3638
Sök

Sjukskriven/Arbetslös

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Tjenare!

Är så att jag är sjukskriven och har varit det i lite mer än 1,5 år... Opererade min axel för 3 veckor sen och som ni kanske förstår har "lite" svårt att röra på den nu och en tid framåt...

Det jag undrar är om det finns någon annan som sitter hemma hela dagarna och isf vad dom fördriver tiden med?

Själv sitter jag mycket vid datorn (Facbook/Garaget) men har inte så mycket annat för mig eftersom mina kompisar är på jobbet/skolan...

Så det hade som sagt varit kul att veta hur ni fördriver eran tid på bästa sätt? Som även andra kan ta del av!

Obs, har ingen bil just nu och kommer inte kunna köra bil på ett tag.

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

självutnämnd expert
157 Inlägg
16 november 2011
Att sitta framför datorn eller tv blir så jäkla tråkigt rätt snabbt, skulle rekomendera att fixa med nåt hemma, kanske tapetsera eller liknande eller gå ut på promenader. Eller om du bor i ett hus fixa i trädgården eller bygga nåt litet projekt det är vad jag tycker är kul, om man inte har någon bil hemma att hålla på med smile

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Verkar tyvärr som att promenader är det enda vettiga förslaget (för mig) Då jag fortfarande bor hemma och kan varken tapetsera eller fixa i trädgården osv...
Men tycker det var bra förslag för andra utan "handikapp"! smile

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Tomten
1 065 Inlägg
16 november 2011
Försök fixa en hobby som du kan pyssla med.
Har du jobb att återgå till efter sjukskrivningen och axeln är bra?
Tänkte du kanske kan fixa en praktik/rehabplats som är anpassat efter ditt jobb.

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Var timanställd lastbilschaufför på arla och skulle få tillsvidareanställning efter sommarn (2010) Men så opererade jag båda axlarna men den ena misslyckades så jag fick göra om axeloperationen på den... Läkaren har sagt att jag max får lyfta 4kg/dag annars kommer axeln gå sönder igen!
Men jag ska prata med läkaren igen och se så att det verkligen stämmer... För antingen funderar jag på att fråga arla om dom har någon plats i lagret eller så funderar jag på att "utbilda"/fixa lärligsplats hos en lackerare då lackerare har varit en dröm sen jag ens började tänka på jobb...

Aja, i vilket fall som helst så kan man ju starta ett litet hemma lackerings projekt, där jag kan öva på allt osv! Fast det enda jobbiga är att jag är Vääldigt högerhänt och det är högeraxeln som jag har opererat, men allt går med lite vilja! tongue

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Meldem
917 Inlägg
16 november 2011
mecka / köra RC-bilar är löjligt roligt och inte allt för krävande av kroppen smile

sen finns ju alltid tv-spel wink

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Har någon special-variant av en mitella (exakstöd) Så både meka och köra RC bil kan bli svårt då jag antar att man måste ha 2 händer för att styra och gasa osv..? tongue samma med tv-spel tyvärr... Har ett X-box 360 nere i källaren som bara ligger och skräpar just nu.. tongue
Men det va ju bra förslag för dom andra! smile

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Redneck life
357 Inlägg
17 november 2011
Jag är arbetslös sedan ca 2månader och har märkt att sysselsätta sig inte är det lättaste. Jag äger 13 bilar för tillfället och är frisk i kroppen kan ju döda många timmar på bilarna. Men när jag inte grejar med dom så brukar jag se nån bra film, träffa vänner, läsa osv... Men tänkte på det , du skrev att du bara kan lyfta 4kg med ena armen då kan du väll börja bygga tex modellbilar eller annat småpill? Ligger ju ingen direkt vikt i det.
Senast redigerat av reaser (17 november 2011)

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
asså grejen är den att vänsteraxeln får jag nog lyfta "fullvikt" med, men är som sagt väldigt högerhänt och har därför vääldigt svårt att göra något med vänster armen (här samanlagt gått med "axellåset" på högersidan i 1 år och har fortfarande väldigt svårt att göra vanliga vardags-sysslor med vänster handen/armen...

Dessutom blir modellbyggandet svårt då jag har nervskador i både axeln och handen (Högersidan) vilket gör att jag även när jag är frisk i den kommer ha svårt med modellbyggandet och andra pilliga och noggranna jobb/sysselsättningar...

