3581
Sök

Volvo 855 T5 ska få tllbax hedern =) Troligen slutkört :(

Volvo 855 t5 Inköptes som projektbil/pendlarbil ska lagas till bruks/originalskick å motorn är numera steg 4 trimmad =)

A.Sörman
185 384 Visningar
Projektet avslutat 4 juni 2013
2 788 Inlägg
26 januari 2012
#161
Ser riktigt bra, kul att bilen får nytt liv! big_smile Snyggt jobb med kjolen smile


A.Sörman
1 299 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
#162
_Fredrik skrev:
Ser riktigt bra, kul att bilen får nytt liv! big_smile Snyggt jobb med kjolen smile

Tack så mycket Fredrik kul att du gillar det ! smile


A.Sörman
1 299 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
#163
Så då var det helgdags ska försöka lacka listerna i helgen om bara färgen räcker har ju lackat den lila listen=)

https://www1.garaget.org/archive/25/24935/269421/269421-2622926.jpg


4 586 Inlägg
27 januari 2012
#164
du måste ha speciell färg till plast/lister. Ifall du kör med vanlig lack så kommer färgen garanterat släppa. Finns en sorts mjukmedel i färgen som gör att den tål att röra sig lite.


4 586 Inlägg
27 januari 2012
#165
Drunk skrev:
lindstrome skrev:
Drunk skrev:
Verkar som min original dump har gett upp låter ganska gött dock här är en länk http://www.youtube.com/watch?v=HAHtjK7vBFA

Men va gör det om allt går som det är tänkt så har jag en ny 19t turbo hemma nästa vecka smile

varför 19t turbo? originalturbon klarar ju 300 hk. mycket mer än så klarar ju inte org. stakarna

Jo det står överallt att det ska vara 300hk men det finns aldrig några papper på det.har hittat några bänkpapper med 19t å då ligger dom runt 310-330hk med oöppnad motor.Det är inte så noga men köper man nytt kan man likaväl handla rejält antingen rasar det eller så håller det tills det blir nya stakar smile

Diz3 dom två dörrarna på bild stämmer faktiskt bäst på hela bilen hehe men ja smutsen gör att det ser lite skumt ut big_smile

Det är inte hästarna som dödar stakarna utan mottrycket på avgaserna. finns dom som kör enbart med chip som kröker dom och då just pga av högt mot tryck. Kör med JT system och 18T 1.2-1.3 i ladd. Går fint


A.Sörman
1 299 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
#166
jocke_gronberg skrev:
du måste ha speciell färg till plast/lister. Ifall du kör med vanlig lack så kommer färgen garanterat släppa. Finns en sorts mjukmedel i färgen som gör att den tål att röra sig lite.

Jag kör med plastprimer å vattenfärg så gjorde man ifall när jag gick lackutbildning provade å blåsa en list med högtrycken idag funkade fint å då fick den smaka 1cm ifrån big_smile

ja det ska nog gå fint å ladda 1.25 bar om Autotech säger det.Ska införskaffa helsystem från jt  men för nog ringa till dom så det blir rätt är ju fan en djungel på deras sida med grejer smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 357 Inlägg
27 januari 2012
#167
jocke_gronberg skrev:
Drunk skrev:
lindstrome skrev:

varför 19t turbo? originalturbon klarar ju 300 hk. mycket mer än så klarar ju inte org. stakarna

Jo det står överallt att det ska vara 300hk men det finns aldrig några papper på det.har hittat några bänkpapper med 19t å då ligger dom runt 310-330hk med oöppnad motor.Det är inte så noga men köper man nytt kan man likaväl handla rejält antingen rasar det eller så håller det tills det blir nya stakar smile

Diz3 dom två dörrarna på bild stämmer faktiskt bäst på hela bilen hehe men ja smutsen gör att det ser lite skumt ut big_smile

Det är inte hästarna som dödar stakarna utan mottrycket på avgaserna. finns dom som kör enbart med chip som kröker dom och då just pga av högt mot tryck. Kör med JT system och 18T 1.2-1.3 i ladd. Går fint

samma här iof med 15g och 16t men ligger däromkring på min gröna när den lever
och min 855turbo med automat jag hade innan fick leva 3000mil med 1.2-1.3 i ladd utan att visa någon tendens till att ge sig smile

finns annat som verkar kunna ge sig lättare
men det kräver jhu att man ger fan i att ställa laddtrycket själv
många tror att 1.2 är inga problem och höjer laddet genom att fucka upp laddtryckstyrningen helt

Kör fort så hinner inget hända...

