2887
Sök

Projekt Saab 900 2.0T -95 Totalrenovering + Tuning.

78 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#1
Då var det väll dags för en annan att starta en projekttråd här med!
Lite roligt med folk som vill följa med under resans gång men även kunna blicka tillbaka själv.
Bilder kommer komma några gånger i veckan då man inte har tid o tillbringa varje dag därnere.
Åsikter och synpunkter är välkomna sålänge det är konstruktiva saker.

Bilen är en gammal NG900 -95a som jag köpte för ca 1 år sedan som stått som lärobil på en fordonsskola.
DÄRAV så vet man inte (eller snarare vet) vad som har gjorts.
Som alltid med 900 turbos e man ju alltid sugen på Steg 1-2-3 till en början.

Skicket bilen köptes i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151480/151480-d08c7e279ac1d89f8799f5e988626820.jpg

Begav mig till Nordic Tuning för att få ett steg 3 i bilen vilket gjorde en rejäl skillnad , men sen är man aldrig nöjd heller för den delen.
Men en lång historia kort.
Innan bilen ställdes av inför vintern sluta hon på 410hk med Steg 4 E85.
Det med allt orginal i motorn. (Ganska bra jobbat?) Säger det mesta om de gamla spisarna.

Det som gjorts med bilen vid avställning hösten 2011 är följande.

Sensonic bortkopplad och ersatt till manuell koppling.
Siemens Decca 630CC Spridare
Nytt bränslesystem med enbart NUKE Performance.
3" DP 100cells racekat.
X-Flow IC.
Garret GT30
..............................................................................
Ganska basic så att säga.



Nu till lite roligare saker.

Lägger upp bilder tillbaka i tiden då jag började nedrivningen 10okt.

Motorn hängdes ur först för isärplockning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151480/151480-b5bc8f7405506db07bcb97112ce74cf4.jpg

Inälvor som såg ut sådär , det har tydligen skruvats med detta då det va mycket lösa skruvar här o där så en himla tur att det plockades ner. Bara veven och vevstakarna som kommer användas igen då det får bli JE kolvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151480/151480-1e7bb73329e7aceaca954a93d86eba69.jpg

Ett skitigt motorutrymme som kommer få sig en makeover.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151480/151480-87ec26fb481f369fb83db023f12482bd.jpg

Ja nått har ju hittat sin väg in där iallfall borrar upp blocket står på listan..

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151480/151480-cf6192503e3aecaa9272120759c0101a.jpg

Va på skroten och hämta ett nytt tråg då det gamla såklart va sprucket pga av en "Magnus Samuelsson" åtdragning av oljepluggen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151480/151480-c1bdd585e4dffd112ee090e255539145.jpg



Så nu är vi framme vid nutid allt som följer är relativt frekventa uppdateringar under jobbets gång.


Vart ett motorbyte på Aeron också...självklart men nu har man gjort det ett par gånger så nu tar de inga tider smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151480/151480-4280261b4e0d4d5ee7c9e21437e64ddc.jpg


Avfettat motorutrymmet i 1 hel jävla dag från all dynga men nu är det klart o lacken är lagd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151480/151480-b230472c49f511df2be4dbaa8914c2b7.jpg

Torkat ett dygn och det härliga mattsvarta har kommit fram som sedan kommer pryda hela bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151480/151480-372adbc9fc996cd28715b761a105a2e0.jpg

Hann även med och lacka upp en blästrad subframe i Doozan orange vilket vart jäkla snyggt bryter fint emot
det svarta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151480/151480-c689798ca7163551b2e48d8405dbda18.jpg

Påbörjan i hjulhuset är gjort med hammarlack till en början.
Update kommer troligtvis imorgon men nu är det en början iallafall på min första projekttråd ros eller ris!

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151480/151480-cb3286ee6330c2da727f80ca8765c585.jpg


907 Inlägg
17 november 2011
#2
Ser bra ut kommer garanterat att följas även fast jag inte kommer kommentera så mycket så kommer jag att följa iallafall.
vad ska du använda bilen till gatan,bana eller rattlås racing?