Har inte levt ett så skonsamt liv för min kropp då jag har mer eller mindre "allvarliga" skador från topp till tå...
Dom enda sysselsättningarna jag kan komma på till mig själv är mer krävande saker som betyder att jag måste vara frisk, tex meka bilar, köra cross eller stunta... Men det kommer dröjja bra många månader/år (?) innan jag kan göra det!
Men däremot kan jag tycka det är roligt att tex gå i stan (Göteborg) och kolla kläder, fika/äta mm alla sådana tjejgrejer ^^ Gillar även att ta kort osv, men jag tycker inget sådant är roligt att göra själv! Vilket ni säkert förstår...

Hade varit perfekt om någon kunde komma med en handikapsanpassad sysselsättning för en ungdom (21år) som man slipper använda så mycket armar på och som man kan göra själv utan att det blir tråkigt eller att man behöver skämmas ;P Kanske att någon annan som är hemma på dagarna och inte har något att göra som man kan hitta på något med... ;P

Känner lite att jag ställer för höga krav och bara "klagar" på förslagen ni ger, men menar inget illa och uppskattar verkligen att ni lägger ner tid för att hjälpa mig! smile
Aja, hoppas någon vet någon schyst aktivitet man kan hitta på!  smile

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Redneck life
357 Inlägg
17 november 2011
Oj vad svårt det blev nu när du inte kan använda armarna som jag trodde:/ hmm... mitt enda tips jag kan komma på är att ragga upp en brud för det är ju det man gör när man inte vill/kan använda händer/armar;) (PS: till alla er tjejer/kvinnor som läser detta så va detta givetvis bara ett skämt). Skämt å sido , vet inte riktigt hur du har det på den sociala fronten med vänner osv för just vänner är ju något man kan behöva riktigt mycket i den situation som du befinner dig i. För det är ju tex 10gånger roligare att se en film med sällskap än ensam, eller hälften så dyrt att dela en pizza med någon än att köpa en själv;) Tror du förstår vad jag menar

- Läppglans?

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
haha smart tänkt där ang tjejer, men tyvärr avverkar jag ett 10-tal om dagen och tycker inte det är speciellt kul längre.... (och jaa, det va bara ett skämt... elleeer!? yikes Ne men jag har faktiskt flickvän) smile
Även vänner har jag, men jag söker efter något att göra från och med att jag gått upp på morgonen tills 17-18 när kompisarna börjar rulla hemmåt! tongue

Btw, gillar din "undertext" eller va man nu kallar den..? big_smile
"Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
- Läppglans?" hahaha! (Y)

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Redneck life
357 Inlägg
17 november 2011
Jadu va gör man dom tiderna på dygnet? Själv har man ju en hel del arbetslösa vänner som är hemma dom tiderna så mitt tips nu då är väll att gå till arbetsförmedligen och ragga polare eller ringa din flickväns jobb och ljuga ihop nått så hon får sparken och kan vara hemma med dig på dagarna?smile Eller om du inte har något emot fatorer så är ju Photoshop ett bra tidsfördriv?

Hehe jo det skämtet e gammalt men klockrent;)

- Läppglans?

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Dessvärre så pluggar min tjej och har inte mycket tid över efter skolan heller... hmm tongue
Jaa det får väl bli att ragga arbetslösa kompisar som inte har några pengar så jag får betala allt vi ska göra! wink haha
Photoshop håller jag på med lite, men har väldigt dåligt tålamod om något inte går som jag vill, och av någon konstig anledning så är det alltid när man sätter sig vid photoshop som någon vä*el skriver och ska vara social på facebook... men sen när man väl slutar engagera sig i redigerandet då slutar även personen att vara social osv... Haha när jag läser vad jag själv har skrivit så låter jag som en gammal sur gubbe som bara tycker allt är tråkigt!! ;P Men det är väl lite så att man tappar lite livsglädje utav att bara sitta hemma och grubbla, iaf som i mitt fall en längre period!