A.Sörman
1 299 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#168
Har lackerat några lister idag inte så många kvar behöver bara inhandla mer färg å klarlack.

Sen hittade jag en slang som var!! halvt avbruten när jag tog i den gick skiten av.. Visade sig varit fusklagad av någon tidigare ägare jaha tänkte jag den var ju ändå av provstartar bilen å den går skit varvar upp å ner så nu har jag med fusklagat. Får åka till bilia på måndag å inhandla vevhusventilation grejer verkar ju vara lite halvbökigt men då är det gjort sen smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 357 Inlägg
28 januari 2012
#169
Drunk skrev:
Har lackerat några lister idag inte så många kvar behöver bara inhandla mer färg å klarlack.

Sen hittade jag en slang som var!! halvt avbruten när jag tog i den gick skiten av.. Visade sig varit fusklagad av någon tidigare ägare jaha tänkte jag den var ju ändå av provstartar bilen å den går skit varvar upp å ner så nu har jag med fusklagat. Får åka till bilia på måndag å inhandla vevhusventilation grejer verkar ju vara lite halvbökigt men då är det gjort sen smile

är det tjocka slangen till burken eller?

både den tunna och den tjocka går av bara man tittar på dom =/

Kör fort så hinner inget hända...

A.Sörman
1 299 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#170
Growe skrev:
Drunk skrev:
Har lackerat några lister idag inte så många kvar behöver bara inhandla mer färg å klarlack.

Sen hittade jag en slang som var!! halvt avbruten när jag tog i den gick skiten av.. Visade sig varit fusklagad av någon tidigare ägare jaha tänkte jag den var ju ändå av provstartar bilen å den går skit varvar upp å ner så nu har jag med fusklagat. Får åka till bilia på måndag å inhandla vevhusventilation grejer verkar ju vara lite halvbökigt men då är det gjort sen smile

är det tjocka slangen till burken eller?

både den tunna och den tjocka går av bara man tittar på dom =/

Den som gick av sitter på insuget på högersida om man står framför bilen bakom servobehållaren
verkar inte gå å byta om inte insuget är nerplockat


Fri fart för ett fritt folk!
14 357 Inlägg
29 januari 2012
#171
Drunk skrev:
Growe skrev:
Drunk skrev:
Har lackerat några lister idag inte så många kvar behöver bara inhandla mer färg å klarlack.

Sen hittade jag en slang som var!! halvt avbruten när jag tog i den gick skiten av.. Visade sig varit fusklagad av någon tidigare ägare jaha tänkte jag den var ju ändå av provstartar bilen å den går skit varvar upp å ner så nu har jag med fusklagat. Får åka till bilia på måndag å inhandla vevhusventilation grejer verkar ju vara lite halvbökigt men då är det gjort sen smile

är det tjocka slangen till burken eller?

både den tunna och den tjocka går av bara man tittar på dom =/

Den som gick av sitter på insuget på högersida om man står framför bilen bakom servobehållaren
verkar inte gå å byta om inte insuget är nerplockat

jha den tunna plastslangen den går att byta utan att riva insuget men det krävs lite fingerfärdighet

väldigt vanligt fel smile
brukar ge en lysande motorlampa smile inte så lätt att se om den är trasig eller ej heller

Kör fort så hinner inget hända...

Ung&Dum
430 Inlägg
29 januari 2012
#172
Har du tänkt att satsa nåt på växellådan ? Bara ett tips , 850 är kända för läckage mellan motor och lådan det är INTE roligt att byta

In hoc signo vinces

A.Sörman
1 299 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#173
CurvaN skrev:
Har du tänkt att satsa nåt på växellådan ? Bara ett tips , 850 är kända för läckage mellan motor och lådan det är INTE roligt att byta

Har inget läckage där än! såg i några gamla papper att packningen var byt samtidigt som den fick en ny koppling.

Har jag tur kanske det inte läcker där på något år big_smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 357 Inlägg
29 januari 2012
#174
Drunk skrev:
CurvaN skrev:
Har du tänkt att satsa nåt på växellådan ? Bara ett tips , 850 är kända för läckage mellan motor och lådan det är INTE roligt att byta

Har inget läckage där än! såg i några gamla papper att packningen var byt samtidigt som den fick en ny koppling.

Har jag tur kanske det inte läcker där på något år big_smile

ser du till att vevhusventen är som dne borde så håller packboxen länge

Kör fort så hinner inget hända...

4 586 Inlägg
29 januari 2012
#175
Growe skrev:
Drunk skrev:
CurvaN skrev:
Har du tänkt att satsa nåt på växellådan ? Bara ett tips , 850 är kända för läckage mellan motor och lådan det är INTE roligt att byta

Har inget läckage där än! såg i några gamla papper att packningen var byt samtidigt som den fick en ny koppling.

Har jag tur kanske det inte läcker där på något år big_smile

ser du till att vevhusventen är som dne borde så håller packboxen länge

min packbox är bytt för 4 år sedan håller fint än.


Fri fart för ett fritt folk!
14 357 Inlägg
29 januari 2012
#176
jocke_gronberg skrev:
Growe skrev:
Drunk skrev:

Har inget läckage där än! såg i några gamla papper att packningen var byt samtidigt som den fick en ny koppling.

Har jag tur kanske det inte läcker där på något år big_smile

ser du till att vevhusventen är som dne borde så håller packboxen länge

min packbox är bytt för 4 år sedan håller fint än.

faktist aldrig haft problem med att dom läcker

iof min första 850turbo jag ägde stoppade jag i en motor som gått 12
och min gröna har en som gått 15K iof bytte jag packboxen när jag endå stoppade dit R-kopplingen

är praktiskt när motor och lådan står brevid bilen tog inte många minuter att släppa lådan montera bort svänghjulet och knacka i en ny packbox och smälla ihop skiten igen

tror det går fortare att plocka ur hela motorpaketet än att riva lådan på plats

Kör fort så hinner inget hända...

A.Sörman
1 299 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#177
Är bara lite orolig att det ska pajja nu när min vevhusvent inte är 100% okej den trycker fortfarande ut olja ur oljelocket trots ny packning.Men ska byta vevhusventen till helgen.. vore ju fan skit om det gick sönder före det.
Senast redigerat av Drunk (29 januari 2012)


4 586 Inlägg
29 januari 2012
#178
Drunk skrev:
Är bara lite orolig att det ska pajja nu när min vevhusvent inte är 100% okej den trycker fortfarande ut olja ur oljelocket trots ny packning.Men ska byta vevhusventen till helgen.. vore ju fan skit om det gick sönder före det.

Ofta får man ta ner tråget för att få rent även byta oljesil. Böt alla slangar.mm på min bil och kollade ner med en stripe ner i tråget så det inte var tät. Sedan blev det en engineflushbehaning av motorn som spolade rent invändigt. Jobbet gjordes på firma och inte något påhitt på flaska.
Senast redigerat av jocke_gronberg (29 januari 2012)


A.Sörman
1 299 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#179
Här har det varit lungt hela veckan men nu tar jag helg å då drar det igång har varit på bilia idag å hämtat vevhus prylarna dock glömde dom att jag skulle ha en insugspackning så den får jag hämta i morgon.

Ska riva ner bilen på lördag för å fixa vevhusventilation.

I morgon Blir det raka spåret till Autotech å hämta mina grejer som Bosse har tagit hem Steg4 programvara
19t med 7an vinklade avgashus ljusblå spridare  sen blir det nog även en pysventil för å få bättre kontroll på laddet kan var bra då jag ska försöka köra med original stakar big_smile

19T
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24935/24935-8d35924bef22fb2cc7f8f593bdd147c9.jpg

Spridare
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24935/24935-c99c2ca224c330be133daad004d8eaf3.jpg

Vevhusprylarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24935/24935-3c697b04cf3fbdff17add6b61c5f0481.jpg
Senast redigerat av Drunk (2 februari 2012)


368 Inlägg
2 februari 2012
#180
härligt smile Gött att du byter vevhus m.m. när du byter turbon, det gillas skarpt smile



Sök