3398
Sök

Allmäna funderingar angående bromsar.

19 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
#1
Vad måste man göra för att konvertera trumbromsar till skivbromsar, samt vad är fördelen med keramiska bromskivor och broms-klossar?

Vad är vikt fördelen?
Senast redigerat av te_wik (20 november 2011)

477 Inlägg
20 november 2011
#2
allt få dit ett par skivor är nog inga jätte problem om man har lite kunskap...
men sen ska en "okhållare" på plats och det måste man nog bygga själv. alt om det finns någon liknade modell som har skivor orginal att plocka delar från...

sen så får man nog lite problem vid besiktningen då du inte får ändra på sådan utan att regristrera om bilen med skivbromsar... desutom är det inte säkert att du får "bättre" bromsar då det finns en kraftfördelning i bilens bromssystem som KAN bli helt "fuckt Up" om du ändrar någon i systemet....

enligt mig så är det inte värt besväret om du inte ska bygga race bil tongue

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 november 2011
#3
På en bil som bara brukas på vägen är det inte värt besväret att bygga om till skivor om det inte finns nån variant av samma modell som har skivor. (och egentligen inte värt det då heller) Det är inte bara skivan med bromsok och hållare som ska byggas om utan även parkeringsbromsen som ju är integrerad i det.

På fabriksbygga bilar med skivor runt om så brukar bromskraftsfördelningen ordnas till genom olika storlek på skivor och bromsok på fram respektive bakaxeln. Mycket viktigt att det blir rätt då det är livsfarligt om bakhjulen låser först vid en hård inbromsning. Ofta det inte är lika "enkelt" om det sitter trummor bak då dom jobbar med helt andra hydraultryck.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

19 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#4
ok smile tack för informationen


Sök