3640
Sök

Första bilen med viss funktion!!

2 072 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
tja kanske bra att veta vilken bil kom först med viss funktion..

ex första bilen med ABS, AIRBAG, NAVIGATION, AC..
eller blinkers i backspeglar som alla nu för tiden har.. diod slingor.. mm mm.. ja allt wink

alla bilmärken härmar varandra.. men vilket bilmärke var först wink

finns det tråd om detta.. ja då kan ni låsa mitt smile

Sandzoo i da house

2 230 Inlägg
16 november 2011
om jag inte minns helt fel var väll iaf volvo först med ABS på serie tillverkad bil ?

eller menar du först i som att första någonsin att ha ABS fast inte som serie tillverkades/ var standard.

EDIT fel av mig: Den första serietillverkade bil som fick ABS som standard var Ford Scorpio,
Senast redigerat av Rojpen (16 november 2011)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

KHRacing
16 november 2011
Tucker var väl först med orginalmonterade säkerhetsbälten

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
16 november 2011
KHRacing skrev:
Tucker var väl först med orginalmonterade säkerhetsbälten

That's right.
Första bilen med insprutning också.
Och första bilen med lyse som följer med hur man svänger.
Första bilen med vadderad instrumentbräda.

Och lite mer små saker smile

Kan också säga att jänkarna var först med miljö tänket wink Dom började använda katalysatorn.
Senast redigerat av Thunderbird88 (16 november 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

2 014 Inlägg
16 november 2011
Alpina var först med elektroniskt uppvärmda katalysatorer.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

3 929 Inlägg
16 november 2011
Alecci skrev:
Alpina var först med elektroniskt uppvärmda katalysatorer.

Roliga var att det tog ju 24 år innan någon ens kom på att en kisse bör vara varm för att fungera som den ska. Eller iallafall göra något åt det.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 november 2011
Rojpen skrev:
om jag inte minns helt fel var väll iaf volvo först med ABS på serie tillverkad bil ?

eller menar du först i som att första någonsin att ha ABS fast inte som serie tillverkades/ var standard.

EDIT fel av mig: Den första serietillverkade bil som fick ABS som standard var Ford Scorpio,

Första bilen med ABS, antispinn osv var ju någon bil på 60-talet eller nå...

Amerikansk tror jag.

EDIT: Kom på det nu, Jensen Interceptor hade en massa sånt säkerhetsgrejs som sen var försvunnet i 20-30år innan man "uppfann" det igen...
Senast redigerat av TBOC_Razor (16 november 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Smålänning
7 887 Inlägg
16 november 2011
SAAB var först med uppvärmda säten och strålkastartorkare (bl.a)

Volkswagen var först med att komma på att man kunde sätta elslingor i bakrutan för att frosta av.

Volvo var först med att använda trepunktsbälten.

Amerikanska Cleveland var först med skivbromsar, 1898

Första anvädning av ett brytarlöst system i bil hade Chrysler 1972. Dock hade Delco redan -61 kommit på hur man skulle få det att funka.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 230 Inlägg
16 november 2011
TBOC_Razor skrev:
Rojpen skrev:

Amerikansk tror jag.

EDIT: Kom på det nu, Jensen Interceptor hade en massa sånt säkerhetsgrejs som sen var försvunnet i 20-30år innan man "uppfann" det igen...

jo men inte serietillverkad tongue
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antiblockeringssystem
första bilen med absen period på 1960-talet då det användes i tävlingsbilarna: Ferguson P99, Jensen FF och Ford Zodiac.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 november 2011
Rojpen skrev:
TBOC_Razor skrev:
Rojpen skrev:

Amerikansk tror jag.

första bilen med absen period på 1960-talet då det användes i tävlingsbilarna: Ferguson P99, Jensen FF och Ford Zodiac.

Ja men interceptor var en serietillverkad modell...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

749 Inlägg
16 november 2011
Volvo var först med

Laminerat glas.

Lambdastyrd katalysatorrening.

Wiplashskydd. (har nån annan tillverkare det än?).

SIPS (Side Impact Protection System).

IC (Inflatable Curtain) krockgardin.
Senast redigerat av Bjornn (16 november 2011)

Smålänning
7 887 Inlägg
16 november 2011
Bjornn skrev:
Volvo var först med

Laminerat glas.

Wiplashskydd. (har nån annan tillverkare det än?)

Saab har haft den se 1997, den hittils effektivaste. Idag har mer eller mindre slla bilar det.

Saab var först med en turboladdad bil med katalysator och lamdasond (Kalifornien 1977)
De va även först med att serietillverka en 16-ventils turbomotor.

Volvo va först i världen med att sätta en turbomotor i en kombi (Volvo 245 Turbo 1984) Denna bil var världens snabbaste herrgårdsvagn, och den snabbaste Volvon dittils tillverkad (245 hade högre toppfart än 244 & 242).

Ford va 1950 först i världen med Mc. Pherson fjäderben (Ford Vedette)

Mercedes-Benz byggde 1936 världens första serietillverkade personbilsdiesel, W138 260D

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
1 714 Inlägg
16 november 2011
Oldsmobile var först med turbo i serietillverkad bil om jag inte minns fel smile

Smålänning
7 887 Inlägg
16 november 2011
Emilius skrev:
Oldsmobile var först med turbo i serietillverkad bil om jag inte minns fel smile

Helt riktigt, Oldsmobile Cutlass Jetfire, men samma år gjordes Chevrolet Monza med turbo.

Det Saab va först med på den biten va, föruton en rätt pålitlig wastegate, katalysator och lamdasond ihop med turbo 1977-78.

Saab va även först med att använda knacksensorstyrd laddtryckreglering (Automatic performance control, 1982) som gjorde att man kunde köra lågoktanig blyfri bensin i en turbobil utan att riskera att motorn spikade sönder.
Det som förvånar mest är att det tog sån jäkla tid för alla andra att få fram liknande system.

Evildan
16 november 2011
Emilius skrev:

yeaopp du minns så rätt, Oldsmobile Jetfire 1962 strax före systermodellen Chevrolet Monza.

749 Inlägg
16 november 2011
twin_cam skrev:
Bjornn skrev:
Volvo var först med

Laminerat glas.

Saab har haft den se 1997, den hittils effektivaste. Idag har mer eller mindre slla bilar det.

Saab var först med en turboladdad bil med katalysator och lamdasond (Kalifornien 1977)

Volvo va först i världen med att sätta en turbomotor i en kombi (Volvo 245 Turbo 1984) Denna bil var världens snabbaste herrgårdsvagn, och den snabbaste Volvon dittils tillverkad (245 hade högre toppfart än 244 & 242).

Mercedes-Benz byggde 1936 världens första serietillverkade personbilsdiesel, W138 260D

Volvo var nog även först med Turbo Diesel eftersom Volvo 760 TD var världens snabbaste dieselbil när den kom 1982, 0-100km/h på 11 sec.

Volvo var först med den effektivaste Lambdastyrda katalysatorreningen som finns, samma som finns på alla bensinmotorer idag.
Därför står det Lambda i grillen på alla Volvo bensinbilar i slutet av 80 talet. Om de har patentet vet jag inte men troligen.
Senast redigerat av Bjornn (16 november 2011)

3 929 Inlägg
16 november 2011
twin_cam skrev:
Emilius skrev:

Helt riktigt, Oldsmobile Cutlass Jetfire, men samma år gjordes Chevrolet Monza med turbo.

Det Saab va först med på den biten va, föruton en rätt pålitlig wastegate, katalysator och lamdasond ihop med turbo 1977-78.

Saab va även först med att använda knacksensorstyrd laddtryckreglering (Automatic performance control, 1982) som gjorde att man kunde köra lågoktanig blyfri bensin i en turbobil utan att riskera att motorn spikade sönder.
Det som förvånar mest är att det tog sån jäkla tid för alla andra att få fram liknande system.

Fast klassar man in alla olika delar så kan man börja räkna storleken på avgassystem, material osv tongue
Att räkna upp 4 saker i en och samma gren (turbo) är knappast något att skryta över tycker jag. Då kan man ju säga typ "USA var först med tre punkts bälten i läderstolar" ungefär (fastän det kanske inte är sant men bara ett exempel).

2 230 Inlägg
16 november 2011
TBOC_Razor skrev:
Rojpen skrev:
TBOC_Razor skrev:

Amerikansk tror jag.

jamen seritillverkad som kom med abs som standar och inte var en tävlings bil då..
då dessa var tävlings bilar. ( men vem vet wiki kan ju ha fel )

Avstängd
1 714 Inlägg
16 november 2011
Rojpen skrev:
TBOC_Razor skrev:
Rojpen skrev:

jamen seritillverkad som kom med abs som standar och inte var en tävlings bil då..
då dessa var tävlings bilar. ( men vem vet wiki kan ju ha fel )

Interceptor var i allra högsta grad en gatbil och inte en ren tävlingsbil smile

Evildan
16 november 2011
Bjornn skrev:
twin_cam skrev:
Bjornn skrev:
Volvo var först med

Laminerat glas.

Volvo var nog även först med Turbo Diesel eftersom Volvo 760 TD var världens snabbaste dieselbil när den kom 1982, 0-100km/h på 11 sec.

Mercedes var före Volvos Volkswagenmotorförsedda 760 med dieselturbo i en serietillverkad personbil 1980 med 300TD Turbo 125hk 250Nm.

Sök