2370
Sök

SAAB 9-5 2,3t -00, besiktad idag UA, oljeläckage fixat, luktar fortfarande bränt i kupé... uppd. 11-12-21

134 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#41
eXe skrev:
Vi brukar ta en liten träbit o kila imellan tråget o framvagnsbalken. funkar kanon

Ja, det tipset fick jag förut. Men det finns ingen risk för att motorn sjunker får långt ner för att man ska kunna få fast fästet igen sen?

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
27 november 2011
#42
mechanic_soul skrev:
Nu har jag bytt vevhusventilationen och det verkar inte lukta bränt längre. Har dock inte hunnit köra så långt, men ska iväg en sväng ikväll. När jag tog ner oljefällan och inspekterade så såg det ut som senap i anslutningarna... Varför? Se bild längre ner.
Bytte även olja och filter. Tänkte att jag skulle byta växellådsolja också men jag fick fan inte upp påfyllningsskruven! Jag misstänker att verkstan blåste mig på servicen i somras. Jag bad dom byta olja i lådan, men det fanns inte ett spår av att påfyllningsskruven är rörd på väldigt länge plus att den satt hårt som FAN. Men betala för olja och arbetet fick jag... Jag ska vara förbi biltema och kolla efter nån slags insex-hylsa till spärrskaftet. Ska bli intressant att se hur oljan ser ut, om verkstan har bytt den eller inte.
Jag vill kunna ta lös motorfästet ("bumerangen") så jag kan spana in vars det tryckt ut olja. Hur ska jag göra? Funderade där ett tag på om jag skulle våga mig på att dra ett spännband mellan en takbalk och en motorögla, men men... Eller kan man hålla uppe motorn med en domkraft? Och isf, vars är säkrast att lägga domkraften? Oljetråget med en planka emellan?

Bild på senapen. Perfekt till julskinkan! smile
http://i5.photobucket.com/albums/y163/m … /senap.jpg

"Senapen" får du när bilen körs kosta sträckor och du inte har den senaste versionen av vv. Motorn blir inte fullvarm och förbränner inte bla. fukten som återförs genom den felaktiga vv.
När man byter växelådsolja är det dels ett krav från Saab att du endast kör på GM´s originalolja och att du sköljer lådan vid byte. Det har varit så mycket problem med växellådorna så oljan har uppgraderats 7 eller 8 gånger och senaste kvaliten går inte ihop med de tidigare, därav skölningskravet. Lådan rymmer för övrigt ca 2L så man köper alltså 4L
Pluggen till lådan sitter som fan och det är trångt så en hylsa går inte att använda. Satsa på bra kvalite på nyckeln annars får du problem och då kan du även använda ett smalt rör/u-nyckel som hävstång.
Detr är absolut inga probs att muttra loss motoroket utan att spärra motorn. Den faller inte utan åker bara ner en bit. Med en domkraft direkt under tråget lyfter du sedan upp motorn så oket kan sättas tillbaka.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

134 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#43
hotrodder skrev:
"Senapen" får du när bilen körs kosta sträckor och du inte har den senaste versionen av vv. Motorn blir inte fullvarm och förbränner inte bla. fukten som återförs genom den felaktiga vv.
När man byter växelådsolja är det dels ett krav från Saab att du endast kör på GM´s originalolja och att du sköljer lådan vid byte. Det har varit så mycket problem med växellådorna så oljan har uppgraderats 7 eller 8 gånger och senaste kvaliten går inte ihop med de tidigare, därav skölningskravet. Lådan rymmer för övrigt ca 2L så man köper alltså 4L
Pluggen till lådan sitter som fan och det är trångt så en hylsa går inte att använda. Satsa på bra kvalite på nyckeln annars får du problem och då kan du även använda ett smalt rör/u-nyckel som hävstång.
Detr är absolut inga probs att muttra loss motoroket utan att spärra motorn. Den faller inte utan åker bara ner en bit. Med en domkraft direkt under tråget lyfter du sedan upp motorn så oket kan sättas tillbaka.

Ok, det lät faktiskt enklare och säkre med domkraft under oljetråget. Visste inte att motorn bara sjunker en bit, har inte vågat släppa ner den så mycket. Drog fast bultarna igen när jag såg att motorn började sjunka. .)

Ang. växellådsoljan. Jag bad dom byta den när jag lämnade in på service i somras eftersom jag har lite problem att få i backväxeln, och så hade jag tänkt byta själv igen nu när lådan fått "sköljas" med ren olja ett par månader. Jag misstänker att det aldrig är bytt olja i lådan. Jag fick fram bulten rätt fint när jag plockade bort batteriet och batterihyllan, men ändå kom jag inte riktigt åt med min vanliga insexnyckel.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#44
Bilen luktar fortfarande lite bränt efter körning, fast jag kört ca 25 mil efter vevhusventilationsbytet. Är det normalt? Det luktar inte alls lika mycket som förut, men ändock.
Skulle behöva masa ut mig till kallgaraget och spana in oljeläckaget på motorns gavel också, och byta växellådsoljan. Har skaffat insex-hylsor till spärrskaftet men har ej haft tid att vara i garaget nåt.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#45
Har varit och bytt styrleder, krängningsstag, bromsskivorna fram +belägg, idag hos en polare som har verkstad med lyft och grejer. Upptäckte att det har läckt ganska mycket olja under tråget och det ser ut som att det kommer från turbons oljeretur. Jag misstänker att den kanske är igensatt eller sprucken. Är det nån som vet vad det är för dimension på den slangstumpen? Vi hade inte tid att ha lös den och mäta. Måste nog byta den relativt snart, hade som sagt läckt ganska friskt...

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#46
Returslangen var inte fräsh alls men den såg rätt hel ut iaf. O-ringen mot oljesumpen däremot var helt åt helvete. Var in på SAAB idag och tänkte köpa ny slang och o-ring. Slangen gick på 470.- och o-ringen 71.-. Köpte bara O-ringen. Ska testa bara byta den och se om läckaget upphör, känner mig lite för snål för att pynta nästan 500 spänn för en liten slangstump ...

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#47
Bytte f.ö. länkarmsbussningarna bak till powerflex-bussningar, alla 4 yttre styrbussningar, bakre bromsskivorna+belägg, handbromsbackarna och bromsolja också. Gick rätt smidigt, över förväntan faktiskt! Hjulinställning är inbokad på måndag, och sen blir det äntligen besiktning.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#48
Nu är o-ringen i oljereturen bytt. Den gamla föll sönder i småbitar när jag tog ur den. Får hoppas det slutar läcka nu då. Drog även fast damaskerna i främrestötdämparna med buntband då dessa släppt i underkant... Nu kan dom väl inte klaga på det på besiktningen smile Besiktning bokad på onsdag. Ska bli jävligt skönt att köra lagligt med bilen! smile

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032

134 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#49
Läckage fixat, det var o-ringen där som spökade. Men det luktar fortfarande bränd olja i kupén fast jag kört ett par mil, fast jag oljesanerat så gott jag kunnat under motorn. Men jag antar att det ligger kvar lite rester och bränns ..
Besiktade iaf bilen med blankt papper i morse!

Har f.ö. haft lite problem med firman som gjorde hjulinställningen i måndags OCH i tisdags, men det löste sig någorlunda iaf... Bilen går ju rakt nu åtminstone....

Tack till alla som skrivit i denna tråd, ni har varit till stor hjälp!
Nu är det bara lite småfix kvar på bilen, men det får bli i en annan tråd.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032


Sök