Svetsare
828 Inlägg
17 november 2011
#3
blir hur bra som helst henke , hoppas på att få min väntade åktur sommaren 2012 eftersom ja inte fick någon innan avställning iår , lite kul att detta är ända saaben ja gillar smile))

Angry Drift Team

78 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#4
Bilen kommer gå på gatan målet är väll säkra och hållbara 550-600hk men det får vi se hur det blir med det smile

Hehe jorå Anton du får haka på en repa i sommar sedan om ja hunnit få ihop bilen , blir nog lite roligare med en ordentlig diff nästa år med smile


Svetsare
828 Inlägg
17 november 2011
#5
Chaoticc skrev:
Bilen kommer gå på gatan målet är väll säkra och hållbara 550-600hk men det får vi se hur det blir med det smile

Hehe jorå Anton du får haka på en repa i sommar sedan om ja hunnit få ihop bilen , blir nog lite roligare med en ordentlig diff nästa år med smile

det kommer nog bli hur bra som helst ska du se, kommer ju följa detta iallafall smile

Angry Drift Team

78 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#7
Får ursäkta för dålig uppdatering.
Inväntar mitt block ifrån firman så händer inte så jättemycket nu förutom att nytt bränslesystem byggs igen! Bilder kommer efter helgen! smile


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
24 november 2011
#8
Innan du petar i kolvarna i motorn så ska du svarva ner dom 1.1mm för att köra T7packning. Tänkte bara påminna dig om det smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

78 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#9
UhrJr skrev:
Innan du petar i kolvarna i motorn så ska du svarva ner dom 1.1mm för att köra T7packning. Tänkte bara påminna dig om det smile

Ja förtusan smile Dock blir det Göran & Andersson som får göra allt de där smile en annan hade tagit vinkelslipen med flapdisc o ögonmåttat wink


1 801 Inlägg
26 november 2011
#10
Jäklar vad nice gjort! Jag följer detta om du inte har något emot det? wink

Angående att hänga ut dessa motorer. Har du lite tips då jag tänkt ta ur min?
Typ vad som måste bort runt om och vad man kan låta bli?
Senast redigerat av BlauMes (26 november 2011)


78 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#11
BlauMes skrev:
Jäklar vad nice gjort! Jag följer detta om du inte har något emot det? wink

Angående att hänga ut dessa motorer. Har du lite tips då jag tänkt ta ur min?
Typ vad som måste bort runt om och vad man kan låta bli?

Du är välkommen o följa smile Hm de beror väll lite på vad som ska göras.
Absolut smidigast o lättast är väll o ta bort kylare o grill så då kommer åt främre motorfästet eftersom det måste bort ifrån motorn för att den ska kunna gå o ta uppåt.

Ta bort insuget med eller ja det är smidigast iallfall jag har alltid gjort så , då du kommer åt växelförare och bakre motorfästet lite lättare men så fort det är gjort är det bara o lyfta ungefär.

Ps. Märk alla kablar o skit så spar du massa tid sen vid återmonteringen smile


1 801 Inlägg
27 november 2011
#12
Chaoticc skrev:
BlauMes skrev:
Jäklar vad nice gjort! Jag följer detta om du inte har något emot det? wink

Angående att hänga ut dessa motorer. Har du lite tips då jag tänkt ta ur min?
Typ vad som måste bort runt om och vad man kan låta bli?

Du är välkommen o följa smile Hm de beror väll lite på vad som ska göras.
Absolut smidigast o lättast är väll o ta bort kylare o grill så då kommer åt främre motorfästet eftersom det måste bort ifrån motorn för att den ska kunna gå o ta uppåt.

Ta bort insuget med eller ja det är smidigast iallfall jag har alltid gjort så , då du kommer åt växelförare och bakre motorfästet lite lättare men så fort det är gjort är det bara o lyfta ungefär.

Ps. Märk alla kablar o skit så spar du massa tid sen vid återmonteringen smile

Schysst då får man upp allt på en gång eller? Hur mycket väger en motor med växellåda och topp? Har en vinsch som tar 200 kg. Borde väl inte vara några problem?

Mycket uppskattat :-)!


78 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
#13
BlauMes skrev:
Chaoticc skrev:
BlauMes skrev:
Jäklar vad nice gjort! Jag följer detta om du inte har något emot det? wink

Angående att hänga ut dessa motorer. Har du lite tips då jag tänkt ta ur min?
Typ vad som måste bort runt om och vad man kan låta bli?

Du är välkommen o följa smile Hm de beror väll lite på vad som ska göras.
Absolut smidigast o lättast är väll o ta bort kylare o grill så då kommer åt främre motorfästet eftersom det måste bort ifrån motorn för att den ska kunna gå o ta uppåt.

