat liknande system tillsammans med Mercedes-Benz sedan 1930-talet. 1978 lanserades Bosch det första helt elektroniska ABS-systemet. Mercedes-Benz lastbilar och personbilen S-klass (w116) var de första att erhålla Boschs teknologi."

Här finns mer att läsa från en icke partisk sida:
http://www.pressportal.com.au/news/421/ … 08-03.html


Avstängd
10 388 Inlägg
18 november 2011
#55
Constantine skrev:
it_mutt skrev:
Constantine skrev:
Mercedes-Benz var först i världen med följande:

De uppfann dagens ABS vid 1978

Och med "dagens ABS" syftar du på vad?

Det var inte MB som uppfann ABS, däremot hade de Boschs system '78

Det fanns olika varianter förr som inte hette ABS men fungerade ungefär på samma sätt fast bara på vissa hjul!

"Det tyska företaget Bosch har utvecklat liknande system tillsammans med Mercedes-Benz sedan 1930-talet. 1978 lanserades Bosch det första helt elektroniska ABS-systemet. Mercedes-Benz lastbilar och personbilen S-klass (w116) var de första att erhålla Boschs teknologi."

Här finns mer att läsa från en icke partisk sida:
http://www.pressportal.com.au/news/421/ … 08-03.html

Så; "Chrysler, together with the Bendix Corporation, introduced a computerized, three-channel, four-sensor all-wheel ABS called "Sure Brake" for its 1971 Imperial." skulle då alltså inte stämma menar du?

Och att dom började arbeta med det på 30-talet kvittar, då ABS som princip, utvecklades och började användas redan i slutet på 20-talet. Nissan hade ju EAS

Och för att återgå till det ursprungliga; Bosch uppfann ABS:en, inte MB, även om det så var för MB:s räkning, så är det trots allt som Bosch som ligger bakom det.

Nåja, skitsaksamma

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

679 Inlägg
18 november 2011
#56
it_mutt skrev:
Constantine skrev:
it_mutt skrev:

Och med "dagens ABS" syftar du på vad?

Det var inte MB som uppfann ABS, däremot hade de Boschs system '78

Det fanns olika varianter förr som inte hette ABS men fungerade ungefär på samma sätt fast bara på vissa hjul!

"Det tyska företaget Bosch har utvecklat liknande system tillsammans med Mercedes-Benz sedan 1930-talet. 1978 lanserades Bosch det första helt elektroniska ABS-systemet. Mercedes-Benz lastbilar och personbilen S-klass (w116) var de första att erhålla Boschs teknologi."

Här finns mer att läsa från en icke partisk sida:
http://www.pressportal.com.au/news/421/ … 08-03.html

Så; "Chrysler, together with the Bendix Corporation, introduced a computerized, three-channel, four-sensor all-wheel ABS called "Sure Brake" for its 1971 Imperial." skulle då alltså inte stämma menar du?

Och att dom började arbeta med det på 30-talet kvittar, då ABS som princip, utvecklades och började användas redan i slutet på 20-talet. Nissan hade ju EAS

Och för att återgå till det ursprungliga; Bosch uppfann ABS:en, inte MB, även om det så var för MB:s räkning, så är det trots allt som Bosch som ligger bakom det.

Nåja, skitsaksamma

Om du läste på bl.a den länken jag skicka skulle du förstå, jag pratar om ABS inte om EAS eller något annat som amerikanarna hade som bara verkade på 2 hjul. Det var Mercedes och Bosch som tillverkade det moderna ABS systemet alla bilar använder idag, inte enbart Bosch. MB och Bosch har ofta arbetat och utvecklat saker tillsammans, speciellt motorkomponenter!


679 Inlägg
18 november 2011
#57
Dieselsmurfen skrev:
VW 1600 TLE -67. Första bilen med elektroniskt insprut.

Vilken bil hade den första elektroniskt styrda automatlådan?
Vilken hade den första adaptiva automaten?

http://www.aff.aland.fi/insprutning.htm

Är det inte någon av jänkarna som var först med elektroniskt insprut i.o.m deras EFI som kom '57? Eftersom VW 1600 TLE använde D-Jetronic som är gjord utav Bosch 10 år senare? Kan ha fel..


Avstängd
10 388 Inlägg
18 november 2011
#58
Constantine skrev:
it_mutt skrev:
Constantine skrev:
Det fanns olika varianter förr som inte hette ABS men fungerade ungefär på samma sätt fast bara på vissa hjul!

"Det tyska företaget Bosch har utvecklat liknande system tillsammans med Mercedes-Benz sedan 1930-talet. 1978 lanserades Bosch det första helt elektroniska ABS-systemet. Mercedes-Benz lastbilar och personbilen S-klass (w116) var de första att erhålla Boschs teknologi."

Här finns mer att läsa från en icke partisk sida:
http://www.pressportal.com.au/news/421/ … 08-03.html

Så; "Chrysler, together with the Bendix Corporation, introduced a computerized, three-channel, four-sensor all-wheel ABS called "Sure Brake" for its 1971 Imperial." skulle då alltså inte stämma menar du?

Och att dom började arbeta med det på 30-talet kvittar, då ABS som princip, utvecklades och började användas redan i slutet på 20-talet. Nissan hade ju EAS

Och för att återgå till det ursprungliga; Bosch uppfann ABS:en, inte MB, även om det så var för MB:s räkning, så är det trots allt som Bosch som ligger bakom det.

Nåja, skitsaksamma

Om du läste på bl.a den länken jag skicka skulle du förstå, jag pratar om ABS inte om EAS eller något annat som amerikanarna hade som bara verkade på 2 hjul. Det var Mercedes och Bosch som tillverkade det moderna ABS systemet alla bilar använder idag, inte enbart Bosch. MB och Bosch har ofta arbetat och utvecklat saker tillsammans, speciellt motorkomponenter!

Det där med "all wheel" innebär bara hälften av hjulen på en bil då ja. Och EAS var då inte jänkarna, utan det satt på någon Nissan, som jag också skrev.

Och att säga att någon "uppfunnit" ett system som man egentligen bara förfinat och förbättrat är väl att ta i ordentligt?

- - edit - -

eas....eal
Senast redigerat av it_mutt (18 november 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

68 Inlägg
18 november 2011
#59
Ford va först ut med en bil big_smile hehe


Avstängd
10 388 Inlägg
18 november 2011
#60
Nale skrev:
Ford va först ut med en bil big_smile hehe

Haha! Ja, det hade ju en "viss" funktion tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök