2785
Sök

Sjukskriven/Arbetslös

1 915 Inlägg
28 februari 2012
Figge: fortfarande samma som jag skrivit i några inlägg upp... Ryggvärk sedan feb 2006, men blev ju sämre efter operation 2010. Så varit sjukskriven sedan 2006, förutom ett uppehåll när FK nekade mig ersättning då de tyckte ja kunde jobba heltid, fast jag inte klarade arbetsprövningen på 25%, men då gick jag på a-kassa och senare även aktivitetsstöd genom arbetsförmedlingen, men behövde inte söka jobb, göra praktik osv då de inte ville skicka ut mig i jobb då de ansåg ja hade för mkt värk och behövde läkarvård. Sen blev det lite föräldrapenning ett tag oxå.
Nu senast så är min sjukskrivningsperiod påbörjad i maj 2010.
Sedan operationen som gjorde mig sämre har det inte varit nåt problem med FK, handläggaren tycker mest synd om mig som har så ont och att ja har otur som blev sämre av operationen.

Har äntligen fått komma till en smärtklinik för hjälp med mina smärtor. (Första gången ja försökte få komma dit var 2008)
De anser att jag tar för mkt tabletter, då jag har mkt smärta trots höga doser. (läkaren som utfört operationerna som bestämt doseringen)
Därför anser de att jag ska trappa ned och sluta med alla läkemedel som jag har nu, efter jag slutat med allt så kan de göra en smärtanalys och därefter sätta in en passande smärtlindring som förhoppningsvis funkar bättre, om de anser det behövs.
Lite dumt att man måste sluta med smärtstillande innan man kan göra en smärtanalys, men om det bidrar till mindre värk i framtiden så är det värt det.
Dock är jag orolig för att få för ont så jag inte orkar med barnen osv. Har ingen lust att bli isolerad i huset o inte orka med nånting igen. Kan iof inte göra så mkt nu heller, men kan iaf åka o hälsa på nån ibland o prata lite och kan leka lite med barnen osv.

Smärtkliniken säger iaf att det finns en chans att ja kommer få mindre värk om jag gör som de säger och trappar ner/slutar. Men innan det finns en chans att bli bättre kommer det bli sämre, så kan bli mkt tufft med värken.

Har 3olika morfinpreparat...
Dessa läkemedel tar jag nu, är läkaren som bestämt doseringen:
Oxycontin 10mg, 1tab 2ggr/dag
Oxynorm 10mg, 1tab 1-4ggr/dag
Paraflex 250mg, 2tab 4ggr/dag
Tramadol Retard 100mg, 1tab 2ggr/dag
Tramadol 50mg, 2tab 2ggr/dag
Panodil Forte 1g, 1tab 2ggr/dag

Oxynorm, oxycontin & paraflex har jag haft sedan juni 2010, de andra har jag haft sedan feb 2006.
Så är ju några år man tagit dessa, doserna är samma nu som när jag började med tabletterna.
Har aldrig trappat ner på dessa mediciner förr, så vet inte riktigt vad jag har att vänta mig. Men antar att det kan bli jobbigt.
En del andra mediciner jag haft i många år som jag senare slutat med pga att jag inte längre tyckte de hjälpte har jag slutat tvärt med, utan problem. Men gissar på att det är värre att sluta med morfinpreparat.

Kanske låter mycket med alla mediciner, men för min del är det inte så mkt. Vet många med ryggvärk som tar mer o starkare mediciner än jag gör...

Helst skulle jag ju vilja få ordning på ryggen först, innan jag trappar ner, men det verkar rätt omöjligt nu då läkarna inte kan hjälpa mig mer säger de... Risken är stor att ryggen aldrig kommer läka....
Senast redigerat av Louksor (28 februari 2012)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Jaa nu kommer jag ihåg, svårt att komma ihåg alla som skrivit här inne och det va ju ett tag sedan sen sist som sagt ;P

Men jaa, det låter verkligen som en otroligt kämpig resa, ungefär som mig fast troligtvis 10 ggr värre!
Jag gick ju med bruten axel sen jag va 14 och fick första operationen när jag va 20, men den misslyckades så dom fick kapa ett ben på skulderbladet och skruva fast på ledskålen, bla bla bla.........

Har själv tagit massa olika tabletter och fått sluta med dom eftersom dom inte hjälper längre som du säger. Men jag kan tänka mig att dina tabletter är bra mycket starkare än dom ajg har, kände bara igen oxycontin och några till, men jag är visserligen jättedålig på vad tabletterna heter wink
Förlåt att jag skrattar, men vad är Tramadol RETARD till för?? XD haha lite lustigt namn...

Men som du säkert märker nu har du nog bättre koll ang tabletter och hur du ska gå tillväga, men det kommer nog inte bli lätt!!!!! Du får börja "blogga" här på garaget eller något och ta ut din ilska och frustration, så det slipper drabba andra förutom oss andra biltöntar! wink

Jag hoppas verkligen att läkarna kan komma på något sätt så din rygg blir bra eller åtminstånde bättre! smile

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 februari 2012
figge_stunter skrev:
Förlåt att jag skrattar, men vad är Tramadol RETARD till för?? XD haha lite lustigt namn...

slow release, alltså långtids verkande..

Ska inte vara någon större fysiska åkommor på dom doserna, jag skulle nog sluta med tramadolen tvärt du får ENORM tolerans med tramadol har man "skoj" med tramadol en vecka får man ta GRAM och inte mg för att ens känna minsta kittling...oxyn är jobbigare räkna med lite svettningar men be om uttrappnings schema från din läkare att sluta tvärt fungerar sällan bra efter så många år, alla opioder sätter sig på psyket så det är den psykologiska matchen som blir jobbig..

1 Inlägg
6 maj 2012
Lär dig lite nytt ex hur man gör hemsidor eller hur man gör ler krukor ja you get the point. Alt jobba lite smått hemifrån med datorn till hjälp ex tradera mm.

Edit: en snabb googling gav :

http://inovativekonomi.blogspot.se/

http://www.youtube.com/watch?v=NAuE6Xn8cOE
Senast redigerat av ve (6 maj 2012)

Sök