Men det är ju tur att garaget.org finns, annars vet jag inte vad jag hade gjort... tongue

Jaa, den är riktigt bra! wink

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

tratt
353 Inlägg
17 november 2011
Sök någon högeskolekurs, någon slapp, filosofi eller ryska, du träffar nya människor och kanske lär dig ett och annat på vägen!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
17 november 2011
Varför inte plugga något du velat plugga in?
När du ändå bara sitter ner kan du ju ha en bok framför dig smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Det lät som bra förslag faktiskt! smile Men jag är väldigt intresserad utav lackering, finns det några sådana i gbg (närliggande) Och hur letar jag upp kurser osv? smile

Btw, var med min kompis på jobbet idag... Han jobbar som snickare/fastighetskötare/alltiallo men behövde idag fixa med sin firmabil och då tog jag tillfället i akt och var med och hjälpte till (Mest som ett moraliskt stöd) Men det kändes ändå skoj att ha något att göra som ändå var lite viktigt! smile

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Meldem
917 Inlägg
17 november 2011
plugga var faktiskt en jättebra idé, finns alltid någon rolig kurs man kan gå som inte kräver allt för mkt smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

-->*Persson*<--
287 Inlägg
17 november 2011
Har samma problem Som dig, bara de att jag är arbetslös. Å jag Fördriver mina dagar med att köra min flickvän och hjälpa henne, ( hon är stall skötare, mocka hästskit osv.) så den hon jobbar åt hittar alltid någe åt mig å göra, laga hans bil, hästtransporter, sulkis osv. Haha så man är aldrig syslo lös... Om man får fråga, vad är det som hänt med din arm/ axel?

"Drive It Like You Hate It"

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
17 november 2011
figge_stunter skrev:
Det lät som bra förslag faktiskt! smile Men jag är väldigt intresserad utav lackering, finns det några sådana i gbg (närliggande) Och hur letar jag upp kurser osv? smile

Btw, var med min kompis på jobbet idag... Han jobbar som snickare/fastighetskötare/alltiallo men behövde idag fixa med sin firmabil och då tog jag tillfället i akt och var med och hjälpte till (Mest som ett moraliskt stöd) Men det kändes ändå skoj att ha något att göra som ändå var lite viktigt! smile

Kolla upp vad för teori du måste plugga för det. Hör med gymnasium osv om dom kan hjälpa dig.
Visst kommer det vara jävligt tråkigt att plugga men du blir lycklig senare i livet så varför inte ta tillfället i akt nu när du inte kan göra något istället för att senare ta tjänsteledigt från ett jobb/säga upp dig från ett jobb bara för att du bestämmer dig då för att plugga något big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
PerssonTheKung: jaha, tråkigt för dig! hmm Men tur att du har en flickvän som underhåller dig! smile Även min tjej har häst, men det brukar aldrig bli att jag får följa med dit längre... bla bla lååång och tråkig historia! tongue

Axelluxationer (axel ur led) Vilket har medfört att jag för ca 6 år sen bröt diverse ben/brosk i axeln samt att några ledband och massa annan skit hade gått sönder... Men först nu förra året fick jag operation, men den misslyckades! hmm Så nu fick dom kapa av ett ben inne i axeln och använda den för att förstora ledskålen så att det tar längre tid för kulan att hoppa ur... Dom skar även av biscepsmuskel-senan och förflyttade den för att få bättre plats nu när ledskålen blivit större! Måste vara extra försiktig med axeln denna gången för att om den skulle hoppa ur led igen eller något annat skulle skadas i axeln så bryr dom sig inte om att operera MIN axel utan byter ut leden mot en i titan eller i plast, vilket jag inte tror är en speciellt rolig operation... ;P

Thunderbird88
Låter vettigt det du har sagt och borde nog göra som du har sagt... men det sämsta med att ha suttit hemma så länge är att man blir lat, hittar ursäkter för att inte göra vissa saker och får det då alltså aldrig gjort... Men ska verkligen försöka ta mig i kragen! smile

Ang kurser osv, kostar dom något och/eller är det något tex arbetsförmedlingen skulle kunna ställa upp med tro? Och inom vilka "gränser" tillåter isf AF att man tar en kurs som dom ska betala för? (alltså måste kursen vara relaterad på något vis med den utbildning man har eller liknande)
Funderar annars på att gå en fotokurs och eventuellt en retucheringskurs (photoshop)...
Finns det kurser för hjullastare med skopa som man kan få betalt eller något? För jag har behörighet för hjullastare med gafflar och tycker att skopan hade varit en fin komplitering! Och har även hört att hjullastar-förare är ett rätt soft jobb där man sitter mycket utan onödigt mycket slitande arbetsuppgifter?
Senast redigerat av figge_stunter (17 november 2011)

Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Sök