Ta bort insuget med eller ja det är smidigast iallfall jag har alltid gjort så , då du kommer åt växelförare och bakre motorfästet lite lättare men så fort det är gjort är det bara o lyfta ungefär.

Ps. Märk alla kablar o skit så spar du massa tid sen vid återmonteringen smile

Schysst då får man upp allt på en gång eller? Hur mycket väger en motor med växellåda och topp? Har en vinsch som tar 200 kg. Borde väl inte vara några problem?

Mycket uppskattat :-)!

Yes då får man upp växellåda o allt på en gång smile Hms jadu vågar inte svara på det , ja lyfte med motorlyft på 1/4 ton o det orka ju men 200 hm kanske dumt o chansa ? smile


1 801 Inlägg
28 november 2011
#14
Chaoticc skrev:
BlauMes skrev:
Chaoticc skrev:

Du är välkommen o följa smile Hm de beror väll lite på vad som ska göras.
Absolut smidigast o lättast är väll o ta bort kylare o grill så då kommer åt främre motorfästet eftersom det måste bort ifrån motorn för att den ska kunna gå o ta uppåt.

Ta bort insuget med eller ja det är smidigast iallfall jag har alltid gjort så , då du kommer åt växelförare och bakre motorfästet lite lättare men så fort det är gjort är det bara o lyfta ungefär.

Ps. Märk alla kablar o skit så spar du massa tid sen vid återmonteringen smile

Schysst då får man upp allt på en gång eller? Hur mycket väger en motor med växellåda och topp? Har en vinsch som tar 200 kg. Borde väl inte vara några problem?

Mycket uppskattat :-)!

Yes då får man upp växellåda o allt på en gång smile Hms jadu vågar inte svara på det , ja lyfte med motorlyft på 1/4 ton o det orka ju men 200 hm kanske dumt o chansa ? smile

Hmm. Man kan ju plocka av lite också så det blir lite lättare


78 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#15
BlauMes skrev:
Chaoticc skrev:
BlauMes skrev:

Schysst då får man upp allt på en gång eller? Hur mycket väger en motor med växellåda och topp? Har en vinsch som tar 200 kg. Borde väl inte vara några problem?

Mycket uppskattat :-)!

Yes då får man upp växellåda o allt på en gång smile Hms jadu vågar inte svara på det , ja lyfte med motorlyft på 1/4 ton o det orka ju men 200 hm kanske dumt o chansa ? smile

Hmm. Man kan ju plocka av lite också så det blir lite lättare

Självklart! Nej men det ska nog inte vara några problem faktiskt smile


1 801 Inlägg
30 november 2011
#16
Chaoticc skrev:
BlauMes skrev:
Chaoticc skrev:

Yes då får man upp växellåda o allt på en gång smile Hms jadu vågar inte svara på det , ja lyfte med motorlyft på 1/4 ton o det orka ju men 200 hm kanske dumt o chansa ? smile

Hmm. Man kan ju plocka av lite också så det blir lite lättare

Självklart! Nej men det ska nog inte vara några problem faktiskt smile

Tackar och bockar för tipsen!


78 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#17
Sådär!
10000år senare så ska jag ta och uppdatera lite!

Allt har legat och chillat en stund i väntan på pengar då jag inte vill köpa en sak hit och en sak dit!

Kolvarna kom idag iallafall ifrån Maptun snabb leverans och precis det jag behövde hade dom på hyllan.

JE T5 Kolvar specialgjorda för T7 packning samt liter mer urtag för ventilerna (Dom blänkte så fint så dom fick gå igenom PS en gång också)

http://forumbilder.se/images/c44201234603A19f6.jpg


Blocket är iväg på Toppdeckning och maskintvätt samt 3 stegshoning.

Efter det ska koppling och hela vevpartiet ner för balansering o viktning osv så allt blir ordentligt från början.

Nu kommer uppdateringar komma varje vecka!

På återseende! smile


when ever - were ever
513 Inlägg
14 januari 2012
#18
Lägger en prenumeration på den här intressanta tråden smile


78 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#19
mickefixare skrev:
Lägger en prenumeration på den här intressanta tråden smile

Tackar smile


78 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#20
Suttit hela dagen o jagat spons med blåslampa faktiskt!
Men har väll fått 2 på kroken! smile

Samt så kunde ja inte hålla mig då ja egenteligen skulle kört orginalstakar så...

http://forumbilder.se/images/8c620121055472207.jpg

Ett par Verdi också då..

Laters! smile



Sök